M103 probleemaa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Ruosteensyöjä
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ke 12.10.2016 09:10

M103 probleemaa

Viesti Kirjoittaja Ruosteensyöjä »

Muutaman vuoden taistellut tämmösen M103 koneisen hylyn (W124) kanssa. Nyt kun sai kannen korjattua + 10 pikkujuttua niin eteen tuli käyntiongelmat. Autossa on nyt:
-uudet suuttimet
-esisuodatin
-pumput 2kpl
-moottorin tiivisteet ja alipaineletkut
-tyhjäkäyntisäädin pesty

Kone nykii voimakkaasti ja jos polkimen lyö lattiaan auto melkein sammuu, ei pysty ajamaan. Sen lisäksi jos vaihteen vaihtaa vauhdista alaspäin, auto sammuu. Minusta tämä viittaa bensanpaineen putoamiseen nollaan?

1) Bensanpaine on tyhjäkäynnillä 5,2bar (alaliitin) ja yksikön jälkeen (yläliitin ruiskun päällä) 5,6bar. Tämä on kaiketi ihan oikein. Mutta heti kun moottorin sammuttaa, paine laskee nollaan. Onko se varaaja pumppujen vieressä siis rikki?

2) Bensapaineensäätimestä on alipainelähtö rikki, mutta teippasin takapään ehjäksi, ei pitäisi olla vuotoa. Pudottaako alipainevuoto bensapaineen?

Mittaan Duty Cyclen seuraavaksi, se on ollut outo aiemmin. Lambada ei ollut muistaakseni Bosch et sekin pitää mitata jännitteen osalta.

Muita ehdotuksia?
Ruosteensyöjä
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ke 12.10.2016 09:10

Re: M103 probleemaa

Viesti Kirjoittaja Ruosteensyöjä »

Itse itseäni kommentoiden; löysin mersun ohjeista 07.3-1603 maininnan, että kun virran katkaisee, paine EI saa laskea nollaan. Tällöin pitää vaihtaa takaiskuventtiilit bensapumpuilta ja ne tilaankin nyt seuraavaksi. Trodossa noin 14e/kpl ja tarve on 2kpl M103 koneisiin.

Veikkaan että tässä on useita vikoja samaan aikaan päällä, mutta korjataan yksi kerrallaan. Eli ehdotuksia saa laittaa tulemaan
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: M103 probleemaa

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Bensanpaineen säätimen perässä oleva putki ei ole alipaineputki vaan sitä kautta johdetaan polttoaine venttiilikoppaan jos säätimen kalvo hajoaa.

Vaihda tosiaan ne takaiskut ensin. Sen paineenvaraajan pitäisi olla käsittääkseni aika luotettava kampe.

Kokeile ilmanputsarin alta sitä ilmamäärämittarin lautasta, ettei liike takeltele. Sitten kannattaa irroittaa suuttimien putket määränjakajan päältä. Jomppaat bensapumpun releen liittimeltä (7+8?) nastat että pumppu käy koko ajan. Kun et koske ilmamäärämittarin lautaseen, ei suuttimien lähtöihin pitäisi nousta polttoainetta. Kun painat hitaasti lautasta, pitäisi kaikkiin lähtöjen koloihin nousta tasaisesti polttoaine.
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1097
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: M103 probleemaa

Viesti Kirjoittaja Karel »

Tässä on liian monta muuttujaa, muuta muutama huomio:

Se pumppupaketin yhteydessä oleva paineenvaraaja on kalvoineen hajoava laite. Olen niitä joutunut vaihtamaan useita. Viimeksi vaihdoin sellaisen viikko sitten. Tämä paineenvaraaja pitää yllä paineen järjestelmässä moottorin sammuttamisen jälkeen. Sen vikaantuminen, eli kalvon vuotaminen, ei vaikuta edellä kuvatulla tavalla ajon aikana.

Takaiskuventtiileitä en ole joutunut vaihtamaan koskaan. Ne ovat yksinkertaisia jousikuormitteisia venttiilejä, jotka kestävät pumpun iän. Uuden pumpun mukana tulee myös uusi takaiskuventtiili.

Paineenvaraajan vian voi todeta helposti irrottamalla sen takaa lähtevän hukkaletkun ja käynnistämällä pumpun. Jos hukkaletkusta tulee bensaa, kalvo on yksiselitteisesti rikki. Jos kalvo on ehjä, mutta paine ei pysy, takaiskuventtiili on seuraava kohde.

K ja KE-jeteissä polttoainepaineen tippuminen ajon/käynnin aikana rikastaa seosta ja antaa moottorille enemmän bensaa, eli tämä skenaario ei oikein sovi aloituksessa kuvattuun käyttäytymiseen.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Ruosteensyöjä
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ke 12.10.2016 09:10

Re: M103 probleemaa

Viesti Kirjoittaja Ruosteensyöjä »

Kiitos asiallisista vastauksista!

Heti kun auton hankin, huomasin että pumput vuotaa. Vaihdoin pumput, tarvikemallisiin. Mulle jäi vahva oletus, että ne ns. takaiskuventtiilit oli läpijuoksevia... No nyt tulee aidot Boschit niin ei tarvi sitä miettiä enää. Auton sammuminen vauhdista pienempään vaihtaessa jatkunut alusta asti.

Tänään ehdin sen verran tekemään, että tarkastin Karelin ohjeen mukaan tuon varaajan. Kuvan linkki liitteenä.
Elikkä varaajan takaata lähtee letku, jonka otin irti kun pumppu käy. Lopputulema tuosta letkusta tuli bensaa kuin vesihanasta. Varaaja rikki siis?

https://aijaa.com/gdrFuZ

Koska autossa on ollut paljon vikaa eikä mitään húoltoja ole tehty ennen minua, niin varmaan on kaikki säädetty pieleen että saa auton päästöistä läpi. Duty Cycleä en ehtinyt mittaamaan, mutta ilmamäärämittarin läppä toimi minusta aika jouhevasti.

Kertauksena vikoja:
-Kova tärinä tyhjäkäynnillä ja kierrokset laskee liian alas lämmettyä
-Kierroksilla ei vastaa kaasuun kunnolla ja nykii voimakkaasti
-Sammutettua joutuu sahaamaan käyntiin (varaaja/takaiskuventtiilit korjannee)
-Vauhdissa pienempään vaihtaessa sammuu- Toivon että tämän korjaa varaaja/takaiskut

Pikku hiljaa, asia kerrallaan
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: M103 probleemaa

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Systeemissähän on 3 kpl suodattimia:
- Tankissa, letkun lähdössä on karkeasuodatin
- Pumpun vieressä varsinainen suodatin (tämän olet ilmeisesti vaihtanut?)
- Määrajakajassa on nippa johon tuleva bensaletku liittyy, tässä on myös yksi suodatin
Vastaa Viestiin