BAS-ilmoitus ja Väyrynen W210

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
mtn3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ti 27.02.2018 23:30

BAS-ilmoitus ja Väyrynen W210

Viesti Kirjoittaja mtn3 »

Väyrynen, vm. 2000, teki taas jokavuotisen bas/esp ja abs merkkivaloilmoituksensa. Joitakin vuosia sitten hermostuin niin, että vein sen talliin odottelemaan omistajansa rauhoittumista ja diagnoosia.
Kyselin viisaammilta ja yleisin, uskottavin ohje oli, ”vaihda jarruvalokatkaisija”. En kumminkaan vaihtanut ja tein vaikka mitä.
Koko ajan Väyrynen kumminkin ilmoitteli myös lampun vikakoodista. Haeskelin ja haeskelin. Löysin rekisterikilven polttimon ja sitten jarruvalon. Vaihtelin polttimoita ja testaillessa kaikki toimi. Lopulta jäljitin satunnaisen vian kuskin puolen jarrupolttimoon. Ostin uuden kannan Veholta. Testailtiin ja toimi, kunnes taas kylmällä ei. Vein hilut Veholle. Vertailtiin vanhaa ja uutta. ”Kyllä tän pitäs, mutta kun on 00. Vanha asentaja sanoi, ”se voi olla mitä vaan”.

Lopulta vaihdettiin muovikalusteen sisäkamat vanhaan muovialustaan, siis vaan metallit sisään. Bingo! Kaikki futas! Piiiiiiitkään meni, ettei mitään ja sitten taas BAS!

Tuli mieleeen:
viewtopic.php?t=164111

Vanhat Meset on mahtavia, mutta yksinkertainen vika voi olla kumma. Väyrynen elää mulla viimeistä vuottaan ja silti on soiva peli. Hyviä kilometrejä kaikille!
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2323
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: BAS-ilmoitus ja Väyrynen W210

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Hyvin yleinen satunnaisen BAS-ilmoituksen aiheuttaja on rattiakselilla oleva kääntökulma-tunnistin. Usein vielä niin ettei kesäaikaan ole ongelmia mutta ilmojen kylmetessä alkaa vikavaloja tulla ja talviaikaan lämpimästä tallista lähdettäessä ei mitään mutta ulkoa parkista ongelmat alkavat.
mtn3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ti 27.02.2018 23:30

Re: BAS-ilmoitus ja Väyrynen W210

Viesti Kirjoittaja mtn3 »

E200kompressor kirjoitti: Ti 10.05.2022 06:28 Hyvin yleinen satunnaisen BAS-ilmoituksen aiheuttaja on rattiakselilla oleva kääntökulma-tunnistin. Usein vielä niin ettei kesäaikaan ole ongelmia mutta ilmojen kylmetessä alkaa vikavaloja tulla ja talviaikaan lämpimästä tallista lähdettäessä ei mitään mutta ulkoa parkista ongelmat alkavat.
Teit juuri sitä, mitä ajattelinkin muiden tekevän. Kun Väyrynen ilmoitti ensi kerran tuosta viasta kolmisen vuotta sitten, olin hermostua. Nyt olen tottunut näihin sähkövikoihin (300 CE opetti aiemmin), jotka ilmaantuvat auton ikääntymisen ja sähköpuolen korroosioiden, hapettumien vuoksi. Väyrynen ei tykkää puolikylmistä halleista ja kylmistä katoksista, eikä siitä, että sitä ei päivittäin käytetä.

BAS-ilmoitus on kumminkin ilmeisen yleinen vanhan Mesen kanssa. Siksi siihen liittyviä vinkkejä kannattanee keräillä. Ongelma on, että sen syyt on lopulta niin lukuiset, että pajalla etsimiseen menee kokeneeltakin tunteja, eikä diagnostiikkatesterit vanhoissa osoita spesifistä paikkaa.
Vastaa Viestiin