Teboilin m-öljyille korvaava

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Teboilin m-öljyille korvaava

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Alkais taasen olla 10t lähestymässä ja kun sattuneesta syystä Teboilin öljyt on pois suljettu mahdollisuus ni pitäis miettiä mitä laittaisi. Niin ja mopili ei käy kuten se mun mielipide varmaan on jo selkeytynyt tässä vuosien varrella :)

OM602, 603 ja 606 Dieselit kyseessä ja alkuperäisiä ahdettuja joista nuo 6pyttyset lievästi piristettyjä 7mm Mynäläisillä jne. 602:nen on pidetty alkuperäisessä kunnossa.

Vaunuahan mä vetelen kesäisin ja kärryäkin joten aika-ajoin mosat työskentelee ihan tosissaan pl tuo 602:nen. Siinä kun ei ole cooleria ni sillä en vetele.

Nyt siis pitäisi keksiä soppeli moottoriöljy jota alkaisi käyttää.

Niin joo eli Tehoilin Super HPD 5 W40 ja nyttemin 10 W40 ollu käytössä (tuon 5 W40 saatavuus kun heikkeni täällä joku vuosi sitten)
Avatar
oho
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: La 03.03.2018 13:14

Re: Teboilin m-öljyille korvaava

Viesti Kirjoittaja oho »

Jotain joka sisältää fosforia ja sinkkiä, eli on merkattu sopimattomaksi hiukkassuodattimille. Esim Mobilin 3000 mutta jos kerta se ei kelpaa ni Shellilläkin on sitä HX8 nimistä öljyä. Itellä ei oo kokemusta Eurol PLX 5w40 öljystä mutta hinnan puolesta se olis aika houkutteleva valinta.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Teboilin m-öljyille korvaava

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Nuissa 124:ssa tosiaan ei ole sellaisia hiukkassuotimia että se asettelisi m-öljyille mitään vaatimuksia. Mutta joo Mobil tosiaan ei ole vaihtoehto ja siitä on kyllä ihan kokemustakin joten ei perustu pelkkään mutuun :) Mähän en ennen tuota "kokemusta" mitään muuta käyttänykkään kuin ralliformulaa. Nyt se keplaa moottorisahan teräketjuöljyksi mutta ei sitten muuhun :lol:

Tuo hinta ei mielestäni ole se ensisijainen öljyn valintaan vaikuttava tekijä lainkaan. Käyttämäni 5 W40 taisi olla jotain 130 - 150€ 20l pönttö. 10 W40 taisi olla jossain 80€ kieppeillä tms.

Mä kun oon nuitten kanssa hiukan kuutamolla niin mikä funktio moottoriöljyssä on fosforilla ja sinkkillä?
Avatar
oho
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: La 03.03.2018 13:14

Re: Teboilin m-öljyille korvaava

Viesti Kirjoittaja oho »

Jari Ke kirjoitti: Su 15.05.2022 19:37 Nuissa 124:ssa tosiaan ei ole sellaisia hiukkassuotimia että se asettelisi m-öljyille mitään vaatimuksia.
Joo nimenomaan pointtini siis onkin että mikäli hiukkassuodatinta ei autossa ole, niin silloin ei kannata käyttää öljyä joka sopii DPFlle.
Syynä se että hiukkaspöntöille sopivat öljyt (MB luokitus 229.5x) eivät sisällä fosforia ja sinkkiä, jotka ovat tehokkaita lisä-aineita moottorin kulumista vastaan. DPF ei niistä kahdesta lisä-aineesta tykkää ja menee herkemmin tukkoon jos käyttää niitä sisältävää öljyä.

Ilmeisesti DPF-ystävällisissä öljyissä käytetään fosforin ja sinkin sijaan jotain muita lisä-aineita ja olen päässyt käsitykseen etteivät ne välttämättä olisi yhtä tehokkaita kuin fosfori ja sinkki ja maksavat enemmän, tai ainakin kun olen bobistheoilguy -foorumia lukenut niin siellä porukka näitä kahta lisä-ainetta ylistää. Eli silloin käytännössä maksaa enemmän huonommasta öljystä jos sellaista autoon laittaa jossa ei DPF ole.

Joku moottoriöljykemisti osaisi varmaan selittää analyyttisemmin ja paremmin mutta pääpiirteittäin noin :D
B170
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: Ma 21.09.2020 14:39

Re: Teboilin m-öljyille korvaava

Viesti Kirjoittaja B170 »

Käviskö Valvoline? Aika paljon noussut öljyjen hinnat. 19,90€/5L Allclimate nyt 27,90€.
GLC 220d 4matic 2016
BMW i3 2019
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Teboilin m-öljyille korvaava

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Meillä on käytetty Castrol Magnatec:iä niin C3 (5W/40), C2 (5W/30), A3/B4 (5W-40) kuin A5 (5W-30) -versioinakin. Tuo A3/B4 -versio (5W/40) näkyy maksavan Prismassa 34,90€/ 4L.

https://www.prisma.fi/fi/prisma/castrol ... orioljy-4l

Alunperin käyttö aloitettiin kokeilulla kun käytössä ollut GM- bensakone vei Dexos2 -öljyä noin 1 - 2L /1000km.
Magnateciin siirtymisen jälkeen öljynkulutus tipahti lukemaan 0,3L/1000km ja on pysynyt siinä yli 85 000km.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Teboilin m-öljyille korvaava

Viesti Kirjoittaja dealer »

Omissa mersuissa olen käyttänyt TB, Valvoline, Mobil, Total, Neste, Castrol, Champion jne...
Kaiman "mobilkauhu" liittyy johonkin markettiöljyllä sattuneeseen juttuun, ei sen perusteella tarvitse öljymerkkiä tuomita.
En enää muista mikä öljy (merkkiä enkä viskositeettia) oli aikoinaan sellainen, että öljynvaihdon jälkeen huomasin 124:n öljynpaineiden jäävän kuumana selkeästi alemmas kuin edellisillä öljyillä. Saattoi olla jopa Nesteen öljyä jota oli silloin työpaikalla hanasta tarjolla jonkin aikaa.
Satalankkujen osalta onkin tavallaan helppoa vertailla öljyjä tuon yhden asian osalta kun on painemittari, ei tarvitse arpoa onko öljy liian ohutta jossain lämpötilassa tai ei.
oulaistenliikenne.fi
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Teboilin m-öljyille korvaava

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Rasiaan kaluston diesel moottoriöljy, siinä on riittävästi dinosauruksia ja muita vitamiineja pienemmillekkin moottoreille.
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1304
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: Teboilin m-öljyille korvaava

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Tuo ZDDP eli sinkkidialkylditiofosfaatti. Se on tärkeintä moottoreille, joissa on työntötangot ja laahaavat nostimet. Ja kun niitä sattuu olemaan paljon tuolla Ämöriikassa, niin Bob tietty nostaa ne korkeammalle kuin täällä Suomessa tarvitsee. Kaiken lisäksi myös nuo uudemmat öljytkin tosiaan sisältävät vastaavia lisäaineita, vaikka ne ei enää noita ZDDP olekaan.
ACEA C-jotain on vähempituhkaisia = hiukkasloukkukelpoja kuin ACEA A-jotain ja B-jotain. ACEA B4 on sitten dieselin longlife.
Noissa "Diesel"-nimetyissä öljyissä oli ennen isompikin ero, eli puhdistusteho, mutta nykyisten synteettisten aikakautena se ei ole enää oleellinen ero, kaikki ovat puhdistavia.
RK-öljyt on sitten oma lukunsa. Ne on pitkän vaihtovälin öljyjä, mutta joukossa on paljon ei-synteettisiä, koska oletuksena on, että kylmäkäynnistyksiä tulee harvoin.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Teboilin m-öljyille korvaava

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Toi Teboilin Super HPD mielestäni oli juurikin enempi raskaalle kalustolle tarkoitettua. Hyvääkö vaiko huonoako? No en osaa kehua mutta en moittiakaan. Viskositeetti siinä ei kyl mielestäni muutu ainakaan noilla metreillä.

Mobilin Rally Formula 5 w50 se oli ja sehän tosiaan oli jo tuolloin markettiöljyä kuten dealer totesi. Lootaan mä seuraavaksi laitan ko merkin 220:stä kun sille osastolla öljyjä vaihdan :) Sielläkin on ollu Teboilin Dextron II luokituksen öljyt täähän asti.

Kait tuota Teboiliakin vielä saisi jos haluaa mutta periaate nyt pistelee hanttiin kaikessa missä lukoili on takana :roll:

Noh,, Täytyypi tuumailla mitä mosaan seuraavaksi laittaa.
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1304
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: Teboilin m-öljyille korvaava

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Ennemmin 320 joka on edes osin synteettinen, se 220 on kuuskytlukua...

Rally Formula nyt ei ole hyvä oikein mihinkään enää. Liian laaja viskositeetti = erittäin runsas lisäaineistus. Eikä siitä kuuman pään 50 ole mitään hyötyä meidän ilmastossa ja normaalissa ajossa. Perinneöljy, jota ikäihmiset ostaa tavan vuoksi.

RK-öljyjen suhteen kannattaa huomioida se, missä lämpötiloissa autoa käynnistellään. Plussan puolella ei ongelmia, mutta ympärivuotiseen käyttöön syytä pikkusen katsoa viskositeettia & kylmäjuoksevuutta tarkemmin. Öljynä niissä ei ole mitään vikaa, kun puhutaan vanhoista saastelaitteettomista ha-moottoreista. Uudemmassa kalustossa HA- ja RK-vaatimukset kulkikin eri teitä, ja RK-öljyt ei ole enää edes edullisia, jos edes saa kuluttajapakkauksissa.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
Jari Nysten
Mersumies
Mersumies
Viestit: 577
Liittynyt: Ti 26.10.2010 14:58
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Teboilin m-öljyille korvaava

Viesti Kirjoittaja Jari Nysten »

320 luistelee dextron 2 askeissa, eikä kuulu yhteenkään mersuun.
E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1304
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: Teboilin m-öljyille korvaava

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Höpöhöpö, sitten on askissa vikaa. Ainoa ero on siinä, että DII = 220 on ikivanhaa 60-lukulaista mineraalia, DIII = 320 on osasynteettisenä selvästi kestävämpää. DIII-G on täysin DII ja Suffix-A korvaava tuote. Itse asiassa aitoa DII ei enää edes saa, koska valaanrasvan käyttö kiellettiin.
Ja koko Dexron'han on General Motors speksejä, ja DIII tuli 90-luvun alussa juurikin tuotekehityksenä korvaamaan aiemmat.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Teboilin m-öljyille korvaava

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Juhani Halmeenmäki kirjoitti: Ma 16.05.2022 21:35
RK-öljyjen suhteen kannattaa huomioida se, missä lämpötiloissa autoa käynnistellään. Plussan puolella ei ongelmia, mutta ympärivuotiseen käyttöön syytä pikkusen katsoa viskositeettia & kylmäjuoksevuutta tarkemmin. Öljynä niissä ei ole mitään vikaa, kun puhutaan vanhoista saastelaitteettomista ha-moottoreista. Uudemmassa kalustossa HA- ja RK-vaatimukset kulkikin eri teitä, ja RK-öljyt ei ole enää edes edullisia, jos edes saa kuluttajapakkauksissa.
Vuosia sitten käytin perheen arkiautoissa Mobil MX 15W-40 Delvac:ia 20L pöntöissä ostettuna kun se sopi kaikkiin muihinkin laitteisiin. Vähänkin kylmemmällä säällä viskositeetin huomasi käynnityksessä kun moottori kävi selkeästi raskaammin ja kankeammin.

Märkäkytkimille tuntui olevan juuri oikeaa öljyä.
Avatar
oho
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: La 03.03.2018 13:14

Re: Teboilin m-öljyille korvaava

Viesti Kirjoittaja oho »

Joo joskus meitsi oppi kantapään kautta kattoon tarkemmin mitä öljyä talveksi laittaa.
Tykkäsin käyttää w124 om603 vaparissa TB Power Plus 15w40 lähinnä siitä syystä kun tuntui pitävän kuumanakin koneen öljynpaineet muita öljyjä paremmin mutta myös hinnan vuoksi kun tais olla vaan jotain 3€/L.
Intistä piti iltavapaille lähteä ja ulkona oli muistaakseni noin -25°C. Aluksi ei startti suostunut juuri lainkaan pyörimään ja joutui toisesta autosta antaan apuvirtaa että oli jotain toivoa. Oli semmonen vartin mittanen operaatio saada käymään, jos olis ollu vähäki kylmempi niin olis jääny iltavapaat pitämättä xD
Nurmituomas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38

Re: Teboilin m-öljyille korvaava

Viesti Kirjoittaja Nurmituomas »

"Vuosia sitten käytin perheen arkiautoissa Mobil MX 15W-40 Delvac:ia 20L pöntöissä ostettuna kun se sopi kaikkiin muihinkin laitteisiin"

katselin just traktoriin öljyjä ja tuota 15w-40 ei suositella alle -10 asteeseen. liian paksua tuo 15W pää siinä.

sen taulukkoa katsoessa. 5W on -30 , 10W on -20 ja 15W -10


kannattaa mennä huoltokirjan mukaan eikä alkaa soveltamaan nykyvillitykseen ohuista öljyistä, ei vanhoja koneita ole tehty ohuille öljyille. ei ne osaa tiivistää välyksiään jos käyttäjä päättää ohentaa öljyä.
W212 E350cdi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Teboilin m-öljyille korvaava

Viesti Kirjoittaja dealer »

Juhani kirjoitti:Höpöhöpö, sitten on askissa vikaa. Ainoa ero on siinä, että DII = 220 on ikivanhaa 60-lukulaista mineraalia, DIII = 320 on osasynteettisenä selvästi kestävämpää.
Korjaamolla ei pidä laittaa 320:ia vanhan mersun automaattiin, kun tulee ongelmia ja korjaamo väittää että oikeat öljyt on laitettu niin asiakas voi sanoa että höpöhöpö, ei suosittele auton eikä öljyn valmistaja 320:ia.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1304
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: Teboilin m-öljyille korvaava

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

E200kompressor kirjoitti: Ma 16.05.2022 22:38 Vuosia sitten käytin perheen arkiautoissa Mobil MX 15W-40 Delvac:ia 20L pöntöissä ostettuna kun se sopi kaikkiin muihinkin laitteisiin. Vähänkin kylmemmällä säällä viskositeetin huomasi käynnityksessä kun moottori kävi selkeästi raskaammin ja kankeammin.

Märkäkytkimille tuntui olevan juuri oikeaa öljyä.
Taas syvä huokaus...
Ajoviimajäähdytteisen moottoripyörän öljy käy kesäisessä kaupunkiajossa autoja selvästi korkeammissa lämpötiloissa. Toisaalta Delvac RK-öljynä on tarkoitettu ihan muuhun, eli tasaisena ja matalampana pysyvään lämpötilaan.
No mitä tapahtuu kun öljy käy liian kuumana? Viskositeetti-indeksiä parantavat pitkäketjuiset polymeerit alkavat pilkkoutua, ja öljy ohenee. Samalla muodostuu karstaa, kun öljy (tai oikeammin sen lisäaineet) "palaa pohjaan".
Vesijäähdytteinen ei ole niin ronkeli, mutta silti kysmys miksi? Kun itse laskeskelin mahdollista kustannussäästöä, niin halvimmaksihan tuli polyolesteripohjainen huippuöljy, kalleimmaksi muka halpa perusmineraali, koska vaihtoväli on eri. Työlle en laskenut hintaa, suodattimelle kyllä.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1304
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: Teboilin m-öljyille korvaava

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

dealer kirjoitti: Ti 17.05.2022 08:17
Juhani kirjoitti:Höpöhöpö, sitten on askissa vikaa. Ainoa ero on siinä, että DII = 220 on ikivanhaa 60-lukulaista mineraalia, DIII = 320 on osasynteettisenä selvästi kestävämpää.
Korjaamolla ei pidä laittaa 320:ia vanhan mersun automaattiin, kun tulee ongelmia ja korjaamo väittää että oikeat öljyt on laitettu niin asiakas voi sanoa että höpöhöpö, ei suosittele auton eikä öljyn valmistaja 320:ia.
Kuten sanottu, DIII-G on täysin DII ja Suffix-A korvaava tuote. Vanhalla 220 on vielä MB-Approval, ja veikkaisin, että olisi OES-tuotekin, joka tietysti helpottaa vanhan speksin roikottamista. Kuinka kauan, jää nähtäväksi, koska hintaeroa noilla on enää 5%, ja DIII on kuitenkin monikäyttöisempi.
Ja kannattaa muuten päivittää välillä osaamistaan, Bevossa 236.7 on mukana myös DIII-öljyjä. Ja melko monta DII joiden saatavuus on jo poistunut.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Teboilin m-öljyille korvaava

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kuten yritin selventää; aivan sama, miten hyvin jokin öljy jonkun mielestä sopii jonnekin ellei sillä ole hyväksyntää ja öljynvaihdon jälkeen tulee ongelmia + auton omistaja hoksaa tarkistaa asian :arrow: korjaamo kusessa.
oulaistenliikenne.fi
tehodia
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 366
Liittynyt: Ke 31.03.2004 20:10

Re: Teboilin m-öljyille korvaava

Viesti Kirjoittaja tehodia »

Juhani Halmeenmäki kirjoitti: Ma 16.05.2022 11:44 Tuo ZDDP eli sinkkidialkylditiofosfaatti. Se on tärkeintä moottoreille, joissa on työntötangot ja laahaavat nostimet. Ja kun niitä sattuu olemaan paljon tuolla Ämöriikassa, niin Bob tietty nostaa ne korkeammalle kuin täällä Suomessa tarvitsee. Kaiken lisäksi myös nuo uudemmat öljytkin tosiaan sisältävät vastaavia lisäaineita, vaikka ne ei enää noita ZDDP olekaan.
Mitähän eroja on noissa mersun esim. Amerikan moottoreissa? Kun esim M271-moottorille Euroopassa käy "melkein mikä vaan öljy" (229.3 - 229.52), mutta muualla vain 229.5?
Nurmituomas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38

Re: Teboilin m-öljyille korvaava

Viesti Kirjoittaja Nurmituomas »

tuon ilmajäähypyörien öljyongelma on tunnettu ja monesti kompensoitu 3t öljynvaihtoväleillä. äänestä päätellen noissa pyörissä voi olla hyvä vaihtaa jopa aiemmin jos keittää öljyt kaupunkiajossa tms.
W212 E350cdi
201202220
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: Ma 04.05.2020 22:41

Re: Teboilin m-öljyille korvaava

Viesti Kirjoittaja 201202220 »

Jari Ke kirjoitti: Ma 16.05.2022 19:44 Toi Teboilin Super HPD mielestäni oli juurikin enempi raskaalle kalustolle tarkoitettua. Hyvääkö vaiko huonoako? No en osaa kehua mutta en moittiakaan. Viskositeetti siinä ei kyl mielestäni muutu ainakaan noilla metreillä.

Mobilin Rally Formula 5 w50 se oli ja sehän tosiaan oli jo tuolloin markettiöljyä kuten dealer totesi. Lootaan mä seuraavaksi laitan ko merkin 220:stä kun sille osastolla öljyjä vaihdan :) Sielläkin on ollu Teboilin Dextron II luokituksen öljyt täähän asti.

Kait tuota Teboiliakin vielä saisi jos haluaa mutta periaate nyt pistelee hanttiin kaikessa missä lukoili on takana :roll:

Noh,, Täytyypi tuumailla mitä mosaan seuraavaksi laittaa.
Mopilin rallyformula 5w50 ei ole hyvä öljy mihinkään mersuun kuten olet huomannut mutta sen 0w40 on ihan eri öljyä ja sopii hyvin pensamoottoreihin mutta tässähän dieseli kyseessä katso mitä valmistaja suosittaa käyttöohjekirjasa.
Vastaa Viestiin