M102 kannen tiiviste
M102 kannen tiiviste
Kesän aikana olisi tarkoitus tutustua kannen tiivisteen vaihtoon. Harjoittelu-autona on w124 230E.
Aiemmin en ole tämäntyylistä operaatiota tehnyt, mutta räikkä kyllä kädessä pysyy.
Eli kokeneemmat voisivat antaa vinkkiä.
-Tarviiko mitään erikoistyökalua?
-Tuleeko sylinterikannen tiivistesarjapaketissa kaikki oleellinen?
-Pitääkö uusia kuin kannen pultit? Ketjun kiristin?
Jonkinmoinen hahmoitelma, miten operaatio etenee. Kansi lähtee sitten tietenkin koeponnistukseen ja suoristukseen.
1. Moottorin ajoitus kohdilleen (vauhtipyörä 0-asentoon... mitä muuta?)
1. Koneen etuosan purku. Mitä apulaitteita on irroitettava?
2. Pakosarja irti
3. Imusarja irti (irtoaako ruisku siinä mukana vai erikseen irroitettava?)
4. Nokka-akseli ja keinut irti? Mitä muuta?`
Jakoketju nostetaan ilmeisesti vain sivuun? Voiko vanhaa kiristintä käyttää, vai uusi paikoilleen? Osina kootaan....
Aiemmin en ole tämäntyylistä operaatiota tehnyt, mutta räikkä kyllä kädessä pysyy.
Eli kokeneemmat voisivat antaa vinkkiä.
-Tarviiko mitään erikoistyökalua?
-Tuleeko sylinterikannen tiivistesarjapaketissa kaikki oleellinen?
-Pitääkö uusia kuin kannen pultit? Ketjun kiristin?
Jonkinmoinen hahmoitelma, miten operaatio etenee. Kansi lähtee sitten tietenkin koeponnistukseen ja suoristukseen.
1. Moottorin ajoitus kohdilleen (vauhtipyörä 0-asentoon... mitä muuta?)
1. Koneen etuosan purku. Mitä apulaitteita on irroitettava?
2. Pakosarja irti
3. Imusarja irti (irtoaako ruisku siinä mukana vai erikseen irroitettava?)
4. Nokka-akseli ja keinut irti? Mitä muuta?`
Jakoketju nostetaan ilmeisesti vain sivuun? Voiko vanhaa kiristintä käyttää, vai uusi paikoilleen? Osina kootaan....
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
w116 450SE 1975
Re: M102 kannen tiiviste
Ite oon tehny ton homman noin 15 vuotta sitten, w123:een, joten muistikuvat voi olla vähä hataria, mut tässä nyt jotai tärppejä.
Muistelisin, et yläpään tiivistesarjassa ei ois tullu pakosarjan tiivisteitä, et oisin hakenu ne marmorilta, mut saatan muistaa väärinki.
Ketjun ohjurit lähtee vetovasaralla, eli helpottaa kummasti ku ottaa syylärin pois eestä. Ite tosin taisin kääntää ne vaa M6 ruuvin kanssa, eli sopiva holkki (=iso mutteri), sit iso prikka ja veivaa sen tapin sielt ulos.
Mie taisin nostaa imusarjan kannen mukana, ja irrotin sen sit vast pöyällä.
Tärkein juttu taitaa olla se, et purkaa sen ketjunkiristimen kokonaan! Jos ei pura, vaa löysää vaan vähä, ni sinne jää pänninkiä, ja sit ku sen kiristää uuellee, meneeki ketju pinkeeks!
Ketju muistaakseni niin, et laittaa nippusiteillä ketjun rattaalle, ja sit ku löysää pukit ni nokan saap vetää taakse.
Muistelisin, et yläpään tiivistesarjassa ei ois tullu pakosarjan tiivisteitä, et oisin hakenu ne marmorilta, mut saatan muistaa väärinki.
Ketjun ohjurit lähtee vetovasaralla, eli helpottaa kummasti ku ottaa syylärin pois eestä. Ite tosin taisin kääntää ne vaa M6 ruuvin kanssa, eli sopiva holkki (=iso mutteri), sit iso prikka ja veivaa sen tapin sielt ulos.
Mie taisin nostaa imusarjan kannen mukana, ja irrotin sen sit vast pöyällä.
Tärkein juttu taitaa olla se, et purkaa sen ketjunkiristimen kokonaan! Jos ei pura, vaa löysää vaan vähä, ni sinne jää pänninkiä, ja sit ku sen kiristää uuellee, meneeki ketju pinkeeks!
Ketju muistaakseni niin, et laittaa nippusiteillä ketjun rattaalle, ja sit ku löysää pukit ni nokan saap vetää taakse.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Re: M102 kannen tiiviste
Ja miksi ei samallla laittaisi myös jakoketjun ja kirsitimen sekä ohjaimet uusiksi?
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Re: M102 kannen tiiviste
Eihä se nyt sen kummemmin. Nyt ku muistelen, ni oisinkoha irrottant pakosarjanki vast pöyällä. Muistelisin et miul taitas olla jotai kuviaki operaatiosta, eli pitääpä vähä penkoo...
Kaiken kaikkiaan m102 kannentiivisteen vaihto o nii simppeli homma, et senku alkaa ruuvaamaa ni siit se selkenee. Se ketjunkiristin on käsittääkseni ainut asia mis voi ryssii.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Re: M102 kannen tiiviste
Itse kun vaihdoin pahvin pari vuotta sitten, purin kummatkin sarjat irti kannesta konehuoneessa. En tiedä sitten oliko yhtään helpompi tapa, eipähän tarvinnut ruiskun letkuja ja piuhoja purkaa.
Ja se ketjun kiristin on tosissaan purettava, muuten jousi painaa sen männän pihalle ja sillä katkaisee sitten jakoketjun
Ja tosissaan itse kannen kun saat pöydälle niin kokeile venttiiliohjureiden kunto, ovat melko varmasti väljänä
Ja se ketjun kiristin on tosissaan purettava, muuten jousi painaa sen männän pihalle ja sillä katkaisee sitten jakoketjun
Ja tosissaan itse kannen kun saat pöydälle niin kokeile venttiiliohjureiden kunto, ovat melko varmasti väljänä
Re: M102 kannen tiiviste
Just noitte letkujen takia se imusarja kannattaa irrottaa Miulla parani käynti lähes virheettömäksi, ku sai kaik pykineet alipaineliitokset uusittua. Määräjakajan pohjakumiki oli halkeillu, joten putsasin sen ja tilkitsin halkeemat sikaflexillä tms.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Re: M102 kannen tiiviste
Joo. Oli vähän pikaremontti silloin niin mitä nopeammin, sitä nopeammin
Siinä vaiheessa kun imusatsin purkaa, on kyllä syytä tutkia sähköjohdotkin huolella. Ovat ainakin ton ikäisessä melko kankeita ja kerran oli omassa napsahtanut sen määränjakajan läpän asennon tunnistimen yksi johdoista poikki.
Ja jos yhtään on tyypillinen m102 niin venttiiliohjurit on aivan väljät
Uusilla kumeilla saa öljyn kulutusta vähennettyä hyvinkin. Uutta ei kannesta saa ellei käytä ohjureiden vaihdossa ja seetipintojen kunnostuksessa
Re: M102 kannen tiiviste
Mie ehdottomasti laittaisin uusilla pulteilla kiinni (taitaa olla yleinen käytäntö ja vaatimuskin). Ja korjaamomanuaalista kannattaa kaivaa kiristysmomentit ennakkoon. Venttiilivarren kumit kannattaa uusia ja kaikki alipaineputket mitä siellä kulkee jos ovat sellaisessa paikassa että kannattaa nyt vaihtaa.
Jakoketjun ohjurien tapit taitaa olla samantyyppiset kuin M116/117 koneissa? Ne saa nätisti pultin ja prikkojen avulla vedettyä irti. Itse vaihtaisin myös nokkaketjun ja kiristimen samalla.
Jakoketjun ohjurien tapit taitaa olla samantyyppiset kuin M116/117 koneissa? Ne saa nätisti pultin ja prikkojen avulla vedettyä irti. Itse vaihtaisin myös nokkaketjun ja kiristimen samalla.
Re: M102 kannen tiiviste
Nehä o venyvät pultit, eli jos ei oo aiemmin kantta aukastu, ni piisaa viel ainaki toisen kerran laittaa, mut kannattaa toki mitata. Ne mitat löytyy Heynesin korjauskirjasta, ja tietysti foorumiltaki:
viewtopic.php?t=134201
Eihä ne tietty juuri mitään maksa uuetkaa - ja tää nyt o ehkä turhaa pirujen maailailua seinille - mutta ku tuntuu nykysin varaosien laatu olevan mitä sattuu, ni mie ainaki nuukana miehenä kasaisin vanhoilla, jos vaa menee mittoihi
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Re: M102 kannen tiiviste
Yhden kerran olen kasannut vanhoilla pulteilla, tosin OM602. Muutaman viikon päästä sitten homma uusiksi, kaikkein pahinta vielä että oma auto kyseessä. Sen jälkeen olen malttanut odotella uudet pultitkin (silloin olin unohtanut tilata eikä löytynyt vkl mistään...)
Toki mittailin vanhat pultit ja kaikki oli rajoissa. Painetta alkoi tulla järjestelmään melko pian sitten. Olihan siinä "säästynyt" parikymppiä.
Toki mittailin vanhat pultit ja kaikki oli rajoissa. Painetta alkoi tulla järjestelmään melko pian sitten. Olihan siinä "säästynyt" parikymppiä.
oulaistenliikenne.fi
Re: M102 kannen tiiviste
Koneen tiivistesarja tilattu jossa pitäisi olla kaikki tarvittavat. 21€ kustansi uudet kannen pultit joten nekin otin uudet.
Tiivistesarja ja pultit on tarvikkeita. OEM-laatuisia kuulemma mutta silti tarvikkeita.
Alfamerin kirjan hankin ja siitä saakin mielestäni aika hyvät ohjeet. Rojekti alkaa kun kesäloma alkaa. Olen nyt ruiskutellut ruosteensyöjää pakosarjan pultteihin joka toinen päivä. Luulisi, että ne ovat eniten vastahankaisia. Ketju on ainakin öljyntäyttöreiästä tarkasteltuna tiukka joten todennäköisesti sitä en uusi. Kiristimen todennäköisesti uusin. Koneistamolle lähtee sitten kansi ja samalla tsekkaan, meneekö itse nokka-akseli ja keinut uusiksi.
Päänvaivaa aiheuttaa ASD:n pumppu koneen päässä. Ilmeisesti se vain irroitetaan vetämällä poispäin koneesta. Pyörittääkö nokka-akseli myös sitä? Onko siinä jotain huomioon otettavaa?
Tiivistesarja ja pultit on tarvikkeita. OEM-laatuisia kuulemma mutta silti tarvikkeita.
Alfamerin kirjan hankin ja siitä saakin mielestäni aika hyvät ohjeet. Rojekti alkaa kun kesäloma alkaa. Olen nyt ruiskutellut ruosteensyöjää pakosarjan pultteihin joka toinen päivä. Luulisi, että ne ovat eniten vastahankaisia. Ketju on ainakin öljyntäyttöreiästä tarkasteltuna tiukka joten todennäköisesti sitä en uusi. Kiristimen todennäköisesti uusin. Koneistamolle lähtee sitten kansi ja samalla tsekkaan, meneekö itse nokka-akseli ja keinut uusiksi.
Päänvaivaa aiheuttaa ASD:n pumppu koneen päässä. Ilmeisesti se vain irroitetaan vetämällä poispäin koneesta. Pyörittääkö nokka-akseli myös sitä? Onko siinä jotain huomioon otettavaa?
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
w116 450SE 1975
Re: M102 kannen tiiviste
W124:ssa taitaa jo m102:n nokka kestää, ku alkupään koneissa sen pinta on käsittääkseni heikompi.Ere866 kirjoitti: ↑La 14.05.2022 09:29Koneistamolle lähtee sitten kansi ja samalla tsekkaan, meneekö itse nokka-akseli ja keinut uusiksi.
Päänvaivaa aiheuttaa ASD:n pumppu koneen päässä. Ilmeisesti se vain irroitetaan vetämällä poispäin koneesta. Pyörittääkö nokka-akseli myös sitä? Onko siinä jotain huomioon otettavaa?
Hydraulipumppu lähtee tosiaan senku kiskasee. Olikoha siellä peräti vaa irtonainen kiila otsapintojen välissä, en oo varma, mut purkaessa selviää
Pakosarjan mutterit aukee kyllä, mut voi olla et pinnapultit lähtee kannesta mutterin mukana, ainaki osasta. Sinne voip hakee uusia pinnapultteja iha pulttikaupasta, muistaakseni mitat sattuu riittävän liki. Ite taisin sit tilata marmoritiskiltä uuet kuparoidut mutterit. Avainväli noissa on muistaakseni 12 mm.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Re: M102 kannen tiiviste
Nokan ja pumpun välissä on kytkentäkappale jolla nokka ja pumppu yhteydessä. Omassa alkoi asd putki vuotaa niin otin pois ettei suotta vuotanut. Pumppu irtoaa helposti.