560 SEC kone ei pyöri täyttä kierrosta käsinkään
560 SEC kone ei pyöri täyttä kierrosta käsinkään
Sain talliin tuollaisen 560 SEC vm 91. Auto seisonut pitkään, syy ei oikein selvinnyt miksi. Huhujen mukaan auto olisi käynyt joskus vuosi sitten huonoa tyhjäkäyntiä. Kokeilin starta autoa käyntiin, aluksi pyöri mutta hyvin raskaasti, sitten lakkasi pyörimästä. Ajattelin että startti sippas, purin startin pois ja tutkin, startti toimi hyvin. Hylsy kampiakselin päähän, kone ei pyöri. Venakopat auki, kiintoavain nokka akselin päähän, nokat liikkuu sen verran kun ketju antaa periksi. Kokeiltu pyörittää taaksepäin, pyörii n 320 astetta ennekuin jumahtaa uudestaan. Tulpat olin jo irrottanut joten kamera tulpanreiästä sisään ja tirkistelemään, ei mitään merkkejä kolarista missään sylinterissä. Onko kellään foorumilla kokemusta moisesta ilmiöstä mikä voisi aiheuttaa.
-
- Mersumies
- Viestit: 3103
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: 560 SEC kone ei pyöri täyttä kierrosta käsinkään
Kokeilitko ilman apulaitehihnoja? Ketjunohjureita noista saattaa myös hajota. Voisiko olla ohjurin palanen jossain välissä niin, että jumittaa?
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: 560 SEC kone ei pyöri täyttä kierrosta käsinkään
Apulaite hienoja löysäsin, paitsi ilmastointikompuran hihnaa kun vielä ymmärtänyt mistä saa löysättyä, laturin ja ohjaustehostimen löysäsin, ei ollut niissä vika, tuo ketjuohjain voisi kuulostaa lupaavalta, onkohan kellään kuvaa ketjusta ja välirattaista, onko tuolla sellaista paikkaa johon pala jäisi, jos itse kampiakselin rattaalla olisi pala niin ei taida pyöriä noinkaan paljon, mutta joku taitto ratas pyörii jo hiljempää voisi olla mahdollinen, täytyypä kokeilla näkisikö tuolla kameralla mitään, onko kellään kokemusta?
Re: 560 SEC kone ei pyöri täyttä kierrosta käsinkään

Tuossa yksi kuva.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: 560 SEC kone ei pyöri täyttä kierrosta käsinkään
Kiitoksia kuvasta tuosta paljon apua, mitenkä se ilmastointikompuran kiristin aukeaa onko tietoa
Re: 560 SEC kone ei pyöri täyttä kierrosta käsinkään
Hitto kun ei jaksa muistaa; omaan vaihdoin kaikki, muistaakseni 4 hihnaa 14 vuotta sitten. Vein eilen just auton toiseen talliin niin se ei ole kotona jotta pääsisi katsomaan.
Tämän videon mukaan kohdassa 4 min kerrotaan että se kiristinrullan varsi löysytetään jolloin AC kompuran hihna löystyy. Loogista koska se kompura taitaa olla kiinteästi asennettu.
https://www.youtube.com/watch?v=twLmguuuVv8
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: 560 SEC kone ei pyöri täyttä kierrosta käsinkään
Kiitoksia ohjeesta hihna löystyi mutta ongelma ei ratkennut. Alan kääntyä tuolle moottorin irroitukselle että näkee mitä on tapahtunut. Momentin muunnin on kiinni vauhtipyörässä tuollaisilla 2x M8 ja 1x M6 pultilla / siiveke, mikä on tuon pienemmän pultin tarkoitus. Pitäisikö niiden kaikken lähteä pois aina tuosta yhdestä siivekkeestä?
Re: 560 SEC kone ei pyöri täyttä kierrosta käsinkään
Nonni nyt on moottori otettu pois ja purettu, yhden sylinterin mäntä kuorinut sylinteriputkea niin pahasti ettei mahtunut enää käymään ylhäällä, oli niin paljon tuota alumiinia jyrsinyt kasaksi sylinterin yläpäähän. Mitä vaihtoehtoja tuossa nyt olisi, etsiä uusi lohko vai voiko tuota vanhaa lohkoa kunnostaa, porata ylikokoon? Tarjouksia M117.968 moottorin lohkosta otetaan mielellään vastaan, tai myös kokonainen moottori jos jollain forumilaisella sattuu nurkissa pyörimään.
Re: 560 SEC kone ei pyöri täyttä kierrosta käsinkään
Luulis kärsivän 0.5mm-1mm porata. Sylinterien putkitus myös mahdollinen, mutta aika tyyristä luultavasti.
Käyttis: W212FL 250CDI
Harraste: C215 M113k
Harraste: C215 M113k
Re: 560 SEC kone ei pyöri täyttä kierrosta käsinkään
Eikös näissä ole se Nicasil pinnoite jota ei voi porata. Alumiinilohkoissa siis.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: 560 SEC kone ei pyöri täyttä kierrosta käsinkään
Poraus ja putkitus on ainoa vaihtoehto mutta ei ole kauhean halpaa.