OM642 mystiset ongelmat 300c Chrysler ALKANEET SELVITÄ

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
teelmakie
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Pe 20.05.2022 09:03

OM642 mystiset ongelmat 300c Chrysler ALKANEET SELVITÄ

Viesti Kirjoittaja teelmakie »

Noniin tämä olkoon viimeinen avunhuuto ennenkuin yksi OM642 päätyy prässin.

Auto on siis 300c Chrysler johon ei ilmeisesti starilla pääse sisään kun ei tunnista VINiä.

Ongelmat.
-moottorivikavalo palaa melkein aina (johtunee tuosta pakopaineanturista)
-kiihdytyksissä sytyttää laturin valon hetkellisesti (lataa kuitenkin koko ajan)
-sitten alkaa joskus salaman kuva vilkkua taulussa kun kiihdyttää ja menee limb modeen (ko auto ilmoittaa tällä kaasuläppärungon ongelmista) ko. osa katsottu ja vaikuttaisi ehjältä
-on hyvin voimaton
-joskus harvoin kun "toimii" hetken koodien kuittauksen jälkeen ahtaa mittarin mukaan 1,5bar hyvinkin nopeasti ja suhisee hurjasti silti ei mitenkään kehuttavasti liiku
-antaa hehkumoduulista vikakoodin sen jälkeen kun tuo salama on taulussa vilkkunut
-antaa vikakoodin pakopaineanturista koko ajan vaikka auto ei käy ja anturikin vaihdettu ja kuitattu moneen kertaan. Toki vain pirkkalukijalla enkä tiedä osaako se oikeasti mitään kuitata mutta ei ole muutakaan
-maf vaihdettu
-ahtopaineensäädin tsekattu
-turbo kunnossa ja kohtalaisen uusi
-huohottimen o rengas vuotaa sen tiedän ja korjaan
-saattaa pölläyttää savut käynnistyksen jälkeen muuten ei savuta
-imusarjan läppä moottori on irtaallaan heilumassa ja läpät jumissa auki asentoon. Paitsi jos ovat päässeet menemään silti kiinni 🤔

EDIT:
-pakopaineanturi herja ei nyt näyttäisi olevan aktiivinen kun sen paremmalla lukijalla kuittasi.. mutta kas kummaa taas tien päällä salama vilkkumaan, limb mode ja herja pp-anturista takaisin 🤬🤬🤬 paljonko on raja että ko anturi heittää herjan? Paljonko painetta?
-throttle valve actuator (käsittääkseni kaasuläppä) tietoa kun lukee testerillä se jostain syystä on lähes koko ajan 10-15% välillä.. onko tämä ollenkaan järkevä lukema? Saattaahan se olla ohjelmallista kun lähinnä egr ja sammutustärinän poisto tuon funktio vissiin pitkälti on
-pakopaine aika hurja vai onko? Lukemat noin 1bar ahto ja 3,5bar pakopaine.. kuulostaa vähintään hurjalta vai?
-kl varaosat myi juuri mulle kurahaaran tiivistesatsin ja otin myös ahtoputken tiivisteen ja huohottimen tiivisteen. Asentelen heti kun mahd ja katsotaan vaikuttaako mihinkään mitään.
-egr ilmeisesti ohjelmasta poistettu jotenkin kun se näyttää aina ja ikuisesti 5% tuon lukijan livedatassa
-laturivalo asia vähän aukesi myös tuolla livedatalla, kun kuormitusta autolla on tarpeeksi häviää lataus signaali täysin mutta jännite kyllä säilyy


Voiko tämä kaikki johtua hehkureleestä? Käynnistyy kyllä hyvin.
Voiko tämä kaikki johtua ahtovuodosta? Sitä en ole onnistunut vielä ainakaan löytämään.. voiko tuo huohotinvuoto vaikuttaa?

Onko HSL lähistöllä ketään gurua näiden kanssa? Maksan kyllä jos tämä kuntoon tulisi tai edes vika löytyisi. Ihan sama onko yksityinen vai yritys. Kiire vaan on kun auton tarve on valtava tälläiselle reissutyöläiselle. Limbmodella ajelu alkaa riittää ettei hajoa enempää.

Tuhannet kiitokset kaikille jo valmiiksi.
Päivittelen tähän jos ja kun jotain unohdin..
Viimeksi muokannut teelmakie, La 21.05.2022 13:40. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
300C Chrysler OM642, w203, Audi 2,7bt
Exät:
W210
W201
W124
W123
W126
+Paljon bemareita ja muita 🤭
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3874
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Apua OM642 mystiset ongelmat 300c Chrysler

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Muuttuuko kuinka nopeasti se pakopaine tieto? Kanava tukossa?
Ahtoletkut varmasti kaikki ehjiä?
Ei välttämättä heti näe jos vuotaa, pitää taivuttaa / puristaa että näkee jos halki.
teelmakie
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Pe 20.05.2022 09:03

Re: Apua OM642 mystiset ongelmat 300c Chrysler

Viesti Kirjoittaja teelmakie »

Kyllä se nopeasti muuttuu. Samoin kuin ahtopaineet. Ensin tuntuu hyvin voimattomalta ja sitten ahdot kiipeävät nopeasti 1,5bar saakka ja pakopaineet myös nousevat samaa tahtia. Käyränä katsoen samaa tahtia mutta pakopaine yli kaksinkertainen, melkein kolminkertainen.

Ahtovuotoa yritän huomenna selvittää, se vaan ilman nosturia ja yksin on vähän hankalaa.
Mitä kanavaa tarkoitat?
300C Chrysler OM642, w203, Audi 2,7bt
Exät:
W210
W201
W124
W123
W126
+Paljon bemareita ja muita 🤭
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Apua OM642 mystiset ongelmat 300c Chrysler

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Tuo pakopaine on sellainen, että joku on tukossa pakoputkistossa ja pahasti. Samaan viittaa musta pöllähdys käynnistettäessä.

Jospa kokeilisi löysätä pakoputken/pakosarjan liitosta ja katsoa nouseeko pakopaine edelleen järjettömäksi.

Onko tietoa millainen viritysohjelmisto on asennettu?
teelmakie
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Pe 20.05.2022 09:03

Re: Apua OM642 mystiset ongelmat 300c Chrysler

Viesti Kirjoittaja teelmakie »

Samaa ajatellut mutta kun jotenkin siihen ei usko. Mutta tuo pitää kyllä testata.. kun auto tuntuu juurikin siltä että se ei vaan jaksa vaikka kaikkensa yrittää mutta sitten kun ahtoja alkaa olee yli kilo ja kiekat yli 3k alkaa kulkemaan mutta ei kehuttavasti silti. Sitten onkin jo limb mode tiedossa. Uskon että tuolle PP anturille on annettu jokin turva arvo ja se laukaisee sen vikatilan. Mutta kun en tiedä.

Pöllähdys on ollut valkoinen tai harmaa.. jotenkin se tuon vian jälkeen on jättänyt vähän naftaa polttamatta tai jotai ja se sit siellä kärähtää .. näin ajattelisin ja se ei tapahdu läheskään aina.

Ohjelmiston on aj tech aikanaan tehnyt mutta siitä nii paljo vuosia että siitä en enempää tiedä. Auto kuitenkin tuolla softalla toiminut todella kauan.
300C Chrysler OM642, w203, Audi 2,7bt
Exät:
W210
W201
W124
W123
W126
+Paljon bemareita ja muita 🤭
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3874
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Apua OM642 mystiset ongelmat 300c Chrysler

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Anturin kanavaa tarkoitin ne joskus tukkeutuu pakopaine antureista.
Mitenkäs turbon servo, toimiiko oikein, tekee itse testin kun käynnistää? Reagoi kaasun painallukseen?
Pakopaine on vähintään kilon yli ahtopaineen egr aikakauden vehkeissä että sitä paskaa saataisiin imusarjaan. Moni säätäjä jättää asialle tekemättä mitään vaikka egr poistetaan käytöstä.
teelmakie
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Pe 20.05.2022 09:03

Re: Apua OM642 mystiset ongelmat 300c Chrysler

Viesti Kirjoittaja teelmakie »

Anturi on tuliterä ja vanhassakin näytti tykytyskanava kohtuu puhtaalta.
Turbon servo liikkuu hienosti, siitä huolimatta sen avasin ja tarkastin ettei nämä hopelangat sieltä ole poks. Uskon että softa on ollu kohtalaisen hyvä kun auto hyvin toiminut, ei ole karstaantunut (Egr avasin ja oli melko puhdas ja jousi tuntui olevan hengissä), eikä savuttanut.

Se on silti kyllä ongelma kun ei tiedä tarkalleen mitä on tehty softapuolella. AJ tech kuitenkin käsittääkseni on yleensä työnsä hyvin tehnyt. Ainakin olen kehuja kuullut.
Dpf on mysteeri kun en ole ihan varma onko se joskus polttoja tehnyt, muistaisin että on (auto oli mulla yli vuoden pois käytöstä) mutta nyt en niitä ole havainnut (tosin vähemmän ajanut) lukija sanoo sen olevan ok. Pakkopoltto ei ainakaan tuolla lukijalla tuohon härveliin onnistu 😔

Ainut ongelma joka autossa on aina ollut on lievä naftan tai pakokaasun tuoksu sisätiloissa silloin tällöin mutta olen ajatellut että tuo huohottimen vuoto sen aiheuttaisi tai sitten kierrättää pakokaasua jostain sisään jossain tilanteessa.
300C Chrysler OM642, w203, Audi 2,7bt
Exät:
W210
W201
W124
W123
W126
+Paljon bemareita ja muita 🤭
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Apua OM642 mystiset ongelmat 300c Chrysler

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

teelmakie kirjoitti: La 21.05.2022 09:17
Dpf on mysteeri kun en ole ihan varma onko se joskus polttoja tehnyt, muistaisin että on (auto oli mulla yli vuoden pois käytöstä) mutta nyt en niitä ole havainnut (tosin vähemmän ajanut) lukija sanoo sen olevan ok. Pakkopoltto ei ainakaan tuolla lukijalla tuohon härveliin onnistu 😔

Ainut ongelma joka autossa on aina ollut on lievä naftan tai pakokaasun tuoksu sisätiloissa silloin tällöin mutta olen ajatellut että tuo huohottimen vuoto sen aiheuttaisi tai sitten kierrättää pakokaasua jostain sisään jossain tilanteessa.
Minulla oli turbodieselissä katti murentunut pakoputken täydeltä tukkeeksi ja lopulta käynnistyksessä pakokaasua tunki väkisin turbon/pakosarjan/pakoputken liitoksesta konehuoneeseen mikä luonnollisesti tuntui nenään dieselin hajuna.

Tuo DPF voi olla suurella todennäköisyydellä aivan tukossa jos poltto ei onnistu tai siitä ei ole havaintoa.
teelmakie
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Pe 20.05.2022 09:03

Re: Apua OM642 mystiset ongelmat 300c Chrysler

Viesti Kirjoittaja teelmakie »

Problem on nyt kulkupuolen puolesta solved. Korjasin tuon huohottimen ja samalla etsin ja etsin ahtovuotoa.. yksin hankalaa.. mutta lähdin sitten järjestelmällisesti liikenteeseen ja ihmettelin resonaattorikotelon päässä olevan "haarukan" (joka kiristää aluputken res.koteloon) muotoa. Haarukan päiden kun kuuluisi olla suorassa kulmassa siihen kohtaan nähden jossa on ruuvinpaikka. No eipä ollut vaan se oli tavallaan vääntynyt auki.
https://drive.google.com/file/d/1sfsnuk ... p=drivesdk
Resokotelon pultinpaikat oli poikenneet ja kotelo olikin käytännössä irtonainen. No vääntelin haarukan tälliin, tarkistin o-renkaan ja vaihdoin myös ahtimen pään o renkaan. Kasasin paketin ja kokeilemaan. Meinasi vaippa mennä vaihtoon kun kokeilin kaasua. Takana 265 renkaat eivät pitäneet vaan perä irti ja sitten futum.. veto pois. Kyseinen haarukka petti lopullisesti. Mutta vika on nyt varma. Ehdin myös tallentaa livedataa ja siitä katsoen pakopaineetkin olivat nyt noin tuplat ahtoon verrattuna tai oikeastaan allekin.

Voiko ko. resokotelon heittää metsään ja rakentaa tuon silikoniputkista? Selvyys jo löytyikin täältä searchilla, nyt hakemaan läjä Silikoni letkuja ja kotelo veks.

Ja edelleen täällä laturiongelma on voimissaan. Meneekö vaihtoon vai mikä tuon signaalin häviämisen yleensä voi aiheuttaa?
300C Chrysler OM642, w203, Audi 2,7bt
Exät:
W210
W201
W124
W123
W126
+Paljon bemareita ja muita 🤭
teelmakie
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Pe 20.05.2022 09:03

Re: OM642 mystiset ongelmat 300c Chrysler ALKANEET SELVITÄ

Viesti Kirjoittaja teelmakie »

En tiiä saatuna.. edelleen antaa vikaa pakopaine anturista silloin tällöin.. vaikka auto tuntuu kyllä pelaavan hyvin laturi huolia lukuunottamatta. Mutta ottaa pannuun kun aina moottorivalo palaa vaikka muuten toimii, noloa tuollainen kun ei oo edes vag tuote.. 😂

Lisäksi hehkutulppa modulista valittelee.. onko kellään jääny ylimääräistä? Voisin ostaa kun uusi tuntuu olevan yllättävän arvokas 🤔 lisäksi herjaa vitos pytyn hehkutulpasta, pitänee se koittaa ensin vaihtaa ja katsoa onko moduli herja sen tulos.
Myös startti taitaa mennä vaihtoon. Aina välillä ei meinaa ollenkaan lähteä pyörittämään tai pätkinäisesti pyörittää tai sitten vaan rääkäisee. Ilmeisesti ko moottorissa tosin on vähän tapana että startti kerää paskat päällensä että voisikohan ajatella puhdistaa ja olisiko kenties solenoid vika ennemminkin.. no etsivä ehkä löytää 🤔
300C Chrysler OM642, w203, Audi 2,7bt
Exät:
W210
W201
W124
W123
W126
+Paljon bemareita ja muita 🤭
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3874
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: OM642 mystiset ongelmat 300c Chrysler ALKANEET SELVITÄ

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Katkonainen signaali voi johtua johtosarjan ongelmasta, ei mitenkään harvinaista että eristeet poikki sarjan sisällä ja kaksi johtoa häpsii toisiinsa välillä.
Kannattaa mitata anturilta eculle johdot ja tarkistaa johtosarja siitä mistä menee koneesta runkoon.
Eristeet pois ja onko johdoissa kuoria poikki.
teelmakie
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Pe 20.05.2022 09:03

Re: OM642 mystiset ongelmat 300c Chrysler ALKANEET SELVITÄ

Viesti Kirjoittaja teelmakie »

MJPfin kirjoitti: Ma 23.05.2022 15:03 Katkonainen signaali voi johtua johtosarjan ongelmasta, ei mitenkään harvinaista että eristeet poikki sarjan sisällä ja kaksi johtoa häpsii toisiinsa välillä.
Kannattaa mitata anturilta eculle johdot ja tarkistaa johtosarja siitä mistä menee koneesta runkoon.
Eristeet pois ja onko johdoissa kuoria poikki.
Meinasitko tällä kenties tuota laturivikaa vai jotain muuta? Tuo laturin signaali menetys sinänsä erikoinen kun se tulee aina isommilla kierroksilla. Aina kun kierroksia noin 2,5krpm niin valo syttyy ja signaali häviää. Kun kierokset laskee tuohon 2k tuntumaan niin taas kaikki ok. Tämänkin ajan kuitenkin lataa. Taitaisi olla viisainta ottaa ko kampe käteen ja puhdistaa sekä tietty katsoa johdot läpi.
Tietty oikeastaan johtosarja probleema sopisi moneenkin ongelmaan.. Hiton johtojen perkaaminen on vaan raastavaa hommaa vanhaan likaiseen konehuoneeseen. Tekisi mieli tehdä sitten kaikki uusiksi mutta on siinäkin työmaa.
300C Chrysler OM642, w203, Audi 2,7bt
Exät:
W210
W201
W124
W123
W126
+Paljon bemareita ja muita 🤭
moska
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: La 16.02.2008 03:03
Paikkakunta: Oulainen

Re: OM642 mystiset ongelmat 300c Chrysler ALKANEET SELVITÄ

Viesti Kirjoittaja moska »

Jos tuossa on samanlainen hehkun boksi kuin 320 s204, niin https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... se114-beru
ja halvin tuolla taisi olla alle 70€
S204 C320cdi - 08
S210 E320T -00
S124 230TE -87
C230K -95
teelmakie
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Pe 20.05.2022 09:03

Re: OM642 mystiset ongelmat 300c Chrysler ALKANEET SELVITÄ

Viesti Kirjoittaja teelmakie »

moska kirjoitti: Ke 25.05.2022 07:16 Jos tuossa on samanlainen hehkun boksi kuin 320 s204, niin https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... se114-beru
ja halvin tuolla taisi olla alle 70€
Pitänee kaivaa tuo oma moduli esiin ja katsoa täsmääkö.. kiitoksia anyway 🙏
300C Chrysler OM642, w203, Audi 2,7bt
Exät:
W210
W201
W124
W123
W126
+Paljon bemareita ja muita 🤭
Vastaa Viestiin