S211 automaattilaatikon outo käytös ja öljyt +120°C

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
sinist
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ti 01.05.2018 15:38

S211 automaattilaatikon outo käytös ja öljyt +120°C

Viesti Kirjoittaja sinist »

Moi!
Nyt kävi taas outo juttu eemelin kanssa, alkoi parinsadan km ajomatkan jälkeen kierrokset kohota merkittävästi (+2500rpm) ennen kuin vaihtui vaihteet tai auto lähti edes valoista liikkeelle. Muutaman liikkeellelähdön jälkeen pysäytin auton -> vaihdekeppi ei mene P/R asentoon. Käytin auton sammuksissa ja katsoin koodinlukijalla vikakoodit. P240C oli laatikon puolelta ainut koodi ja moottorin sekä ESM puolella oli vastaavat koodit, eli "vaihteenvalitsimen signaali epäuskottava" tjsp. Noh, sain ne nollattua sammutuksen jälkeen ja sitten huomasin että laatikkoöljyt on perkeleen kuumat, 127°C parhaillaan. Lämpötila alkoi kuitenkin tippua, koodeja ei enää tullut ja pääsin ajamaan vielä loput reissusta (250km) ongelmitta. Nyt ei koodeja ja lämpötilakin tasaantui lopulta jopa mielestäni aika viileän puolelle (+72°C?).

En löytänyt mistään vastaavia kokemuksia, voiko nuo viat liittyä toisiinsa ja kumpi on aiheuttaja ja mitähän tässä nyt alkaisi tutkia? Onko vaihteenvalitsija menossa? Mutta miksi se nostaisi öljyn lämpötilaa noin perkeleesti..?

Auto siis -04 E320 cdi. Laatikon öljyt vaihdettu noin 10tkm sitten ja suht terveen näköistä oli ainakin silloin.
Avatar
ido59
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: Ti 08.06.2004 00:09
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: S211 automaattilaatikon outo käytös ja öljyt +120°C

Viesti Kirjoittaja ido59 »

keppiyksikkö kai temppuilee ja kertonut vaihteistolle pyynnön jostain pienestä pakkovaihteesta. tällöin ei ehkä turbiinilukko ole ollut käytössä joko suunnitellusti tai epäloogisen keppisignaalin vuoksi.
pitkiä matkoja öljyä vatkaava turbiini lämmittää atf:n.
sinist
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ti 01.05.2018 15:38

Re: S211 automaattilaatikon outo käytös ja öljyt +120°C

Viesti Kirjoittaja sinist »

Jotain tällaista itsekin päättelin tässä lopulta. Tuntuu nyt tekevän sellaista että jossain kohtaa keppiyksikkö heittää vikakoodin (myös kesken ajon) ja vaihteet eivät enää vaihdu. Ajelin varmaankin pidemmän aikaa huomaamattani jollain epämääräisellä vaihteella ja öljyt pääsi lämpenemään... Tuo keppiyksikkö tuntuu temppuilevan vähän sen mukaan että miten sen liitintä heiluttelee joten vaikuttaa vähän vielä kosketushäiriöltä, mutta katsotaan nyt miten tuo käytös jatkuu. Vähän ikävän kallis on ostaa tuollainen keppiyksikkö "kaiken varalta"
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3903
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: S211 automaattilaatikon outo käytös ja öljyt +120°C

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Jos kolvi pysyy kädessä sen kepin voi korjata. Useasti on vain optohaarukoiden juotokset huonot. Ei näy paljaalla silmällä, mutta fluxia ja vähän uutta tinaa päälle niin sillä on yleensä korjaantunut.
sinist
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ti 01.05.2018 15:38

Re: S211 automaattilaatikon outo käytös ja öljyt +120°C

Viesti Kirjoittaja sinist »

Kiitos vinkistä, täytyy tutkia jos uskaltaisi tuon purkaa... tuntuu kyllä kummalliselle kun nyt tänäänkin ensin herjasi koko ajan vaikka mitä teki ja sitten kun vähän taivutteli liitintä niin pelasi hyvin kahden kaupungin ja motarin läpi. Voisiko vika silti olla siellä komponenteissa sisällä, että resetoituuko ne esimerkiksi jotenkin kun liitintä heiluttelee?
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 696
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: S211 automaattilaatikon outo käytös ja öljyt +120°C

Viesti Kirjoittaja zukka »

Tuossa omasta kolvauksesta juttua ja ohjeita muilta.
viewtopic.php?f=2&t=209733
Alle vuoden kesti, sitten vaihdoin keppiyksikön kun maksoi jotain 70-80€ jos oikein muistan.
Vanha kerran kolvattu on vielä tallella ja pitäisi kai joskus tutkia uudestaan
sinist
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ti 01.05.2018 15:38

Re: S211 automaattilaatikon outo käytös ja öljyt +120°C

Viesti Kirjoittaja sinist »

Päivitystä tänne, jos jollain sattuu vaikka vastaavaa. Tein budjettiratkaisun ja laitoin (pelkän) keppimoduulin piirilevyn 8 minuutiksi 200 asteiseen uuniin tuon kolvauksen sijasta - ja kaikkien ihmetykseksi toiminut aivan moitteetta kaksi kuukautta / 3-4 tkm.

Voihan se olla että vielä lahoaa ja ostetaan sitten uutta palikkaa mutta toistaiseksi toimii ja nokka kohti uusia haasteita!
Vastaa Viestiin