Moro,
Nyt täytyi tehdä käyttäjä foorumille kun en löytänyt internetin syövereistä äkkiseltään apua kysymykseeni.
Eli, olisi tarkoitus hankkia dieselfarkku W204 mielellään OM646 moottorilla, sillä jakopää ja suutinongelmat eivät välttämättä kiinnostaisi.
Nyt löysinkin muutamia potentiaalisia n. 300tkm ajettuja vaihtoehtoja vuosimallia 2008-2009, OM646 moottorillisia mersuja, mutta joku jossain päin internetiä pelotteli silti huonoilla suuttimilla ja kalliilla rempoilla.
Mikään autonero kun en ole, niin ajattelin nyt suosiolla kysyä teiltä viisaammilta että kuinka huoleton tuo OM646 noilla vuosimalleilla on? Mitä muita asioita on hyvä ottaa huomioon tuollaista autoa pohtiessa? Ilmeisesti ainakin noita rattilukkovikoja esiintyy reippaasti.
Kiitos!
Apua W204 hankintaan
Re: Apua W204 hankintaan
Itsellä nyt 55tkm kokemusta vastaavasta autosta automaattilaatikolla. Keulan tukivarsia menee, oon joutunut kaikki paitsi yhden vaihtamaan. Taka-apurunko on vaihdettu ruostumisen takia Wetterillä autonvalmistajan piikkiin. Rattilukon moottorin vaihdoin ennakoivana huoltona. Ilmastointi lakkasi toimimasta, paineanturissa oli vika. Dpf lämpöanturi piti vaihtaa. Alkuperäinen vesipumppu piti noin 330tkm kohdilla vaihtaa. Lisäksi on jarruosia vaihdeltu ja normihuoltoja tehty tiheämmin kuin huolto-ohjelmassa. Laturin vapaakytkin tuli tiensä päähän ja laitoin koko laturin uuden.
370tkm on nyt mittarissa ja alkuperäinen ahdin ja suuttimet paikallaan, eikä mitään vikaa. Sanoisin aika luotettavaksi autoksi.
370tkm on nyt mittarissa ja alkuperäinen ahdin ja suuttimet paikallaan, eikä mitään vikaa. Sanoisin aika luotettavaksi autoksi.
S204 220cdi -08
ex S203 200cdi -01
ex S211 280cdi -07
ex S203 200cdi -01
ex S211 280cdi -07
-
- Mersumies
- Viestit: 3096
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: Apua W204 hankintaan
Tuolla ikää ja km alkaa autoissa olemaan jo enemmän yksilöstä kiinni millaisia ongelmia mahdollisesti tulee. OM 646 on kyllä osoittautunut hyväksi moottoriksi, mutta hajoaa niitäkin, paljon on siitä kiinni, miten autoa on huollettu ja hoidettu.
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: Apua W204 hankintaan
Meillä juuri W204, OM646, vm. 2008. Erittäin hyvä auto ollut ja jos ostaisin tällä hetkellä niin katsoisin, että taka-apurunko on vaihdettu sekä rattilukko on huollettu (=lukon moottori vaihdettu. Kestää yleensä 150-200 tkm riippuen paljon käytöstä). Muita suuria ongelmia ei tuossa ole ja käyttökuluiltaan ollut meillä erittäin edullinen auto. Öljyt tietysti vaihdettu tuplakierrolla ja pyritty sillä välttämään moottoriongelmia. Moottorissa ei ole ollut ongelmia, ei vuoda eikä syö öljyä. Suuttimet alkuperäiset eikä ole vuotanut. Auto ajettu 350 tkm.
Antureita ja alustan osia mennyt kuten kulutusosia nyt menee. Eteen kaikki tukivarret vaihdettu kertaalleen. Asentoantureita, paine-eroanturi ja sisätilapuhallin ainakin vaihdettu auton meillä oloaikana eli kohta 15 v ja 300 tkm. Ei paha mielestäni. Manuaalilaatikolla kun oma on niin kytkin vaihdettu kertaalleen n. 270 tkm kohdalla, löystyi raskaita kuormia vetäessä ja alkoi nytkyttämään melko vahvasti. Tätä ongelmaa ei tietystikään automaatissa mutta muuten sitten enemmän huoltamista siinä vaihtoehdossa (useammin öljynvaihtoa).
Jouset vaihdettu kertaalleen, eteen noin 250 tkm kohdalla (jousi poikki). Taakse noin 340 tkm kohdalla samalla kun taka-apurunko vaihdettiin tehtaan piikkiin. Iskunvaimentimet vaihdettu jo kahdesti. Alkuperäiset pois noin 180 tkm kohdalla ja Bilstein B6 tilalle niin on hieman napakampi ajaa isoilla teillä. Ne kesti n. 120 tkm, jolloin katsastuksessa pomppasi sekä etu- että taka-akselilta toinen iskari. Molemmissa toinen taas oli alkuperäisarvoissaan. Vaihdoin kaikki kerralla uusiin ja jätin varaosiksi ehjät mutta käytetyt iskarit.
Tulee paljon ajettua melko uusilla vuokra-autoilla, ns. "halvemmilla" merkeillä". Edelleen ottaisin silti kunnossaolevan ja hyvin pidetyn 350 tkm ajetun 204:n. Alusta kunnossa ja pyörät suunnattuna mersu kulkee todella mukavasti ja lukee tietä ihan erilailla kuin uudet pösöt tai toyotat ja on myös huomattavasti hiljaisempi.
Auton perushuollot onnistuvat melko hyvin jos on oma testeri millä hakea viat. Tosin jos joutuu käyttämään huoltojen takia jossakin niin varmasti joutuu maksamaan itseään kipeäksi kuten nykypäivänä melkein kaikkialla.
Antureita ja alustan osia mennyt kuten kulutusosia nyt menee. Eteen kaikki tukivarret vaihdettu kertaalleen. Asentoantureita, paine-eroanturi ja sisätilapuhallin ainakin vaihdettu auton meillä oloaikana eli kohta 15 v ja 300 tkm. Ei paha mielestäni. Manuaalilaatikolla kun oma on niin kytkin vaihdettu kertaalleen n. 270 tkm kohdalla, löystyi raskaita kuormia vetäessä ja alkoi nytkyttämään melko vahvasti. Tätä ongelmaa ei tietystikään automaatissa mutta muuten sitten enemmän huoltamista siinä vaihtoehdossa (useammin öljynvaihtoa).
Jouset vaihdettu kertaalleen, eteen noin 250 tkm kohdalla (jousi poikki). Taakse noin 340 tkm kohdalla samalla kun taka-apurunko vaihdettiin tehtaan piikkiin. Iskunvaimentimet vaihdettu jo kahdesti. Alkuperäiset pois noin 180 tkm kohdalla ja Bilstein B6 tilalle niin on hieman napakampi ajaa isoilla teillä. Ne kesti n. 120 tkm, jolloin katsastuksessa pomppasi sekä etu- että taka-akselilta toinen iskari. Molemmissa toinen taas oli alkuperäisarvoissaan. Vaihdoin kaikki kerralla uusiin ja jätin varaosiksi ehjät mutta käytetyt iskarit.
Tulee paljon ajettua melko uusilla vuokra-autoilla, ns. "halvemmilla" merkeillä". Edelleen ottaisin silti kunnossaolevan ja hyvin pidetyn 350 tkm ajetun 204:n. Alusta kunnossa ja pyörät suunnattuna mersu kulkee todella mukavasti ja lukee tietä ihan erilailla kuin uudet pösöt tai toyotat ja on myös huomattavasti hiljaisempi.
Auton perushuollot onnistuvat melko hyvin jos on oma testeri millä hakea viat. Tosin jos joutuu käyttämään huoltojen takia jossakin niin varmasti joutuu maksamaan itseään kipeäksi kuten nykypäivänä melkein kaikkialla.
W123 230E -82
S204 -08
W204 -12 (ex)
S204 -08
W204 -12 (ex)
Re: Apua W204 hankintaan
Tuurinkauppaa millainen yksilö on, toki käyttökin on jälkensä jättänyt, uusimmatkin jo 10-vuotiaita, en rajaisi OM651 pois, on miellyttävä ja pienikulutuksinen OM646 verrattuna, olen huoltanut tuttavan facelift S204 , ohjelmoitu OM651(200cdi) 7-autom. kilometrivälin 180tkm-380tkm alkaen vuodesta 18-> ja on menty todella pienellä remontilla, enkä usko että aiemminkaan on mitään isoja remontoitu.
Öljynvaihdot hoidettu mielestäni liian pitkillä vaihto väleillä(20-25tkm) mutta omistaja määrää….vaikka olen yrittänyt neuvoa
Tänä aikana autoon on vaihdettu tai korjattu seuraavasti: kaikki jarrulevyt ja palat kertaalleen, käsijarrukengät, takaluukun kaasujouset(sähköluukku) etuiskunvaimentajat/kääntölaakerit, koiranluut kahdesti, vas.takajarruputki, rattilukonmoottori(vasta 362tkm),etu alatukivarret eteen kertaalleen, ilmastointi täytetty kerran.
Tämä on nuorenhenkilön ajossa ollut ja varmasti on kenkää saanut, eikä ole tyhjänä ajeltu, mutta olen äimistellyt alustan ja ylipäänsä auton kestävyyttä, ajot pääasiassa asfalttiteillä, joten selittää nivelien kestoa, moottori ei kuluta öljyä tai mitään muutakaan, eikä myöskään vuoda, vaihteistolle ei ole tehty mitään, ei edes vaihdettu öljyjä tänä aikana
Korissa alkaa ajot ja huono huolto jo näkymään, ruoste alkaa takakaarissa ja ovien kulmissa näkymään, taka jarrukilvet ovat vaihtokunnossa(tyyppivika?) mutta vielä jarrukengät ovat lankavirityksellä sisällä pysyneet, takakelkka on uuden veroinen, siihen on joskus jotain massaa ruiskittu.
Itsellä oli aikoinaan S204 OM646, mutta oli niin pienillä kilometreillä(180-245tkm)ettei autoon tehty kuin jarru ja rattilukko remontti, kulutus oli tuon pettymys.
Öljynvaihdot hoidettu mielestäni liian pitkillä vaihto väleillä(20-25tkm) mutta omistaja määrää….vaikka olen yrittänyt neuvoa

Tänä aikana autoon on vaihdettu tai korjattu seuraavasti: kaikki jarrulevyt ja palat kertaalleen, käsijarrukengät, takaluukun kaasujouset(sähköluukku) etuiskunvaimentajat/kääntölaakerit, koiranluut kahdesti, vas.takajarruputki, rattilukonmoottori(vasta 362tkm),etu alatukivarret eteen kertaalleen, ilmastointi täytetty kerran.
Tämä on nuorenhenkilön ajossa ollut ja varmasti on kenkää saanut, eikä ole tyhjänä ajeltu, mutta olen äimistellyt alustan ja ylipäänsä auton kestävyyttä, ajot pääasiassa asfalttiteillä, joten selittää nivelien kestoa, moottori ei kuluta öljyä tai mitään muutakaan, eikä myöskään vuoda, vaihteistolle ei ole tehty mitään, ei edes vaihdettu öljyjä tänä aikana

Korissa alkaa ajot ja huono huolto jo näkymään, ruoste alkaa takakaarissa ja ovien kulmissa näkymään, taka jarrukilvet ovat vaihtokunnossa(tyyppivika?) mutta vielä jarrukengät ovat lankavirityksellä sisällä pysyneet, takakelkka on uuden veroinen, siihen on joskus jotain massaa ruiskittu.
Itsellä oli aikoinaan S204 OM646, mutta oli niin pienillä kilometreillä(180-245tkm)ettei autoon tehty kuin jarru ja rattilukko remontti, kulutus oli tuon pettymys.
X204 350cdi, W210 E50 amg, W211 220 cdi
ex - S204 220cdia AMG-sport,- W202 180b -97, -W123 250b -79
ex - S204 220cdia AMG-sport,- W202 180b -97, -W123 250b -79
Re: Apua W204 hankintaan
651 moottori ihan hyvä kunhan ostaa faceliftin eli vm13. Faceliftissä ei kai myöskään ole tuota rattilukkoa enää. Jos vaihdevipu on ratin takana.
204 ei ole myöskään vielä adblue juttuja joten siltä osin halvempi pitää. 646 periaatteessa parempi moottori, mutta kulutus kovempi ja suuttimet vuotaa herkemmin. Nuo suuttimet on niin yleinen vika että sen osaavat korjata jo joka paikassa. Kojelauta mielestäni myös todella vanhan näköinen vs facelift.
Muista kuitenkin, että yli 10v vanha mersu on aina yksilö. Jos ei ole taitoa/halua rassata itse on kallis auto ylläpitää.
204 ei ole myöskään vielä adblue juttuja joten siltä osin halvempi pitää. 646 periaatteessa parempi moottori, mutta kulutus kovempi ja suuttimet vuotaa herkemmin. Nuo suuttimet on niin yleinen vika että sen osaavat korjata jo joka paikassa. Kojelauta mielestäni myös todella vanhan näköinen vs facelift.
Muista kuitenkin, että yli 10v vanha mersu on aina yksilö. Jos ei ole taitoa/halua rassata itse on kallis auto ylläpitää.
Käyttis: W212FL 250CDI
Harraste: C215 M113k
Harraste: C215 M113k
Re: Apua W204 hankintaan
Ei kait tuota apurunkoa tarvi pelätä, menee tehtaan piikkiin kuitenkin kun vaihto ajankohtainen ja samalla hyvä vaihdattaa kaikki tukivarret. Pienellä lisäinvestoinnilla tulee uudenveroinen.