W204 tärisee, nykii ja lyllertää - diagnoosiapua!
Re: W204 tärisee, nykii ja lyllertää - diagnoosiapua!
Ei se tarvii kun aja kanttikiveen tai isoon kuoppaan jos yhtään ollut löysää ja homma sillä valmis. Alkaa kulumaan aika äkkiä siitä kun saa pienen kuopan alkuun koolissa.
Re: W204 tärisee, nykii ja lyllertää - diagnoosiapua!
Hei taas!
Vianor diagnosoi laakerit ja totesi, että niissä ei ole yhtikä mitään vikaa. Myös samanlaisella, lähes kolminkertaisesti kilsoja nähneellä autolla liikkuva huoltopäällikkö totesi, ettei hammastankokaan voi olla oireisiin syypää, vaan havaittu välys on normaali. Pakoputken palopelti oli hieman löysällä ja oikean etunurkan sisälokarissa oli murtuma, joka päästi osan lokarista taipumaan tuulen vaikutuksesta renkaaseen kiinni. Nämä fiksattiin.
Kuitenkin, kuten pahoin pelkäsin, todellista ongelmaa tämä ei selättänyt. Edelleen tasakaasulla edetessä kulku on jotenkin karkeaa, töyssyihin ajaessa edessä lonksahtelee (tämä on vain voimistunut) ja satasen tuntumassa etupää tärisee hieman. Lisäksi rengasmelun seasta nousee matala altto, joka laulelee nyt jo kaupunkinopeudessa, ja ajettaessa kumpuilevaa tietä sen voimakkuus elelee hieman auton asennosta riippuen. Täydessä synkassa ääntelyn kanssa tuntuu pientä resonointia ohjauspyörässä ja kaasupedaalissa. Se tuntuu jopa ovessa, kun polvi lepää ovea vasten.
Auto sai uudet vanteet alle toiselta C-mersulla autoilevalta kauppiaalta ja nyt kiihdyttäessä (painon vähetessä etuakselilta) meno on sileää kuin silkkiliukumäessä. Tasakaasulle palatessa etupää alkaa taas täräjämään.
Kertauksen vuoksi, autoon on nyt uusittu:
- raidetangot (ei tehnyt muutosta)
- vasen etummainen alatukivarsi (ei tehnyt muutosta)
- renkaat (ei tehnyt muutosta)
- vanteet (tutina rauhoittui huomattavasti, mutta keula jäi tutisemaan edelleen)
- kulmat tehty
- uudet renkaat ja vanteet tasapainossa
- automaattilaatikon öljyt vaihdettu
Vianor diagnosoi laakerit ja totesi, että niissä ei ole yhtikä mitään vikaa. Myös samanlaisella, lähes kolminkertaisesti kilsoja nähneellä autolla liikkuva huoltopäällikkö totesi, ettei hammastankokaan voi olla oireisiin syypää, vaan havaittu välys on normaali. Pakoputken palopelti oli hieman löysällä ja oikean etunurkan sisälokarissa oli murtuma, joka päästi osan lokarista taipumaan tuulen vaikutuksesta renkaaseen kiinni. Nämä fiksattiin.
Kuitenkin, kuten pahoin pelkäsin, todellista ongelmaa tämä ei selättänyt. Edelleen tasakaasulla edetessä kulku on jotenkin karkeaa, töyssyihin ajaessa edessä lonksahtelee (tämä on vain voimistunut) ja satasen tuntumassa etupää tärisee hieman. Lisäksi rengasmelun seasta nousee matala altto, joka laulelee nyt jo kaupunkinopeudessa, ja ajettaessa kumpuilevaa tietä sen voimakkuus elelee hieman auton asennosta riippuen. Täydessä synkassa ääntelyn kanssa tuntuu pientä resonointia ohjauspyörässä ja kaasupedaalissa. Se tuntuu jopa ovessa, kun polvi lepää ovea vasten.
Auto sai uudet vanteet alle toiselta C-mersulla autoilevalta kauppiaalta ja nyt kiihdyttäessä (painon vähetessä etuakselilta) meno on sileää kuin silkkiliukumäessä. Tasakaasulle palatessa etupää alkaa taas täräjämään.
Kertauksen vuoksi, autoon on nyt uusittu:
- raidetangot (ei tehnyt muutosta)
- vasen etummainen alatukivarsi (ei tehnyt muutosta)
- renkaat (ei tehnyt muutosta)
- vanteet (tutina rauhoittui huomattavasti, mutta keula jäi tutisemaan edelleen)
- kulmat tehty
- uudet renkaat ja vanteet tasapainossa
- automaattilaatikon öljyt vaihdettu
Re: W204 tärisee, nykii ja lyllertää - diagnoosiapua!
Päivitetäänpä tilannetta. Auto kävi taannoin määräaikaishuollossa, jossa se sai osakseen hyväksyvää myhäilyä kuntonsa puolesta. Öljyjen, suodattimen ja jarrunesteiden lisäksi vaihdettiin sytytystulpat. Karkeasta ja täristelevästä kyydistä syytettiin noita uusia talvirenkaita, joista kahdessa oli kuulemma pystyheittoa.
Puolueeton rengasliike otti renkaat tutkintaan, käänsi niistä kahta hitusen vanteellaan, ja mittaroi pystyheiton uudelleen. Se jäi niin lähelle nollaa, kuin oikeastaan mahdollista. Enää renkaan pintamateriaalin laatu voi olla renkaiden suhteen kysymysmerkillä.
Läpi käydyt asiat jälleen kerraten:
- raidetangot (ei tehnyt muutosta)
- vasen etummainen alatukivarsi (ei tehnyt muutosta)
- renkaat (ei tehnyt muutosta)
- vanteet (tutina rauhoittui huomattavasti, mutta keula jäi tutisemaan edelleen)
- kulmat tehty
- uudet renkaat ja vanteet tasapainossa, renkaat käännetty vanteella kertaalleen
- automaattilaatikon öljyt vaihdettu
- moottoriöljy ja suodatin vaihdettu
- jarrunesteet vaihdettu
- sytytystulpat uudet
Ajeltuani toisella autolla tovin ja palattuani oman kikottimeni rattiin oivalsin yhden oireen lisää, johon en aiemmin ole osannut niin kiinnittää huomiota. Tärinä ja resonointi autossa tuntuu ratin ja rungon lisäksi jopa erityisen voimakkaana kaasupedaalissa. Tärinän ja resonanssin heräillessä runkoon vasta maantienopeuksissa, karkea resonointi ja lamaannuttava mikrotutina on ratissa ja kaasupolkimessa läsnä jo kaupunkinopeuksissa, ja tuntuu aivan kuin kaikki tienpinnan ja alustan tärinä välittyisi suoraan ruoriin ja pedaaliin. Toistaiseksi paksuilla talvikengillä ajaminen vielä luonnistuu, mutta jännitys tiivistyy kesäkenkien kurkkiessa kaapista.
Soittaako moinen ohjauspyörän ja kaasupolkimen yhteisresonanssi mitään kelloja?
Puolueeton rengasliike otti renkaat tutkintaan, käänsi niistä kahta hitusen vanteellaan, ja mittaroi pystyheiton uudelleen. Se jäi niin lähelle nollaa, kuin oikeastaan mahdollista. Enää renkaan pintamateriaalin laatu voi olla renkaiden suhteen kysymysmerkillä.
Läpi käydyt asiat jälleen kerraten:
- raidetangot (ei tehnyt muutosta)
- vasen etummainen alatukivarsi (ei tehnyt muutosta)
- renkaat (ei tehnyt muutosta)
- vanteet (tutina rauhoittui huomattavasti, mutta keula jäi tutisemaan edelleen)
- kulmat tehty
- uudet renkaat ja vanteet tasapainossa, renkaat käännetty vanteella kertaalleen
- automaattilaatikon öljyt vaihdettu
- moottoriöljy ja suodatin vaihdettu
- jarrunesteet vaihdettu
- sytytystulpat uudet
Ajeltuani toisella autolla tovin ja palattuani oman kikottimeni rattiin oivalsin yhden oireen lisää, johon en aiemmin ole osannut niin kiinnittää huomiota. Tärinä ja resonointi autossa tuntuu ratin ja rungon lisäksi jopa erityisen voimakkaana kaasupedaalissa. Tärinän ja resonanssin heräillessä runkoon vasta maantienopeuksissa, karkea resonointi ja lamaannuttava mikrotutina on ratissa ja kaasupolkimessa läsnä jo kaupunkinopeuksissa, ja tuntuu aivan kuin kaikki tienpinnan ja alustan tärinä välittyisi suoraan ruoriin ja pedaaliin. Toistaiseksi paksuilla talvikengillä ajaminen vielä luonnistuu, mutta jännitys tiivistyy kesäkenkien kurkkiessa kaapista.
Soittaako moinen ohjauspyörän ja kaasupolkimen yhteisresonanssi mitään kelloja?
Re: W204 tärisee, nykii ja lyllertää - diagnoosiapua!
Ei kai tämä värinä voi johtua moottorin tukikumeista? Muuttuu kuormituksen muuttuessa?
-
- Mersumies
- Viestit: 2323
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: W204 tärisee, nykii ja lyllertää - diagnoosiapua!
Täällä on vanhassa W210:ssä samaa tutinaa ja tärinää ja alkaa olla hyvin tarkasti paikallistettu taka-apurungon pusliin/tukivarsiin jotka pitäisi vaihtaa kaikki yhdellä kertaa.
Voimasiirto on käyty läpi ja kaikki voimansiirron ja koneen kumityynyt/rättinivelet vaihdettu sekä kardaani korjattu (turhaan) sekä tasapainotettu.
Ilmeisesti kardaanin kulma ajossa muuttuu niin, että matala jyminä ja tärinä tulee kardaanin välityksellä kun koko takakelkka on väärässä asennossa.
Voimasiirto on käyty läpi ja kaikki voimansiirron ja koneen kumityynyt/rättinivelet vaihdettu sekä kardaani korjattu (turhaan) sekä tasapainotettu.
Ilmeisesti kardaanin kulma ajossa muuttuu niin, että matala jyminä ja tärinä tulee kardaanin välityksellä kun koko takakelkka on väärässä asennossa.
Re: W204 tärisee, nykii ja lyllertää - diagnoosiapua!
Valitan radiohiljaisuutta asian saralla! Poissulkeminen on jatkunut ja alkaa vaikuttaa että alkajaisiksikin on ollut kyseessä useamman vian kokoelma ja käsittämättömän huono tuuri. Alkajaisiksi on kuitenkin kerrottava ilouutiset:E200kompressor kirjoitti: ↑Ti 14.02.2023 12:39 Täällä on vanhassa W210:ssä samaa tutinaa ja tärinää ja alkaa olla hyvin tarkasti paikallistettu taka-apurungon pusliin/tukivarsiin jotka pitäisi vaihtaa kaikki yhdellä kertaa.
Voimasiirto on käyty läpi ja kaikki voimansiirron ja koneen kumityynyt/rättinivelet vaihdettu sekä kardaani korjattu (turhaan) sekä tasapainotettu.
Ilmeisesti kardaanin kulma ajossa muuttuu niin, että matala jyminä ja tärinä tulee kardaanin välityksellä kun koko takakelkka on väärässä asennossa.
Ajon karkeus ja värinä helpottivat kummasti kun uudet nastarenkaat lähtivät reklamaatioon ja tilalle tuli uudet. Toisin sanoen, vaihdettuani ensin renkaat, sitten vanteet ja sitten vielä kerran renkaat, kulku rauhoittui huomattavasti ja kovissa nopeuksissa tasataajuuksinen tärinä loistaa nyt poissaolollaan. Ainostaan toisinaan se - kuin muistona vanhasta - nousee ja laskee taas pois töyssyjen jälkimainingissa. Jotain on siis edelleen hieman vialla.
Etuiskarien diagnostiikkaa tehtiin katsastusasemalla taannoin ja ne olisivat vielä leiman saaneet, mutta olivat kyllä jo melko väsyneet ja epätasaisesti kuluneet, joten totesin kärrääväni auton seuraavaksi niiden vaihtoon, sillä hidasteista yli hiipiessä on kevättä myöten ilmaantunut melko tuntuviakin kolahduksia. En usko, että menevät hukkaan.
Huoltoliike tutki nostimella kiihdytellen silmä- ja käsimääräisesti apurungon puslat ja moottorin tukikumit, eikä löytänyt moitittavaa. Oikea etummainen alatukivarsi on kyllä vielä vaihtamatta, ja uskon senkin menevän pian, kun vasemmanpuolimmainen kelpasi jo jätteeksi. Merkkiliikkeen palvelupäällikkö ajeli kanssani lenkin ja totesi, että moottorista autoon välittyvä värinä on normaalilla tasolla, ja niin se omastakin mielestäni enimmäkseen on. Ainoastaan kylmänä D päällä ja jarru pohjassa turbiini tekee kaikkensa saadakseen auton liikkeelle, ja tuolloin tutistaan hytissä hieman tavallista enemmän. Auto on myös päästellyt viime aikoina tasakaasulla uudenlaista, matalalta ujeltavaa ääntä, ensin lämmettyään, mutta sittemmin heti startin jälkeen nopeudesta riippumatta. Ääni kuuluu vain auton liikkuessa. Paikallaan seisten sitä ei millään vaihteella saa esiin. Pelkoni on, että voisi viitata tuohon turbiiniin, vaikka laatikko taannoin uudet öljyt saadessaan kehuttiinkin ikäisekseen hyväkuntoiseksi. Myös ajoittaista nykimistä vaihtaessa on ilmaantunut. Täytynee jututtaa öljynvaihdon tehnyttä liikettä, jos heillä olisi näkemyksiä. Onko täällä kokemuksia turbiinin äänistä tasakaasulla?
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: W204 tärisee, nykii ja lyllertää - diagnoosiapua!
Tuo että koittaa lähteeä kovin eteen päin jarrua vastaen viittaa turbin puolen vaivoihin myöksin tärinöitä on syytä epäillä sieltä tulviksi kun molempaa samassa autos esiintyy,C-steinen kirjoitti: ↑Ma 20.03.2023 22:52 Ainoastaan kylmänä D päällä ja jarru pohjassa turbiini tekee kaikkensa saadakseen auton liikkeelle, ja tuolloin tutistaan hytissä hieman tavallista enemmän. Auto on myös päästellyt viime aikoina tasakaasulla uudenlaista, matalalta ujeltavaa ääntä, ensin lämmettyään, mutta sittemmin heti startin jälkeen nopeudesta riippumatta. Ääni kuuluu vain auton liikkuessa. Paikallaan seisten sitä ei millään vaihteella saa esiin.
vinkunaan kokeile tuleeko sitä jos jarrua vasten antaa kaasua
(tuon tapaista vinkunaa tulee usein kannatin laakerista tai vuodosta pako/imupuolella)
Mökkillä
'
'
-
- Mersumies
- Viestit: 2741
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: W204 tärisee, nykii ja lyllertää - diagnoosiapua!
Oletko kokeillut rullata vapaalla vaikka sadan nopeudesta, muuttuuko mikään?
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: W204 tärisee, nykii ja lyllertää - diagnoosiapua!
Onkos tää keissi edennyt?