Sprinter 313 UUSI kytkin ravistaa
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 32
- Liittynyt: Ma 06.04.2015 16:24
Sprinter 313 UUSI kytkin ravistaa
Alkaa hiukan hämmentämään tuo vaiva.
Uusittiin siis kaikki, kaksoismassav-pyörä, paineasetelma kytkinlevyineen ja painelaakeri. Kaksoismassa on Sachs ja kytkinpaketti on Valeo.
Ravistaa aivan perkeleesti välillä ja varsinkin peruuttaessa. Erona vanhaan oli että uudessa kytkinlevyssä oli 4 järeän jousen sijaan 6 pienempää ja paineasetelman jousi tuntuu olevan aika kevyt sillä poljin keveni huomattavasti uuden paketin myötä. Paineasetelman jouset (mitä vasten painelaakeri painaa) näyttää myös hiukan erilaiselta eli niitä "liuskoja" on enempi kun vanhassa.
Onko näitä ollu paskoja asetelmia vai mistä vois johtua? Pelkään että hajoo kohta jotain muuta kun hakkaa sen verran. Vanhalla oli se tyypillinen vaiva että kylmänä kerran eli ruosteet yms pois ja sen jälkeen toimi normaalisti. Tää uus ravistaa joka saakelin lähdöllä.
Auto on Sprinter 313 vm. -13.
Uusittiin siis kaikki, kaksoismassav-pyörä, paineasetelma kytkinlevyineen ja painelaakeri. Kaksoismassa on Sachs ja kytkinpaketti on Valeo.
Ravistaa aivan perkeleesti välillä ja varsinkin peruuttaessa. Erona vanhaan oli että uudessa kytkinlevyssä oli 4 järeän jousen sijaan 6 pienempää ja paineasetelman jousi tuntuu olevan aika kevyt sillä poljin keveni huomattavasti uuden paketin myötä. Paineasetelman jouset (mitä vasten painelaakeri painaa) näyttää myös hiukan erilaiselta eli niitä "liuskoja" on enempi kun vanhassa.
Onko näitä ollu paskoja asetelmia vai mistä vois johtua? Pelkään että hajoo kohta jotain muuta kun hakkaa sen verran. Vanhalla oli se tyypillinen vaiva että kylmänä kerran eli ruosteet yms pois ja sen jälkeen toimi normaalisti. Tää uus ravistaa joka saakelin lähdöllä.
Auto on Sprinter 313 vm. -13.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 344
- Liittynyt: Ke 11.12.2019 23:37
Re: Sprinter 313 UUSI kytkin ravistaa
Eiköhän tuo vika ole kuitenkin kaksoismassas, vaikka uusi onkin.
Verrattiinko uuden ja vanhan liikeratoja.
Peruuttaminen ylämäkeen on pahin rikkinäiselle kaksoismassalle.
Testaisin vanhalla kytkinpaketilla, jos vielä tallella.
Verrattiinko uuden ja vanhan liikeratoja.
Peruuttaminen ylämäkeen on pahin rikkinäiselle kaksoismassalle.
Testaisin vanhalla kytkinpaketilla, jos vielä tallella.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 32
- Liittynyt: Ma 06.04.2015 16:24
Re: Sprinter 313 UUSI kytkin ravistaa
Verrattiin kyllä. Uudessa oli hiukan vähemmän liikerataa pyörimissuunnassa. Vanhassa taasen akselin suuntainen päittäisvälys sentin luokkaa kun uudessa ei tietenkään ollenkaan. Mitenkähän uusi sitten olis huono? Paljonko siinä uudessa sitten yleensä on sitä "välystä" kiertosuunnassa?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 344
- Liittynyt: Ke 11.12.2019 23:37
Re: Sprinter 313 UUSI kytkin ravistaa
Siihen on olemas joku työkalu, ja jostain pitäis löytää jotain arvoja, mutta tuos jotain esimerkkejä.
https://www.youtube.com/results?search_ ... ss+testing
https://www.youtube.com/results?search_ ... ss+testing
-
- Mersumies
- Viestit: 2307
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Sprinter 313 UUSI kytkin ravistaa
On mahdollista, että asennusvaiheessa ei ole käytetty DMF-asennustyökalua ja paineasetelma on vaurioitunut.
Tapahtuu myös korjaamoilla.
Tapahtuu myös korjaamoilla.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 32
- Liittynyt: Ma 06.04.2015 16:24
Re: Sprinter 313 UUSI kytkin ravistaa
Miten se paineasetelma voi vaurioitua? Vääntyykö siinä joku?
On aika järeen olosta rautaa mitä oon kattellu.
On aika järeen olosta rautaa mitä oon kattellu.
-
- Mersumies
- Viestit: 2307
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Sprinter 313 UUSI kytkin ravistaa
Kirjoitin väärin kun sanoin DMF-työkalu kun yhdistin siihen DMF:ään itsesäätyvän kytkimen eli SAC-kytkimen (jossa pitää olla se työkalu).Delisiooso kirjoitti: ↑Ma 25.04.2022 18:00 Miten se paineasetelma voi vaurioitua? Vääntyykö siinä joku?
On aika järeen olosta rautaa mitä oon kattellu.
DMF voi siis olla tavallisella paineasetelmallakin.
https://www.europart.net/binaries/conte ... to_fin.pdf
https://www.youtube.com/watch?v=Tp5KeAQntGM
SAC-kytkin periaate
https://www.youtube.com/watch?v=_RsNeaLjtZ4
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 32
- Liittynyt: Ma 06.04.2015 16:24
Re: Sprinter 313 UUSI kytkin ravistaa
Kiitos linkeistä!
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 32
- Liittynyt: Ma 06.04.2015 16:24
Re: Sprinter 313 UUSI kytkin ravistaa
Noniin. Ongelma on ratkaistu. Ravistelu paheni vaan entisestään.
Eli kaikki auki ja uudet osat takuuseen. Tällä kertaa massapyörä Luk:lta ja myös paineasetelma Luk:lta joka oli myös alkuperäinenkin. Nyt toimii kun kello ja liikkeelle lähtö on kuin samettia.
Erona huomattiin se että sachsin massapyörään (tohon uuteen siis joka nyt vaihdettiin Luk:iin) oli tullu jo tolla alle 5 tkm ajolla yhtä paljon keikkumisklappia sivusuunnassa mitä oli siinä 320tkm ajetussa. Ei siis pyörimissuunnassa vaan lattialla seljällään lautasta keikuttaen. Eli siellä oli jotakin antanut periksi. Eikä se valeon levykään kyllä ihan kunnollinen ollut koska sillon uutena eli reilu kuukausi sitten otti jotenkin kummallisen äkkiä kiinni eli ei luistanut ollenkaan ja sitten alkoi rykiminen. Varmaankin vähän kaikkien yhteisvaikutuksesta oli tämä ravisteleva lopputulos. No, onneksi ei kerennyt hajottamaan mitään muuta ja varovasti sillä ajeltiinkin.
Näitä vaivoja on kuulemma (jota kukaan myyjä ei tietenkään myönnä) ollut paljon sillon kun nää massapyörät tuli markkinoille. Sillon on vaihdettu takuuseen varsinkin transitissa ollut tuo vaiva.Mut joo. Toivottavasti oli yksittäistapaus tämä.
Eli kaikki auki ja uudet osat takuuseen. Tällä kertaa massapyörä Luk:lta ja myös paineasetelma Luk:lta joka oli myös alkuperäinenkin. Nyt toimii kun kello ja liikkeelle lähtö on kuin samettia.
Erona huomattiin se että sachsin massapyörään (tohon uuteen siis joka nyt vaihdettiin Luk:iin) oli tullu jo tolla alle 5 tkm ajolla yhtä paljon keikkumisklappia sivusuunnassa mitä oli siinä 320tkm ajetussa. Ei siis pyörimissuunnassa vaan lattialla seljällään lautasta keikuttaen. Eli siellä oli jotakin antanut periksi. Eikä se valeon levykään kyllä ihan kunnollinen ollut koska sillon uutena eli reilu kuukausi sitten otti jotenkin kummallisen äkkiä kiinni eli ei luistanut ollenkaan ja sitten alkoi rykiminen. Varmaankin vähän kaikkien yhteisvaikutuksesta oli tämä ravisteleva lopputulos. No, onneksi ei kerennyt hajottamaan mitään muuta ja varovasti sillä ajeltiinkin.
Näitä vaivoja on kuulemma (jota kukaan myyjä ei tietenkään myönnä) ollut paljon sillon kun nää massapyörät tuli markkinoille. Sillon on vaihdettu takuuseen varsinkin transitissa ollut tuo vaiva.Mut joo. Toivottavasti oli yksittäistapaus tämä.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 344
- Liittynyt: Ke 11.12.2019 23:37
Re: Sprinter 313 UUSI kytkin ravistaa
Hyvä että tuli kuntoon.
Kyllä noissa, edellä olevis youtube linkeis kirottiin joitakin DMF valmistajia, mutta itsekkin ihmetelly mikä olis hyvä merkki.
Edit.
Löysin vanhan paineasetelman, mihin oli stanssattu Luk, ja uusi on täysin samanlainen, niin Lukin DMF pitää sit kai hommata, kun sitä ei ole vaihdettu.
Kytkinaksilan boorit ja levyn boorit kärsii ekana rikkinäisestä DMF.
Kyllä noissa, edellä olevis youtube linkeis kirottiin joitakin DMF valmistajia, mutta itsekkin ihmetelly mikä olis hyvä merkki.
Edit.
Löysin vanhan paineasetelman, mihin oli stanssattu Luk, ja uusi on täysin samanlainen, niin Lukin DMF pitää sit kai hommata, kun sitä ei ole vaihdettu.
Kytkinaksilan boorit ja levyn boorit kärsii ekana rikkinäisestä DMF.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 32
- Liittynyt: Ma 06.04.2015 16:24
Re: Sprinter 313 UUSI kytkin ravistaa
Joo. Mulla kävi hyvä tuuri kun laatikon akseli oli täysin moitteettomassa kunnossa. Tosin autolla ajetaan kyllä todella rauhallisesti varsinkin tossa välissä mutta muutenkin. Auto on rajottimella ni mitäs sitä kaahailemaan muutenkaan.Sprinter99 kirjoitti: ↑Ke 08.06.2022 16:32 Hyvä että tuli kuntoon.
Kyllä noissa, edellä olevis youtube linkeis kirottiin joitakin DMF valmistajia, mutta itsekkin ihmetelly mikä olis hyvä merkki.
Edit.
Löysin vanhan paineasetelman, mihin oli stanssattu Luk, ja uusi on täysin samanlainen, niin Lukin DMF pitää sit kai hommata, kun sitä ei ole vaihdettu.
Kytkinaksilan boorit ja levyn boorit kärsii ekana rikkinäisestä DMF.
Myyjä oli kuulemma sanonut että suosittelee Luk:ia ennemmin koko paketin osalta kun sachsia. Mee ja tiiä. Muutaman kympin se on kalliimpi mutta hui hai. Nyt on kunnossa ja toimii todella hienosti. Ääni täältäkin Lukille niin massapyörään kun kytkinpakettiinkin joista jälkimmäinen siis alkuperäsenä tässä.