Ovitiivisteet hölvätty - mitä uraan?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 73
- Liittynyt: Ti 19.08.2003 13:47
- Paikkakunta: Riihimäki / .................Espoo
Ovitiivisteet hölvätty - mitä uraan?
Kaivelin kevään kunniaksi ovitiivisteet uristaan, putsasin ja hölväsin kumihoiteella. Samalla tietysti kuurasin suolat pois tiivisteiden urista. Alunperäinen ajatus oli suihkuttaa sitten kotelonsuoja-ainetta tiivisteuriin, etteivät olisi niin alttiita ruostumaan. Tiivisteitä putsatessa valkeni kuitenkin, että kotelosuojahan töhrisi tiivisteet aivan mahdottomaan kuntoon ja sitä myöten ovenpielet - ja jo kohta sitten vaatteetkin.
Minkälaista antioksidanttia kannattaisi tuossa kohteessa käyttää. Alunperin siinä näyttäisi olevan aika paksu kerros jotain vahamaista ainetta, joka on niin kiinteää, ettei tartu tiivisteisiin.
Minkälaista antioksidanttia kannattaisi tuossa kohteessa käyttää. Alunperin siinä näyttäisi olevan aika paksu kerros jotain vahamaista ainetta, joka on niin kiinteää, ettei tartu tiivisteisiin.
C220CDI -13
C220CDI -04
Exät: 200 TD -82/85, 300 TD -84, E250TD -94
-----------------------------------
<Hemu> d__<o.o>__b
<raveli> hemu, miten sä sait tuon b:n väärinpäin?
C220CDI -04
Exät: 200 TD -82/85, 300 TD -84, E250TD -94
-----------------------------------
<Hemu> d__<o.o>__b
<raveli> hemu, miten sä sait tuon b:n väärinpäin?
No öljy ja vaseliinit sun muut pitää unohtaa ihan suoraan, ne ovat myrkkyä tiivisteille. Eipä sinne kait voi juuri muuta laittaa kuin jotain silikonipohjaista "CRC":tä. Eikä kannata ruiskia silikonia auton ulkopinnoille, jos tulee maalaushommia niin se on myrkkyä maalarin hermoille. Nostaa hattua, harva viitsii moisia hommia tehdä. Kyllähän ne urat voi tietysti vahatakin....
Kaikki öljyt ja rasvat yms sitovat itseensä paskaa ja likaa joten ihan huvikseen niitä ei kannata suihkia. Valitettavaa on että monet sitten tunkevat crc:tä ihan mahottomasti jokaiseen liikkuvaan osaan ja sitten sitä valuu joka paikassa
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Minä en kyllä saa päässäni aikaan sellaista yhtälöä että siitä voisi haittaakaan olla. Jos töhnä kerää itseensä pölyä niin eiväthän sen suojaavat ominaisuudet siitä mihinkään katoa, vettä se hylkii joka tapauksessa.Tomi kirjoitti:itse olen kyllä tiivisteuriin sivelly kotelosuoja-ainetta. en sitten tiedä onko enempin haittaa ku hyötyä.
Eipä tullut muuten itselleni mieleen tuo kotelosuoja, sehän on tavallaan sellaista vahamaista, ei öljyistä. Pitänee koettaa itsekin, kiitos vinkistä .
lisää aiheesta....
Koteloaineita on kahta laatua : öljymäinen ja vahamainen.
* vanhojen autojen kotelosuojaukseen oikea aine on öljymäinen, koska
se tunkeutuu kaiken pölyn ja roskan sekaan, ja saumoihin tehokkaasti.
* uusiin autoihin, ja juuri esim. ovitiiviste uriin on oikea aine vahamainen.
* vanhojen autojen kotelosuojaukseen oikea aine on öljymäinen, koska
se tunkeutuu kaiken pölyn ja roskan sekaan, ja saumoihin tehokkaasti.
* uusiin autoihin, ja juuri esim. ovitiiviste uriin on oikea aine vahamainen.
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
Heps, Auto-Bestillä Jyväskylässä laittoivat jotakin vaaleankellertävää hyvin vaseliininomaista ruosteenestoainetta, kuivuu pirun hitaasti mutta muuttuu juuri tuollaiseksi vahamaiseksi kerrokseksi näköjään, ei tartu tiivisteeseen oikeastaan eikä tule urasta pois. Kysyä Auto-Best tai Veho mitä lie on aine nimeltään?
Itse kun katselin että takakopan takalasin puolelta tuntui tiiviste aina uivan vedesssä pesun jälkeen ja tiiviste olevan löysä, niin menin paikalliseen automaali/kemikaali liikkeeseen ja kysyin että mikä olisi hyvää tiivisteiden alle (mehiläisvahaa ne vissiin sinne tehtaalla laittaa mutta sitä ei tuolla ollut) niin suositeltiin Dinitrolin 77B korroosionestoainetta, tarkoitettu avoimille pinnoille, tekee ruskean vahamaisen vettähylkivän pinnan kuivuttuaan, kuivuminen kestää n 1/2 - 1h, näkyville tulevat voi rätillä pyyhkäistä pois, joten ei suttaa vaatteita . Tota olen pistänyt ovien listojen ja tiivisteiden alle. Saatavana spraynä ja paineilmalla levitettävää, jota olen pikkusella siveltimellä sivellyt mun mielestä kriittisiin paikkoihin (jossa mielestäni vesi voi jäädä seisomaan). Litran purkki tota paineilmalla levitettävää maksoi alle 10€ ja sitä riittää moneksi vuodeksi.
__________________
W202 C180 vm95 aut Bensa
W202 C180 vm95 aut Bensa
- Olli Lajunen
- Asiantuntija
- Viestit: 1222
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
Tectyl-kotelonsuoja-ainetta on ruiskittu sinne sun tänne. Tiivisteisiin kannattaa tarkasti harkiten laittaa niitä aineita, etteivät turpoa tai muuten mene piloille. Jokin konesuojaöljy tms joka ei vahingoita kumia voisi olla sopivaa (tuntui olevan samanlaista jäykähköä nestettä tuo Tectyl ja konesuojaöljy. Molemmat kuivuessaan muuttuvat vahamaiseksi, kuten yllä mainittiin).
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Tämä aine mitä Neo-Bestillä (huh mikähän sen Mersu-liikkeen nimi oikein mahtoi oikeasti olla Jyväskylässä...) ovien karmeihin laitettiin kesti aika kauan kuitenkin kuivua, tietty tiivisteen alla kestää kuivuminen pitempään. Osa aineesta joka oli suorassa ilmakosketuksessa kuivui n. vuorokaudessa juuri tuollaiseksi vahamaiseksi kiinteäksi vettähylkiväksi klöntiksi.
485 on suunnilleen saman tyyppistä, mutta se on lisäksi väritöntä vahamaista tavaraa. Saatavissa spraynä ja kaikissa muissa pakkauksissa.pelamo kirjoitti:Dinitrolin 77B korroosionestoainetta, tarkoitettu avoimille pinnoille, tekee ruskean vahamaisen vettähylkivän pinnan kuivuttuaan,
http://www.sealco.fi/dinol.htm Katso "tuoteluettelo."
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990