Murheiden kasautumisesta

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Jööran
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Ti 19.08.2003 13:47
Paikkakunta: Riihimäki / .................Espoo

Murheiden kasautumisesta

Viesti Kirjoittaja Jööran »

Kummasti aina välillä pitkien autohuolettomien kausien jälkeen pasahtaa päälle oikein roppakaupalla ongelmia, joiden lähes samanaikainen ilmaantuminen ei tunnu olevan järjellä selitettävissä.

Parhaillaan päällä oleva häviöputki alkoi sillä, että takalasin pesin alkoi ruikkia perin ponnettomasti lasille lorottaen sitäkin voimallisemmin johonkin takaluukun sisälle. En ole vielä selvittänyt vikaa vaan ajanut paskaisella takalasilla.

Hetikohta perään menivät mittaristo ja kaikki katkaisimet pimeiksi. Aika häijyltä tuntuu välillä tuollaisessa stealth-moodissa ajaminen, mutta meneehän tuo noinkin. Arvelen pääseväni mittarivalojen himmentimen tinailulla, ja saanpahan nyt ohittamattoman tilaisuuden asentaa tuotantokäyttöön jo ajat sitten hankittu mittarivalaistuksen ledikonversio.

Muttamutta. Aivan samaan syssyyn kävi sitten vielä niin, että moottoritietä kotiinpäin paahtaessa alkoi öljyvalo palaa. (Tästä tapauksesta kirjoitan toisen topikin alle lisää.) Huolestumisen aiheuttaa se seikka, että olin vaihtanut öljyt juuri kolme viikkoa ja 2200 km aikaisemmin. Nyt oli öljytikku aivan kuiva. Katsoin omistajan ohjekirjasta, että E250 dieseliin mahtuisi öljyä 6,5 litraa, kun vaihtaa myös filtterin. (Vai ymmärsinkö tuon "Mit Ölfilter" juuri väärin päin?) Saatoin laittaa vähän varovastikin, mutten missään tapauksessa alta kuutta litraa. Tuon jälkeen tikussa näkyi öljyn pinta juuri siinä missä pitikin. En tosin tarkistanut asiaa enää sen jälkeen.

Onko mahdollista, että tuo (reilu) kuusi litraa olisi ollut niin paljon liian vähän, että parin tuhannen kilometrin aikana on öljyn pinta vajunnut selvästi koko tikun alapuolelle? Öljy oli Mobil 1 5W-40:ä. En tiedä, mitä edellinen öljy oli, mutta arvelen että ei samaa.

Muistelen tälläkin foorumilla joskus kirjoitetun, että öljymerkin vaihto aiheuttaa ensinalkuun voimakasta hävikkiä. Miten paljon voisi tuolla selittää?

Konehuoneessa ei näkynyt öljyvuotoja. Auton alla ei ole ollut öljylänttejä. Kone ei savuta.

Olen kysymysmerkkinä.
C220CDI -13
C220CDI -04
Exät: 200 TD -82/85, 300 TD -84, E250TD -94
-----------------------------------
<Hemu> d__<o.o>__b
<raveli> hemu, miten sä sait tuon b:n väärinpäin?
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1188
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

ei se öljymerkin vaihto aiheuta mitään katoja.. edes aluksi.

eri asia jos tosi vanhaan koneeseen, jossa on aina käytetty mineraali öljyjä, ja vaihtaa yht.äkkiä täyssynteettiset sisään, niin voi alkaa kusemaan tiivisteiden, ja männänrenkaiden läpi.

tilavuus on 2/90 asti 7 litraa 250:sessä ja 3/90 eteenpäin 6.5l. omasi on ilmeisesti yli -90 kun se on E250. eli 6.5L on oikea määrä.

kannattaa katsoa joka puolelle, mihin se saattaisi hävitä. jos sieltä n.pari litraa on kadonnut 2200km:ssä niin on kyllä tosi iso hävikki. taitaa vuotaa johonkin.

kato myös paisarin säiliöön, ettei ole työntänyt sitä sinne. sit olis kannentiivisten vaihto edessä.

katso myös ettei huohota paljoa, vaikka ei sen pitäisi huohottamalla hävittää noin paljon. eli kone kuumana öljyntäyttö korkki pois, ja öljysavun määrää katsomalla kuinka paljon huohottaa. kokeile myös pysyykö korkki auki ollessaan reiän päällä omalla painolla.
Avatar
B. Wikström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja B. Wikström »

Kyllä se vaan saattaa kadota jäljettömiin :shock: Itsellänikin oli autoa ostaessa jotkut tuntemattomat litkut jotka hupeni juuri parin tuhannen kilometrin aikana jäljettömiin. Vaihdoin jämät sitten Castrolin Magnatec GTDhen jolla olen ajanut siitä lähtien. Ensimmäisen vaihdon aikana sai vielä lisätä mutta nykyisin ei enään hupene ollenkaan.
________________________
S124 300D '91
W115 240D (ex.200D) '75
Massey Ferguson 135 '63
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Re: Murheiden kasautumisesta

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Jööran kirjoitti:Miten paljon voisi tuolla selittää?
Hyvin paljon.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
PK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: To 10.04.2003 13:15

Viesti Kirjoittaja PK »

Onkos tuo jossain selvitetty että mistä moinen johtuu? Eli mitä kautta se uusi öljymerkki aluksi häviää? Ja miksi sitten kulutus loppuu tai vähenee?
Avatar
romu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 783
Liittynyt: La 25.12.2004 13:16
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja romu »

Laitoin joskus kauuuuuan sitten tuohon kakspuokkiin tasan 6l öljyä, kun loppui kesken. Tasan 80 km myöhemmin öljyvalo syttyi :shock: Nou hätä, tikussa just näkyi, ja jatkoin matkaa. Nyt n.300tkm myöhemmin moottori ei edelleenkään ole syönyt pätkääkään öljyä. Öljyn taso vaan sattui tuossa mun autossa 6l täytöllä johonkin "grammaa vaille" kohtaan.

-Uskoisin että näin myös sinulla. :D
250TD -86, 260E LANG -90
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

kannattaa nyt kuitenkin ryömiä sinne auton alle ja kattoo, ettei oo vuatanu mistään. esim. oljyroppu voi olla tipahtanu tai öljynsuadattimen jostain välistä jos sen kansi on jääny vaikka vähän auki tms.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Jos öljyroppu tipahtaa niin sillä ei montaa metriä ajeta ennenkuin öljy loppuu :wink:
Passat Variant 1.9TDI 2001
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Ennenkuin sen mittarin avaat niin tarkista sulake konehuoneesta :)
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Vastaa Viestiin