W211 etupyörän laakerin vaihto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
SpeedCrunch
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

W211 etupyörän laakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja SpeedCrunch »

Huomasin talvirenkaita vaihtaessani, että ainakin toisessa etupyörän pyörälaakerissa oli välystä. Katsoin autodocilta videon jossa koko pyöränavan irrotus näytti helpolta. Mitä luulette lähteekö koko napa helposti tai "vähäisellä" voimalla jos ostan uudet navat kokonaan vaihtaakseni.
epk
Valvoja
Valvoja

Re: W211 etupyörän laakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja epk »

kiristä nyt ennen vaihtoa ettei turhaa vaihda laakeria.
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja dealer »

Helposti lähtee.
wiimax.fi
T-Row
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja T-Row »

En tiedä onko asentajassa vika, vai kuuluuko asiaan, mutta itse olen joutunut kiristämään noita etupyörien laakereita n. 2v välein. En tiedä, että enkö vaan raaski vetää niitä tarpeeksi tiukalle, kun jossain vaiheessa aina huomaa, että taas on välys ilmaantunut.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

T-Row kirjoitti: Ke 30.10.2024 20:36 En tiedä onko asentajassa vika, vai kuuluuko asiaan, mutta itse olen joutunut kiristämään noita etupyörien laakereita n. 2v välein. En tiedä, että enkö vaan raaski vetää niitä tarpeeksi tiukalle, kun jossain vaiheessa aina huomaa, että taas on välys ilmaantunut.
Kartiorullalaakereita etupyörissä ei nimenomaan saa vetää tiukalle koska se pilaa ne.

Välys laakerissa on luokkaa 0,01mm - 0,02mm. Ei missään tapauksessa niin tiukalle ettei pyöri ja sitten löysäilee eikä niin ettei välystä ole.

Heittokellolla saa tarkan välyksen akselin päästä.
T-Row
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja T-Row »

Juu ei passaa vetää liian tiukkaan ja sillä ne varmaan aina sitten liian löysälle jää, kun ei kiri tarpeeksi varovaisena. Wissin ohjeen mukaan en ole kyllä koskaan kokeillut. Pitäisi varmaan oikeasti kiriä ohjeen mukaan heittokellon kanssa.
Vastaa Viestiin