Tuli outo vika ajaessa w204 (OM642, 7G laatikko, vm08) motarilla. Jouduin hiljentään, ja kun aloin taas nostaan nopeutta, auto ei reagoinut kaasuun vaan rupesi käymään oudosti "hyrskyttämällä". Pääsin onneksi taukopaikalle ja siellä sammutin ensin moottorin ja starttasin uudelleen josko vika olisi mennyt ohi. Moottori kävi edelleen oudosti ja katsoin konepellin alle niin se näytti hieman pomppivan kaasuttaessa vapaalla. Sammutin taas ja aloin katseleen lampun kanssa näkyykö mitään outoa konehuoneessa, asensin puhelimeen Torquen kun sattui autossa oleen OBD palikka mukana. Missään ei kuitenkaan näkynyt mitään normaalista poikkeavaa eikä mitään vikakoodeja löytynyt.
Kun oli yö, aloin jo katseleen mitä käyttäisin peittona että saa aamulla sitten virkeänä alkaa selvittään millä pääsee kotiin, ja koitin vielä kerran käynnistää auton. No sehän lähti ihan normaalin kuuloisesti käyntiin eikä kaasua antaessa tuntunut mitään ongelmia, varovasti parkkialueella kokeillen auto tuntui liikkuvan normaalisti. Nokka kohti kotia ja varoen vauhtia nostaen liikkelle. Pieni nykäisy tuntui kun vauhti nousi mutta muuten jatkui normaalisti. Muuta liikennettä ei yöllä ollut niin kotiin asti pääsi pysähtymättä kertaakaan.
Seuravana päivänä sitten testaileen vieläkö vika vaivaa, ja alkuvaiheen pientä nykäisyä lukuun ottamatta kaikki pelaa niin kuin pitääkin. Auto käy normaalisti, vaihteet toimii, ihan kuin aina ennenkin. Pikku hiljaa kuitenkin liikenteen mukana mennessä huomaan nykäisyn välillä heikkona ja välillä kovana liikkeelle lähdössä. Ei kuitenkaan normaalin ajon aikana. Aloin testailemaan missä tilanteissa nykäisy tulee, ja se ei tule vaihteen vaihtuessa vaan ykkösellä ennen kakkosvaihdetta ilmeisesti turbiinin lukittuessa. Se tulee kuitenkin välillä jo normaalia pienemmillä kierroksilla, ja välillä n. 1800 rpm missä se kai pitäisikin lukittua.
Kaverin starilla koitin katsoa näkyykö sillä vikoja mutta tuli tällainen

Ja viimeinkin kysymys, mikä voisi olla vikana? Moottorin käyntiongelma ei oo uusinut, kannattaako alkaa tutkimaan vai odottaa tuleeko uudestaan. Turbiinin lukitus on pysynyt nykäisevänä, mistä kannattaa alkaa selvittään, starin saan käyttöön mutta vaihteistopuoli ei oo kovin tuttua. Vaihteiston öljyt vaihdettu 45tkm sitten.