Sainpa viimein syyn rekisteröityä tänne.

Otsikon mukainen kulkupeli tuli siis hankittua viimeviikolla, vaikka aikanaan vannoin että 124 kori on viimeinen oikea Mersu ja siitä uudemmista pidän näpit visusti erossa.

Mutta ikä tekee ilmeisesti temppunsa kun R170 koppa alkoi muuttua hetki hetkeltä paremman näköiseksi ja pitkällisen nettiautoselailun, sekä muutaman yksilön lähemmän tarkastelun tuloksena sellaisesta tuli kaupat tehtyä.

Kyseinen auto on 97-vuosimallia, automaattina, ja värinä aina yhtä tylsän hopea. Mustalla nahkasisustalla, jonkunlainen AMG-paketti löytyy myös helmoineen ja äänenvaimentajineen, sekä vanteineen.
Myyjänä toimi vanhempi herrasmies, joka auton oli omistanut muistaakseni 14v. Ilmastointi oli tyhjä ostohetkellä ja kuulemma tyhjenee nopeasti, tämä on nyt täytetty väriainein, jos vaikka vuotokohta löytyisi, typpipaineistuksella ei suoraan reikää löytynyt, eikä myöskään alipainetesti herjannut suuremmista vuodoista. Toivottavasti väriaine näyttää huoltoa kaipaavat kohdat.
Päällepäin todella siisti koriltaan ja sisustaltaan, ainoa miinus on tarvikemallin takaspoileri joka on pultattu/liimattu paksinkanteen. Täytyy jostain koittaa etsiä pilaamaton ja suora kansi tilalle.
Katto toimii myös erinomaisesti, pienen rasvailun ja tiivisteiden kuminhoitoaineella läpikäynnin jälkeen.
Pohjastaan myös erittäin siisti, muutama pieni ruostekohta löytyi, muttei mitään hälyttävämpää onneksi, täytynee putsailla ja maalata/massata ettei korroosio pääse enempää tekemään tuhojaan.
Tutun maalarin kanssa oli myös alustavaa puhetta, jos vaikka ensivuonna saisi maalattua ehkä yli asti, mutta katsotaan nyt.
Laatikkoon on kuulemma joku Mersuvelho vaihtanut johdonlevyn, oliko nyt viime kesänä. Jotain on vielä kuitenkin edessä, turbiinilukko ei kytke mielestäni ollenkaan, ja välillä vaihdot venyy, tai töksähtää liian aikaisin päälle. Jotain pientä askarta on siis edessä.
Ainakin lukon solenoidin vaihto, sekä kurkkaus venttiilipöytään, onko aivan täynnä sotkua, luistamista ei tapahdu ja öljy ei haise palaneelle, joten toivottavasti mitään mekaanista ei ole edessä.
Miten, onko 722.6 turbiinissa enää tyhjennysproppua ollenkaan vai joutuuko huuhtelemaan?
Pientä jännää nelistävää tärinää toki tuntuu yli 100km vauhdissa, mutta tähän toivon syyn löytyvän kardaanin rättinivelistä, ristikosta, tai tukilaakerista, kai näin lyhkäiseen autoon on tukilaakeri myös laitettu?

Moottori käy tyhjäkäyntiä hieman pätkien ja seilaten, massamittari on siirretty joskus lähemmäs kaasuläppää, ja äkkiä näyttäisi olevan hinnat alkaen malli. Jälleen täytyy toivoa että Bosch merkkinen massamittari korjaa käyntioireita.

Vakkarin viiksi oli ostettaessa poikki, kuulemma katkennut samaisena päivänä kun autoa olin menossa katsomaan.
Purkasin viiksen irti, (täytyy muuten kommentoida tähän väliin että liittimistä ja sähköjohdoista tunnisti vielä Mersuksi, mutta sisustan verhoukset oli kun missä tahansa japsikinnerissä, vaikka kuinka varot, säpäleitä tulee...) purkasin viiksen niittauksistaan, liimasin kasaan, ja kokeilin toiminnan yleismittarilla. Viiksi toimii, vakkari ei herää edelleenkään.
Naapurikorjaamon vanha Star-testeri ei suostunut heräämään, joten turvauduttiin Boschin EsiTronicciin ja break out boksiin.
Lukuisien can-väylävikojen poiston jälkeen, järjestelmä oli puhdas, lukuunottamatta moottorinohjauksen alta löytyvää "122 moottorin ohjain, komponentti viallinen" koodia, joka ei suostu poistumaan. Vikakoodit ei haittaisi, kunhan vakkari pelaisi

Näin "uudessa" vakkari on ilmeisesti vailla omaa ohjainta, ja on sisällytetty moottorin ohjaimeen? Onko nyt syytä epäillä että ohjain on remonttia vaille, vai voiko vielä jokin vaikuttaa vakkarin toimintaan? Jarruvalokatkasia sytyttää ainakin jarruvalot, mutta oliko tässä myös toiset käret vakkarille? Tosin kai vikamuistiin olisi siitäkin jotain tallentunut jos häiriötä olisi...
Kiitos jos jaksoit lukea loppuun, ja pahoittelut novelli mittaan venyneestä viestistä


Kiitollinen olen jos joku osaa kommenttia heittää vakkarin kunnostukseen.
Automaatista löytyikin jo haulla melko paljon tarinaa, luulisin pääseväni alkuun ainakin...
Loppuun vielä kysymys, kun nuo Star:it ovat köyhälle rautatieläiselle melko tavoittamattomissa, tekeekö iCarsoft MB V3.0 mitään? Vai vaaditaanko esim. laatikon adaptioiden nollaukseen Star-testeri?
Kiitos.
-Sutki