Airmatic pähkinä purtavaksi
- Mesukka123
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 3
- Liittynyt: Ma 23.01.2023 17:25
Airmatic pähkinä purtavaksi
Tapauksena 2015 S205 C350e. Perä tippuu tonttiin jos auton jättää parkkiin ja airmaticin oletusasentoon. Jos airmaticin nostaa napista ylös ennen parkkeerausta niin perä ei tipu.
Pakkaskeleillä kompressorin 40A sulake kärähtelee, jolloin koko auto saattaa tippua ajossa ja ajo keskeytyy niille sijoilleen. Saa ajella pari sulaketta ja ruuvimeisseli hansikaslokerossa. Lämpösillä keleillä ei ongelmaa.
Vein auton merkkihuoltoon vianselvitykseen; kompressori oli jäässä ja oli vikakoodi etupää epälooginen. Vuotoja eivät löytäneet ja kompressorin rele sekä tasoanturit oli ok, mutta pusseista eivät osanneet sanoa kun ympärillä kuulemma erittäin hankalat suojamuovit.
Pakkaskeleillä kompressorin 40A sulake kärähtelee, jolloin koko auto saattaa tippua ajossa ja ajo keskeytyy niille sijoilleen. Saa ajella pari sulaketta ja ruuvimeisseli hansikaslokerossa. Lämpösillä keleillä ei ongelmaa.
Vein auton merkkihuoltoon vianselvitykseen; kompressori oli jäässä ja oli vikakoodi etupää epälooginen. Vuotoja eivät löytäneet ja kompressorin rele sekä tasoanturit oli ok, mutta pusseista eivät osanneet sanoa kun ympärillä kuulemma erittäin hankalat suojamuovit.
Re: Airmatic pähkinä purtavaksi
En yritä ratkoa ongelmaa mutta kompuran moottorin sulakkeen palaminen yksistään ei johda perän putoamiseen. Vain jos paineenlaskuventtiili ei sulkeudu kunnolla samalla kun auto yrittää nostaa jousitusta, voikin ilmajousi tyhjentyä.
Mitä sille "jäätyneelle" kompressorille tehtiin? Entä se epälooginen etupää? Eikö nuo pitäisi ensimmäiseksi selvittää?
Mitä sille "jäätyneelle" kompressorille tehtiin? Entä se epälooginen etupää? Eikö nuo pitäisi ensimmäiseksi selvittää?
- Mesukka123
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 3
- Liittynyt: Ma 23.01.2023 17:25
Re: Airmatic pähkinä purtavaksi
Vaihtoivat kompressorin sulakkeen ja ilmeisesti sulattelivat hallissa. Vikakoodi kuitattiin, mutta muita toimenpiteitä ei tehty.DBFI kirjoitti: ↑Ma 23.01.2023 17:52 En yritä ratkoa ongelmaa mutta kompuran moottorin sulakkeen palaminen yksistään ei johda perän putoamiseen. Vain jos paineenlaskuventtiili ei sulkeudu kunnolla samalla kun auto yrittää nostaa jousitusta, voikin ilmajousi tyhjentyä.
Mitä sille "jäätyneelle" kompressorille tehtiin? Entä se epälooginen etupää? Eikö nuo pitäisi ensimmäiseksi selvittää?
Re: Airmatic pähkinä purtavaksi
Litimärät jäätyneet kuivaimen ryynit sulatettiin ja vikakoodi nollattiin? Mahtaa auttaa pitkään.Mesukka123 kirjoitti: ↑Ma 23.01.2023 17:58
Vaihtoivat kompressorin sulakkeen ja ilmeisesti sulattelivat hallissa. Vikakoodi kuitattiin, mutta muita toimenpiteitä ei tehty.
- Mesukka123
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 3
- Liittynyt: Ma 23.01.2023 17:25
Re: Airmatic pähkinä purtavaksi
No näinpä.DBFI kirjoitti: ↑Ma 23.01.2023 18:28Litimärät jäätyneet kuivaimen ryynit sulatettiin ja vikakoodi nollattiin? Mahtaa auttaa pitkään.Mesukka123 kirjoitti: ↑Ma 23.01.2023 17:58
Vaihtoivat kompressorin sulakkeen ja ilmeisesti sulattelivat hallissa. Vikakoodi kuitattiin, mutta muita toimenpiteitä ei tehty.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 491
- Liittynyt: To 11.04.2019 10:26
Re: Airmatic pähkinä purtavaksi
Vesi ongelma selvästi. Jäätynyt vesi suodattimessa estää ilman kulun, siksi sulake palaa. Vesi jäätää ventiilit.
Kun auto on ylhäällä, Airmatic ei yritä säätää auton korkeutta.
Kun on normaali asennossa, Airmatic säätää auton korkeutta (vaikka olet lukinnut ovet). Jos siis vettä, venttiilit voivat jäätyä hiukan auki asentoon.
Korjaus: vaihda ryynit, tai kuivaa veden poistosuodatin. Veho ei osaa tehdä sitä.
Kun auto on ylhäällä, Airmatic ei yritä säätää auton korkeutta.
Kun on normaali asennossa, Airmatic säätää auton korkeutta (vaikka olet lukinnut ovet). Jos siis vettä, venttiilit voivat jäätyä hiukan auki asentoon.
Korjaus: vaihda ryynit, tai kuivaa veden poistosuodatin. Veho ei osaa tehdä sitä.
Re: Airmatic pähkinä purtavaksi
Asiasta löytyy Tipsi.
Luultavasti sen mukaan jos tekee niin kompura,rele,venttiilibloki ja imuputki vaihtoon.
Itse lisäisin imuputkeen suodattimen mikä vanhemmissa on mutta ei enään näissä uudemmissa ja vetäisin imuputken pään johonkin parempaan paikkaan. Imuputken pää hullussa paikassa että vetää taatusti paskasta/märkää ilmaa sisään
Edit: taitaakin c sarjaan olla vaan tips missä kompuran johtosarja hankautuu ja polttaa sulakkeen, sit taas glc ja e löytyy kosteus tips mihkä yllä olevat
Luultavasti sen mukaan jos tekee niin kompura,rele,venttiilibloki ja imuputki vaihtoon.
Itse lisäisin imuputkeen suodattimen mikä vanhemmissa on mutta ei enään näissä uudemmissa ja vetäisin imuputken pään johonkin parempaan paikkaan. Imuputken pää hullussa paikassa että vetää taatusti paskasta/märkää ilmaa sisään
Edit: taitaakin c sarjaan olla vaan tips missä kompuran johtosarja hankautuu ja polttaa sulakkeen, sit taas glc ja e löytyy kosteus tips mihkä yllä olevat
W639 Vito
Ex. X204 GLK 320Cdi 2009
Ex. W212 200Cgi 2011
Ex. W164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d
Ex. X204 GLK 320Cdi 2009
Ex. W212 200Cgi 2011
Ex. W164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d
Re: Airmatic pähkinä purtavaksi
Kaikki saa itse korjata miten haluu mutta pääsääntösesti merkkikorjaamot tekevät valmistajan ohjeiden mukaan korjaukset ja toinen on että joutuvat työlle ja varaosille antamaan kuitenkin kohtuu pitkät takuut. Kompuran kunnosta kuitenkaan tiedä että mikä muu kunto on niin paha on ryynien vaihdolle/kompuran remontoinnille antaa takuuta, saati että saisi laskutettua siihen kuluvan ajan.EemeliErkki kirjoitti: ↑Ma 23.01.2023 19:13 Vesi ongelma selvästi. Jäätynyt vesi suodattimessa estää ilman kulun, siksi sulake palaa. Vesi jäätää ventiilit.
Kun auto on ylhäällä, Airmatic ei yritä säätää auton korkeutta.
Kun on normaali asennossa, Airmatic säätää auton korkeutta (vaikka olet lukinnut ovet). Jos siis vettä, venttiilit voivat jäätyä hiukan auki asentoon.
Korjaus: vaihda ryynit, tai kuivaa veden poistosuodatin. Veho ei osaa tehdä sitä.
Hyvä että että täällä tietoa jaetaan että mistä ryynejä saa ja miten ne vaihdetaan, usein siinä vaan hoidetaan oiretta oikean syyn sijaan niin kuin valitettavasti tehtaankin korjauksissa
W639 Vito
Ex. X204 GLK 320Cdi 2009
Ex. W212 200Cgi 2011
Ex. W164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d
Ex. X204 GLK 320Cdi 2009
Ex. W212 200Cgi 2011
Ex. W164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 491
- Liittynyt: To 11.04.2019 10:26
Re: Airmatic pähkinä purtavaksi
Mesukka123 kirjoitti: ↑Ma 23.01.2023 17:46 Vein auton merkkihuoltoon vianselvitykseen; kompressori oli jäässä ja oli vikakoodi etupää epälooginen. Vuotoja eivät löytäneet ja kompressorin rele sekä tasoanturit oli ok, mutta pusseista eivät osanneet sanoa kun ympärillä kuulemma erittäin hankalat suojamuovit.
Mitä sanot merkkihuollon toiminnasta? Auto kävi siellä, sulake vaihdettiin, mutta mitään muuta ei tehty.kankkis kirjoitti: ↑Ma 23.01.2023 21:47Kaikki saa itse korjata miten haluu mutta pääsääntösesti merkkikorjaamot tekevät valmistajan ohjeiden mukaan korjaukset ja toinen on että joutuvat työlle ja varaosille antamaan kuitenkin kohtuu pitkät takuut. Kompuran kunnosta kuitenkaan tiedä että mikä muu kunto on niin paha on ryynien vaihdolle/kompuran remontoinnille antaa takuuta, saati että saisi laskutettua siihen kuluvan ajan.EemeliErkki kirjoitti: ↑Ma 23.01.2023 19:13 Vesi ongelma selvästi. Jäätynyt vesi suodattimessa estää ilman kulun, siksi sulake palaa. Vesi jäätää ventiilit.
Kun auto on ylhäällä, Airmatic ei yritä säätää auton korkeutta.
Kun on normaali asennossa, Airmatic säätää auton korkeutta (vaikka olet lukinnut ovet). Jos siis vettä, venttiilit voivat jäätyä hiukan auki asentoon.
Korjaus: vaihda ryynit, tai kuivaa veden poistosuodatin. Veho ei osaa tehdä sitä.
Hyvä että että täällä tietoa jaetaan että mistä ryynejä saa ja miten ne vaihdetaan, usein siinä vaan hoidetaan oiretta oikean syyn sijaan niin kuin valitettavasti tehtaankin korjauksissa
Olen ymmärtänyt, että Airmatic ongelmat monesti ovat turhan hankalia merkkihuolloille.
Joillakin on mennyt merkkihuollon harjoittelun takia muutama tuhat rahaa (minulle kerrottu), sekä hermot samalla. Auton merkki on myös vaihtunut. Ja juuri tämä vedenpoisto suodattimen takia.
Itse olen pyytänyt monta kertaa huoltamaan, mutta eivät suostu. Olisin ollut valmis vaikka luopumaan korjaamotakuusta, ei ollut siitä kiinni.
Re: Airmatic pähkinä purtavaksi
Ensinnäkin moitit Vehoa vaikka tässä vaan sanottiin että auto kävi merkkihuollossa. Tässä ei käy selville miksi merkkihuolto ei tehnyt muuta, veikkaan että ei ollut korjausaikaa varattu ja tekivät minkä ehtivät ja omistajan päätettäväksi jäi ajan varaaminen.EemeliErkki kirjoitti: ↑Ke 25.01.2023 11:05
Mitä sanot merkkihuollon toiminnasta? Auto kävi siellä, sulake vaihdettiin, mutta mitään muuta ei tehty.
Olen ymmärtänyt, että Airmatic ongelmat monesti ovat turhan hankalia merkkihuolloille.
Joillakin on mennyt merkkihuollon harjoittelun takia muutama tuhat rahaa (minulle kerrottu), sekä hermot samalla. Auton merkki on myös vaihtunut. Ja juuri tämä vedenpoisto suodattimen takia.
Itse olen pyytänyt monta kertaa huoltamaan, mutta eivät suostu. Olisin ollut valmis vaikka luopumaan korjaamotakuusta, ei ollut siitä kiinni.
Edellä jo perusteltiin miksi merkkihuolto ei lähde kuivaamaan ryynejä työpaikan taukohuoneen mikrossa. Ihan järkevä operaatio itse tehtynä mutta ei minkään huollon tuntipalkoilla teetettynä.
Merkkihuolloissakin on erilaisia osaajia, valitettavasti. Vähän väärin yleistää yksittäisten tapausten perusteella kaikkia merkkihuoltojen tekemisiä.
Oleellisempaa nyt olisi yrittää auttaa auton omistajaa saamaan se auto kuntoon.
Re: Airmatic pähkinä purtavaksi
No minä olen töissä merkkihuollossa ja silti vaivauduin tännekin kommentoimaan ja antamaan jopa parannus ehdotuksen auton järjestelmään.EemeliErkki kirjoitti: ↑Ke 25.01.2023 11:05Mesukka123 kirjoitti: ↑Ma 23.01.2023 17:46 Vein auton merkkihuoltoon vianselvitykseen; kompressori oli jäässä ja oli vikakoodi etupää epälooginen. Vuotoja eivät löytäneet ja kompressorin rele sekä tasoanturit oli ok, mutta pusseista eivät osanneet sanoa kun ympärillä kuulemma erittäin hankalat suojamuovit.Mitä sanot merkkihuollon toiminnasta? Auto kävi siellä, sulake vaihdettiin, mutta mitään muuta ei tehty.kankkis kirjoitti: ↑Ma 23.01.2023 21:47Kaikki saa itse korjata miten haluu mutta pääsääntösesti merkkikorjaamot tekevät valmistajan ohjeiden mukaan korjaukset ja toinen on että joutuvat työlle ja varaosille antamaan kuitenkin kohtuu pitkät takuut. Kompuran kunnosta kuitenkaan tiedä että mikä muu kunto on niin paha on ryynien vaihdolle/kompuran remontoinnille antaa takuuta, saati että saisi laskutettua siihen kuluvan ajan.EemeliErkki kirjoitti: ↑Ma 23.01.2023 19:13 Vesi ongelma selvästi. Jäätynyt vesi suodattimessa estää ilman kulun, siksi sulake palaa. Vesi jäätää ventiilit.
Kun auto on ylhäällä, Airmatic ei yritä säätää auton korkeutta.
Kun on normaali asennossa, Airmatic säätää auton korkeutta (vaikka olet lukinnut ovet). Jos siis vettä, venttiilit voivat jäätyä hiukan auki asentoon.
Korjaus: vaihda ryynit, tai kuivaa veden poistosuodatin. Veho ei osaa tehdä sitä.
Hyvä että että täällä tietoa jaetaan että mistä ryynejä saa ja miten ne vaihdetaan, usein siinä vaan hoidetaan oiretta oikean syyn sijaan niin kuin valitettavasti tehtaankin korjauksissa
Olen ymmärtänyt, että Airmatic ongelmat monesti ovat turhan hankalia merkkihuolloille.
Joillakin on mennyt merkkihuollon harjoittelun takia muutama tuhat rahaa (minulle kerrottu), sekä hermot samalla. Auton merkki on myös vaihtunut. Ja juuri tämä vedenpoisto suodattimen takia.
Itse olen pyytänyt monta kertaa huoltamaan, mutta eivät suostu. Olisin ollut valmis vaikka luopumaan korjaamotakuusta, ei ollut siitä kiinni.
Tästä tapauksesta en osaa sanoa miksi ei ole kunnolla tutkittu/purettu että vika löytyis kun ei sitä viesteissä kerrota mutta usein halutaan vikojen luku mutta petytään kun ei vika selvinnytkään niillä. Sama pätee moniin muihin hommin että halutaan nopee vilkasu/jos ny äkkiä jotain saisitte tehtyä tyyppinen ratkasu ja taas petytään kun ei tullukka kuntoon.
W639 Vito
Ex. X204 GLK 320Cdi 2009
Ex. W212 200Cgi 2011
Ex. W164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d
Ex. X204 GLK 320Cdi 2009
Ex. W212 200Cgi 2011
Ex. W164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d
Re: Airmatic pähkinä purtavaksi
No selviskö mikä oli vikana?? Itselläni aivan sama ongelma tarvis saada kuntoon..