Sprinter CDI, ei tule polttoainetta
Sprinter CDI, ei tule polttoainetta
2002 vuosimallin cdi Sprinter 2,7 koneella ei lähde käyntiin, koska koneelle ei tule ainetta. Mistä kannattaisi etsiä vikaa. Edellinen omistaja kertoi, että oli ajettu jollain bio dieselillä, olisiko mennyt tukkoon järjestelmä? Vai voisiko olla siirtopumppu, eikös se ole tankissa? Vai mistä kannnattaisi löhteä vikaa etsimään?
Re: Sprinter CDI, ei tule polttoainetta
Onko se koska viimeksi käynyt? Kesädieseliä tankissa? Millä todettu että ei tule ainetta?
Siirtopumppu on koneen keulalla, letkut menevät siitä kp pumpulle ja suodattimelle. Kppumpun letku irti ja kaveri starttaamaan, tuleeko polltoainetta? Jos horii ilmoja tosiaan sisään niin ehkei jaksa nostaa löpöö, koita laittaa kanisteriin polltoainetta ja letku siitä suoraan suodattimelle.
Näissä moottoreissa yleisin vaiva on että matalapaineletkut ja niiden tiivisteet kovettuu ja alkaa imemään ilmaa sisään, rail paine ei nouse tarpeeksi ja ei anna lupaa ruiskuttaa.
Siirtopumppu on koneen keulalla, letkut menevät siitä kp pumpulle ja suodattimelle. Kppumpun letku irti ja kaveri starttaamaan, tuleeko polltoainetta? Jos horii ilmoja tosiaan sisään niin ehkei jaksa nostaa löpöö, koita laittaa kanisteriin polltoainetta ja letku siitä suoraan suodattimelle.
Näissä moottoreissa yleisin vaiva on että matalapaineletkut ja niiden tiivisteet kovettuu ja alkaa imemään ilmaa sisään, rail paine ei nouse tarpeeksi ja ei anna lupaa ruiskuttaa.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
-
- Mersumies
- Viestit: 3085
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: Sprinter CDI, ei tule polttoainetta
Höpö höpö, Suomessa ei edes myydä missään BIOdieseliä. Neste My ja muut vastaavat ei ole biodieseliä, vaan biodiesel on täysin eri ainetta.
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: Sprinter CDI, ei tule polttoainetta
Mitä tarkoittaa "koneelle ei tule ainetta" ? Lähtee siis käyntiin jos laittaa polttoaineen tulemaan erillisestä kanisterista tms ?
Nouseeko railpaine lainkaan, jääkö mitään muuta vikakoodeja kuin railpaineesta ?
Nouseeko railpaine lainkaan, jääkö mitään muuta vikakoodeja kuin railpaineesta ?
wiimax.fi
-
- Mersumies
- Viestit: 2573
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Sprinter CDI, ei tule polttoainetta
Tuo on määrittelykysymys, uusiutuvaa ja ongelmallista dieseliä on jutun mukaan edelleen myytävänä. Omasta kokemuksesta voin vahvistaa eri diesel-laatujen erot palamisnopeudessa.tahtoomersun kirjoitti: ↑La 22.03.2025 09:09Höpö höpö, Suomessa ei edes myydä missään BIOdieseliä. Neste My ja muut vastaavat ei ole biodieseliä, vaan biodiesel on täysin eri ainetta.
https://kipparilehti.fi/wallas-testasi- ... oja-eroja/Dieseliä suurimmassa osassa lämmittimiään käyttävällä kaarinalaisella Wallaksella on hyvä näköala uusiin polttoaineisiin.
”Olemme testanneet eri biopolttoaineita jo 15 vuotta”, kertoo Wallaksen toimitusjohtaja Jussi Oksanen.
Nyt Wallaksella on menossa laaja projekti, jossa se tutkii eri jalostajien polttoaineita.
Wallasta kiinnostaa erityisesti uusiutuvien polttoaineiden ominaisuudet ja niiden poltossa tapahtuvat päästöt. ”On hämmästyttävää, miten suuria eroja polttoaineissa on”, kertoo Wallaksen tekninen johtaja Pasi Alvemaa.
”Vaikka kalorinen arvo saattaa olla sama, ne voivat olla aivan eri kamaa: toinen syttyy herkemmin, toinen ei millään. Samalla lailla toinen voi palaa kuumemmalla liekillä kuin toinen, näennäisesti samankaltainen polttoaine.”
Eri maiden välillä dieselit eroavat runsaasti toisistaan. Esimerkiksi Virossa ei kannattaisi tankata, Alvemaa näkee: ”Virossa on todella huonoa biopolttoainetta.”
Kaksi jalostajaa tuottaa Suomen markkinoille suurimman osan polttoaineista: Neste, jota käyttää myös Seapoint-ketju, sekä ST1:n ja hankintayhtiö Neot, joka ostaa polttoaineet mm. ST1:n omistamalta jalostamolta Göteborgista. Se hankkii ST1:n, Shellin ja ABC:n polttoaineet.
Alvemaa kertoo, että suurimmaksi osaksi Suomen markkinoilla oleva polttoaine on testeissä osoittautunut laadultaan erinomaiseksi.
”Säilyvyys on se ongelma.”
Toisen sukupolven Hydrotreated Vegetable Oil, eli HVO, ei kärsi samasta ongelmasta kuin vanhemmat FAME ja RME, jossa dieselbakteeriksi kutsutut pieneliöt kykenevät lisääntymään.
HVO-nimellä dieseliä myy ST1 ja Shell, mutta vain valikoidusti. FAMEa ja RME:tä ei ole myöskään Nesteen My tai Futura -dieseleissä, eikä sen eri veneasemaketjuille, kuten Seapointille toimittamissa biodieseleissä.
”Säilyvyyden kannalta ongelmallisia uusiutuvia komponentteja ovat FAME ja RME ja öljy-yhtiöt, jotka sekoittavat dieselin joukkoon FAMEa ovat Suomessa ST1, Shell ja ABC, RME:tä löytyy Ruotsista Shellin dieselistä.”
ST1:n ja Shellin tarjonnassa on kaksi tuotetta: Diesel Plus sisältää FAMEa, HVO Diesel puolestaan ei. HVO:ta on kuitenkin saatavissa vasta kolmeltakymmeneltä ST1 ja Shell -asemalta, joista vain yksi, Kuopion Bellanranta, on vesiltä saavutettavissa.
ABC:n Neroa ei saa yhdeltäkään veneasemalta.
Nesteen ja Neotin normaalilla biodieseleillä on Alvemaan mukaan testeissä ollut selvä ero, Nesteen hyväksi.
Toisaalta myös toisen sukupolven uusiutuvilla polttoaineilla on rajallinen säilyvyys.
Wallaksen testit vahvistavat, että ensimmäisen sukupolven biodieseleillä kyse on vain kolmesta kuukaudesta, ”sen jälkeen polttoaine muuttuu hyytelöksi”.
Toisen sukupolven dieselit kestävät vähän pidempää säilytystä.
Re: Sprinter CDI, ei tule polttoainetta
Tutkin tätä tänään. Vaihdoin poltoaineensuodattimen joka oli täynnä vanhaa polttoainetta. Täytin uuden suodattimen puhtaalla aineella ja laitoin vähän jörjestelmön huuhteluainetta sinne sekaan. Starttailin, mutta ei käynnisty. Avasin syöttöputken liittimen commonrailista ja alkuun se oli ihan kuiva. Starttasin liitin auki ja sinne tuli hieman polttonestettä, mutta tosi vähän. Laitoin liittimen takaisin kiinni ja starttailin pitkää. Mutta ei lähde. Tankissa on mittarin mukaan yli puolillaan ainetta ja laitoin vielä uutta lisää 5 litraa.
Eikös tankissa ole siirtopumppu? Voisiko se olla viallinen. Vai voiko korkeapainepumppu olla rikki. Mitä kokeilisin seuraavaksi? Alkaa ideat loppumaan??
Tällä on ajettu 395000
Eikös tankissa ole siirtopumppu? Voisiko se olla viallinen. Vai voiko korkeapainepumppu olla rikki. Mitä kokeilisin seuraavaksi? Alkaa ideat loppumaan??
Tällä on ajettu 395000
Re: Sprinter CDI, ei tule polttoainetta
Niin onko siis sprintterissä siirtopumppu keulilla vai tankissa. Pitääkö siirtopumppu mitäön ääntä? Suodattimeen tulee yksi letku siihen kaarevaan putkeen, tuleeko se tankilta. Onko se kaksihaarainen putki paluuletku. Ja mikä on se suodattimen keskelle menevä letku?
Re: Sprinter CDI, ei tule polttoainetta
Nopealla tarkoituksella partslinkistä ei pitäs tankissa olla muuta ku tasoanturi.Henrik14 kirjoitti: ↑La 22.03.2025 15:47 Niin onko siis sprintterissä siirtopumppu keulilla vai tankissa. Pitääkö siirtopumppu mitäön ääntä? Suodattimeen tulee yksi letku siihen kaarevaan putkeen, tuleeko se tankilta. Onko se kaksihaarainen putki paluuletku. Ja mikä on se suodattimen keskelle menevä letku?
Eikös jollain foorumilaisel menny tossa pari viikkoa sitten just 61x koneesta mekaaninen siirtopumppu vaihtoo?
9/2006 S211 320CDI
Re: Sprinter CDI, ei tule polttoainetta
No se oli se ensimmäinen koskaan varmistettu siirtopumpun hajoaminen 
Eikö sitä nyt voi testata sitä siirtopumppua niinkuin on kerrottu, sitten jos sieltä ainetta tulee niin siirtyä tutkimaan jotain muuta,.. jos railiputea raotellaan niin siinä onjo välissä muuta vikamahdollisuutta... onko se nyt ihan mahdotonta yrittää saada edes joku pilipalitesteri millä näkisi jotain livedataa, mitä se rail paine on, synkkaako kulma-anturit...

Eikö sitä nyt voi testata sitä siirtopumppua niinkuin on kerrottu, sitten jos sieltä ainetta tulee niin siirtyä tutkimaan jotain muuta,.. jos railiputea raotellaan niin siinä onjo välissä muuta vikamahdollisuutta... onko se nyt ihan mahdotonta yrittää saada edes joku pilipalitesteri millä näkisi jotain livedataa, mitä se rail paine on, synkkaako kulma-anturit...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Sprinter CDI, ei tule polttoainetta
Rail-putkea raoteltu ja siinä on ihan hieman dieseliä, että voi sanoa, että just just kastuu, mutta vaikka starttaa rail auki ei roisku mitään sieltä. Korkapainepumpun jälkeinen putki avattu ja sieltä ei tule startatessa mitään.
Katsoin Youtubesta videon ja siinä näytettiin, että suodattimelle kaarevaan putkeen tuleva letku oli irroitettu ja startattiin ja sieltä tuli paljon ainetta siinä videossa siitä letkusta. Tässä ei tule mitään. Ajoin erillisellä sähköpumpulla ainetta suodattimeen erillisestä kanisterista, mutta sekään ei auttanut.
Starttisprayta kun laittoi, niin sillä hörähteli käyntiin kyllä, mutta sammui heti kun starttispray oli palanut.
Oiskohan lienee korkeapainepumppu rikki tai sitten jos siirtopumppukin on tosiaan nokalla niin sekin voisi olla rikki. Mutta ainetta ei mene sylintereihin, se on selvää...
Katsoin Youtubesta videon ja siinä näytettiin, että suodattimelle kaarevaan putkeen tuleva letku oli irroitettu ja startattiin ja sieltä tuli paljon ainetta siinä videossa siitä letkusta. Tässä ei tule mitään. Ajoin erillisellä sähköpumpulla ainetta suodattimeen erillisestä kanisterista, mutta sekään ei auttanut.
Starttisprayta kun laittoi, niin sillä hörähteli käyntiin kyllä, mutta sammui heti kun starttispray oli palanut.
Oiskohan lienee korkeapainepumppu rikki tai sitten jos siirtopumppukin on tosiaan nokalla niin sekin voisi olla rikki. Mutta ainetta ei mene sylintereihin, se on selvää...
-
- Mersumies
- Viestit: 2573
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Sprinter CDI, ei tule polttoainetta
Turha, suodatin onkin jo vaihdettu.Henrik14 kirjoitti: ↑Su 23.03.2025 17:25 Rail-putkea raoteltu ja siinä on ihan hieman dieseliä, että voi sanoa, että just just kastuu, mutta vaikka starttaa rail auki ei roisku mitään sieltä. Korkapainepumpun jälkeinen putki avattu ja sieltä ei tule startatessa mitään.
Katsoin Youtubesta videon ja siinä näytettiin, että suodattimelle kaarevaan putkeen tuleva letku oli irroitettu ja startattiin ja sieltä tuli paljon ainetta siinä videossa siitä letkusta. Tässä ei tule mitään. Ajoin erillisellä sähköpumpulla ainetta suodattimeen erillisestä kanisterista, mutta sekään ei auttanut.
Starttisprayta kun laittoi, niin sillä hörähteli käyntiin kyllä, mutta sammui heti kun starttispray oli palanut.
Oiskohan lienee korkeapainepumppu rikki tai sitten jos siirtopumppukin on tosiaan nokalla niin sekin voisi olla rikki. Mutta ainetta ei mene sylintereihin, se on selvää...
Re: Sprinter CDI, ei tule polttoainetta
MannFilterin kuvissa siinä suodattimessa on siinä kaarevassa putkessa nuoli sisäänpäin niin voisi kuvitella sen olevan syöttö tankilta. T-haara systeemi on todennäköisesti paluulinja. Ainakin muissa (ei-sprinter) ajoneuvoissa se on. (Jostai syystä mun WIS-issä ei ole ollenkaan sprinteriin PA-järjestelmän kaavioita tai funktioselityksiäHenrik14 kirjoitti: ↑Su 23.03.2025 17:25 Rail-putkea raoteltu ja siinä on ihan hieman dieseliä, että voi sanoa, että just just kastuu, mutta vaikka starttaa rail auki ei roisku mitään sieltä. Korkapainepumpun jälkeinen putki avattu ja sieltä ei tule startatessa mitään.
Katsoin Youtubesta videon ja siinä näytettiin, että suodattimelle kaarevaan putkeen tuleva letku oli irroitettu ja startattiin ja sieltä tuli paljon ainetta siinä videossa siitä letkusta. Tässä ei tule mitään. Ajoin erillisellä sähköpumpulla ainetta suodattimeen erillisestä kanisterista, mutta sekään ei auttanut.
Starttisprayta kun laittoi, niin sillä hörähteli käyntiin kyllä, mutta sammui heti kun starttispray oli palanut.
Oiskohan lienee korkeapainepumppu rikki tai sitten jos siirtopumppukin on tosiaan nokalla niin sekin voisi olla rikki. Mutta ainetta ei mene sylintereihin, se on selvää...

Yhdyn aikaisempaan kuoroon: polttoaineen "imu"linjat välillä suodatin->siirtopumppu tarkkaan syyniin ja vikakoodit+ohjatut tarkistukset starilla.
9/2006 S211 320CDI
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5780
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Sprinter CDI, ei tule polttoainetta
Koitin lukea tarkasti mutta en missään nähnyty että olis sanottu olevan suomessa,tahtoomersun kirjoitti: ↑La 22.03.2025 09:09Höpö höpö, Suomessa ei edes myydä missään BIOdieseliä. Neste My ja muut vastaavat ei ole biodieseliä, vaan biodiesel on täysin eri ainetta.
ja vaikka olis niin voi olla vaikka itä tai länsi rajalla ja tankkauksi tehty ties missä
Mökkillä
'
'
-
- Mersumies
- Viestit: 2573
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Sprinter CDI, ei tule polttoainetta
Kaikenlaisten pumppujen vikaantuminen on mahdollista mutta jos erillisestä pumpusta huolimatta yhtään polttoainetta ei tule läpi niin herää kysymys mikä sen polttoaineen blokkaa?Henrik14 kirjoitti: ↑Su 23.03.2025 17:25 Rail-putkea raoteltu ja siinä on ihan hieman dieseliä, että voi sanoa, että just just kastuu, mutta vaikka starttaa rail auki ei roisku mitään sieltä. Korkapainepumpun jälkeinen putki avattu ja sieltä ei tule startatessa mitään.
Katsoin Youtubesta videon ja siinä näytettiin, että suodattimelle kaarevaan putkeen tuleva letku oli irroitettu ja startattiin ja sieltä tuli paljon ainetta siinä videossa siitä letkusta. Tässä ei tule mitään. Ajoin erillisellä sähköpumpulla ainetta suodattimeen erillisestä kanisterista, mutta sekään ei auttanut.
Starttisprayta kun laittoi, niin sillä hörähteli käyntiin kyllä, mutta sammui heti kun starttispray oli palanut.
Oiskohan lienee korkeapainepumppu rikki tai sitten jos siirtopumppukin on tosiaan nokalla niin sekin voisi olla rikki. Mutta ainetta ei mene sylintereihin, se on selvää...
Ettei olisi mitään klönttiä sieltä tankista lähtenyt ja tukkinut siirtopumppua tai kp-pumpun paineensäädintä?
Tarkennuksena vielä, että 1600bar Delphin sisäänrakennettu siirtopumppu päästää esteettä polttoainetta läpi kun alipainepumpulla paluulinjasta ilmaa. useita litroja olen tuolla tavalla lutkuttanut pumpun läpi.
Viimeksi muokannut E200kompressor, Ma 24.03.2025 14:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Mersumies
- Viestit: 2573
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Sprinter CDI, ei tule polttoainetta
Henrik14 kirjoitti: ↑La 22.03.2025 08:19 2002 vuosimallin cdi Sprinter 2,7 koneella ei lähde käyntiin, koska koneelle ei tule ainetta. Mistä kannattaisi etsiä vikaa. Edellinen omistaja kertoi, että oli ajettu jollain bio dieselillä, olisiko mennyt tukkoon järjestelmä? Vai voisiko olla siirtopumppu, eikös se ole tankissa? Vai mistä kannnattaisi löhteä vikaa etsimään?
Pari lainausta Kippari-lehden artikkelista reilun vuoden takaa:
https://kipparilehti.fi/wallas-testasi- ... oja-eroja/Säilyvyyden kannalta ongelmallisia uusiutuvia komponentteja ovat FAME ja RME ja öljy-yhtiöt, jotka sekoittavat dieselin joukkoon FAMEa ovat Suomessa ST1, Shell ja ABC, RME:tä löytyy Ruotsista Shellin dieselistä.
Toisaalta myös toisen sukupolven uusiutuvilla polttoaineilla on rajallinen säilyvyys.
Wallaksen testit vahvistavat, että ensimmäisen sukupolven biodieseleillä kyse on vain kolmesta kuukaudesta, ”sen jälkeen polttoaine muuttuu hyytelöksi”.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5780
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Sprinter CDI, ei tule polttoainetta
Siirtopumppu(imupumppu) on kanessa lähellä korkeapainen pumppua ja siksi on tosi herkkä ilma vuodoille, yleisin paikka on suodatimelta lähtevän letkun liitos, sitten siitä tankiin päin kumiletkutHenrik14 kirjoitti: ↑La 22.03.2025 08:19 2002 vuosimallin cdi Sprinter 2,7 koneella ei lähde käyntiin, koska koneelle ei tule ainetta. Mistä kannattaisi etsiä vikaa. Edellinen omistaja kertoi, että oli ajettu jollain bio dieselillä, olisiko mennyt tukkoon järjestelmä? Vai voisiko olla siirtopumppu, eikös se ole tankissa? Vai mistä kannnattaisi löhteä vikaa etsimään?
ja auton alla olevat mädät putket,
kokeile niin että laita sen imeään suoraan kannusta, tarkista myös näkyykö ilmaa putkisa
Mökkillä
'
'
-
- Mersumies
- Viestit: 2573
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Sprinter CDI, ei tule polttoainetta
Tuossa aiemmin kysyjä kertoi ajaneensa erillisellä sähköpumpulla suoraan suodattimeen dieseliä mutta siitä huolimatta ei tule läpi pumpusta yhtään.FinlandMerceds kirjoitti: ↑Ma 24.03.2025 14:51Siirtopumppu(imupumppu) on kanessa lähellä korkeapainen pumppua ja siksi on tosi herkkä ilma vuodoille, yleisin paikka on suodatimelta lähtevän letkun liitos, sitten siitä tankiin päin kumiletkutHenrik14 kirjoitti: ↑La 22.03.2025 08:19 2002 vuosimallin cdi Sprinter 2,7 koneella ei lähde käyntiin, koska koneelle ei tule ainetta. Mistä kannattaisi etsiä vikaa. Edellinen omistaja kertoi, että oli ajettu jollain bio dieselillä, olisiko mennyt tukkoon järjestelmä? Vai voisiko olla siirtopumppu, eikös se ole tankissa? Vai mistä kannnattaisi löhteä vikaa etsimään?
ja auton alla olevat mädät putket,
kokeile niin että laita sen imeään suoraan kannusta, tarkista myös näkyykö ilmaa putkisa
Ajoin erillisellä sähköpumpulla ainetta suodattimeen erillisestä kanisterista, mutta sekään ei auttanut.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5780
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Sprinter CDI, ei tule polttoainetta
Tuo jäkin huomaamata, hyvä että on jo kokeiltuE200kompressor kirjoitti: ↑Ma 24.03.2025 15:17
Tuossa aiemmin kysyjä kertoi ajaneensa erillisellä sähköpumpulla suoraan suodattimeen dieseliä mutta siitä huolimatta ei tule läpi pumpusta yhtään.
Ajoin erillisellä sähköpumpulla ainetta suodattimeen erillisestä kanisterista, mutta sekään ei auttanut.
(kunhan sitä koitettu tunkea sinne oikesta liitoksesta)
sitä kantta koitta laitta myös suoraan korkeapainen pumppulle.
niin jos samalla stratessa ei korkeapainepumpullta lähtevästä putkesta tule mitään niin
vika paiokka löyti
Mökkillä
'
'
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5780
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Sprinter CDI, ei tule polttoainetta
Siis onkos tämä koskaan toiminut nykyisessä omistuksessa ?Henrik14 kirjoitti: ↑La 22.03.2025 15:44 Tutkin tätä tänään. Vaihdoin poltoaineensuodattimen joka oli täynnä vanhaa polttoainetta. Täytin uuden suodattimen puhtaalla aineella ja laitoin vähän jörjestelmön huuhteluainetta sinne sekaan. Starttailin, mutta ei käynnisty. Avasin syöttöputken liittimen commonrailista ja alkuun se oli ihan kuiva. Starttasin liitin auki ja sinne tuli hieman polttonestettä, mutta tosi vähän. Laitoin liittimen takaisin kiinni ja starttailin pitkää. Mutta ei lähde. Tankissa on mittarin mukaan yli puolillaan ainetta ja laitoin vielä uutta lisää 5 litraa.
Eikös tankissa ole siirtopumppu? Voisiko se olla viallinen. Vai voiko korkeapainepumppu olla rikki. Mitä kokeilisin seuraavaksi? Alkaa ideat loppumaan??
Tällä on ajettu 395000
mitä kaikkea tähän menessä tehty ?
onhan siirtopumpulta korkeapainepumpulle menvät letkut varmsti oikeissa paikossa ?
(aika usein ovat ko kaltisissa vaivossa väärin päin)
onko tässä vielä korkeapaine pumpulle menevässä siirto putkessa sulkuventilli ?
jos on onko sen toiminta tarkistettu ?
onko pumpun yhdessä "kammiossa" sähköinen lepuutus ventilli ?
sen toiminta tarkistettu ?
irtopumpulla/muuten tarkistettu että löpöpää tulee tankista suodatimelle asti
Mökkillä
'
'
Re: Sprinter CDI, ei tule polttoainetta
Yhteenvetovastaus, että mitä tehty:
- autossa ajettu ruotsalaista biodieseliä, talvella lakkasi yhtäkkiä lähtemästä käyntiin. Epäily että biodiesel olisi tukkinut järjestelmän tai pumppu paskana. Ei havaintoja tukoksista kuitenkaan löydetty. Kone ei saa startatessa ainetta… ei käynnisty…
- suodatin vaihdettu ja todettu, että biodiesel haisee oudolle, mutta ainakin suodattimessa oli ihan nesteenä eikä jämähtäneenä
-lisätty tankkiin uutta dieseliä ja veden poistajaa ja järjestelmän puhdistusainetta
- irroitettu tankilta suodattimen kaarevaan putkeen tuleva letku ja todettu, että se letku on kuiva
- startattu syöttöletku irtonaisena eikä sieltä ainakaan tule ainetta kun starttaa
- ajettu sähköisellä pumpulla kanisterista puhdasta uutta dieseliä suodattimen kaarevaan putkeen ja lisätty myös suodattimeen dieseljärjestelmän puhdistusainetta
- avattu raililta suuttimelle tuleva syöttöputki railin päästä ja havaittu pieniä määriä dieseliä syöttöputkessa eli vaikuttaa että putket eivät olisi ainakaan tukossa
- yritetty startata niin, että raililta tuleva syöttöputken liitin auki. Ei tule sieltä raililta dieseliä startatessa
- avattu korkeapainepumpun ulostuloputki, ei tule dieseliä sieltä
- kokeiltu starttisprayllä ja hörähtää käyntiin, mutta sammuu heti kun spray poltettu eikä saa dieseliä
-yritetty etsiä polttojärjestelmän kaaviota netistä, mutta ei löydetty (olisi kiva nähdä, että missä siirtopumppu, onko jotain sähköistä venttiiliä jossain välissä
- kirottu sitä, että syylarin ja koneen välissä ahdasta eikä pumppuihin oikein pääse käsiksi eli pitäisi irroittaa syylari, että näkisi paremmin pumput ja niiden letkut
- huomattu, että suodattimelta ylös lähtevässä läpinäkyvässä kumiletkussa liikkuu pieni ilmakupla kun starttaa. (Mikä tämän suodattimen keskeltä ylöspäin lähtevän letkun merkitys on? Suodattimen kaarevaan putkeen tulee siis letkun tankilta. Sitten suodattimen kautta menee ilmeisesti tankille musta kumiletku (tämä varmaan paluuputki) ja sitten siitä keskeltä suodatinta lähtee se läpinäkyvä kumiletku ylös koneelle ja pumpuille (mikä se on?)
- otettu kaljaa ja kirottu…
- autossa ajettu ruotsalaista biodieseliä, talvella lakkasi yhtäkkiä lähtemästä käyntiin. Epäily että biodiesel olisi tukkinut järjestelmän tai pumppu paskana. Ei havaintoja tukoksista kuitenkaan löydetty. Kone ei saa startatessa ainetta… ei käynnisty…
- suodatin vaihdettu ja todettu, että biodiesel haisee oudolle, mutta ainakin suodattimessa oli ihan nesteenä eikä jämähtäneenä
-lisätty tankkiin uutta dieseliä ja veden poistajaa ja järjestelmän puhdistusainetta
- irroitettu tankilta suodattimen kaarevaan putkeen tuleva letku ja todettu, että se letku on kuiva
- startattu syöttöletku irtonaisena eikä sieltä ainakaan tule ainetta kun starttaa
- ajettu sähköisellä pumpulla kanisterista puhdasta uutta dieseliä suodattimen kaarevaan putkeen ja lisätty myös suodattimeen dieseljärjestelmän puhdistusainetta
- avattu raililta suuttimelle tuleva syöttöputki railin päästä ja havaittu pieniä määriä dieseliä syöttöputkessa eli vaikuttaa että putket eivät olisi ainakaan tukossa
- yritetty startata niin, että raililta tuleva syöttöputken liitin auki. Ei tule sieltä raililta dieseliä startatessa
- avattu korkeapainepumpun ulostuloputki, ei tule dieseliä sieltä
- kokeiltu starttisprayllä ja hörähtää käyntiin, mutta sammuu heti kun spray poltettu eikä saa dieseliä
-yritetty etsiä polttojärjestelmän kaaviota netistä, mutta ei löydetty (olisi kiva nähdä, että missä siirtopumppu, onko jotain sähköistä venttiiliä jossain välissä
- kirottu sitä, että syylarin ja koneen välissä ahdasta eikä pumppuihin oikein pääse käsiksi eli pitäisi irroittaa syylari, että näkisi paremmin pumput ja niiden letkut
- huomattu, että suodattimelta ylös lähtevässä läpinäkyvässä kumiletkussa liikkuu pieni ilmakupla kun starttaa. (Mikä tämän suodattimen keskeltä ylöspäin lähtevän letkun merkitys on? Suodattimen kaarevaan putkeen tulee siis letkun tankilta. Sitten suodattimen kautta menee ilmeisesti tankille musta kumiletku (tämä varmaan paluuputki) ja sitten siitä keskeltä suodatinta lähtee se läpinäkyvä kumiletku ylös koneelle ja pumpuille (mikä se on?)
- otettu kaljaa ja kirottu…
Re: Sprinter CDI, ei tule polttoainetta
Se läpinäkyvä on ymmärtääkseni juuri se imuletku. Ainakin uudet letkut imuletkun OE numerolla on läpinäkyviä.
9/2006 S211 320CDI
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5780
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Sprinter CDI, ei tule polttoainetta
Henrik14 kirjoitti: ↑Ke 26.03.2025 06:55 Yhteenvetovastaus, että mitä tehty:
- autossa ajettu ruotsalaista biodieseliä, talvella lakkasi yhtäkkiä lähtemästä käyntiin. Epäily että biodiesel olisi tukkinut järjestelmän tai pumppu paskana. Ei havaintoja tukoksista kuitenkaan löydetty. Kone ei saa startatessa ainetta… ei käynnisty…
- suodatin vaihdettu ja todettu, että biodiesel haisee oudolle, mutta ainakin suodattimessa oli ihan nesteenä eikä jämähtäneenä
-lisätty tankkiin uutta dieseliä ja veden poistajaa ja järjestelmän puhdistusainetta
- irroitettu tankilta suodattimen kaarevaan putkeen tuleva letku ja todettu, että se letku on kuiva
- startattu syöttöletku irtonaisena eikä sieltä ainakaan tule ainetta kun starttaa
- ajettu sähköisellä pumpulla kanisterista puhdasta uutta dieseliä suodattimen kaarevaan putkeen ja lisätty myös suodattimeen dieseljärjestelmän puhdistusainetta
- avattu raililta suuttimelle tuleva syöttöputki railin päästä ja havaittu pieniä määriä dieseliä syöttöputkessa eli vaikuttaa että putket eivät olisi ainakaan tukossa
- yritetty startata niin, että raililta tuleva syöttöputken liitin auki. Ei tule sieltä raililta dieseliä startatessa
- avattu korkeapainepumpun ulostuloputki, ei tule dieseliä sieltä
- kokeiltu starttisprayllä ja hörähtää käyntiin, mutta sammuu heti kun spray poltettu eikä saa dieseliä
-yritetty etsiä polttojärjestelmän kaaviota netistä, mutta ei löydetty (olisi kiva nähdä, että missä siirtopumppu, onko jotain sähköistä venttiiliä jossain välissä
- kirottu sitä, että syylarin ja koneen välissä ahdasta eikä pumppuihin oikein pääse käsiksi eli pitäisi irroittaa syylari, että näkisi paremmin pumput ja niiden letkut
- huomattu, että suodattimelta ylös lähtevässä läpinäkyvässä kumiletkussa liikkuu pieni ilmakupla kun starttaa. (Mikä tämän suodattimen keskeltä ylöspäin lähtevän letkun merkitys on? Suodattimen kaarevaan putkeen tulee siis letkun tankilta. Sitten suodattimen kautta menee ilmeisesti tankille musta kumiletku (tämä varmaan paluuputki) ja sitten siitä keskeltä suodatinta lähtee se läpinäkyvä kumiletku ylös koneelle ja pumpuille (mikä se on?)
- otettu kaljaa ja kirottu…
Suodatimen keskelltä lähtevä läpinäkyvä letku menee
siirto pumppulle moottorin etupäähän sen alempaan reikkän,
(siirto pumplta korkeapaine pumppulle lähtevässä läpinäkyvässä letkussa voi olla korkeapainen pumppun lähellä hantin puolella sähkötoiminen sulkuventiilli, siirto pumppun ylemästä letkussa ihan lähellä korkeapaine pumppua)
onko sillä sähkö pumppulla kokeiltu imeä tankilta tulevasta letkusta tuleeko ainetta ?
jos ei niin kokeile
onko kokeilt ohitaa se alkuperäinen suodatin ja sillä sähkö pumppulla suodatimella letkussa laitta ainetta suoraan siitä suodatimen keskellä olevasta letkusta
(se liitos on yleisin ilman veto paikka ja ei ulos päin ei tihku mitään koska on vielä siirtopumppun imu puolella)
jos ei niin kokeile samoin siirto pumppun ylemästä letkus
onko paineen säädin(railitukin takapäässä) tarkistettu ?
jos ei niin tarkista
mitä testeri löytää ?
jos ei katsottu niin tarkista
Mökkillä
'
'
-
- Mersumies
- Viestit: 2573
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Sprinter CDI, ei tule polttoainetta
Henrik14 kirjoitti: ↑Ke 26.03.2025 06:55 Yhteenvetovastaus, että mitä tehty:
- autossa ajettu ruotsalaista biodieseliä, talvella lakkasi yhtäkkiä lähtemästä käyntiin. Epäily että biodiesel olisi tukkinut järjestelmän tai pumppu paskana. Ei havaintoja tukoksista kuitenkaan löydetty. Kone ei saa startatessa ainetta… ei käynnisty…
- suodatin vaihdettu ja todettu, että biodiesel haisee oudolle, mutta ainakin suodattimessa oli ihan nesteenä eikä jämähtäneenä
-lisätty tankkiin uutta dieseliä ja veden poistajaa ja järjestelmän puhdistusainetta
- irroitettu tankilta suodattimen kaarevaan putkeen tuleva letku ja todettu, että se letku on kuiva
- startattu syöttöletku irtonaisena eikä sieltä ainakaan tule ainetta kun starttaa
- ajettu sähköisellä pumpulla kanisterista puhdasta uutta dieseliä suodattimen kaarevaan putkeen ja lisätty myös suodattimeen dieseljärjestelmän puhdistusainetta
- avattu raililta suuttimelle tuleva syöttöputki railin päästä ja havaittu pieniä määriä dieseliä syöttöputkessa eli vaikuttaa että putket eivät olisi ainakaan tukossa
- yritetty startata niin, että raililta tuleva syöttöputken liitin auki. Ei tule sieltä raililta dieseliä startatessa
- avattu korkeapainepumpun ulostuloputki, ei tule dieseliä sieltä
- kokeiltu starttisprayllä ja hörähtää käyntiin, mutta sammuu heti kun spray poltettu eikä saa dieseliä
-yritetty etsiä polttojärjestelmän kaaviota netistä, mutta ei löydetty (olisi kiva nähdä, että missä siirtopumppu, onko jotain sähköistä venttiiliä jossain välissä
- kirottu sitä, että syylarin ja koneen välissä ahdasta eikä pumppuihin oikein pääse käsiksi eli pitäisi irroittaa syylari, että näkisi paremmin pumput ja niiden letkut
- huomattu, että suodattimelta ylös lähtevässä läpinäkyvässä kumiletkussa liikkuu pieni ilmakupla kun starttaa. (Mikä tämän suodattimen keskeltä ylöspäin lähtevän letkun merkitys on? Suodattimen kaarevaan putkeen tulee siis letkun tankilta. Sitten suodattimen kautta menee ilmeisesti tankille musta kumiletku (tämä varmaan paluuputki) ja sitten siitä keskeltä suodatinta lähtee se läpinäkyvä kumiletku ylös koneelle ja pumpuille (mikä se on?)
- otettu kaljaa ja kirottu…
Minusta näyttää siltä, että joko kp-pumpussa, siirtopumpussa tai pumpun paineensäätimessä on tukos koska noilla tempuilla olisi pitänyt dieseliä tulla ihan reilusti painepuolelta.
Ei vaikuta millään tavalla enää ilmavuodolta kun erillistä sähköpumppua on käytetty paineistukseen.
Kolmannen kerran lainaus biodieselistä:
https://kipparilehti.fi/wallas-testasi- ... oja-eroja/”Säilyvyyden kannalta ongelmallisia uusiutuvia komponentteja ovat FAME ja RME ja öljy-yhtiöt, jotka sekoittavat dieselin joukkoon FAMEa ovat Suomessa ST1, Shell ja ABC, RME:tä löytyy Ruotsista Shellin dieselistä.”
"Wallaksen testit vahvistavat, että ensimmäisen sukupolven biodieseleillä kyse on vain kolmesta kuukaudesta, ”sen jälkeen polttoaine muuttuu hyytelöksi”.
Tuon Wallaksen tutkimuksen tulosta ei voida ihan suoraan sivuuttaa. Kuten FinlandMercedes kehoitti niin kanisterista erillisellä siirtopumpulla suoraan ohi suodattimen ja startatessa katsoo tuleeko painepuolelta mitään läpi. Veikkaan ettei tule.
Re: Sprinter CDI, ei tule polttoainetta
Tossa biodiesel hommassa kyl olis kiva tietää että mitä tarkalleen on tankattu, milloin ja missä. Kun yli 7% fame dieseliä ei varmaan saa yhdeltäkään pumpulta Suomesta. HVO taas oma juttunsa, itellä ei ainakaan ole MyDieselin kanssa ongelmia
9/2006 S211 320CDI
-
- Mersumies
- Viestit: 2573
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Sprinter CDI, ei tule polttoainetta
Kysyjähän kertoi autossa käytetyn ruotsalaista biodieseliä:
Yhteenvetovastaus, että mitä tehty:
- autossa ajettu ruotsalaista biodieseliä, talvella lakkasi yhtäkkiä lähtemästä käyntiin. Epäily että biodiesel olisi tukkinut järjestelmän tai pumppu paskana. Ei havaintoja tukoksista kuitenkaan löydetty. Kone ei saa startatessa ainetta… ei käynnisty…
Re: Sprinter CDI, ei tule polttoainetta
No muistan lehtijutun, jossa joku Suomalainen maajussi teki oman biodieselinsä, keräili paikallisten kebab-ravintoloiden paistorasvat ja teki niistä käsittääkseni FAMEa Volvoon. Ja oli niin halpaa ajoa. Miksipä ei Ruotsissakin joku maajussi voisi tehdä samaa.
Ruotsissa lienee myynnissä ainakin RME:tä sisältävää dieseliä. Älkää kysykö minulta paljonko sitä on. En käy siellä tankilla.
Ruotsissa lienee myynnissä ainakin RME:tä sisältävää dieseliä. Älkää kysykö minulta paljonko sitä on. En käy siellä tankilla.