w203 C 220 cdi automaatti sammui kesken ajon?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Lehtonen71
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: La 25.06.2016 13:07
Paikkakunta: Tortinmäki

Re: w203 C 220 cdi automaatti sammui kesken ajon?

Viesti Kirjoittaja Lehtonen71 »

Vetolevy kans vaihdettiin samalla kun se kehäkin ja samalla laatikkoon uudet öljyt.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: w203 C 220 cdi automaatti sammui kesken ajon?

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Lehtonen71 kirjoitti: Ma 26.09.2022 10:54 Terve!
Nyt vika löytyi startti oli hakannut kampiakselinhammaskehän solmuun mitä asentotunnistin lukee . Uusi startti ja käytetty hammaskehä ja taas toimii 👍
Kiitos kaikille jotka viitsisivät kommentoida ja antaa tipsejä mistä vikaa kannataa lähteä etsimään.😎
Miksi se startti vasta nyt olisi hakannut sen hammaskehän solmuun?

Jotakin muuta vaikuttaisi olevan myös osallisena tuohon vaurioon. Tarkistitko huolella sen vanhan vetolevyn kiinnityskehän?
Lehtonen71
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: La 25.06.2016 13:07
Paikkakunta: Tortinmäki

Re: w203 C 220 cdi automaatti sammui kesken ajon?

Viesti Kirjoittaja Lehtonen71 »

En katsellut sitä mitenkään tarkasti kun vaihdettiin ( uusi) tilalle .Olihan se startti hakkaillut sitä kehää noin pikkuisen alle vuoden ja kun konetta vähän pyöritti käsin niin silloin se otti kiinni ja auto käynistyi . Starttin ääni oli sellainen kova metallinen raksaus mut kun kävi niin kävi nätisti😉ja nyt on toiminut moitteettomasti ja käyntin lähtö niin pehmeä kun tuon ikäinen auton kuuluukin.Ehkä vian aiheutti monesta eri tekijästä.🤷🏻‍♂️
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: w203 C 220 cdi automaatti sammui kesken ajon?

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Lehtonen71 kirjoitti: Ti 27.09.2022 09:37 En katsellut sitä mitenkään tarkasti kun vaihdettiin ( uusi) tilalle .Olihan se startti hakkaillut sitä kehää noin pikkuisen alle vuoden ja kun konetta vähän pyöritti käsin niin silloin se otti kiinni ja auto käynistyi . Starttin ääni oli sellainen kova metallinen raksaus mut kun kävi niin kävi nätisti😉ja nyt on toiminut moitteettomasti ja käyntin lähtö niin pehmeä kun tuon ikäinen auton kuuluukin.Ehkä vian aiheutti monesta eri tekijästä.🤷🏻‍♂️
Erikoista. Millä tavalla se vanha startti oli erilainen kun se pääsi hakkaamaan?

Minulla oli dieselissä vetolevy hajonnut ja hajosi lopulta irti saakka keskiöstään jossa oli vahvikelevy päällä. Ulkoisesti se hajonnut näytti aivan ehjältä.
Lehtonen71
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: La 25.06.2016 13:07
Paikkakunta: Tortinmäki

Re: w203 C 220 cdi automaatti sammui kesken ajon?

Viesti Kirjoittaja Lehtonen71 »

OK
Ulkoa päin startti oli saman näköinen mut en tiedä jos niissä on jotain muuta eroa sisäkaluissa🤷🏻‍♂️.
Mikä sinulla sit hajoitti sen vetolevyn? Ja millaiset oireet siinä oli ennen kuin se hajosi.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: w203 C 220 cdi automaatti sammui kesken ajon?

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Lehtonen71 kirjoitti: Ti 27.09.2022 12:34 OK
Ulkoa päin startti oli saman näköinen mut en tiedä jos niissä on jotain muuta eroa sisäkaluissa🤷🏻‍♂️.
Mikä sinulla sit hajoitti sen vetolevyn? Ja millaiset oireet siinä oli ennen kuin se hajosi.
Piti voimistuvaa kolkatusta ja lopulta ei enää lähtenyt käyntiin kun starttauksen jälkeen kuului voimakas pamahdus (joka tuli lopullisesti hajonneesta vetolevystä).

Hajoamisen syy oli todennäköisesti aiemman omistajan aikana tapahtunut kosketus maakiveen tms. jonka seurauksena öljypohjan kulmaan oli tullut lommo ja vaihteiston alakiinnityksen yksi korvakko oli murtunut.
Tuosta oli varmaankin seurannut voimakas isku myös vaihteiston vetolevyyn/turbiiniin (joka on hyvin painava öljyä täynnä ollessaan ja pyörimisliikkeen inertian ohella omaa suuren massan joka vastustaa äkillistä liikettä).
Korjauksesta on aikaa noin 100tkm joten se on onnistunut.

Kysyin siksi, että usein on hyvä miettiä miksi joku on hajonnut ettei se sama toistu uudelleen. Sinun tapauksessasi voi olla, että vaihteiston kopassa on pyörinyt joku kivi/pultti tms vieras esine joka on murjonut pyöriessään tunnistinkehää. Josta syystä varmistaa ettei ainakaan ulkoapäin pääse mitään jatkossa.
Vastaa Viestiin