Automaattilaatikon öljynvaihto turhaa hommaa?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
hentar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 341
Liittynyt: Ti 27.07.2004 22:23

Re: Automaattilaatikon öljynvaihto turhaa hommaa?

Viesti Kirjoittaja hentar »

Meillä nuorison w211/203 halpiksiin olen ohjeistanut että hankittaessa myös perä ja lootaöljyt vaihtoon, ei huuhdellen kuitenkaan ja sit 60t välein. Pistorasia tsekataan myös. Ei maksa kun ehkä 150e ja saa mielenrauhan.
Behemoth
Mersumies
Mersumies
Viestit: 680
Liittynyt: Ke 18.01.2012 22:52

Re: Automaattilaatikon öljynvaihto turhaa hommaa?

Viesti Kirjoittaja Behemoth »

Jos öljy rupeaa olemaan ruskeaa/keltaista/haisee ja edellinen vaihto noin kauan sitten, niin vaihtaisin samantien. Olen vaihtanut/vaihdattunut itse ja pajalla 5G ja 7G varmaan 10 eri autoon ja kertaakaan ei ole mennyt huonompaan suuntaan, oli sitten vaihdettu 100 tkm tai 250 tkm sitten. Ja aina huuhtelemalla. Ei mitään järkeä jättää sitä kuraa sinne kiertämään. Mutta jokainen tekee kuten parhaaksi tuntuu. Jos autolla ei tarkoitus ajella pitkään niin antaa olla ja toivoo, että kestää.
v6omega
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 141
Liittynyt: Ke 17.10.2018 13:49

Re: Automaattilaatikon öljynvaihto turhaa hommaa?

Viesti Kirjoittaja v6omega »

TPLtre kirjoitti: Ti 17.01.2023 19:08 Oho. OHO! Lukekaas tämä...

https://finlex.fi/fi/viranomaiset/tsv/2022/20221443

Väärässä olin ja nyt olen jo tyrmistynyt, epätoivoinen, pakokauhuinen ja ehkä jopa vainoharhainen. Minne täältä pakenisi? Miten kukaan uskaltaa ostaa käytettyä autoa ja miten tämän pitäisi muka suhtautua kuluttajan suojaan?
Mikähän tuossa huoltohistoriassa oli sitä henkilötietoa jonka vuoksi pitää huoltohistoria salata (BMW) ja eroaako MB:n huoltohistoria tästä jotenkin, eihän noissa yleensä näy mitään muuta kuin tehdyt huollot ja huoltopiste.

"Ajoneuvon huoltohistoria- ja korjaustiedot ovat yleisen tietosuoja-asetuksen 4 artiklan 1 kohdassa tarkoitettuja henkilötietoja.
Huoltohistoria- ja korjaustiedot eivät ole käytettynä ostetun ajoneuvon uuden omistajan (tai haltijan) yleisen tietosuoja-asetuksen 4 artiklan 1 kohdassa tarkoitettuja henkilötietoja.
Koska huoltohistoria- ja korjaustiedot eivät ole käytettynä ostetun ajoneuvon uuden omistajan (tai haltijan) yleisen tietosuoja-asetuksen 4 artiklan 1 kohdassa tarkoitettuja henkilötietoja, ei hakijalla ole yleisen tietosuoja-asetuksen 15 artiklan nojalla oikeutta saada tutustua näihin tietoihin."
Eeemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: Ma 20.07.2015 00:44

Re: Automaattilaatikon öljynvaihto turhaa hommaa?

Viesti Kirjoittaja Eeemeli »

Huollot on auton sen hetkisen omistajan/ haltijan omia valintoja mitä ja missä laajuudessa teettää. Siksi niitä ei saa antaa muille näin asia perusteltiin eräässä nimeltä mainitsemattomassa lasipalatsissa.
Eli kannattaa säilyttää kuitit teetetyistä huolloista/ remonteista ja antaa auton mukana seuraavalle omistajalle.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2321
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Automaattilaatikon öljynvaihto turhaa hommaa?

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

v6omega kirjoitti: To 09.02.2023 13:41
TPLtre kirjoitti: Ti 17.01.2023 19:08 Oho. OHO! Lukekaas tämä...

https://finlex.fi/fi/viranomaiset/tsv/2022/20221443

Väärässä olin ja nyt olen jo tyrmistynyt, epätoivoinen, pakokauhuinen ja ehkä jopa vainoharhainen. Minne täältä pakenisi? Miten kukaan uskaltaa ostaa käytettyä autoa ja miten tämän pitäisi muka suhtautua kuluttajan suojaan?
Mikähän tuossa huoltohistoriassa oli sitä henkilötietoa jonka vuoksi pitää huoltohistoria salata (BMW) ja eroaako MB:n huoltohistoria tästä jotenkin, eihän noissa yleensä näy mitään muuta kuin tehdyt huollot ja huoltopiste.

"Ajoneuvon huoltohistoria- ja korjaustiedot ovat yleisen tietosuoja-asetuksen 4 artiklan 1 kohdassa tarkoitettuja henkilötietoja.
Huoltohistoria- ja korjaustiedot eivät ole käytettynä ostetun ajoneuvon uuden omistajan (tai haltijan) yleisen tietosuoja-asetuksen 4 artiklan 1 kohdassa tarkoitettuja henkilötietoja.
Koska huoltohistoria- ja korjaustiedot eivät ole käytettynä ostetun ajoneuvon uuden omistajan (tai haltijan) yleisen tietosuoja-asetuksen 4 artiklan 1 kohdassa tarkoitettuja henkilötietoja, ei hakijalla ole yleisen tietosuoja-asetuksen 15 artiklan nojalla oikeutta saada tutustua näihin tietoihin."
Tuosta syystä voi myös vaihtoautoa luovutettaessa kertoa myyjälle ettei hänellä ole oikeutta nähdä huoltohistoriaa. Eikä tehdä merkintöjä myöskään uuden auton takuuhuolloista.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13176
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Automaattilaatikon öljynvaihto turhaa hommaa?

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Eeemeli kirjoitti: Ma 13.02.2023 11:50 Huollot on auton sen hetkisen omistajan/ haltijan omia valintoja mitä ja missä laajuudessa teettää. Siksi niitä ei saa antaa muille näin asia perusteltiin eräässä nimeltä mainitsemattomassa lasipalatsissa.
Eli kannattaa säilyttää kuitit teetetyistä huolloista/ remonteista ja antaa auton mukana seuraavalle omistajalle.
Mitenkäs sitten autoliikkeen myynti-ilmoituksessa voi olla mainos "täydellinen huoltohistoria" tms. kun eihän sitä tietoa saa muille kertoa?

Automyyjällä on monia syitä kertoa erilaisia juttuja, ei siitä voi mitenkään päätellä että joku laki olisi sepustusten takana.
Eeemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: Ma 20.07.2015 00:44

Re: Automaattilaatikon öljynvaihto turhaa hommaa?

Viesti Kirjoittaja Eeemeli »

DBFI kirjoitti: Ma 13.02.2023 13:27
Eeemeli kirjoitti: Ma 13.02.2023 11:50 Huollot on auton sen hetkisen omistajan/ haltijan omia valintoja mitä ja missä laajuudessa teettää. Siksi niitä ei saa antaa muille näin asia perusteltiin eräässä nimeltä mainitsemattomassa lasipalatsissa.
Eli kannattaa säilyttää kuitit teetetyistä huolloista/ remonteista ja antaa auton mukana seuraavalle omistajalle.
Mitenkäs sitten autoliikkeen myynti-ilmoituksessa voi olla mainos "täydellinen huoltohistoria" tms. kun eihän sitä tietoa saa muille kertoa?

En osaa ottaa kantaa mistä kukakin tiedot hankkii. Monissa merkeissä on kuitenkin perinteinen huoltokirja edelleen käytössä ja aika usein näkee myös tulostettuna mersun sähköisiä huoltokirjoja. Valitettavan usein se "täydellinen huoltohistoria" osoittautuu lopulta vain öljynvaihtoleimoiksi.

Automyyjällä on monia syitä kertoa erilaisia juttuja, ei siitä voi mitenkään päätellä että joku laki olisi sepustusten takana.
En tiedä mitä yritit tällä kertoa! Mulla on kuitenkin omakohtaisia kokemuksia kun pyysin autostani huoltohistoriaa nähtäväksi sitä saamatta juurikin aiemmin kerrottuun syyhyn vedoten.

Suurin osa ihmisistä tuntenee kuitenkin GDPR:n jo tänä päivänä ja se ikävä kyllä aiheuttaa monessakin yhteydessä vastaavankaltaisia ongelmia
kuten myös ylilyöntejä kun ei ymmärretä sen sisältöä niin kielletään varalta kaikki.

Jatketaan alkuperäisessä aiheessa kuitenkin :thumbup: ja vaihdellaan niitä laatikkoöljyjä ennemmin liian usein kuin harvoin.
201202220
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: Ma 04.05.2020 22:41

Re: Automaattilaatikon öljynvaihto turhaa hommaa?

Viesti Kirjoittaja 201202220 »

TPLtre kirjoitti: Ti 17.01.2023 19:08 Oho. OHO! Lukekaas tämä...

https://finlex.fi/fi/viranomaiset/tsv/2022/20221443

Väärässä olin ja nyt olen jo tyrmistynyt, epätoivoinen, pakokauhuinen ja ehkä jopa vainoharhainen. Minne täältä pakenisi? Miten kukaan uskaltaa ostaa käytettyä autoa ja miten tämän pitäisi muka suhtautua kuluttajan suojaan?
Liikkeestä jos on ostamassa niin sanoo että ostan auton huoltohistorian ja entisen omistajan auton pitää tulla mukana eiköhän ala historia löytyä jättää ne autot ostamatta mihin autoliike ei ole edellisiltä saanut huoltohistorian luovutuslupaa.
v6omega
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 141
Liittynyt: Ke 17.10.2018 13:49

Re: Automaattilaatikon öljynvaihto turhaa hommaa?

Viesti Kirjoittaja v6omega »

201202220 kirjoitti: To 16.02.2023 14:24
TPLtre kirjoitti: Ti 17.01.2023 19:08 Oho. OHO! Lukekaas tämä...

https://finlex.fi/fi/viranomaiset/tsv/2022/20221443

Väärässä olin ja nyt olen jo tyrmistynyt, epätoivoinen, pakokauhuinen ja ehkä jopa vainoharhainen. Minne täältä pakenisi? Miten kukaan uskaltaa ostaa käytettyä autoa ja miten tämän pitäisi muka suhtautua kuluttajan suojaan?
Liikkeestä jos on ostamassa niin sanoo että ostan auton huoltohistorian ja entisen omistajan auton pitää tulla mukana eiköhän ala historia löytyä jättää ne autot ostamatta mihin autoliike ei ole edellisiltä saanut huoltohistorian luovutuslupaa.
Täysin mahdoton tilanne jos autolla on ollut vuosien aikana monta omistajaa...
x_ismo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 578
Liittynyt: Ke 23.11.2011 08:28
Paikkakunta: Vesilahti

Re: Automaattilaatikon öljynvaihto turhaa hommaa?

Viesti Kirjoittaja x_ismo »

Minä en ymmärrä miten autyo on määritelty henkilöksi jolla on tietosuoja. Eihän siinä huoltohistoriassa ole entisten omistajien nimiä tai muitakaan tietoja vaan pelkkä autolle tehty huolto (mitä tehty) ja aika (milloin tehty).

Tuon tulkinnan on tehnyt ihminen jolla ei ole kaikki muumit laaksossa.
S205 2020 C300de
exS205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
201202220
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: Ma 04.05.2020 22:41

Re: Automaattilaatikon öljynvaihto turhaa hommaa?

Viesti Kirjoittaja 201202220 »

v6omega kirjoitti: Ma 06.03.2023 09:58
201202220 kirjoitti: To 16.02.2023 14:24
TPLtre kirjoitti: Ti 17.01.2023 19:08 Oho. OHO! Lukekaas tämä...

https://finlex.fi/fi/viranomaiset/tsv/2022/20221443

Väärässä olin ja nyt olen jo tyrmistynyt, epätoivoinen, pakokauhuinen ja ehkä jopa vainoharhainen. Minne täältä pakenisi? Miten kukaan uskaltaa ostaa käytettyä autoa ja miten tämän pitäisi muka suhtautua kuluttajan suojaan?
Liikkeestä jos on ostamassa niin sanoo että ostan auton huoltohistorian ja entisen omistajan auton pitää tulla mukana eiköhän ala historia löytyä jättää ne autot ostamatta mihin autoliike ei ole edellisiltä saanut huoltohistorian luovutuslupaa.
Täysin mahdoton tilanne jos autolla on ollut vuosien aikana monta omistajaa...
Ne vaikka keksii sen historian jos siitä on rahan saanti kiinni mutta kun se kerran näkyy koneella niin sen saa kun pyytää ennen rahan omistajan vaihtumista jos maksaa ja sitten alkaa kysellä niin voi olla hyvinkin mahdotonta.
hentar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 341
Liittynyt: Ti 27.07.2004 22:23

Re: Automaattilaatikon öljynvaihto turhaa hommaa?

Viesti Kirjoittaja hentar »

W245 cvt. Tarkoitus vaihtaa, 50t ed vaihdosta. Onko mitään erityistä huomioitavaa vrt 5g pistoke?
Vastaa Viestiin