Väännön katoaminen ajossa.
Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 37
- Liittynyt: Ti 19.05.2009 19:41
Väännön katoaminen ajossa.
Viesti Kirjoittaja beechcraft549 »
Hei
Kertokaa viisaammat mikä on vialla.
Käynnistyy normaalisti. Tehot on yleensä lähdössä tallella. Ajossa tehoja häviää satunnaisesti. Kun polkaisee kaasun pohjaan (vaikkapa ohitusta varten) niin pykältää aivan oiken pienemmälle mutta vääntö on hukassa. Tämä tapahtuu satunnaisesti. Tehot saattaa palata ajon jatkuessa, jälleen satunnaisesti.
Olen pysäyttänyt auton kesken ajon ja odotellut että vikamuisti nollautuisi. Ei auttanut.
Vaihdettu ilmamassanmittain ja ilmansuodatin.
Auto on W202 MB C250TDT R5 turbo OM605.90 1998
Kertokaa viisaammat mikä on vialla.
Käynnistyy normaalisti. Tehot on yleensä lähdössä tallella. Ajossa tehoja häviää satunnaisesti. Kun polkaisee kaasun pohjaan (vaikkapa ohitusta varten) niin pykältää aivan oiken pienemmälle mutta vääntö on hukassa. Tämä tapahtuu satunnaisesti. Tehot saattaa palata ajon jatkuessa, jälleen satunnaisesti.
Olen pysäyttänyt auton kesken ajon ja odotellut että vikamuisti nollautuisi. Ei auttanut.
Vaihdettu ilmamassanmittain ja ilmansuodatin.
Auto on W202 MB C250TDT R5 turbo OM605.90 1998
Re: Väännön katoaminen ajossa.
Yleisimmät syyt tehojen häviämiseen :
- turbon säädin
- EGR
- läppämoottori
- ahtovuoto
ja nämä ei välttämättä anna edes vikakoodia. Varsinkin jos softattu.
Suosittelen myös starilla livedatan lukeminen + turbon sätimen testaus.
- turbon säädin
- EGR
- läppämoottori
- ahtovuoto
ja nämä ei välttämättä anna edes vikakoodia. Varsinkin jos softattu.
Suosittelen myös starilla livedatan lukeminen + turbon sätimen testaus.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 37
- Liittynyt: Ti 19.05.2009 19:41
Re: Väännön katoaminen ajossa.
Viesti Kirjoittaja beechcraft549 »
Ei vaikuta nopeus mitenkään. Sama vika voi tulla alle 50km/h nopeudessa tai maantienopeudessa.
Samoin tehot voi tulla normaaleiksi milloin vain, siis täysin satunnaisesti, myös pienillä nopeuksilla.
Samoin tehot voi tulla normaaleiksi milloin vain, siis täysin satunnaisesti, myös pienillä nopeuksilla.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 37
- Liittynyt: Ti 19.05.2009 19:41
Re: Väännön katoaminen ajossa.
Viesti Kirjoittaja beechcraft549 »
Tehoa on aika rajallisesti käytössä vian ollessa päällä koska vaihtaa pienemmälle jo loivassakin ylämäessä (ysitien mäet ).
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 384
- Liittynyt: To 11.04.2019 10:26
Re: Väännön katoaminen ajossa.
Viesti Kirjoittaja EemeliErkki »
Onko tuossa EGR? Puhdistus saattaisi olla tarpeen? Jos pakokaasukierrätys jää auki, tehot häviää varmasti.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 37
- Liittynyt: Ti 19.05.2009 19:41
Re: Väännön katoaminen ajossa.
Viesti Kirjoittaja beechcraft549 »
Moottori kiertää paikallaan vain 4500 r/min kun katsastuksessa se on kiertänyt 5200-5300 r/min (savutusmittaus). Mitä se mahtaa kertoa?
Kaasun pohjaan polkaisussa ajon aikana ei aina pykällä pienemmälle vaan yrittää "voimiensa mukaan" kiihdyttää vitosella.
Kaasun pohjaan polkaisussa ajon aikana ei aina pykällä pienemmälle vaan yrittää "voimiensa mukaan" kiihdyttää vitosella.
Viimeksi muokannut beechcraft549, Ke 22.06.2022 00:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Väännön katoaminen ajossa.
Viesti Kirjoittaja w906-2009 »
Täälläkin on veto poissa! Siis samoja ongelmia kuin aloittajalla !
Sprinter 311 cdi – 09
MIL-valo vilkkuu mittaristossa eikä auto ota kierroksia kuin vaivoin ~3000 rpm.
Vikaa etsittäessä nämä seuraavat on joko uusittu tai puhdistettu:
Pakoputki on ehjä, katalysaattori on pesty ja puhdas ja sisältä silmämääräisesti kuin uusi.
DPF paine-eroanturi uusittu.
Hehkun rele uusittu.
Imupuoli, putkisto ja välijäähy on tiivis .
Ilmamassamittari on uusittu.
Imusarjan paineanturi puhdistettu.
6510160030 ohituslämmitin puhdistettu. (anturi huohotinventtiilin ja imuputken välissä).
EGR-venttiili on ollut irti ja pesty, juurikaan muuta kuin hieman nokea ei ollut.
Turbon sähköinen toimilaite eli ”Hella G-276” Aktuaattori on tarkastettu kansi avaamalla ja sisältä virheettömän näköinen. (ne hengettömän ohuet pinnijohdot ovat kunnossa).
Se myös toimii auton virrat päälle kytkettäessä, siirtäen siivikon kulmaa, mutta käynnistettäessä palautuu alkuasentoonsa, eikä kaasua poljettaessa reagoi mitenkään. Ilmeisesti jokin sitä ohjaava anturi ei anna ”lupaa”...
Tiedustelisinkin nyt olisiko saatavilla jonkinlaista kytkentäkaaviota Moottorin-CAN-Bus
-väylästä, jotta näkisin mitä kriittisiä antureita olisi samassa linjassa Ecun ja tuon ”Hella G-276” välillä.
En tiedä auttaisiko tuokaan maallikkoa ratkaisuun, mutta jotain pitää asian tiimoilta yrittää...
Auto ei nyt ole liikenteessä, joten Starin päähän ei voi mennä.
Kokemukseni noista lukijoiden käyttäjistä on hieman huononlainen.
Täällä paikkakunnan laatukorjaamolla ei saatu edes yhteyttä potilaana olevaan autooni, käytetyssä Bosch-laitteessa tuskin oli vikaa, mutta käyttäjästä heräsi epäilykseni jo työn aikana että hän ei osannut asiaansa.
Silti laskutettiin !!! Haloo, missä on ammattiylpeys !
Tuolla kauempana maaseudulla kun aikaisemmin kävin vastaavan laitteen lukijalla, siellä homma toimi ja palvelu oli erinomaista!
Ja positiivinen yllätys oli lasku, se ei ollut isompi kuin tuossa epäonnistuneessa mittauksessa!
Kiitos Ferramen Noormarkku !!!
Sprinter 311 cdi – 09
MIL-valo vilkkuu mittaristossa eikä auto ota kierroksia kuin vaivoin ~3000 rpm.
Vikaa etsittäessä nämä seuraavat on joko uusittu tai puhdistettu:
Pakoputki on ehjä, katalysaattori on pesty ja puhdas ja sisältä silmämääräisesti kuin uusi.
DPF paine-eroanturi uusittu.
Hehkun rele uusittu.
Imupuoli, putkisto ja välijäähy on tiivis .
Ilmamassamittari on uusittu.
Imusarjan paineanturi puhdistettu.
6510160030 ohituslämmitin puhdistettu. (anturi huohotinventtiilin ja imuputken välissä).
EGR-venttiili on ollut irti ja pesty, juurikaan muuta kuin hieman nokea ei ollut.
Turbon sähköinen toimilaite eli ”Hella G-276” Aktuaattori on tarkastettu kansi avaamalla ja sisältä virheettömän näköinen. (ne hengettömän ohuet pinnijohdot ovat kunnossa).
Se myös toimii auton virrat päälle kytkettäessä, siirtäen siivikon kulmaa, mutta käynnistettäessä palautuu alkuasentoonsa, eikä kaasua poljettaessa reagoi mitenkään. Ilmeisesti jokin sitä ohjaava anturi ei anna ”lupaa”...
Tiedustelisinkin nyt olisiko saatavilla jonkinlaista kytkentäkaaviota Moottorin-CAN-Bus
-väylästä, jotta näkisin mitä kriittisiä antureita olisi samassa linjassa Ecun ja tuon ”Hella G-276” välillä.
En tiedä auttaisiko tuokaan maallikkoa ratkaisuun, mutta jotain pitää asian tiimoilta yrittää...
Auto ei nyt ole liikenteessä, joten Starin päähän ei voi mennä.
Kokemukseni noista lukijoiden käyttäjistä on hieman huononlainen.
Täällä paikkakunnan laatukorjaamolla ei saatu edes yhteyttä potilaana olevaan autooni, käytetyssä Bosch-laitteessa tuskin oli vikaa, mutta käyttäjästä heräsi epäilykseni jo työn aikana että hän ei osannut asiaansa.
Silti laskutettiin !!! Haloo, missä on ammattiylpeys !
Tuolla kauempana maaseudulla kun aikaisemmin kävin vastaavan laitteen lukijalla, siellä homma toimi ja palvelu oli erinomaista!
Ja positiivinen yllätys oli lasku, se ei ollut isompi kuin tuossa epäonnistuneessa mittauksessa!
Kiitos Ferramen Noormarkku !!!
Re: Väännön katoaminen ajossa.
Hyvä mies jos siellä on moottorivalo niin siellä on myös rekisteröitynyt vikakoodi. Älä tuhlaa aikaas vaan mene tai pyydä jotain tulemaan lukemaan ne koodit. Ei varmaan tarvi olla edes stari tohon hommaan kun vikakoodi rekisteröitynyt.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 37
- Liittynyt: Ti 19.05.2009 19:41
Re: Väännön katoaminen ajossa.
Viesti Kirjoittaja beechcraft549 »
Mikään vikavalo ei pala. Moottoria ei ole softattu. Saisko starilla vian selville?
Re: Väännön katoaminen ajossa.
Tuossa aikaisemmin mainitsin yleisimmät syyt vikatilaan ilman koodeja. Tarkista ne tai live datan kanssa starilla testaukset. Komponentteja ei kannata summamutikkana vaihtaa turhaan. =)beechcraft549 kirjoitti: ↑Ke 22.06.2022 00:15 Mikään vikavalo ei pala. Moottoria ei ole softattu. Saisko starilla vian selville?
Vastaa Viestiin
12 viestiä
• Sivu 1/1
Hyppää
- Mersuforum.net
- ↳ Yhteistyökumppanit
- ↳ Tietoa Mersuforumista
- ↳ Kirjoittajien ohjeet
- ↳ Mersuforumin ylläpito tiedottaa
- MB-Keskustelut
- ↳ Suomen Mercedes-Benz -Klubi
- ↳ Tekniikka
- ↳ Muuta Mersuasiaa
- ↳ Koodaukset ja lisävarusteet
- ↳ Tuning
- ↳ Turbot
- ↳ Projektit
- ↳ Äänentoisto
- ↳ Oldtimers
- ↳ MB-linkit
- ↳ Hyvät huollot
- ↳ Koeajot
- ↳ Raskas kalusto
- ↳ Shoppailu
- Kauppatori
- ↳ Yhteistyökumppaneiden ilmoitukset
- ↳ Myydään Mersuja
- ↳ Myydään osia
- ↳ Ostetaan Mersuja
- ↳ Ostetaan osia
- ↳ Renkaat ja Vanteet
- ↳ Race- ja viritysosat
- ↳ Oldtimers-kauppatori
- ↳ Lahjoitetaan
- Muut forumit
- ↳ English forum