Webaston ongelmia S 350 D 4MATIC 2018

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
vito109cdi447
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ke 01.06.2022 10:04

Webaston ongelmia S 350 D 4MATIC 2018

Viesti Kirjoittaja vito109cdi447 »

Vaimon autoon asennettiin Webasto ja Thermo Connect kännykkäohjaus kesäkuussa. Asennus tehtiin Helsingissä sijaitsevassa firmassa jonka pitäisi olla erikostunut lisävarusteiden asennuksiin. Ongelmat Webaston asennuksen jälkeen: etu penkkien säädöt ei toimi; ilmastointi reistailee ja lämpötilansäädöt toimii miten sattuu; kännykkäohjaus kadottaa yhteyden jatkuvasti ym. Näiden ongelmien lisäksi Webaston piti lämmittää myös moottori; lämmittää yhä ainoastaan auton sisätilat. Auto on ollut nyt kolmesti "korjattavana" kyseisessä firmassa ja kaikki ovat olleet turhia käyntejä. Viat on ja pysyy... Onko muilla ollut vastaavia ongelmia näiden S mallien Webastojen kanssa?
Avatar
webastoguru
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 174
Liittynyt: Su 30.05.2021 13:46

Re: Webaston ongelmia S 350 D 4MATIC 2018

Viesti Kirjoittaja webastoguru »

Valitettavasti yleismallin Webaston asennuksesta johtuvat ongelmat ovat varsin tuttuja näissä uudemmissa W222 ja W223 malleissa. Webaston tehdas ei ole tehnyt yleismallin Webastolle asennusohjetta uudempiin S -sarjan autoihin, koska se ei tule koskaan toimimaan siellä ilman ongelmia.

Aina kun katkotaan auton omia sähköjohtoja, kuten yleismallin Webaston asennuksessa tehdään, silloin siitä seuraa yleensä myös erilaisia ongelmia. Tässä tapauksessa ilmenneiden vikojen perusteella on todennäköisesti katkaistu esim. jokin väärä CAN -väyläjohto. Sinänsä aika rohkeaa lähteä katkomaan auton sähköjohtoja usein lähes satatuhatta tai sen yli maksavista autoista. Samalla kun yrittää asentaa sinne erilaisia relevirityksiä, jotta saataisiin lämmityslaitteen puhallin toimimaan jotenkin. Silloin kun Webastolla lämmitetään näiden autojen moottoria, vaaditaan siitä tieto myös auton moottorin ohjausyksikölle. Muuten alkaa flektit huutamaan ja vikavalot palamaan mittaristossa. Selvää on myös se, että esim. auton voimassa olevan takuu ei korvaa vikoja, mitä näistä johtojen katkaisuista seuraa.

Webaston uuden mallin ThermoConnect puhelinohjaus toimii usein epävarmasti näissä Mersun malleissa, joissa on säteilyä ja melua suodattavat lasit. Pitäisi olla mahdollisuus liittää puhelinohjausboksi auton omaan antennijärjestelmään tai antennivahvistimeen. Vanhemmissa ThermoConnect ja ThermoCall malleissa oli ulkoinen antenniliitäntä, joten niissä tuo liittäminen onnistui helposti. Uudemmissa malleissa sitä mahdollisuutta ei enää ole. Niissä on sisäinen antenni, jonka signaalin voimakkuus ei aina ole tarpeeksi riittävä.

Ainoastaan Mersun alkuperäiset väyläohjatut OEM W222 ja W223 Webastot toimivat näissä autoissa, kuten tehdas on ne suunnitellut. Ne toimivat lisä - ja pysäköintilämmittimenä ja niissä on aina myös mahdollisuus esilämmittää auton moottoria. Se vaatii tehdasasennetuissa lämmittimissä vain pienen softan muutoksen Webaston ohjelmavalikossa. Näiden lämmittimien jälkiasennuksessa ei myöskään tarvitse katkaista yhtään auton omaa sähköjohtoa, joten silloin kaikki toimii kuten pitääkin.

Nämä OEM Webastot ovat koko ajan yhteydessä auton eri ohjainyksiköiden kanssa CAN - ja LIN -väylien kautta, jotta kaikki auton järjestelmät toimivat moitteettomasti. Näissä S -sarjan autoissa on nykyään lähes sata erilaista ohjainyksikköä ja hybridimalleissa niitä on usein jo yli sata. Silloin ainoa vaihtoehto toimivuuden kannalta on, että Webaston oma ohjainyksikkö vaihtaa tietoja auton muiden ohjainyksiköiden kanssa. Nämä lämmittimet ovat myös ohjattavissa auton omasta järjestelmästä ja puhelinohjauksella suoraan Mercedes me sovelluksesta.
"Me, haluttomat, tietämättömän johdolla, teemme mahdotonta kiittämättömille. Olemme tehneet niin paljon, niin kauan, niin vähällä, olemme nyt päteviä tekemään mitä tahansa ilman mitään..." K.J.J
Vastaa Viestiin