S.S.S kirjoitti: ↑Ti 30.05.2023 12:11
peteh kirjoitti: ↑Ti 30.05.2023 09:39
kun vedet katoaa ei näytä kannen todellista lämpötilaa.
Eikös tämä ole kaikissa autoissa näin?
Joissakin autoissa, kuten nykyisessä kakkosdieselissä, on kaksi lämpötila-anturia. Toinen lohkossa vesitilassa ja toinen sylinterikannen takapäässä, kuivassa tilassa (pitkä sokea reikä) johon pitkä puikkomainen anturi ruuvataan momenttiin ja anturin pää puristuu alumiinikantta vasten. Anturi on kertakäyttöinen.
Kahdesta anturista johtuen talvella nollakeleissä letkulämmitintä (ilman pumppua) käytettäessä välillä käy niin, että moottori lähtee käymään vikatilassa, matalaa tyhjäkäyntiä, ei vastaa kaasuun, kunnes 5s - 10s kuluttua käynti palaa normaaliksi. Vikatila aiheutuu letkulämmittimen lämmittämän jäähdytysnesteen lämmön nousemisen sylinterikanteen enemmän kuin lohkoon jolloin kahden lämpötila-anturin tuottama tieto on ristiriidassa ja josta edelleen vikatila.