Sprinter CDI, ei tule polttoainetta

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Henrik14
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Su 05.08.2018 15:21

Sprinter CDI, ei tule polttoainetta

Viesti Kirjoittaja Henrik14 »

2002 vuosimallin cdi Sprinter 2,7 koneella ei lähde käyntiin, koska koneelle ei tule ainetta. Mistä kannattaisi etsiä vikaa. Edellinen omistaja kertoi, että oli ajettu jollain bio dieselillä, olisiko mennyt tukkoon järjestelmä? Vai voisiko olla siirtopumppu, eikös se ole tankissa? Vai mistä kannnattaisi löhteä vikaa etsimään?
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6477
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Sprinter CDI, ei tule polttoainetta

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Onko se koska viimeksi käynyt? Kesädieseliä tankissa? Millä todettu että ei tule ainetta?

Siirtopumppu on koneen keulalla, letkut menevät siitä kp pumpulle ja suodattimelle. Kppumpun letku irti ja kaveri starttaamaan, tuleeko polltoainetta? Jos horii ilmoja tosiaan sisään niin ehkei jaksa nostaa löpöö, koita laittaa kanisteriin polltoainetta ja letku siitä suoraan suodattimelle.

Näissä moottoreissa yleisin vaiva on että matalapaineletkut ja niiden tiivisteet kovettuu ja alkaa imemään ilmaa sisään, rail paine ei nouse tarpeeksi ja ei anna lupaa ruiskuttaa.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3085
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Sprinter CDI, ei tule polttoainetta

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Henrik14 kirjoitti: La 22.03.2025 08:19 Edellinen omistaja kertoi, että oli ajettu jollain bio dieselillä, olisiko mennyt tukkoon järjestelmä?
Höpö höpö, Suomessa ei edes myydä missään BIOdieseliä. Neste My ja muut vastaavat ei ole biodieseliä, vaan biodiesel on täysin eri ainetta.
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17993
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Sprinter CDI, ei tule polttoainetta

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mitä tarkoittaa "koneelle ei tule ainetta" ? Lähtee siis käyntiin jos laittaa polttoaineen tulemaan erillisestä kanisterista tms ?
Nouseeko railpaine lainkaan, jääkö mitään muuta vikakoodeja kuin railpaineesta ?
wiimax.fi
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2573
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Sprinter CDI, ei tule polttoainetta

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

tahtoomersun kirjoitti: La 22.03.2025 09:09
Henrik14 kirjoitti: La 22.03.2025 08:19 Edellinen omistaja kertoi, että oli ajettu jollain bio dieselillä, olisiko mennyt tukkoon järjestelmä?
Höpö höpö, Suomessa ei edes myydä missään BIOdieseliä. Neste My ja muut vastaavat ei ole biodieseliä, vaan biodiesel on täysin eri ainetta.
Tuo on määrittelykysymys, uusiutuvaa ja ongelmallista dieseliä on jutun mukaan edelleen myytävänä. Omasta kokemuksesta voin vahvistaa eri diesel-laatujen erot palamisnopeudessa.
Dieseliä suurimmassa osassa lämmittimiään käyttävällä kaarinalaisella Wallaksella on hyvä näköala uusiin polttoaineisiin.

”Olemme testanneet eri biopolttoaineita jo 15 vuotta”, kertoo Wallaksen toimitusjohtaja Jussi Oksanen.

Nyt Wallaksella on menossa laaja projekti, jossa se tutkii eri jalostajien polttoaineita.

Wallasta kiinnostaa erityisesti uusiutuvien polttoaineiden ominaisuudet ja niiden poltossa tapahtuvat päästöt. ”On hämmästyttävää, miten suuria eroja polttoaineissa on”, kertoo Wallaksen tekninen johtaja Pasi Alvemaa.

”Vaikka kalorinen arvo saattaa olla sama, ne voivat olla aivan eri kamaa: toinen syttyy herkemmin, toinen ei millään. Samalla lailla toinen voi palaa kuumemmalla liekillä kuin toinen, näennäisesti samankaltainen polttoaine.”

Eri maiden välillä dieselit eroavat runsaasti toisistaan. Esimerkiksi Virossa ei kannattaisi tankata, Alvemaa näkee: ”Virossa on todella huonoa biopolttoainetta.”

Kaksi jalostajaa tuottaa Suomen markkinoille suurimman osan polttoaineista: Neste, jota käyttää myös Seapoint-ketju, sekä ST1:n ja hankintayhtiö Neot, joka ostaa polttoaineet mm. ST1:n omistamalta jalostamolta Göteborgista. Se hankkii ST1:n, Shellin ja ABC:n polttoaineet.

Alvemaa kertoo, että suurimmaksi osaksi Suomen markkinoilla oleva polttoaine on testeissä osoittautunut laadultaan erinomaiseksi.

”Säilyvyys on se ongelma.”

Toisen sukupolven Hydrotreated Vegetable Oil, eli HVO, ei kärsi samasta ongelmasta kuin vanhemmat FAME ja RME, jossa dieselbakteeriksi kutsutut pieneliöt kykenevät lisääntymään.

HVO-nimellä dieseliä myy ST1 ja Shell, mutta vain valikoidusti. FAMEa ja RME:tä ei ole myöskään Nesteen My tai Futura -dieseleissä, eikä sen eri veneasemaketjuille, kuten Seapointille toimittamissa biodieseleissä.

”Säilyvyyden kannalta ongelmallisia uusiutuvia komponentteja ovat FAME ja RME ja öljy-yhtiöt, jotka sekoittavat dieselin joukkoon FAMEa ovat Suomessa ST1, Shell ja ABC, RME:tä löytyy Ruotsista Shellin dieselistä.”

ST1:n ja Shellin tarjonnassa on kaksi tuotetta: Diesel Plus sisältää FAMEa, HVO Diesel puolestaan ei. HVO:ta on kuitenkin saatavissa vasta kolmeltakymmeneltä ST1 ja Shell -asemalta, joista vain yksi, Kuopion Bellanranta, on vesiltä saavutettavissa.

ABC:n Neroa ei saa yhdeltäkään veneasemalta.

Nesteen ja Neotin normaalilla biodieseleillä on Alvemaan mukaan testeissä ollut selvä ero, Nesteen hyväksi.

Toisaalta myös toisen sukupolven uusiutuvilla polttoaineilla on rajallinen säilyvyys.

Wallaksen testit vahvistavat, että ensimmäisen sukupolven biodieseleillä kyse on vain kolmesta kuukaudesta, ”sen jälkeen polttoaine muuttuu hyytelöksi”.


Toisen sukupolven dieselit kestävät vähän pidempää säilytystä.
https://kipparilehti.fi/wallas-testasi- ... oja-eroja/
Henrik14
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Su 05.08.2018 15:21

Re: Sprinter CDI, ei tule polttoainetta

Viesti Kirjoittaja Henrik14 »

Tutkin tätä tänään. Vaihdoin poltoaineensuodattimen joka oli täynnä vanhaa polttoainetta. Täytin uuden suodattimen puhtaalla aineella ja laitoin vähän jörjestelmön huuhteluainetta sinne sekaan. Starttailin, mutta ei käynnisty. Avasin syöttöputken liittimen commonrailista ja alkuun se oli ihan kuiva. Starttasin liitin auki ja sinne tuli hieman polttonestettä, mutta tosi vähän. Laitoin liittimen takaisin kiinni ja starttailin pitkää. Mutta ei lähde. Tankissa on mittarin mukaan yli puolillaan ainetta ja laitoin vielä uutta lisää 5 litraa.

Eikös tankissa ole siirtopumppu? Voisiko se olla viallinen. Vai voiko korkeapainepumppu olla rikki. Mitä kokeilisin seuraavaksi? Alkaa ideat loppumaan??
Tällä on ajettu 395000
Henrik14
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Su 05.08.2018 15:21

Re: Sprinter CDI, ei tule polttoainetta

Viesti Kirjoittaja Henrik14 »

Niin onko siis sprintterissä siirtopumppu keulilla vai tankissa. Pitääkö siirtopumppu mitäön ääntä? Suodattimeen tulee yksi letku siihen kaarevaan putkeen, tuleeko se tankilta. Onko se kaksihaarainen putki paluuletku. Ja mikä on se suodattimen keskelle menevä letku?
Avatar
Peq02
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 89
Liittynyt: Ma 17.06.2024 22:07
Paikkakunta: Kotka

Re: Sprinter CDI, ei tule polttoainetta

Viesti Kirjoittaja Peq02 »

Henrik14 kirjoitti: La 22.03.2025 15:47 Niin onko siis sprintterissä siirtopumppu keulilla vai tankissa. Pitääkö siirtopumppu mitäön ääntä? Suodattimeen tulee yksi letku siihen kaarevaan putkeen, tuleeko se tankilta. Onko se kaksihaarainen putki paluuletku. Ja mikä on se suodattimen keskelle menevä letku?
Nopealla tarkoituksella partslinkistä ei pitäs tankissa olla muuta ku tasoanturi.

Eikös jollain foorumilaisel menny tossa pari viikkoa sitten just 61x koneesta mekaaninen siirtopumppu vaihtoo?
9/2006 S211 320CDI
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6477
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Sprinter CDI, ei tule polttoainetta

Viesti Kirjoittaja MiHe »

No se oli se ensimmäinen koskaan varmistettu siirtopumpun hajoaminen ;)

Eikö sitä nyt voi testata sitä siirtopumppua niinkuin on kerrottu, sitten jos sieltä ainetta tulee niin siirtyä tutkimaan jotain muuta,.. jos railiputea raotellaan niin siinä onjo välissä muuta vikamahdollisuutta... onko se nyt ihan mahdotonta yrittää saada edes joku pilipalitesteri millä näkisi jotain livedataa, mitä se rail paine on, synkkaako kulma-anturit...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Henrik14
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Su 05.08.2018 15:21

Re: Sprinter CDI, ei tule polttoainetta

Viesti Kirjoittaja Henrik14 »

Rail-putkea raoteltu ja siinä on ihan hieman dieseliä, että voi sanoa, että just just kastuu, mutta vaikka starttaa rail auki ei roisku mitään sieltä. Korkapainepumpun jälkeinen putki avattu ja sieltä ei tule startatessa mitään.

Katsoin Youtubesta videon ja siinä näytettiin, että suodattimelle kaarevaan putkeen tuleva letku oli irroitettu ja startattiin ja sieltä tuli paljon ainetta siinä videossa siitä letkusta. Tässä ei tule mitään. Ajoin erillisellä sähköpumpulla ainetta suodattimeen erillisestä kanisterista, mutta sekään ei auttanut.

Starttisprayta kun laittoi, niin sillä hörähteli käyntiin kyllä, mutta sammui heti kun starttispray oli palanut.

Oiskohan lienee korkeapainepumppu rikki tai sitten jos siirtopumppukin on tosiaan nokalla niin sekin voisi olla rikki. Mutta ainetta ei mene sylintereihin, se on selvää...
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2573
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Sprinter CDI, ei tule polttoainetta

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Henrik14 kirjoitti: Su 23.03.2025 17:25 Rail-putkea raoteltu ja siinä on ihan hieman dieseliä, että voi sanoa, että just just kastuu, mutta vaikka starttaa rail auki ei roisku mitään sieltä. Korkapainepumpun jälkeinen putki avattu ja sieltä ei tule startatessa mitään.

Katsoin Youtubesta videon ja siinä näytettiin, että suodattimelle kaarevaan putkeen tuleva letku oli irroitettu ja startattiin ja sieltä tuli paljon ainetta siinä videossa siitä letkusta. Tässä ei tule mitään. Ajoin erillisellä sähköpumpulla ainetta suodattimeen erillisestä kanisterista, mutta sekään ei auttanut.

Starttisprayta kun laittoi, niin sillä hörähteli käyntiin kyllä, mutta sammui heti kun starttispray oli palanut.

Oiskohan lienee korkeapainepumppu rikki tai sitten jos siirtopumppukin on tosiaan nokalla niin sekin voisi olla rikki. Mutta ainetta ei mene sylintereihin, se on selvää...
Turha, suodatin onkin jo vaihdettu.
Avatar
Peq02
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 89
Liittynyt: Ma 17.06.2024 22:07
Paikkakunta: Kotka

Re: Sprinter CDI, ei tule polttoainetta

Viesti Kirjoittaja Peq02 »

Henrik14 kirjoitti: Su 23.03.2025 17:25 Rail-putkea raoteltu ja siinä on ihan hieman dieseliä, että voi sanoa, että just just kastuu, mutta vaikka starttaa rail auki ei roisku mitään sieltä. Korkapainepumpun jälkeinen putki avattu ja sieltä ei tule startatessa mitään.

Katsoin Youtubesta videon ja siinä näytettiin, että suodattimelle kaarevaan putkeen tuleva letku oli irroitettu ja startattiin ja sieltä tuli paljon ainetta siinä videossa siitä letkusta. Tässä ei tule mitään. Ajoin erillisellä sähköpumpulla ainetta suodattimeen erillisestä kanisterista, mutta sekään ei auttanut.

Starttisprayta kun laittoi, niin sillä hörähteli käyntiin kyllä, mutta sammui heti kun starttispray oli palanut.

Oiskohan lienee korkeapainepumppu rikki tai sitten jos siirtopumppukin on tosiaan nokalla niin sekin voisi olla rikki. Mutta ainetta ei mene sylintereihin, se on selvää...
MannFilterin kuvissa siinä suodattimessa on siinä kaarevassa putkessa nuoli sisäänpäin niin voisi kuvitella sen olevan syöttö tankilta. T-haara systeemi on todennäköisesti paluulinja. Ainakin muissa (ei-sprinter) ajoneuvoissa se on. (Jostai syystä mun WIS-issä ei ole ollenkaan sprinteriin PA-järjestelmän kaavioita tai funktioselityksiä :wtf: )

Yhdyn aikaisempaan kuoroon: polttoaineen "imu"linjat välillä suodatin->siirtopumppu tarkkaan syyniin ja vikakoodit+ohjatut tarkistukset starilla.
9/2006 S211 320CDI
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5780
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Sprinter CDI, ei tule polttoainetta

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

tahtoomersun kirjoitti: La 22.03.2025 09:09
Henrik14 kirjoitti: La 22.03.2025 08:19 Edellinen omistaja kertoi, että oli ajettu jollain bio dieselillä, olisiko mennyt tukkoon järjestelmä?
Höpö höpö, Suomessa ei edes myydä missään BIOdieseliä. Neste My ja muut vastaavat ei ole biodieseliä, vaan biodiesel on täysin eri ainetta.
Koitin lukea tarkasti mutta en missään nähnyty että olis sanottu olevan suomessa,
ja vaikka olis niin voi olla vaikka itä tai länsi rajalla ja tankkauksi tehty ties missä
Mökkillä
'
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2573
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Sprinter CDI, ei tule polttoainetta

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Henrik14 kirjoitti: Su 23.03.2025 17:25 Rail-putkea raoteltu ja siinä on ihan hieman dieseliä, että voi sanoa, että just just kastuu, mutta vaikka starttaa rail auki ei roisku mitään sieltä. Korkapainepumpun jälkeinen putki avattu ja sieltä ei tule startatessa mitään.

Katsoin Youtubesta videon ja siinä näytettiin, että suodattimelle kaarevaan putkeen tuleva letku oli irroitettu ja startattiin ja sieltä tuli paljon ainetta siinä videossa siitä letkusta. Tässä ei tule mitään. Ajoin erillisellä sähköpumpulla ainetta suodattimeen erillisestä kanisterista, mutta sekään ei auttanut.

Starttisprayta kun laittoi, niin sillä hörähteli käyntiin kyllä, mutta sammui heti kun starttispray oli palanut.

Oiskohan lienee korkeapainepumppu rikki tai sitten jos siirtopumppukin on tosiaan nokalla niin sekin voisi olla rikki. Mutta ainetta ei mene sylintereihin, se on selvää...
Kaikenlaisten pumppujen vikaantuminen on mahdollista mutta jos erillisestä pumpusta huolimatta yhtään polttoainetta ei tule läpi niin herää kysymys mikä sen polttoaineen blokkaa?

Ettei olisi mitään klönttiä sieltä tankista lähtenyt ja tukkinut siirtopumppua tai kp-pumpun paineensäädintä?

Tarkennuksena vielä, että 1600bar Delphin sisäänrakennettu siirtopumppu päästää esteettä polttoainetta läpi kun alipainepumpulla paluulinjasta ilmaa. useita litroja olen tuolla tavalla lutkuttanut pumpun läpi.
Viimeksi muokannut E200kompressor, Ma 24.03.2025 14:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2573
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Sprinter CDI, ei tule polttoainetta

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Henrik14 kirjoitti: La 22.03.2025 08:19 2002 vuosimallin cdi Sprinter 2,7 koneella ei lähde käyntiin, koska koneelle ei tule ainetta. Mistä kannattaisi etsiä vikaa. Edellinen omistaja kertoi, että oli ajettu jollain bio dieselillä, olisiko mennyt tukkoon järjestelmä? Vai voisiko olla siirtopumppu, eikös se ole tankissa? Vai mistä kannnattaisi löhteä vikaa etsimään?





Pari lainausta Kippari-lehden artikkelista reilun vuoden takaa:
Säilyvyyden kannalta ongelmallisia uusiutuvia komponentteja ovat FAME ja RME ja öljy-yhtiöt, jotka sekoittavat dieselin joukkoon FAMEa ovat Suomessa ST1, Shell ja ABC, RME:tä löytyy Ruotsista Shellin dieselistä.

Toisaalta myös toisen sukupolven uusiutuvilla polttoaineilla on rajallinen säilyvyys.

Wallaksen testit vahvistavat, että ensimmäisen sukupolven biodieseleillä kyse on vain kolmesta kuukaudesta, ”sen jälkeen polttoaine muuttuu hyytelöksi”.
https://kipparilehti.fi/wallas-testasi- ... oja-eroja/
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5780
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Sprinter CDI, ei tule polttoainetta

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Henrik14 kirjoitti: La 22.03.2025 08:19 2002 vuosimallin cdi Sprinter 2,7 koneella ei lähde käyntiin, koska koneelle ei tule ainetta. Mistä kannattaisi etsiä vikaa. Edellinen omistaja kertoi, että oli ajettu jollain bio dieselillä, olisiko mennyt tukkoon järjestelmä? Vai voisiko olla siirtopumppu, eikös se ole tankissa? Vai mistä kannnattaisi löhteä vikaa etsimään?
Siirtopumppu(imupumppu) on kanessa lähellä korkeapainen pumppua ja siksi on tosi herkkä ilma vuodoille, yleisin paikka on suodatimelta lähtevän letkun liitos, sitten siitä tankiin päin kumiletkut
ja auton alla olevat mädät putket,
kokeile niin että laita sen imeään suoraan kannusta, tarkista myös näkyykö ilmaa putkisa
Mökkillä
'
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2573
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Sprinter CDI, ei tule polttoainetta

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

FinlandMerceds kirjoitti: Ma 24.03.2025 14:51
Henrik14 kirjoitti: La 22.03.2025 08:19 2002 vuosimallin cdi Sprinter 2,7 koneella ei lähde käyntiin, koska koneelle ei tule ainetta. Mistä kannattaisi etsiä vikaa. Edellinen omistaja kertoi, että oli ajettu jollain bio dieselillä, olisiko mennyt tukkoon järjestelmä? Vai voisiko olla siirtopumppu, eikös se ole tankissa? Vai mistä kannnattaisi löhteä vikaa etsimään?
Siirtopumppu(imupumppu) on kanessa lähellä korkeapainen pumppua ja siksi on tosi herkkä ilma vuodoille, yleisin paikka on suodatimelta lähtevän letkun liitos, sitten siitä tankiin päin kumiletkut
ja auton alla olevat mädät putket,
kokeile niin että laita sen imeään suoraan kannusta, tarkista myös näkyykö ilmaa putkisa
Tuossa aiemmin kysyjä kertoi ajaneensa erillisellä sähköpumpulla suoraan suodattimeen dieseliä mutta siitä huolimatta ei tule läpi pumpusta yhtään.
Ajoin erillisellä sähköpumpulla ainetta suodattimeen erillisestä kanisterista, mutta sekään ei auttanut.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5780
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Sprinter CDI, ei tule polttoainetta

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

E200kompressor kirjoitti: Ma 24.03.2025 15:17
Tuossa aiemmin kysyjä kertoi ajaneensa erillisellä sähköpumpulla suoraan suodattimeen dieseliä mutta siitä huolimatta ei tule läpi pumpusta yhtään.
Ajoin erillisellä sähköpumpulla ainetta suodattimeen erillisestä kanisterista, mutta sekään ei auttanut.
Tuo jäkin huomaamata, hyvä että on jo kokeiltu
(kunhan sitä koitettu tunkea sinne oikesta liitoksesta)
sitä kantta koitta laitta myös suoraan korkeapainen pumppulle.
niin jos samalla stratessa ei korkeapainepumpullta lähtevästä putkesta tule mitään niin
vika paiokka löyti
Mökkillä
'
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5780
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Sprinter CDI, ei tule polttoainetta

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Henrik14 kirjoitti: La 22.03.2025 15:44 Tutkin tätä tänään. Vaihdoin poltoaineensuodattimen joka oli täynnä vanhaa polttoainetta. Täytin uuden suodattimen puhtaalla aineella ja laitoin vähän jörjestelmön huuhteluainetta sinne sekaan. Starttailin, mutta ei käynnisty. Avasin syöttöputken liittimen commonrailista ja alkuun se oli ihan kuiva. Starttasin liitin auki ja sinne tuli hieman polttonestettä, mutta tosi vähän. Laitoin liittimen takaisin kiinni ja starttailin pitkää. Mutta ei lähde. Tankissa on mittarin mukaan yli puolillaan ainetta ja laitoin vielä uutta lisää 5 litraa.

Eikös tankissa ole siirtopumppu? Voisiko se olla viallinen. Vai voiko korkeapainepumppu olla rikki. Mitä kokeilisin seuraavaksi? Alkaa ideat loppumaan??
Tällä on ajettu 395000
Siis onkos tämä koskaan toiminut nykyisessä omistuksessa ?
mitä kaikkea tähän menessä tehty ?
onhan siirtopumpulta korkeapainepumpulle menvät letkut varmsti oikeissa paikossa ?
(aika usein ovat ko kaltisissa vaivossa väärin päin)
onko tässä vielä korkeapaine pumpulle menevässä siirto putkessa sulkuventilli ?
jos on onko sen toiminta tarkistettu ?
onko pumpun yhdessä "kammiossa" sähköinen lepuutus ventilli ?
sen toiminta tarkistettu ?

irtopumpulla/muuten tarkistettu että löpöpää tulee tankista suodatimelle asti
Mökkillä
'
Henrik14
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Su 05.08.2018 15:21

Re: Sprinter CDI, ei tule polttoainetta

Viesti Kirjoittaja Henrik14 »

Yhteenvetovastaus, että mitä tehty:
- autossa ajettu ruotsalaista biodieseliä, talvella lakkasi yhtäkkiä lähtemästä käyntiin. Epäily että biodiesel olisi tukkinut järjestelmän tai pumppu paskana. Ei havaintoja tukoksista kuitenkaan löydetty. Kone ei saa startatessa ainetta… ei käynnisty…
- suodatin vaihdettu ja todettu, että biodiesel haisee oudolle, mutta ainakin suodattimessa oli ihan nesteenä eikä jämähtäneenä
-lisätty tankkiin uutta dieseliä ja veden poistajaa ja järjestelmän puhdistusainetta
- irroitettu tankilta suodattimen kaarevaan putkeen tuleva letku ja todettu, että se letku on kuiva
- startattu syöttöletku irtonaisena eikä sieltä ainakaan tule ainetta kun starttaa
- ajettu sähköisellä pumpulla kanisterista puhdasta uutta dieseliä suodattimen kaarevaan putkeen ja lisätty myös suodattimeen dieseljärjestelmän puhdistusainetta
- avattu raililta suuttimelle tuleva syöttöputki railin päästä ja havaittu pieniä määriä dieseliä syöttöputkessa eli vaikuttaa että putket eivät olisi ainakaan tukossa
- yritetty startata niin, että raililta tuleva syöttöputken liitin auki. Ei tule sieltä raililta dieseliä startatessa
- avattu korkeapainepumpun ulostuloputki, ei tule dieseliä sieltä
- kokeiltu starttisprayllä ja hörähtää käyntiin, mutta sammuu heti kun spray poltettu eikä saa dieseliä
-yritetty etsiä polttojärjestelmän kaaviota netistä, mutta ei löydetty (olisi kiva nähdä, että missä siirtopumppu, onko jotain sähköistä venttiiliä jossain välissä
- kirottu sitä, että syylarin ja koneen välissä ahdasta eikä pumppuihin oikein pääse käsiksi eli pitäisi irroittaa syylari, että näkisi paremmin pumput ja niiden letkut
- huomattu, että suodattimelta ylös lähtevässä läpinäkyvässä kumiletkussa liikkuu pieni ilmakupla kun starttaa. (Mikä tämän suodattimen keskeltä ylöspäin lähtevän letkun merkitys on? Suodattimen kaarevaan putkeen tulee siis letkun tankilta. Sitten suodattimen kautta menee ilmeisesti tankille musta kumiletku (tämä varmaan paluuputki) ja sitten siitä keskeltä suodatinta lähtee se läpinäkyvä kumiletku ylös koneelle ja pumpuille (mikä se on?)
- otettu kaljaa ja kirottu…
Avatar
Peq02
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 89
Liittynyt: Ma 17.06.2024 22:07
Paikkakunta: Kotka

Re: Sprinter CDI, ei tule polttoainetta

Viesti Kirjoittaja Peq02 »

Se läpinäkyvä on ymmärtääkseni juuri se imuletku. Ainakin uudet letkut imuletkun OE numerolla on läpinäkyviä.
9/2006 S211 320CDI
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5780
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Sprinter CDI, ei tule polttoainetta

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Henrik14 kirjoitti: Ke 26.03.2025 06:55 Yhteenvetovastaus, että mitä tehty:
- autossa ajettu ruotsalaista biodieseliä, talvella lakkasi yhtäkkiä lähtemästä käyntiin. Epäily että biodiesel olisi tukkinut järjestelmän tai pumppu paskana. Ei havaintoja tukoksista kuitenkaan löydetty. Kone ei saa startatessa ainetta… ei käynnisty…
- suodatin vaihdettu ja todettu, että biodiesel haisee oudolle, mutta ainakin suodattimessa oli ihan nesteenä eikä jämähtäneenä
-lisätty tankkiin uutta dieseliä ja veden poistajaa ja järjestelmän puhdistusainetta
- irroitettu tankilta suodattimen kaarevaan putkeen tuleva letku ja todettu, että se letku on kuiva
- startattu syöttöletku irtonaisena eikä sieltä ainakaan tule ainetta kun starttaa
- ajettu sähköisellä pumpulla kanisterista puhdasta uutta dieseliä suodattimen kaarevaan putkeen ja lisätty myös suodattimeen dieseljärjestelmän puhdistusainetta
- avattu raililta suuttimelle tuleva syöttöputki railin päästä ja havaittu pieniä määriä dieseliä syöttöputkessa eli vaikuttaa että putket eivät olisi ainakaan tukossa
- yritetty startata niin, että raililta tuleva syöttöputken liitin auki. Ei tule sieltä raililta dieseliä startatessa
- avattu korkeapainepumpun ulostuloputki, ei tule dieseliä sieltä
- kokeiltu starttisprayllä ja hörähtää käyntiin, mutta sammuu heti kun spray poltettu eikä saa dieseliä
-yritetty etsiä polttojärjestelmän kaaviota netistä, mutta ei löydetty (olisi kiva nähdä, että missä siirtopumppu, onko jotain sähköistä venttiiliä jossain välissä
- kirottu sitä, että syylarin ja koneen välissä ahdasta eikä pumppuihin oikein pääse käsiksi eli pitäisi irroittaa syylari, että näkisi paremmin pumput ja niiden letkut
- huomattu, että suodattimelta ylös lähtevässä läpinäkyvässä kumiletkussa liikkuu pieni ilmakupla kun starttaa. (Mikä tämän suodattimen keskeltä ylöspäin lähtevän letkun merkitys on? Suodattimen kaarevaan putkeen tulee siis letkun tankilta. Sitten suodattimen kautta menee ilmeisesti tankille musta kumiletku (tämä varmaan paluuputki) ja sitten siitä keskeltä suodatinta lähtee se läpinäkyvä kumiletku ylös koneelle ja pumpuille (mikä se on?)
- otettu kaljaa ja kirottu…

Suodatimen keskelltä lähtevä läpinäkyvä letku menee
siirto pumppulle moottorin etupäähän sen alempaan reikkän,
(siirto pumplta korkeapaine pumppulle lähtevässä läpinäkyvässä letkussa voi olla korkeapainen pumppun lähellä hantin puolella sähkötoiminen sulkuventiilli, siirto pumppun ylemästä letkussa ihan lähellä korkeapaine pumppua)

onko sillä sähkö pumppulla kokeiltu imeä tankilta tulevasta letkusta tuleeko ainetta ?
jos ei niin kokeile

onko kokeilt ohitaa se alkuperäinen suodatin ja sillä sähkö pumppulla suodatimella letkussa laitta ainetta suoraan siitä suodatimen keskellä olevasta letkusta
(se liitos on yleisin ilman veto paikka ja ei ulos päin ei tihku mitään koska on vielä siirtopumppun imu puolella)
jos ei niin kokeile samoin siirto pumppun ylemästä letkus

onko paineen säädin(railitukin takapäässä) tarkistettu ?
jos ei niin tarkista

mitä testeri löytää ?
jos ei katsottu niin tarkista
Mökkillä
'
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2573
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Sprinter CDI, ei tule polttoainetta

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Henrik14 kirjoitti: Ke 26.03.2025 06:55 Yhteenvetovastaus, että mitä tehty:
- autossa ajettu ruotsalaista biodieseliä, talvella lakkasi yhtäkkiä lähtemästä käyntiin. Epäily että biodiesel olisi tukkinut järjestelmän tai pumppu paskana. Ei havaintoja tukoksista kuitenkaan löydetty. Kone ei saa startatessa ainetta… ei käynnisty…
- suodatin vaihdettu ja todettu, että biodiesel haisee oudolle, mutta ainakin suodattimessa oli ihan nesteenä eikä jämähtäneenä
-lisätty tankkiin uutta dieseliä ja veden poistajaa ja järjestelmän puhdistusainetta
- irroitettu tankilta suodattimen kaarevaan putkeen tuleva letku ja todettu, että se letku on kuiva
- startattu syöttöletku irtonaisena eikä sieltä ainakaan tule ainetta kun starttaa
- ajettu sähköisellä pumpulla kanisterista puhdasta uutta dieseliä suodattimen kaarevaan putkeen ja lisätty myös suodattimeen dieseljärjestelmän puhdistusainetta
- avattu raililta suuttimelle tuleva syöttöputki railin päästä ja havaittu pieniä määriä dieseliä syöttöputkessa eli vaikuttaa että putket eivät olisi ainakaan tukossa
- yritetty startata niin, että raililta tuleva syöttöputken liitin auki. Ei tule sieltä raililta dieseliä startatessa
- avattu korkeapainepumpun ulostuloputki, ei tule dieseliä sieltä
- kokeiltu starttisprayllä ja hörähtää käyntiin, mutta sammuu heti kun spray poltettu eikä saa dieseliä
-yritetty etsiä polttojärjestelmän kaaviota netistä, mutta ei löydetty (olisi kiva nähdä, että missä siirtopumppu, onko jotain sähköistä venttiiliä jossain välissä
- kirottu sitä, että syylarin ja koneen välissä ahdasta eikä pumppuihin oikein pääse käsiksi eli pitäisi irroittaa syylari, että näkisi paremmin pumput ja niiden letkut
- huomattu, että suodattimelta ylös lähtevässä läpinäkyvässä kumiletkussa liikkuu pieni ilmakupla kun starttaa. (Mikä tämän suodattimen keskeltä ylöspäin lähtevän letkun merkitys on? Suodattimen kaarevaan putkeen tulee siis letkun tankilta. Sitten suodattimen kautta menee ilmeisesti tankille musta kumiletku (tämä varmaan paluuputki) ja sitten siitä keskeltä suodatinta lähtee se läpinäkyvä kumiletku ylös koneelle ja pumpuille (mikä se on?)
- otettu kaljaa ja kirottu…

Minusta näyttää siltä, että joko kp-pumpussa, siirtopumpussa tai pumpun paineensäätimessä on tukos koska noilla tempuilla olisi pitänyt dieseliä tulla ihan reilusti painepuolelta.
Ei vaikuta millään tavalla enää ilmavuodolta kun erillistä sähköpumppua on käytetty paineistukseen.

Kolmannen kerran lainaus biodieselistä:
”Säilyvyyden kannalta ongelmallisia uusiutuvia komponentteja ovat FAME ja RME ja öljy-yhtiöt, jotka sekoittavat dieselin joukkoon FAMEa ovat Suomessa ST1, Shell ja ABC, RME:tä löytyy Ruotsista Shellin dieselistä.”

"Wallaksen testit vahvistavat, että ensimmäisen sukupolven biodieseleillä kyse on vain kolmesta kuukaudesta, ”sen jälkeen polttoaine muuttuu hyytelöksi”.
https://kipparilehti.fi/wallas-testasi- ... oja-eroja/

Tuon Wallaksen tutkimuksen tulosta ei voida ihan suoraan sivuuttaa. Kuten FinlandMercedes kehoitti niin kanisterista erillisellä siirtopumpulla suoraan ohi suodattimen ja startatessa katsoo tuleeko painepuolelta mitään läpi. Veikkaan ettei tule.
Avatar
Peq02
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 89
Liittynyt: Ma 17.06.2024 22:07
Paikkakunta: Kotka

Re: Sprinter CDI, ei tule polttoainetta

Viesti Kirjoittaja Peq02 »

Tossa biodiesel hommassa kyl olis kiva tietää että mitä tarkalleen on tankattu, milloin ja missä. Kun yli 7% fame dieseliä ei varmaan saa yhdeltäkään pumpulta Suomesta. HVO taas oma juttunsa, itellä ei ainakaan ole MyDieselin kanssa ongelmia
9/2006 S211 320CDI
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2573
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Sprinter CDI, ei tule polttoainetta

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Peq02 kirjoitti: Ke 26.03.2025 21:20 Tossa biodiesel hommassa kyl olis kiva tietää että mitä tarkalleen on tankattu, milloin ja missä. Kun yli 7% fame dieseliä ei varmaan saa yhdeltäkään pumpulta Suomesta. HVO taas oma juttunsa, itellä ei ainakaan ole MyDieselin kanssa ongelmia
Kysyjähän kertoi autossa käytetyn ruotsalaista biodieseliä:

Yhteenvetovastaus, että mitä tehty:
- autossa ajettu ruotsalaista biodieseliä, talvella lakkasi yhtäkkiä lähtemästä käyntiin. Epäily että biodiesel olisi tukkinut järjestelmän tai pumppu paskana. Ei havaintoja tukoksista kuitenkaan löydetty. Kone ei saa startatessa ainetta… ei käynnisty…
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1258
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: Sprinter CDI, ei tule polttoainetta

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

No muistan lehtijutun, jossa joku Suomalainen maajussi teki oman biodieselinsä, keräili paikallisten kebab-ravintoloiden paistorasvat ja teki niistä käsittääkseni FAMEa Volvoon. Ja oli niin halpaa ajoa. Miksipä ei Ruotsissakin joku maajussi voisi tehdä samaa.

Ruotsissa lienee myynnissä ainakin RME:tä sisältävää dieseliä. Älkää kysykö minulta paljonko sitä on. En käy siellä tankilla.
Vastaa Viestiin