W639 tasauspyörästön yhteensopivuus ja korkeat kierroslukemat

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
VitoCorleone
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Su 25.09.2022 10:56

W639 tasauspyörästön yhteensopivuus ja korkeat kierroslukemat

Viesti Kirjoittaja VitoCorleone »

Terve, olen aivan tuore forumin käyttäjä. :? rekisteröidyin ensin mese.fi sivuille jossa tuntuu olevan aika hiljaista, joten teen saman viestin tänne..

Hommasin itselleni vuoden 2007 Vito 109 jossa 6-v manuaali vaihteisto. Mikäli olen oikein ymmärtänyt muutaman asian niin

- omassa Vitossa on ilmeisesti tasauspyörästö 41:11 suhteen välityksellä eli 3,727 on se suhdeluku
- kun taas esim 115 cdi mallissa on 36:11 välitys eli suhdeluku on 3,272
- 120 cdi mallissa on sitten "pisin" välitys eli suhdeluku jotain 2,9x ?

olen tosi pettynyt Vitossa siihen miten kovin korkealle kierrokset koneessa nousee jo 80 km/h vauhdissa 6. vaihde päällä
miten hyvin yhteensopivia nämä tasauspyörästöt ovat eri Vito mallien kanssa?
on alkanut houkuttamaan ajatus, että vaihtaisin tuohon "pidemmillä välityksillä" tasauspyörästön jolloin kierrokset voisi pudota jopa -13% tai jopa -22%

en usko että 95hv moottoria tarvitsee ohjelmoida tehokkaammaksi ainakaan jos tuon 36:11 perän tuohon vaihtaisi paikoilleen
autoa huolletaan nyt joka tapauksessa "black death" suutin probleeman vuoksi niin olen miettinyt jos samaan konkurssiin tekisi lisää parannuksia autoon

perän vaihdolla voisi saada polttoaineen kulutusta pienemmäksi

https://webshop.meretek.fi/fin/tasauspy ... -1284-1073

tuolla olisi esim vuoden 2012 automaattivaihteisen facelift Viton tasauspyörästö 113CDI mallisesta postin entisestä autosta OM 651.940 moottorilla (katsoin rekisterikilven perusteella tietoja)

mahtaisiko tuollaisen tasauspyörästö sopia minun 109 OM 646.981 manuaali Vitoon suoraan?
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5261
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W639 tasauspyörästön yhteensopivuus ja korkeat kierroslukemat

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Varudu ainakin siihen että joilekin yksiköille pitää sitten
kertoa se uusi välitys tai toimnta voi olla erikoista

lisäksi se jaksaminen voi olla kyseenalaista
jos on joskus tarkoitus laittaa kyytin muutakin kuin terveisiä
tai vetää kärryä missä on jotain ilman painavampaa
Mökkillä
'
Vastaa Viestiin