Suuttimien puhdistus ja pohjaprikkojen vaihto tehty Vito W639 115CDI 2005.
Nyt kone savuttaa mustaa tyhjäkäynnillä. Muuten ajo normaalia ja supsutus kadonnut matka-ajossa, mitä nyt "extrapaloääntä" kuuluu jonkin verran edelleen jostain pytystä kierroksien vaihtuessa.
Pulttien pohjien kanssa oli töitä ja niihin oli työn aikana mennyt pikipaskaa. Niitä siis jouduttiin poraamaan kun puhdistus ei auttanut.
Myös pyttyjen päälle meni sitä pikeä, jota imuroitiin pois.
Oisko mekaanikolta mennyt vesitilan tiivisteeseen asti ja läpi vehkeet?
Vai männän päälle jäänyt paskaa ja rikkonut turbon? Voiko suutin mennä paskaksi ultraäänipesussa ja aiheuttaa tuon?
Onko tietoa että mistä kannattaa lähteä tutkimaan hommaa?
Uskaltaako ajaa?
Edit: laitoin ensin tuonne ketjuun jossa suuttimien vaihtotyö selitetty, mutta ei liene se fiksuin paikka foorumilla kysyä tätä. Lisään tänne tiedon viasta kun saan selvitettyä ja fiksattua.
Edit 2: Savutus selvisi. Vanha pohjatiiviste oli pystyssä 4 vielä paikallaan. Oli niin kulunut että ei ollut tullut enää ruuvimeisselillä ylös sieltä, vaan oli sellainen millin levyinen kehä siellä suuttimen pohjan reunoilla. Ei siis osunut mihinkään kaapimeen tai imuriin jolla sitä koitettiin nostaa.
Edit 3: Jos Turussa löytyy vielä Star-lukijaa, niin olisi mahtavaa. Suutinarvot haluaisin vielä tarkastaa ja mahdollisesti lähettää suuttimen huoltoon. Yksi suutin pitää vielä runsaasti ääntä.
Edit 4: Reilu puoli purkkia löytyy Vehon keraamista suutinrasvaa, niin myyn pois tarvitsevalle parilla kybällä. Yv jos tarve.
Musta savu suuttimen puhdistuksen ja pohjaprikkojen vaihdon jälkeen. Vito W639
Musta savu suuttimen puhdistuksen ja pohjaprikkojen vaihdon jälkeen. Vito W639
Viimeksi muokannut Nebbis, Ma 22.08.2022 13:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Musta savu suuttimen puhdistuksen ja pohjaprikkojen vaihdon jälkeen. Vito W639
Puttien pohjia PORATTU? Oletko varma että nimenomaan porattu? Huh! Aika seppä ollut!! Pohjia koitettu puhdistaa? Ei ole kaukaa haettu että on mennyt vesitilaan! Ja mitenkähän kierteet?
En siis osaa lonkalta sanoa mistä savutus johtuu, mutta jos asentaja on tuota luokkaa niin kaikki on mahdollista.
En siis osaa lonkalta sanoa mistä savutus johtuu, mutta jos asentaja on tuota luokkaa niin kaikki on mahdollista.
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Re: Musta savu suuttimen puhdistuksen ja pohjaprikkojen vaihdon jälkeen. Vito W639
Sanoisin että suuttimen kärki tai jotain muuta mennyt jos ekstra ääniä kuuluu. Ei kannata ajella että ei mäntä halkea / sula.
Re: Musta savu suuttimen puhdistuksen ja pohjaprikkojen vaihdon jälkeen. Vito W639
En tiedä, että mitä tarkalleen tehty, kun kävi sit kahdessa paikkaa jotta saatiin paikalleen suuttimet.Tenutähti kirjoitti: ↑Ke 10.08.2022 07:00 Puttien pohjia PORATTU? Oletko varma että nimenomaan porattu? Huh! Aika seppä ollut!! Pohjia koitettu puhdistaa? Ei ole kaukaa haettu että on mennyt vesitilaan! Ja mitenkähän kierteet?
En siis osaa lonkalta sanoa mistä savutus johtuu, mutta jos asentaja on tuota luokkaa niin kaikki on mahdollista.
Porattu sanaa käytin nyt yleisterminä jos siellä on jotan uutta jengaa väännetty tai holkitettu.
Ite pitäis tehdä ni tietäisi mitä siellä kannen alla touhuttu ihan tässäkin tilanteessa kun menee viduiks.
Edit: Suuttimien 2 ja 3 pultinreiät olivat holkitettu ja kierretangot tuli nyt kannesta ylös ja muttereilla kiristetty.
Viimeksi muokannut Nebbis, Su 14.08.2022 16:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Musta savu suuttimen puhdistuksen ja pohjaprikkojen vaihdon jälkeen. Vito W639
Joo, kiitos, tämä se vois olla. Nokisavulta näyttää tuo savu, eli ei tunnu vettä tai öljyä palavan. Kone tuntuu olevan kuuma, mutta ei mitään valoja mittaristossa. Flekti käy tiuhaan. Koneen sammuttamisen jälkeen sellaisia lämpölaajenemisen/supistumisen paukkumisääniä mitä mielestäni ei aikaisemmin ainakaan samassa määrin ollu.
En tiennyt että voi tehdä noin pahaa jälkeä sitten. Varsinkin ilman että kone ilmoittaa mistään lämmöistä yms.
Eli jos aloittaisi siitä että vaihtaisi yhden kunnostetun suuttimen paskimman tilalle? Saavatko veholla tarkistettua dieselin virtauksen suutin kohtaisesti niiden ollessa paikallaan autossa?
Edit: Flektin käynti normalisoitui kun sai ECUn juttelemaan taas normaalisti. Oli siis jokin junttura siinä, joka lähti auki ECUn irroituksella ja uudelleen kytkemisellä. Kaksi liitintä siis käytettiin vaan auki.
Viimeksi muokannut Nebbis, Su 14.08.2022 16:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Musta savu suuttimen puhdistuksen ja pohjaprikkojen vaihdon jälkeen. Vito W639
Veho, tai katsot foorumin täältä löytyy star osiosta lähimmän harrastajan kellä kyseinen diagnostiikka laite on ja suostuu korvausta vastaan vilkaisemaan mitä suuttimen korjausarvot näyttää.
Re: Musta savu suuttimen puhdistuksen ja pohjaprikkojen vaihdon jälkeen. Vito W639
Savu tiivistyi, mutta jännitys hälveni kun saatiin testeriin kiinni ja syvempi katsaus Viton sielunelämään. ECU oli jollain tavoin ensin juntturassa, mutta saatiin pelaamaan kyllä vähän moduulin irrottelun ja uudelleen kytkennän jälkeen.
Diagnostiikan luvun jälkeen oli selvää, että nelospytyn suutin se siellä kusee. Samalla huomattiin, että ahtopaineanturi oli antanut periksi.
Ahtopaineanturi saatiin uusittua heti näin sunnuntaina. Suutin suuntaa kunnostukseen toivottavasti heti ensiviikolla.
Iso kiitos nimimerkille Bomber4 suuresta avusta. Päivittelen sitten vielä kun valmistuu suutinjumppa ja vika poistuu.
Diagnostiikan luvun jälkeen oli selvää, että nelospytyn suutin se siellä kusee. Samalla huomattiin, että ahtopaineanturi oli antanut periksi.
Ahtopaineanturi saatiin uusittua heti näin sunnuntaina. Suutin suuntaa kunnostukseen toivottavasti heti ensiviikolla.
Iso kiitos nimimerkille Bomber4 suuresta avusta. Päivittelen sitten vielä kun valmistuu suutinjumppa ja vika poistuu.
Re: Musta savu suuttimen puhdistuksen ja pohjaprikkojen vaihdon jälkeen. Vito W639
Viat alkaa selvitä. Kiitos kiitos ,
Star