W203 C 30 CDI AMG ahtopäineensäädön ongelmat

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
VonVolga
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ke 18.11.2015 17:59

W203 C 30 CDI AMG ahtopäineensäädön ongelmat

Viesti Kirjoittaja VonVolga »

Elikkä otsikon mukainen kärry, ja ongelmatilanne on semmoinen, että virrat laitettaessa käyntiin tulee mittaristoon EPC ja auto pitää normaalia kovempaa tyhjäkäyntiääntä. Liikkeelle lähtiessä auto on selkeästi tehottomampi kuin normaalisti, eikä kierrä yli 3000 kierroksen yli. Kun autosta käyttää virrat pois, niin EPC-valo jää palamaan mutta auto toimii jälleen normaalisti eikä tyhjäkäyntiäännetkään ole epänormaalit enää. Eli useiten vika ilmenee kun auto on seissyt yön yli yms.

Starilla kun ihmettelee ja tutkailee tilannetta, niin vikakoodi on P1470 ja selite Ahtopaineensäätö tuntematon vikalaji :-1.
Voikohan tuo toimilaite olla menossa sököksi? Kilometrejä kuitenkin alla 400tkm. Vinkkejä mitä tässä tutkiskella seuraavaksi?
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: W203 C 30 CDI AMG ahtopäineensäädön ongelmat

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Aja ahtimen servon testi kun kerran stari käytössä.
VonVolga
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ke 18.11.2015 17:59

Re: W203 C 30 CDI AMG ahtopäineensäädön ongelmat

Viesti Kirjoittaja VonVolga »

Onko servotesti sama kuin Ahtopaineen säädön testaus? Ahtimen säätöalueet 90% ja 10% valittavissa testissä ja toimi molempainen, tosin vikatilanne ei ilmaantunut tällä kertaa (ei joka päivä esiinnykkään). Säätötanko liikkui myös hienosti. Täytyy katsoa mitä tapahtuu kun vikatilanne tulee päälle niin mitä sitten tapahtuu tuossa säätötestissä.
Onko jotain mitä myös tarkkailla tämän lisäksi?
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6256
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W203 C 30 CDI AMG ahtopäineensäädön ongelmat

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Kato että kaikki paineanturit näyttää samaa lukemaa kun auto on sammuksissa. Luultavasti se on sähköissä kun kerran vika pompsahtaa jos pelkät virrat päällä.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
VonVolga
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ke 18.11.2015 17:59

Re: W203 C 30 CDI AMG ahtopäineensäädön ongelmat

Viesti Kirjoittaja VonVolga »

Päivitystä tilanteeseen jälleen, arvojen katselua kun sytytysvirrat pelkästään.
Ilmanpaine 1004 hPa
>= 120 Imuilman paine 1007 hPa
Ahtopaine 1005 hPa, tosin ahtopaine heilui 1001-1005hPa välillä.

Kun auton käynnisti, ilmeni vika jälleen päälle. Tässä tilanteessa ahtopaine tippui 984 hPa ja pysyi siinä arvossa. Myös vikatilassa ahtopaineen säätötestillä ei saanut liikutettua säätötankoa. Säädön prosentteja sai muutettua mutta käytännössä mitään ei tapahtunut.

Hetken ihmettelyn jälkeen ja auton virrattomana käyttämisen jälkeen homma pelitti jälleen ja ahtopaineanturi antoi tuota ~1000hPa-arvoa ja kun konetta kierrätti niin anturi myös näytti noin 3000 kierroksella 1500hPa, ja tietty turbon säätö pelitti. Huomenna lisää tutkintaa kun vikatilanne todennäköisesti taas ilmenee.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: W203 C 30 CDI AMG ahtopäineensäädön ongelmat

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Servosta lankoja poikki sisältä mahdollisesti, aika yleinen ongelma noissa hellan servoissa.
Servo pöydälle ja kansi auki, esiin tulee piirilevy ja ohkasia lankoja. Dremelillä kontakti kohdista pinnoite kuparille ja kolvilla uusi lanka paikoilleen.
VonVolga
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ke 18.11.2015 17:59

Re: W203 C 30 CDI AMG ahtopäineensäädön ongelmat

Viesti Kirjoittaja VonVolga »

Noniin, viikonlopun aikana asia selvisi kun oli mahdollisuus ropailla. Juurisyy löytyi turbon siivekkeiden jumista. Laiskana ensimmäisenä tarkastin tuon servon, joka oli hyvässä kunnossa mutta sai puhdistuksen kun kerta oli auki. Joten tämän jälkeen lisää purkua ja turbo pöydälle, mitään ihmeellistä silminnähden ei löytynyt mutta kun noita siipiä ihmetteli lähemmin niin osa oli todella jumissa, joten herkistelyä, puhdistelua ja kasaamisen jälkeen säätövarsi liikkui helposti. Pakopuoli ei tosin ollut erityisen likainen. Vikaa ei lauantain remppapäivän jälkeen ole enää ilmestynyt.
Vastaa Viestiin