E mersun huurtuvat LED ajovalot ja ratkaisu

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
v6omega
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ke 17.10.2018 13:49

E mersun huurtuvat LED ajovalot ja ratkaisu

Viesti Kirjoittaja v6omega »

E mersun määräaikashuoltoon on tullut uusi n. 2v välein tehtävä ylimääräinen pakollinen huoltotyö ja tuo LED ajovalojen huurtuminen on siis normaali ilmiö mersukauppiaan mukaan, joko kaikilla on kuivauspussit LED ajovaloissa?



"Mercedes-Benz oli ollut pari vuotta liikenteessä ja sillä oli ajettu vasta 21 000 kilometriä. Kaupat olivat syntyneet 40 995 eurolla.
Pari kuukautta kuluttaja ehti körötellä ostoksellaan, kunnes hän kiinnitti huomionsa kosteutta kerääviin umpioihin.

Eivät umpiot sentään tulvineet, mutta kosteutta oli niin paljon, että katsastusmies oli todennut sen johtavan korjauskehotukseen.

Auton takuuaika oli päättynyt kesäkuussa, kaupat tehtiin heinäkuussa ja vika havaittiin syyskuussa. Kuluttaja ei pitänyt kohtuullisena, että hän maksaisi koko lystin.

Korjaamo suositteli valmistajan ohjeiden mukaisesti kuivauspussien asentamista umpioihin. Ehdotus ei Mersun omistajalle sopinut.
Myöhemmin kuluttajan mieli muuttui ja kuivauspussit asennettiin kuten valmistaja oli esittänyt.
Ostaja maksoi 85 euroa kuluista ja myyjäliike noin 162 euroa."

ks. https://www.is.fi/autot/art-2000008826231.html
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: E mersun huurtuvat LED ajovalot ja ratkaisu

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Jutun mukaan auto oli jo niin vanha ettei takuu ollut enää voimassa.

"Mercedes-Benz oli ollut pari vuotta liikenteessä ja sillä oli ajettu vasta 21 000 kilometriä. Kaupat olivat syntyneet 40 995 eurolla.
Pari kuukautta kuluttaja ehti körötellä ostoksellaan, kunnes hän kiinnitti huomionsa kosteutta kerääviin umpioihin.


Osoittaa teknistä kehittymättömyyttä kun ei osata valmistaa enää ajovaloja jotka pysyisivät kuivina. Meillä on käyttöautossa ostettu uudet tarvikeumpiot 7 vuotta sitten ja ne pysyvät kuivina.
Mutta ne maksoivatkin 38€/kpl.

Mersun olisi kannattanut laittaa tuollaiset kun rahat ei riitä toimiviin osiin.
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1304
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: E mersun huurtuvat LED ajovalot ja ratkaisu

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

On autoja, joissa LED ajovalot ei huurru, eli kyllä tuossa on mennyt jotain pieleen suunnittelussa, tod näk tuuletus.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: E mersun huurtuvat LED ajovalot ja ratkaisu

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Sen 8v mitä Hellalla ympäristötestasin ajoneuvolyhtyjä (myös täysledilyhtyjä) on varmaa se että huurtuminen on tuotevirhe. Kun takavalolyhdyille tehdään usean vuorokauden testejä jossa kosteus on yli 96% ja lämpötila 40 kahta puolta ei lyhty saanut huurtua sisältä siinä määrin että se olisi liikenneturvalllisuuden kantilta vaarallinen. Lyhdyt itseasiassa mitattiin virallisella sekä kalibroidulla laitteistolla että lyhty tosiaan täyttää vaatimukset. Jos ei läpäissyt palautu lyhty suunnittelupöydälle takaisin.

Se mersukauppias ni siltä pitäisi kysyä mihin argumenttiin tieto perustuu ja sit pitää pyytää virallinen sekä allekirjoitettu raportti missä asia todetaan. Meinaan olen liki satavarma ettei sellaista löydy eikä kukaan sellaista tee koskapa joutuu samontein lyhtyjen hyväksyntälaitosten hampaisiin. Ja kun sellaiste ei ole niin siitä on lyhyt tie takuuaiheisiin.

Niinse voortikauppiaskin alkuun tuumasi ettei ajovalolyhdyt kuulu takuunpiiriin mutta niin se mieli muuttui :)

Lyhdyssä on reikä jossain kohtaa mistä vesi pääsee tupaan.

Se silikageeli niin mahtaako siitä alkaa muodostua "lilinkiä" lyhdyn pohjalle kun se kyllästyy kosteudesta?
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: E mersun huurtuvat LED ajovalot ja ratkaisu

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Ehkä ko. auton lyhdyt ovatkin tulleet Boschilta jossa laatu tuntuu olevan kuraa nykyisin? Valmistajahan ottaa sieltä mistä halvimmalla saa ja paikkailee noilla "silikageelikorjauksilla" omia virheitään. :think:

Ainakin kun katsoo virranjakajankantta vm. -90 vertaa sitä uuteen samalla numerolla olevaan niin ero on ihan selvä. Pyyhkijänsulista en viitsi edes kirjoittaa.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: E mersun huurtuvat LED ajovalot ja ratkaisu

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Noh ,,, ei se tuo toinenkaan enään mikään laatumerkki ole :(

Mutta palatakseni vielä aiheeseen niin takalyhdyt jos se sisältää heijastimen kuten se lähes aina niin on niin sille tekee myös hyväksyntälaitos kosteustestin. Joku Damp heat tyylinen jossa tosiaan kosteus on muistaakseni yli 98 kahden tunnin ajan kun se muun ajan täyty olla 96 kun koko sykli kestää 24h ja syklejä muistaakseni kaikkiaan on 5kpl. Myös upotustesti tietyissä tapauksissa kun sisällä on suljettu heijastin.

No Jos lyhdyn sisällä on suljettu heijastin niin siihen ei saa muodostua kosteutta lainkaan ja jos on avoin niin siihen saa mutta ei haitallisissa määrin ja sen täytyy haihtua 2h aikana kun lyhty otetaan lepoon testistä. Nämä testit tekee siis myös hyväksyntälaitos eikä vain valmistaja. Jos nyt oikein muistan nuo vielä

Etuvalolyhdyissä on paljon samoja testejä ja lisäksi on Impact testi jossa lasin täytyy kestää pieniä iskuja. En muista joulemääriä ulkoa mutta se riippuu hiuan siitä millaiseen käyttöön lyhty tulee. Niin ja lämpötilakesto Dry Heat on paljon vaativampi kuin takavaloissa. Tuon testin tekee myös hyväksyntälaitos. Ja veikkaan että myös vesitestaus kuuluu hyväksyntälaitoksen testausohjelmaan.

Yhtäkaikki: Jos munkohdalle sattuisi tuollainen huurtuva lyhty en ihan heti kyllä hyväksyisi tuota "silicageeli -laastaria". Jos sellainen olisi valmistajan ohje niin sen pussukan olisi pitänyt olla mukana lyhdyn sisällä kun lyhty oli hyväksyntälaitoksella testauksessa ja niin se ei takuulla ole ollut

Tuollaiselle lyhdylle ei siis ole virallista hyväksyntälaitoksen leimalla varustettua paperia olemassa näin vahvasti epäilen. Ja jos on niin sen pitäisi olla ihan vapaata riistaa tarkistaa kenen vaan. Tiukasti tulkittuna joku katsastusinssi joka tietää tuon mersuhuollon ohjeen sekä hyväksyntäprosessin saattaisi tarttua pussukan olemassaoloon ja penkoa aihetta tarkemmin. (tuossa siis perusteita sille ettei pussukka -laastaria tarvitsisi hyväksyä ns korjauksena)

EDIT: Niin ja yksi erittäin tärkeä pointti!!!

Miten sen pussukan sisältö vaikuttaa LED:eihin? Meinaan se tiedetään että LED ottaa vakavasti siipeensä siitä jos samassa tilassa Ledin kanssa on kumista materiaalia! Monet liimat saa aikaan myös saman ilmiön. Led alkaa muutaa väriä ja sen teho hiipuu. Jos altistus on voimakasta Led menee rikki. Olisikin erittäin hyvä esittää mersuhuoltoon tai maahantuojalle kysymys siitä miten he ovat varmistaneet sen että pussukan sisältö ja Led ovat yhteensopivia keskenään :wink: Veikkaan ettei mitenkään
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: E mersun huurtuvat LED ajovalot ja ratkaisu

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Ei ne nyt vaan saa huurtua noin uudessa autossa, kosteus tekee todella tissiä elektroniikalle. Omassa oli kosteutta päivänvalossa ja kappas sehän pimeni aika äkkiä vaikka ei ihan märkä vielä ollut.
Nappasin lasin irti ja oli syöpynyt kosteudesta piirilevyn johteet mäkeen paikoin.
Silicageeli tekee sitten todella gutaa sähköille kun kostuu, se syövyttää alumiinia ihan mukavasti.
v6omega
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ke 17.10.2018 13:49

Re: E mersun huurtuvat LED ajovalot ja ratkaisu

Viesti Kirjoittaja v6omega »

No niin, katsastusmääräykset kiristyivät ja pienikin vesimäärä käytännössä missä tahansa auton valaisimessa tuottaa jatkossa korjauskehotuksen, kertovat Traficomin julkaisemat uudet katsastusmääräykset.

Jos ajoneuvo saa katsastuksessa yli kolme korjauskehotusta, tarkoittaa se yhtä kuin katsastuksen hylkäämistä.

Jatkossa siis auton takavalaisimissa, jarruvalaisimessa, suuntavalaisimissa eli vilkuissa, etuvalaisimissa, lähi- ja kaukovalaisimissa sekä muissa valaisimissa kuten peruutus-, sumu- tai työvaloissa ei saa olla korjauskehotusten puolesta sisällä lainkaan vettä, vaikka valaisimet muuten toimisivatkin moitteetta.

Säädösasiakirjojen mukaan aiempaa tiukempia valaisinsääntöjä ehdotti Traficomille Helsingissä toimiva yksityinen katsastusyrittäjä

https://www.is.fi/autot/art-2000009349123.html
Vastaa Viestiin