Om611/om646 moottorin/kansien sopivuus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 694
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Om611/om646 moottorin/kansien sopivuus

Viesti Kirjoittaja zukka »

Saattaisi tulla tekniikan vaihto eteen omaan autoon, tai ainakin kannen.
Kyseessä -06 vito jossa om646 moottori.

Vanhempia keskusteluja luin ja niissä oli mainintaa että kannet kävisivät ristiin 611/646 moottoreiden välillä?

Mites jos päätyisikin vaihtamaan koko moottorin, niin onko niissä eroja vitoon jos ottaa esim w203 c200 cdi mallista?

Alkaa olla kokonaiset autot näissä 20 vuotta vanhoissa sen hintaisia ettei pelkkää moottoria oikein kiinnosta ostaa, ellei sattuisi saamaan todella halvalla.
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 694
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: Om611/om646 moottorin/kansien sopivuus

Viesti Kirjoittaja zukka »

Anybody?
racer123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 396
Liittynyt: Pe 20.06.2014 18:59

Re: Om611/om646 moottorin/kansien sopivuus

Viesti Kirjoittaja racer123 »

No, 611 ja 646 perusmoottorithan on liikuttavan liki, 611 taitaa olla venttiilit isommat ja männät hiukan erilaiset yms. On näitä silti käsittääkseni onnistuneesti sekoitettu. W203 koneen jos haluaa Vitoon tai Sprinteriin niin eroja on runsaasti, öljypohja, imusarja jne - käytännössä pelkästään peruskoneet on samat.
Tähdelliset: S211 E270CDI, W210 E420, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 694
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: Om611/om646 moottorin/kansien sopivuus

Viesti Kirjoittaja zukka »

Nuo tuollaiset vaihdettavat osat on helppo vaihtaa, kun perusmoottorit ovat muuten käypäsiä.

Kasvattaa vaan valikoimaa aika paljon jos voi valita c,e,vito tai sprinteristä om611 tai om646 moottorin.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Om611/om646 moottorin/kansien sopivuus

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jollekulle myin aikoinaan 646 kannen 611:een mutta ilmoitti ettei käy ja peruttiin kaupat (toki ostaessakin tiesi, että uudemman koneen kansi)
En muista enää mitä kertoi syyksi, enkä ole varma oliko ongelma todellinen, jotenkin liittyi pumpun asennukseen kannen päähän ? Muistelen vaan, että eikö 646 kannen varaosanumero ala "A611..."
oulaistenliikenne.fi
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Om611/om646 moottorin/kansien sopivuus

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Juu niin siinä lukee, taitaa joutua päätylevyn vaihtamaan että vanhempi pumppu sopii paikoileen, ihan varmaa en osaa sanoa.
Suurin osa osista on kuitenkin vielä 611 numeroisia 646 koneessa.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Om611/om646 moottorin/kansien sopivuus

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Mulla olis yksi 646 kattila tallin nurkassa jouten, venakopan tarvii ja ehkä jonkun suuttimen kierteen. Ei muista.
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 694
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: Om611/om646 moottorin/kansien sopivuus

Viesti Kirjoittaja zukka »

Ongelmahan tuossa omassakin vitossa on juurikin kakkosen suuttimen pultin kierre.

En edes tiedä tilannetta jossa nyt menee kun en itse ole päässyt sitä tekemään ja auto on muualla, mutta viimeisin oli 10mm pultti joka kesti muutaman sata km kunnes ajossa repesi helicoil kannesta irti ja suutin pomppasi ylös.
Sitä edellinen 8mm teki samoin.
Kuten myös tuollainen irtoholkki joita suositellaan käytettäväksi johon sopii alkuperäinen 6mm pultti, pultti tosin tässä tapauksessa jouduttiin lyhentämään.
Syy lyhyempään pulttiin on sokea poraaja joka sai reiän lähtemään vinoon,jolloin ei uskallettu porata täyteen mittaansa.
Alkuperäinen syy miksi jouduttiin alkaa remonttia tekemään oli haljennut suuttimen holkki sekä että joku saunan taakse viennin ansainnut henkilö oli käyttänyt edellisellä kerralla vanhaa pulttia suuttimen kiristykseen,joka napsahti poikki avatessa ja noin 5cm jäi kanteen heti tasopinnan alapuolelle.

Tuossa syy miksi harkitsen toista moottoria tai kantta.
Auto tarvisi saada ajoon, kaksi pakua olisi kesällä tarpeen.
Vaihtokone olisi ehkä helpoin, 2-3 päivän homma riippuen paljonko joutuu oheislaitteita vaihtelemaan ja miten vitossa on tilaa tehdä.
Joku saisi ehkä tämänkin kierteen vielä korjattua,mutta itsellä ei nyt mielenkiinto ja aika riitä alkaa kokeilemaan ja todeta taas hetken ajon jälkeen että suutin pomppasi ylös.
Reiän täytehitsausta on mietitty myös,mutta ainut joka ei itseltä taivu on alumiinin hitsaus eikä oma tig siihen pysty.
Kaverin saisin varmaankin hitsaamaan paikanpäälle omalla koneellaan,mutta en sitten tiedä onko tuokaan järkevä vaihtoehto.

Jos jollain on idea ja taito tehdä tuo pitäväksi niin saa ilmoittautua, maksan kyllä. Auton sijainti on 15880 Hollola.
Oma aika menee kaivinkoneen, bobcatin ja mökin remontin kanssa kun nekin on saatava etenemään.
Rahallisesti ei ehkä ole järkevää vanhaa paljon ajettua lyhyttä manuaali vitoa kauheasti rempata,mutta ollut ennen tätä todella hyvä auto omaan käyttöön eikä tarvii jaloissa pyöriä liikenteessä.
Jos toisen halvan ostaa tilalle niin ei tiedä saako yhtään parempaa kuitenkaan.

Edittiä.
Tosiaan, näkyy olevan 200€ paikkeilla om646 kansia myynnissä pari kappaletta sekä kokonaisia autoja saisi alle tonnilla.
Vastaa Viestiin