Pumpun säätö

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
eeropp
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: Ti 27.12.2005 19:14
Paikkakunta: kokkola

Re: Pumpun säätö

Viesti Kirjoittaja eeropp »

Iskä vie auton huomenna pp-dieselille.
Janne
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Pe 25.04.2003 21:59
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Janne »

Aikaa säätöön saa varata. Onnistuu kyllä ihan kotikonstein.

Sanoisin, että melkein tärkeintä on projektin alusta asti kirjata jokainen ruuvin kääntö muistiin. Tällöin on vielä paluu takaisin.

Itse säädin seuraavin konstein 300 TDT:n:

1. Tarkoitus saada syöttöä ylös eli tehoa ja vääntöä. Eli ensimmäisenä syöttö ylös. Taisin vääntää 2,5 kierrosta auki. Tämä aiheuttaa turbovehkeessä sen, että kierrokset karkaavat ylös eli auto kehii itse maksimit päälle.

2. Tämän takia täytyy kierrokset saada laskemaan asiallisesti. Siispä kyseistä ruuvia vääntämään.

3. Kun koneen saa asettumaan järjelliseksi eli kierrokset laskemaan, laskin maksimikierroksia yhden kierroksen. Tavoite oli arkiajossa mukava, tehokas auto, ei ollut tarkoitus tehdä kierroskonetta, jonka katsastusmies rikkoo.

4. Sitten ei tarvitse kuin säätää tyhjäkäynti kohdalleen.

No, ei se tainnut ihan noin suoraan mennä vaan hyvin pienin askelin ja eri kombinaatioita koettaen. Aina testikäyttö kun jotain ruuvia on kääntänyt (ja muistiin kirjaus). Kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Ei se ole mitään ihmeiden tekemistä. Maltti on valttia. Syötön säädin suoraan ylös, mutta kaikki muut säädöt tein neljäsosakierros kerrallaan ja aina väliin testikäyttö. Aikaa meni pirusti, mutta tuli todella hyvä.

Diesel pajalta voi tuohon saada extraa syötön tasauksen, mutta jos kone käy hyvin ja tasaisesti ennen säätöä, niin miksi maksaa turhasta.

Vapaasti hengittävissä kierrokset eivät yleensä karkaa eli syöttö ylös ja tyhjäkäynti alas voi hyvinkin riittää. Kannattaa myös pudottaa maksimikierroksia.

Suosittelen hommaa kaikille, joko teetettynä tai itse tehtynä. 250 nousee tosiaan vakiokolmesatasen ohitse. Myös kolmesatanen paranee roimasti, mutta ei tokikaan lähentele turboa.

Ja automaattilaatikko menee tietysti sekaisin eli sen saa säätää sitten siihen hatuksi.
300 TDT -84
300E 4Matic -88
300 D -87
GSX 1400
Exät:
124: 3 x 200D , 3 x 300D, 1 x 300 CE, 1 x 300 TDT
123: 1 x 300D
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

^Itse kyllä olen sitä mieltä, että maksimikierroksien nostaminen lisää mukavasti venyvyyttä näissä kaksnaksuissa. Kun se vetoalue on pikkumoottoreissa muutenkin aika pieni. Katsastukseen aina tietty ruuvatava maksimikiekkoja, ei muuta.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Turhaa homaa katsastukseen ruuvata jos laittaa kunnolla säädetyn pumpun ja katsastus mies ei aivan urpona polje kestää niitä vetäviä jonkun verran nostella ...ja tuo korvakuulolta säätäminen on vähän niin ja näin saa sillä ainakin sen sekaisin ja kulutusta nostettua...
Itse tein ja säästin
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Pumpun säätö

Viesti Kirjoittaja Wikke »

eeropp kirjoitti:Iskä vie auton huomenna pp-dieselille.
Kerroppas sitten mitkä olivat vaikutukset. :D
Janne
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Pe 25.04.2003 21:59
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Janne »

petska kirjoitti: ...ja tuo korvakuulolta säätäminen on vähän niin ja näin saa sillä ainakin sen sekaisin ja kulutusta nostettua...
Kuten sanottu täytyy pitää tarkkaan kirjaa mitä on tullut tehtyä. (kieltämättä ensimmäisellä kerralla asiantuntijaapu ei ole pahasta) Pienin askelin ja huolella. Nämä rivipumput ovat melkoisen yksinkertaisia toimintaperiaatteeltaan ja auton/koneen käytöksestä huomaa tarkkaan mitä täytyy tehdä. Ne pumpun säätöruuvit on juuri siellä takana luukun alla, ei niitä tule mistään lisää dieselpajalla. Heillä ei ole mitään muuta ihmeellistä annettavaa kuin laskuntekotaito (ja sen ne pojat osaa hyvin).

Eli kriteereitä:
- laskiko kulutus?
- nousiko ala/ylävääntö?
- nousivatko tehot?
- onko tyhjäkäynti kohdallaan?
- laskevatko kierrokset asiallisesti?
- reagoiko kone asiallisesti lisääntyvään kuormaan tyhjäkäynnillä? (ilmastoinnin kompura, laturi)
- toimiiko kylmäkäynnin kierrosten kohotus oikein?
- onko savutus/savuarvot kohdallaan?


Näihin kaikkiin kysymyksiin joutuu vastaamaan oman huolellisen työn jälkeen kyllä.

Sekin on kyllä totta, että pumpun saa halutessaan niin persiilleen, että saattaa huumori loppua.
300 TDT -84
300E 4Matic -88
300 D -87
GSX 1400
Exät:
124: 3 x 200D , 3 x 300D, 1 x 300 CE, 1 x 300 TDT
123: 1 x 300D
Tonir
Mersumies
Mersumies
Viestit: 694
Liittynyt: Ma 16.02.2004 17:19
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Tonir »

Jos tehot ei paljoakaan laskenu, ja auto lähtee vielä käyntiin, on viritys onnistunut. :?
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12586
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

kyllä se valitettavasti menee niin että kotona et sitä pumppua yksinkertaisesti saa säädettyä täyttä soppaa antamaan. Jannekin jos veisi pumpun vielä asiantuntijalle niin uskoisit itsekkin :)
jpk
Mersumies
Mersumies
Viestit: 720
Liittynyt: Ma 21.07.2003 15:39

Viesti Kirjoittaja jpk »

Kuinka sen pumpun pystyy kotona säätämään niin että antaa joka pytylle saman määrän, kun heitot saattaa olla jo tehtaalta lähtiessä kymmeniä prosentteja? Jos syö paljon ja savuttaa tästä syystä,ei siihen auta mitkään kotikonstit ilman penkkiä... Toki tarkkasyöttöisestä pumpusta jonkinlaisen saa kotikonsteinkin,paljonkin vakiota paremman mutta vaatii kokemusta. Aloittelijan ihan turha yksikseen alkaa ruuvailemaan,paljon halvemmalla ja helpommalla pääsee kun vie suoraan pajalle... :roll:
Janne
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Pe 25.04.2003 21:59
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Janne »

jpk kirjoitti:Toki tarkkasyöttöisestä pumpusta jonkinlaisen saa kotikonsteinkin,paljonkin vakiota paremman mutta vaatii kokemusta. Aloittelijan ihan turha yksikseen alkaa ruuvailemaan,paljon halvemmalla ja helpommalla pääsee kun vie suoraan pajalle... :roll:
Juuri näin. Syötön täytyy olla tasan (tai riittävän tasan). Ja saattaa olla tosiaan ensimmäisellä ja vielä toisellakin kerralla hieman hakusallaan säätöhomma. Jos auto eli pumppu on asiallisessa kunnossa niin käytännön eroa ei huomaa itse säädetyn ja pajan tekemän välillä.

Pajalla laitetaan samoin tein lisää syöttöä, asetetaan ajoitus oikein ja tasataan syöttö. Jos nämä hommat ovat olleet hieman sinnepäin, niin varmasti repii naaman virneeseen kun lähtee autolla ajamaan huollon jälkeen. Vielä jos sijoittaa uudet suuttimen kärjet niin käynti on korvia hivelevä ja kansanautomiesten naama vihreä.
300 TDT -84
300E 4Matic -88
300 D -87
GSX 1400
Exät:
124: 3 x 200D , 3 x 300D, 1 x 300 CE, 1 x 300 TDT
123: 1 x 300D
Avatar
waari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ke 17.08.2005 15:43
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja waari »

[quote="jpk"]Kuinka sen pumpun pystyy kotona säätämään niin että antaa joka pytylle saman määrän, kun heitot saattaa olla jo tehtaalta lähtiessä kymmeniä prosentteja?

Näin oli meilläkin pyttyjen erot oli suuret,kahdessa pytyssä 1/6 vähemmän kuin kolmessa muussa,mitälie prosenteissa.
Pasi ajoi penkissä pumpun,ja kun vaadin ettei saa sitten savuttaa katsastuksessa jäi kyllä vähän varaa lisätä,senhän saakin kyllä alaspäin kätevästi säädettyä,jos pumpussa on tuo ilmanpainesäädin (kello pumpun päällä,uudemmissa ainakin tuossa -92 250D:ssä on se)

Kulkee aika iloisesti ja tasaisesti nyttemmin,kulutusta seurataan,mutta Eberikausi alkoi samoihin aikoihin,kun säädätin pumpun,niinpä muutoksia ei ole ihan helppo tulkita.
Kovemmilla pakkasilla tuo Eber taitaa jopa tiputtaa kulutusta,ainakin lyhyissä ajoissa.
Kulkuneuvot:
Fiat Adria Win peltikuorinen ainakin kesän ajossa.
VW Transporter Syncro 4X4 avolava 2,4D -97 rankempaan maastoon.
Mönkijä Kymco MXU 500 kun ei volkkarillakaan enää pääse.
Vito 639 matkailuauto kierretty 2017 12 maassa +Suomessa seisonnassa talviautoksi kai päätyy.
Mb 220 cdi 202 kori seisonnassa.
eeropp
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: Ti 27.12.2005 19:14
Paikkakunta: kokkola

Re: Pumpun säätö

Viesti Kirjoittaja eeropp »

Wikke kirjoitti:
eeropp kirjoitti:Iskä vie auton huomenna pp-dieselille.
Kerroppas sitten mitkä olivat vaikutukset. :D
Keskiviikkona ilta-päivällä pitäis saada auto takasin ja torstai aamuna lähetään ylläkselle että heti saa pikku koe ajon.

Pistän juttua ensi viikon alussa tai sunnuntai yönä.
Jööran
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Ti 19.08.2003 13:47
Paikkakunta: Riihimäki / .................Espoo

Viesti Kirjoittaja Jööran »

Yazka kirjoitti:Mikä olisi hyvä pumpun säätöpaja pääkaupunkiseudulla?
Käytin omaani Riihimäen Dieselhuollossa, enkä osannut olla tyytymätön.
C220CDI -13
C220CDI -04
Exät: 200 TD -82/85, 300 TD -84, E250TD -94
-----------------------------------
<Hemu> d__<o.o>__b
<raveli> hemu, miten sä sait tuon b:n väärinpäin?
Avatar
Jake87
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 204
Liittynyt: Ti 12.07.2005 19:50
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Jake87 »

Noniin! Onnistuihan se pumpun roplaaminen omin nokkineen kun tarpeeksi pitkään jaksoi turata :) onneksi auto ainakin toistaseksi toimii kohtuuhyvin eikä tarvii ruveta purkamaan uudelleen. Käänsin nyt syöttöä yhdenkierroksen auki, ja tyhjäkäyntiä samanverran. Auto piristyi heti pikkusen :) huomaa varsinkin ylämäessä kun jaksaa alhasiltakierroksilta asti vetää paremmin. Kaduttaa vaan se kun en suoraan kääntänyt toistakierrosta 8) pitänee purkaa taas kun joutavaa aikaa on kahdeksantuntia käytössä vähintään. ¨Maksimikierroksiin en koskenut ollenkaan, ja tarviiko niihin edes, jos säätää toisenkierroksen vielä syöttöä lisää? Säädin siis pelkästään syöttöä ja tyhjäkäyntiä, molempia kierros auki.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Maksimikierroksiin ei tarvii koskea jollet nyt välttämättä halua että kone kiertää enemmän.
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

Minä ruuvasin maksimirundit tappiin, koska halusin että kone kiertää enempi, ts. vauhtokohdat saa paremmin vetoalueelle. Ja kaikista roplauksista on excel taulukossa tieto. Syöttöä voisi vielä kääntää lisää, mutta ei jaksa nyt talvella.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Avatar
Jake87
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 204
Liittynyt: Ti 12.07.2005 19:50
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Jake87 »

mitenhän menee vapari katsastuksesta?? kärsiikö kääntää syöttöä enemmän kun kaksi kierrosta?? aikasempaa tietoa ei arvoista ole.
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

Mulla on syöttöruuvi miltei täysin ulkona...
Hyvä ettei ota kanteen kiinni.
Ja noilla syötöillä on katsastuksesta läpi mennyt.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
make73
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: To 16.12.2004 18:22
Paikkakunta: lahti

Pumpun säätö

Viesti Kirjoittaja make73 »

Itse säädin edellisen 250d manuaali, niin että
Syötöt 13/4 kierrosta auki
Tyhjäkäynti 1 kierros auki
Kierrokset n. 1000rpm lisää
Ja sit se, mikä on siinä kierros ruuvin yläpuolella n. 1/2 kierrosta auki

Ja tuli todella mukava ajaa, vääntää heti tyhjäkänniltä ja riittää vielä pitkälti yli 5000 vetoja.
Tosi mukavasti ottaa kierroksia melkein kun bensa kone. Oikein rähisee kun antaa kaasua.
3 päivää siihen meni löytää sopiva säätö mutta kyllä kannatti.
Nykyistä 300d en ole vielä saanut yhtä pirteäksi vaikka olen jo sitäkin koittanut säädellä vähän.
Savuista en tiedä kun en koskaan katsastanut autoa enää mutta silmämääräisesti kaasu pohjassa savua tuli reippaasti ja normaali ajossa ei näkynyt putken päässä mitään.
Ai niin ja ajoitus n. 10-12astetta jykk
Niin ja kulutus tippui n. litran verran normaali ajossa. n.6.5l moottoritie ajossa jäi kuluttaa. (kesärajoituksilla)
Avatar
Jake87
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 204
Liittynyt: Ti 12.07.2005 19:50
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Jake87 »

okei...ite meinasin tänään kiertää pikkusen lisää syöttöä.. sillon olis yhteensä 2kierrosta syöttöä auki ja 2kierrosta tyhjäkäyntiä..en tiiä tarvineeko koskea ollenkaan siihen namiskaan mikä on maksinmikierrosten yläpuolella??
make73
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: To 16.12.2004 18:22
Paikkakunta: lahti

Pumpun säätö

Viesti Kirjoittaja make73 »

Mulla se auttoi kierrosten palautuvuuteen. Kun tuntui että se tyhjäkäynti ruuvi vähensi vetoja niin paljon.
eeropp
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: Ti 27.12.2005 19:14
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja eeropp »

Mese tuli pp-dieseliltä.

Kyllähän se parani todella paljon.
Vastaa paremmin kaasuun.
Vetää paremmin alakierroksilla.
Yläkierroksia ei ole vielä paljoa testattu.
Suosittelen.
Kaikki diesel mersun omistajat pp-dieselille ja heti.
make73
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: To 16.12.2004 18:22
Paikkakunta: lahti

Pumpun säätö

Viesti Kirjoittaja make73 »

Jep.
Mulla tulikin sitte oiken mukava säätö ilta. Ensimmäinen vedätys koeajolla ja PAM vetoakseli poikki! :evil:
Se on huomen ruvettava metsästää jostai vetaria.
Mut se mitä ehtis vähän ajaa ni tuntui ihan toimivan. Eli jos on se ELR systeemi ni lyhentää aina sitä tappia sen verran mitä syöttöruuvi tulee ulospäin. Ite tein niin et mul oli läjä niitä tappeja millin välein. Se on tasan 6mm paksu et niit on aika helppo tehdä kyl.
Niin se tappi on siin mötikäs sisäpuolel mihin tulee ne johdot. (alempi)
En tiedä oliko vähän epäselvästi selitetty mut ku avaa sen pumpun perän ja näkee omin silmin ni sit varmaan selkenee vähän.
Avatar
waari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ke 17.08.2005 15:43
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja waari »

eeropp kirjoitti:Mese tuli pp-dieseliltä.

Kyllähän se parani todella paljon.
Vastaa paremmin kaasuun.
Vetää paremmin alakierroksilla.
Yläkierroksia ei ole vielä paljoa testattu.
Suosittelen.
Kaikki diesel mersun omistajat pp-dieselille ja heti.
Käväisin tuon 250D:n kanssa lokakuussa Kannuksessa,
lopputulos kuulostaa tutulta :) ,tuota Mersua ajelee mielellään,aina kun sillä pääsee liikenteeseen.Olipas muuten sylinterien välisissä syöttömäärissä eroa :shock: ,vaikka vain 0,35 miljoonaa km takana.

Tuosta volsusta tuppaa vielä Mersut ja Bemarit menemään ohi,ei nyt jaksa keljuttaa :? ,Sakujahan ne.
Kulkuneuvot:
Fiat Adria Win peltikuorinen ainakin kesän ajossa.
VW Transporter Syncro 4X4 avolava 2,4D -97 rankempaan maastoon.
Mönkijä Kymco MXU 500 kun ei volkkarillakaan enää pääse.
Vito 639 matkailuauto kierretty 2017 12 maassa +Suomessa seisonnassa talviautoksi kai päätyy.
Mb 220 cdi 202 kori seisonnassa.
Avatar
Jake87
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 204
Liittynyt: Ti 12.07.2005 19:50
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Jake87 »

Haisuli kirjoitti:Mulla on syöttöruuvi miltei täysin ulkona...
Hyvä ettei ota kanteen kiinni.
Ja noilla syötöillä on katsastuksesta läpi mennyt.
no työntääkös kiihdytyksissä miten rankasti mustaa?? minlla rupes ainakii tulemaan reilusti kun syötöt kaks kierrosta auki...
Avatar
avester
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ti 03.05.2005 08:45

Mersun pumpun säädöt Suomen oloihin

Viesti Kirjoittaja avester »

Moro.

Kuulin, että Suomessa syöttöpumpun polttoainesyöttö on jo valmiiksi noin 15 % alhaisempi kuin esim. saksassa, koska täällä on dieselin koostumus (etenkin talvella) erilainen. Pakkasen takia lisäaineita reilusti enemmän löpössä kuin "etelän maissa". Eli vaikka syöttöä antaisi tuon 15 % enemmän on auto siis vasta "vakio". Korjatkaa jos olen väärässä?
Avatar
Tomppa88
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 136
Liittynyt: Ti 29.11.2005 21:02
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Tomppa88 »

Kyselisin että miten jos syöttöä säätäis parikierrosta isommalle että miten se vaikuttais ku auto on 300D w124 Tarvis saada vähän potkua lisää ku se on vissiin niillä "saksan säädöillä" toi pumppu. Ko kaverilla on just samanlainen 300D ja kiihtyy aika reilustikki paremmin ku mulla :oops: Ja kaverilla uutena ostettu suomesta.Mulla tuonti auto.
Mercedes C280 -96
Tähtien tuikkiessa on hyvä hetki hiljentyä ;)
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Tomppa88 kirjoitti:Kyselisin että miten jos syöttöä säätäis parikierrosta isommalle että miten se vaikuttais ku auto on 300D w124 Tarvis saada vähän potkua lisää ku se on vissiin niillä "saksan säädöillä" toi pumppu. Ko kaverilla on just samanlainen 300D ja kiihtyy aika reilustikki paremmin ku mulla :oops: Ja kaverilla uutena ostettu suomesta.Mulla tuonti auto.
Kummasti nämä saksantuonnit tuntuu olevan paljon laiskemmassa kunnossa kuin "suomiautot". Sama juttu mulla, melkoisen nuhaiselta tuntuu. :cry:
Avatar
koyama
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1551
Liittynyt: Ma 04.07.2005 22:36
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja koyama »

eeropp kirjoitti:Mese tuli pp-dieseliltä.

Kyllähän se parani todella paljon.
Vastaa paremmin kaasuun.
Vetää paremmin alakierroksilla.
Yläkierroksia ei ole vielä paljoa testattu.
Suosittelen.
Kaikki diesel mersun omistajat pp-dieselille ja heti.
Terve ! mitäs mersua säädätit ,oliko monivena ?
KAIKENLAISTA KELOTUOTETTA MYYTÄVÄNÄ

Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
eeropp
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: Ti 27.12.2005 19:14
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja eeropp »

koyama kirjoitti:Terve ! mitäs mersua säädätit ,oliko monivena ?
250d 88 ei 20 venanen
kannattaa
Vastaa Viestiin