W246 Start stop logiikka- radio ja mittarit jne. kyykkää

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
tatu2025
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ma 27.10.2025 09:52

W246 Start stop logiikka- radio ja mittarit jne. kyykkää

Viesti Kirjoittaja tatu2025 »

B-Mersu bensakoneella ja start stop logiikalla alkoi tekeen kummmalista tässä parin viikon aikana. Kun start stop logiikka käynnistää auton, ensiksi teki niin että radio sammui ihan hetkeksi. Nyt jopa mittarinäyttö kyykkäsi ja valitteli "Presafe" funktioista.
Tuossa kun kokeilin niin jopa vaihdekkin (automaatti) hyppäsi N:lle D:ltä.
Nyt laitan aina tuon pois päältä kun epäilyttää että jättää johonkin risteykseen sekoillessaan.

Auto käynnistyy hyvin, akun vaihdoin uuteen 1 ½ vuotta sitten (start stop akku, Exide, vanhalla ei käynnistynyt). Liikkeen mukaan ei tarvinnut akun "resetointia" joten sitä ei tehty.

Olisiko nyt taas akku mennyt?
Muilla samoja kokemuksia? Muita vinkkejä?
Epäilin itse että jännite kyykkää sen verran että erijärjestelmät menettää sähköt hetkeksi.

Latausjännite 14.5-7 V, auto lähtee hyvin käyntiin muuten, akun jännite 12.4 V hujakoilla kun seissyt.
Avatar
Väsynyt Mies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Ti 05.06.2007 19:29
Paikkakunta: Kotka

Re: W246 Start stop logiikka- radio ja mittarit jne. kyykkää

Viesti Kirjoittaja Väsynyt Mies »

Mites pimeneekö mittaristo, kun auton käynnistää avaimella? Radion sammuminen startissa ei vielä sinällään ole erikoista, mutta tuo mittaristo pimentyminen ja vaihteiston temppuilu ei kuulu asiaan.
Oletko koittanut ladata akkua ulkoisella laturilla, jos ajetaan paljon lyhyttä ajoa ja start/stop-automatiikka on käytössä, niin uusikaan akku ei välttämättä lataannu ajonaikana täyteen. Nyt kun ilmat on syksyn tullen viilenneet, niin olot on akun kannalta haastavammat.
Täyteen ladatun 12V akun jännite on siellä 12,8V tietämillä. Autossa paikallaan olevasta akusta sitä akun kuntoa on napajännitteestä on vähän hankala arvioida, kun siellä on nykyautoissa aina vähän kulutusta. Toki niitä on akkutestereitä, mutta itse en ihan hirveästi niihin luota.

Eli ensihätään lataa akun täyteen ulkoisella laturilla ja käy ajamassa testilenkkiä, että jatkuuko oireet. Jos jatkuu, niin sitten vika on jossain muualla kuin virran vähyydessä.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
-MB S212 E220T Bluetec -15
-MB S203 C180T -03

Ex.
-MB X204 GLK220 -14
-MB S210 E240T -99
-MB S202 C180T -00
tatu2025
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ma 27.10.2025 09:52

Re: W246 Start stop logiikka- radio ja mittarit jne. kyykkää

Viesti Kirjoittaja tatu2025 »

Väsynyt Mies kirjoitti: Ma 27.10.2025 10:20 Mites pimeneekö mittaristo, kun auton käynnistää avaimella? Radion sammuminen startissa ei vielä sinällään ole erikoista, mutta tuo mittaristo pimentyminen ja vaihteiston temppuilu ei kuulu asiaan.
Oletko koittanut ladata akkua ulkoisella laturilla, jos ajetaan paljon lyhyttä ajoa ja start/stop-automatiikka on käytössä, niin uusikaan akku ei välttämättä lataannu ajonaikana täyteen. Nyt kun ilmat on syksyn tullen viilenneet, niin olot on akun kannalta haastavammat.
Täyteen ladatun 12V akun jännite on siellä 12,8V tietämillä. Autossa paikallaan olevasta akusta sitä akun kuntoa on napajännitteestä on vähän hankala arvioida, kun siellä on nykyautoissa aina vähän kulutusta. Toki niitä on akkutestereitä, mutta itse en ihan hirveästi niihin luota.

Eli ensihätään lataa akun täyteen ulkoisella laturilla ja käy ajamassa testilenkkiä, että jatkuuko oireet. Jos jatkuu, niin sitten vika on jossain muualla kuin virran vähyydessä.
Mittaristo ei pimene mutta nopeusnäyttö jne. siinä mittareiden keskellä.
Itsekkin mietin juuri että olisiko se kun tulee ajettua aika paljon lyhyttä ajoa (3-10km suuntaansa)... mutta itseasiassa tuli juuri myös semmoinen 90km+ 90km pätkä ajettua n. viikko sitten ja sen jälkeen auto ole ollut oikeastaan käytössä työmatkan takia ja silti teki tuon.

Kokeilen kuitenkin ladata täyteen, tai ajaa pidempi lenkki.
Kylmäkäynnistys on kuitenkin ihan ok, ja kun muistaa kytkeä tuon pois. Eikä ole vaikuttanut edes ns. "laiskalta" niinkuin monesti kun akku alkaa oleen tiensä päässä.
Avatar
Väsynyt Mies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Ti 05.06.2007 19:29
Paikkakunta: Kotka

Re: W246 Start stop logiikka- radio ja mittarit jne. kyykkää

Viesti Kirjoittaja Väsynyt Mies »

Kertoile tänne jos ja kun ongelman ydin selviää. Kiinnostaa itseäkin, kun on tuollainen kymmenen vuotta vanha start/stop auto itsellä. Siinä ei tosin tuollaista ongelmaa ole ollut, mutta eihän sitä koskaan tiedä mitä tulee eteen.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
-MB S212 E220T Bluetec -15
-MB S203 C180T -03

Ex.
-MB X204 GLK220 -14
-MB S210 E240T -99
-MB S202 C180T -00
Avatar
Väsynyt Mies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Ti 05.06.2007 19:29
Paikkakunta: Kotka

Re: W246 Start stop logiikka- radio ja mittarit jne. kyykkää

Viesti Kirjoittaja Väsynyt Mies »

Oletko muuten seuraillut sitä jännitettä ja latausvirtaa ajon aikana sen mittariston piilovalikon kautta? On muuten aika huimia ampeerimääriä mitä sieltä akusta pyydetään välillä, jos autossa on 100A laturi ja akulta puretaa silti hetkellisesti useita kymmeniä ampeereja. Välillä tulee omasta autosta seurailtua ja auttaa kyllä ymmärtämään miksi nykyautoissa akun pitää olla kunnossa. Esimerkiksi liikennevaloissa moottori sammuksissa seistessä akulta puretaan kokoajan yli 20ampeeria virtaa ja moottorin käynnistyessä se voi hetkellisesti käydä lähempänä 100ampeeria.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
-MB S212 E220T Bluetec -15
-MB S203 C180T -03

Ex.
-MB X204 GLK220 -14
-MB S210 E240T -99
-MB S202 C180T -00
tatu2025
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ma 27.10.2025 09:52

Re: W246 Start stop logiikka- radio ja mittarit jne. kyykkää

Viesti Kirjoittaja tatu2025 »

Väsynyt Mies kirjoitti: Ti 28.10.2025 12:40 Oletko muuten seuraillut sitä jännitettä ja latausvirtaa ajon aikana sen mittariston piilovalikon kautta? On muuten aika huimia ampeerimääriä mitä sieltä akusta pyydetään välillä, jos autossa on 100A laturi ja akulta puretaa silti hetkellisesti useita kymmeniä ampeereja. Välillä tulee omasta autosta seurailtua ja auttaa kyllä ymmärtämään miksi nykyautoissa akun pitää olla kunnossa. Esimerkiksi liikennevaloissa moottori sammuksissa seistessä akulta puretaan kokoajan yli 20ampeeria virtaa ja moottorin käynnistyessä se voi hetkellisesti käydä lähempänä 100ampeeria.
Ei ole tullut seurattua. Itseasiassa tiennytkään piilovalikosta. Miten sen saa näkyviin?
Avatar
Väsynyt Mies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Ti 05.06.2007 19:29
Paikkakunta: Kotka

Re: W246 Start stop logiikka- radio ja mittarit jne. kyykkää

Viesti Kirjoittaja Väsynyt Mies »

Ratin nappuloista, jos sellaiset on, vasemmalta puolelta ok nappia ja oikealta puolelta sitä nappia jolla vastataan puheluun. Niitä painetaan samanaikaan ja pidetään pohjassa noin 10sek. Virta-avain pitää olla käännettynä ensimmäiseen pykälään, kun nappeja painetaan.

Youtubista löytyy havainnollisia videoita aiheesta
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
-MB S212 E220T Bluetec -15
-MB S203 C180T -03

Ex.
-MB X204 GLK220 -14
-MB S210 E240T -99
-MB S202 C180T -00
Avatar
Väsynyt Mies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Ti 05.06.2007 19:29
Paikkakunta: Kotka

Re: W246 Start stop logiikka- radio ja mittarit jne. kyykkää

Viesti Kirjoittaja Väsynyt Mies »

https://youtu.be/E1oW5Xla4HA?si=B8fvduDWDP2UiiDA

Tuossa linkki jossa kuvattu B-mallin piilovalikon esiinkutsu
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
-MB S212 E220T Bluetec -15
-MB S203 C180T -03

Ex.
-MB X204 GLK220 -14
-MB S210 E240T -99
-MB S202 C180T -00
jamo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: Ke 17.03.2004 21:58
Paikkakunta: keski-suomi

Re: W246 Start stop logiikka- radio ja mittarit jne. kyykkää

Viesti Kirjoittaja jamo »

Eikös tässä ole pikkuakku erikseen, missä kunnossa se mahtaa olla?
Vastaa Viestiin