W251 R 320 cdi jurinaa perästä
W251 R 320 cdi jurinaa perästä
Pari viikkoa kuunnellut peräpäästä kuuluvaa jurinaa, alkaa kuulua 60km/h, pahimmillaan 85km/h ja häipyy lähes kuulumattomiin >100km/h (voi olla että peittyy rengasmelun alle). Tähän mennessä kokeiltua:
Vaihdoin talvikitkat taakse -> ei mainittavaa vaikutusta jurinaan
Toinen puoli kerrallaan tunkilla vaihde N:llä pyörittelin rengasta -> ei sivuääniä eikä tunnu pykäliä
Pyörää väännellessä takapyörän laakerissa ei tunnu välystä
Mitään hyvää konstia paikallistaa jurinan aiheuttaja?
Takapyörän laakeri, perä tai kardaani tulee mieleen.
Vaihdoin talvikitkat taakse -> ei mainittavaa vaikutusta jurinaan
Toinen puoli kerrallaan tunkilla vaihde N:llä pyörittelin rengasta -> ei sivuääniä eikä tunnu pykäliä
Pyörää väännellessä takapyörän laakerissa ei tunnu välystä
Mitään hyvää konstia paikallistaa jurinan aiheuttaja?
Takapyörän laakeri, perä tai kardaani tulee mieleen.
-Esukki-
260 SE -87, C 230 TA Avantgarde -08, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96)
260 SE -87, C 230 TA Avantgarde -08, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96)
Re: W251 R 320 cdi jurinaa perästä
Just vaihdoin takapyörän laakerin ärrään, kun takaosastolta kuului ajonopeudesta muuttuva jurina. Äänen huomasin jo talvella, vähän samalla lailla, että 60km/h alkoi ja pahimmillaan oli n.80km/h. Satasen vauhdissa melko hiljainen. Ääni paheni ajan myötä ja nopeusalue laajeni. Aluksi kuulosti tulevan vänkärin puolelta takaa, mutta myöhemmin kuskin puolelta. Ja kuskin puoleinen oli rikki. Välystä ei tuntunut, eikä vastustanut käsin pyöritellessä. Puretusta laakerista kyllä tunsi jurinan ja sisemmän kuulauran ulompi rullarata oli ruvella. Laakeri on aika tämäkkä viistokuulalaakeri, joten välystä ei välttämättä tunnu.
Ota kaveri kuskiksi ja kuulostele takapenkillä mistä kuuluu.
Ota kaveri kuskiksi ja kuulostele takapenkillä mistä kuuluu.
Re: W251 R 320 cdi jurinaa perästä
Tänään laitoin muijan ajamaan ja menin itse takaluukkuun kuuntelemaan. Melko varmasti jurina kuuluu hanttimiehen puolelta.
Hetken jo pelkäsin että perämurikasta laakeri paskana.
Jos vaihtaisi kuitenkin pyöränlaakerit molemmille puolille ja samalla jarrukilvet.
Kiitos JanneW124 neuvosta.
Hetken jo pelkäsin että perämurikasta laakeri paskana.
Jos vaihtaisi kuitenkin pyöränlaakerit molemmille puolille ja samalla jarrukilvet.
Kiitos JanneW124 neuvosta.
-Esukki-
260 SE -87, C 230 TA Avantgarde -08, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96)
260 SE -87, C 230 TA Avantgarde -08, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96)
Re: W251 R 320 cdi jurinaa perästä
Meillä meni takapyörän laakeri kans. Sen vaihdon jälkeen totesin että on tosiaan hiljainen auto.
Tämän hetkinen kalusto
MB R 320 cdi-06
MB 817 -90
Doppstadt AK-430 murska. MB 430hp v6 moottorilla.
Scania 144 R -98
Chryster town country 3.8 -05
Ford Transit -10
Suzuki GSX 1100 F
MB R 320 cdi-06
MB 817 -90
Doppstadt AK-430 murska. MB 430hp v6 moottorilla.
Scania 144 R -98
Chryster town country 3.8 -05
Ford Transit -10
Suzuki GSX 1100 F
Re: W251 R 320 cdi jurinaa perästä
On kyllä hiljainen. Aika paljon vie sitä fiilistä juristava ääni
Jarrukilvet vaihtuu näppärästi samalla. Eipä tullut vaihdettua, vaikka olisi ehkä ollut aiheellista...
Jarrukilvet vaihtuu näppärästi samalla. Eipä tullut vaihdettua, vaikka olisi ehkä ollut aiheellista...
Re: W251 R 320 cdi jurinaa perästä
Nyt on vaihdettu laakerit, jarrukilvet ja kaikki muut jarruosat molemmin puolin. Jurinat hävisi, laakereissa ei kuitenkaan näkynyt mitään silminnähtävää vikaa.
-Esukki-
260 SE -87, C 230 TA Avantgarde -08, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96)
260 SE -87, C 230 TA Avantgarde -08, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96)
Re: W251 R 320 cdi jurinaa perästä
Sama ongelma itsellä tullut. Pystyykö kotikonstein vaihtamaan vai tarviiko erikoistyökaluja?
Re: W251 R 320 cdi jurinaa perästä
Kyllä melkein prässin vaatii, jos sellainen lukeutuu kotikonsteihin niin sitten onnistuu.
Omaani vaihdoin purkamalla ensin koko takanavan irralleen ja sitten prässillä vanha laakeri pois ja uusi sisään. Kyseessä -06 R320cdi 4matic.
Takanavan irrottamiseksi tarvitsee
-Vetoakselin irrotus takanavasta, 36mm hylsy
-alapallo irti takanavasta, 24mm lenkki + alapallossa Torx-45 tai 8mm kuusiokolo mistä pitää tarvittaessa vastaan
-Jarrusatula ja kaikki tukivarret 18mm avain
-ABS anturi E-10 torx
-jarrulevy irti, muistaakseni 5mm kuusiokolo
-käsijarruhilppeet irti
Laakerin irrotukseen/asennukseen prässi ja seger-pihdit.
Re: W251 R 320 cdi jurinaa perästä
Mulla ei ABS-anturi lähtenyt navasta irti, irroitin vain liittimestä ja anturi oli navassa kiinni vaihdon ajan.
-Esukki-
260 SE -87, C 230 TA Avantgarde -08, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96)
260 SE -87, C 230 TA Avantgarde -08, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96)
Re: W251 R 320 cdi jurinaa perästä
Nojoo, oli aika pesäänsä juurtunut myös. WD-40 ja sitkeä nitkuttelu auttoi...