Virrankulutus lepotilassa?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
OddBob
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: La 23.07.2022 14:39

Virrankulutus lepotilassa?

Viesti Kirjoittaja OddBob »

Mikä mahtaa olla normaali virrankulutus auton möllöttäessä paikallaan? Netti ehdottaa 50-85 mA, mutta mikä kaikki tuohon vaikuttaa? Mulla on 2016 A180 kylmässä hallissa, kännykkäohjattu Webasto asennettu ilmeisesti jälkikäteen. Akku oli ostohetkellä ilmeisesti tiensä loppupuolella, joten kävin vaihdattamassa sen pienen neuvottelun jälkeen. Vuotovirtaa epäiltiin pihtimittauksen (mittaushetkellä 500 mA) perusteella, mutta tuossahan menee jonkin verran aikaa, ennen kuin auto päättää mennä levolle. Ulkomuistista sanoisin, että Webasto haukkaa maksimissaan ~35 mA, mutta miten paljon mahtaa vaikuttaa mahdollinen heiluva kännykkäkenttä tuolla tallissa? Ja miten paljon nollan tienoilla oleva lämpötila heikentää akun suorituskykyä?

Analyysiä vaikeuttaa tuore huoltohistoria. Auto kävi telakalla ja Webaston sulakkeen irrotus lopetti virtavuodon. Mutta mulle ei selvinnyt, mistä ja miten tuo mitattiin. Samalla keikalla tuli mittaristoon vikavalo, joka aiheutui jostain jäähdyttimen lämpötila-anturista. Se vaihdettiin vuodenvaihteen välipäivinä, samalla irrotettiin Webaston sähkönsyöttö. Pelkkä sulakkeen irti jättäminen kun teki sellaisen kivan sivuvaikutuksen, ettei autoon saanut sisälle lämpöä eikä puhallusta. Ja kun analyysi oli se, että Webasto oli syyllinen ylimääräiseen virrankulutukseen, sille piti varata erikseen huolto paikkaan, missä se voidaan suorittaa. Siellä taas pistettiin fluke johonkin väliin ja parin tunnin päästä tuomio oli, ettei se Webasto syö sähköä.

Mä olen nyt vajaan viikon seuraillut Webaston appilla tota juuri vaihdetun akun jännitteen putoamista. Pari ekaa päivää lähti 0,1 V per päivä, sitten tahti rauhoittui ja kolmas kymmenys lähti kolmessa päivässä. Appin mukaan hallissa on nyt +2C. Jos kansakoulumatikalla ja netin avulla tekee laskusuorituksia, 80 Ah akku menettää nykytahdilla 10 % kapasiteetista kolmessa päivässä. Siitä tulee laskimella hiukan reilu 100 mA lepokulutus per tunti. Onko ok noilla reunaehdoilla? Ja voiko se viallinen anturi olla syyllinen siihen tolkuttomaan virrankulutukseen ennen vaihtoa? Ennen tuota huoltokeikkaa kun mun piti käydä ajamassa pieni lenkki parin päivän välein, jotta ei olisi mennyt ihan kuivaksi.
2016 A180
Vastaa Viestiin