Pumpun säätö

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
eeropp
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: Ti 27.12.2005 19:14
Paikkakunta: kokkola

Pumpun säätö

Viesti Kirjoittaja eeropp »

Paljonko 250 vapaasti hengittävään diisseliin saa potkua pumpun ruuvauksella?

Onko hintansa väärti?

Onko ikinä testattu dynossa paljonko vaikuttaa?

Minkälaisia kokemuksia on pumpun ruuvaamisesta?
EsaO
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 282
Liittynyt: To 19.02.2004 04:51
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja EsaO »

Kannattaa..kulutus vähenee ja kulku paranee.. täsä tapauksesa kannattaa käyttää hakua ja lueskella.. on muutes mitä lukia :lol:
Suzuki Hayabusa -08
exät:
MB W124E 250D -95
YAMAHA YZF R1 -01
HONDA CB500 -94
W124 200D -91 Meni vähä rikki.
eeropp
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: Ti 27.12.2005 19:14
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja eeropp »

EsaO kirjoitti:Kannattaa..kulutus vähenee ja kulku paranee.. täsä tapauksesa kannattaa käyttää hakua ja lueskella.. on muutes mitä lukia :lol:
Olen koittanut lueskella noita juttuja.
Onko itselläsi vapari johon on tehty pumpun säätö?
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

Itse olen ruuvannut (w123 200D) ja vaikutuksia:
Kone vetää keskikierroksilta asti pontevammin.
Koneen veto jatkuu huomattavasti ylemmäs kuin vakiona.
Kulutukseen ei ole juurikaan vaikuttanut.
Mukavampi ajaa, kun on venyvyyttä enemmän.
250D:hen tulee kuulemma yksi pytty lisää...
Syöttöjen tasauksella kulutuskin pienenisi...
Viimeksi muokannut Haisuli, Su 08.01.2006 13:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Ei muuta kun aja auto kannuksen suuntaan mutkalammille ja käy säädättään pumppu kyllä muuten kannattaa

http://www.ppdiesel.com/

Pasi kyllä ruuvaa pumpun kohdilleen tai riipase pumppu kainaloon ja marssit mutkalammille :lol: jos ei koko auton vieminen kiinnosta....
Itse tein ja säästin
Avatar
Jussi k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 321
Liittynyt: Ti 31.08.2004 09:01
Paikkakunta: Norge

Re: Pumpun säätö

Viesti Kirjoittaja Jussi k »

eeropp kirjoitti:Paljonko 250 vapaasti hengittävään diisseliin saa potkua pumpun ruuvauksella?

Onko hintansa väärti?

Onko ikinä testattu dynossa paljonko vaikuttaa?

Minkälaisia kokemuksia on pumpun ruuvaamisesta?
ehdottomasti ON!!!!!! Pasi ruuvaa kyllä pumpun silleen et kannattaa laittaa vaippa housuihin kun lähdet eka kokeilulle!!!!!!!!
www.thaiklupi.fi
jami
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 147
Liittynyt: Ke 07.04.2004 20:09
Paikkakunta: itä-suomi

Viesti Kirjoittaja jami »

itselläni on ruuvattu 250 farkku.Homman teki naumanen kuopiosta ja on mielestäni hintansa väärtti.Vaihtoi jonkun laakerin ja tiivisteen varuilta ja sanoi että tämän auton iässä ei pumppuun tartte koskee.
Tosiaan tulee yksi pytty lisää kun on verrattu kaverin 300:een.
Tuota olen kyllä miettinyt että onko nämä tuonti vehkeet vielä laihemmilla seoksilla kuin uutena suomeen tuodut.Mietiskelin auton laiskuutta ja väännön puutetta ennen säätöä jos vaikka saastehommat vaikuttais saksassa.
Tämä pakokaasun kierrätys on ollu poistettuna koko sen ajan kun auto on mulla ollu ja tämän säädätyksen jälkeen on kaksi kerttaa katsastettu ja läpi on menny savut kunniamaininnoin
eeropp
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: Ti 27.12.2005 19:14
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja eeropp »

jami kirjoitti:itselläni on ruuvattu 250 farkku.Homman teki naumanen kuopiosta ja on mielestäni hintansa väärtti.Vaihtoi jonkun laakerin ja tiivisteen varuilta ja sanoi että tämän auton iässä ei pumppuun tartte koskee.
Tosiaan tulee yksi pytty lisää kun on verrattu kaverin 300:een.
Tuota olen kyllä miettinyt että onko nämä tuonti vehkeet vielä laihemmilla seoksilla kuin uutena suomeen tuodut.Mietiskelin auton laiskuutta ja väännön puutetta ennen säätöä jos vaikka saastehommat vaikuttais saksassa.
Tämä pakokaasun kierrätys on ollu poistettuna koko sen ajan kun auto on mulla ollu ja tämän säädätyksen jälkeen on kaksi kerttaa katsastettu ja läpi on menny savut kunniamaininnoin
on siis vapari
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

kai se jotain auttaa, jos 200D:stä poistuu 5 sekuntia
W201 250DT 20V
w201 190E
eeropp
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: Ti 27.12.2005 19:14
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja eeropp »

pera8x kirjoitti:kai se jotain auttaa, jos 200D:stä poistuu 5 sekuntia
Onko tuo 200d vapari vai turbotettu?
jami
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 147
Liittynyt: Ke 07.04.2004 20:09
Paikkakunta: itä-suomi

Viesti Kirjoittaja jami »

vapari on
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

Lähti multakin viitisen sekunttia pois 0-100Km/h ajasta.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
eeropp
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: Ti 27.12.2005 19:14
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja eeropp »

Haisuli kirjoitti:Lähti multakin viitisen sekunttia pois 0-100Km/h ajasta.
Kuulosta hyvältä :D
Avatar
Tapio.P
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: La 31.07.2004 12:34
Paikkakunta: Tervola

Viesti Kirjoittaja Tapio.P »

Ei se pelkästään kuullosta vaan se on mukavaa. :D Kyllä sitä muistaa kuinka sitä oli itsellä kans hymy herkässä kun lähti mutkalammilta ajaan kohti kotia...tuntu et ei voi olla sama auto enää alla.Mut nythän se taas tuntuu jo aika rauhalliselta. :wink:
Avatar
Jake87
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 204
Liittynyt: Ti 12.07.2005 19:50
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Jake87 »

sanokaas jonkunlainen hintahaitari mitä tuo lysti maksaa... ois kiva saada 190D:hen tehoja lisää, mutta meinaa opiskelijan budjetilla eurot olla vähissä...jos hommaan menee noin 5-8 tuntia niin ehkä hinta on jotain +200€??
eeropp
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: Ti 27.12.2005 19:14
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja eeropp »

Jake87 kirjoitti:sanokaas jonkunlainen hintahaitari mitä tuo lysti maksaa... ois kiva saada 190D:hen tehoja lisää, mutta meinaa opiskelijan budjetilla eurot olla vähissä...jos hommaan menee noin 5-8 tuntia niin ehkä hinta on jotain +200€??
Kato www.ppdiesel.com muistaakseni oli 350€
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Merkkiliikkeessä pelkästä pumpun irroituksesta ja asennuksesta ilman ruuvausta veloitetaan 435 € kun autona on Vito. :roll:

Asiantuntevassa dieselpajassa sama homma ja kunnollinen säätö päälle niin hinta onkin vain 350 €. (Hinnat vetästy vähän hatusta kun ne tuppaavat muuttumaan, päivän hinta löytyy sieltä pajan luurin päästä)

Kolminkertainen hurraahuuto markkinataloudelle, eli meillä asiakkailla on oikeus valita paljonko haluamme työstä maksaa.

Vaikka budjettin haluaakin pitää pienenä, kannattaisi vähän aikaa säästää sukanvarteen ja tehdä _tarvittaessa_ muutakin pumppu remonttia, onhan siinä oma vaivansa aina irroittaa se pumppu autosta, joten kerralla laittaisi kaiken kuntoon. En muista mitä, mutta jotain kuluvia osiahan siellä on.

Syötön lisäyshän onnistuu ominkin sormin, jolloin budjetti jää nollaan, mutta tulos ei ole yhtä hyvä kuin pumpun sisuskaluista roplaamalla.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Jake87
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 204
Liittynyt: Ti 12.07.2005 19:50
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Jake87 »

no on tuo minun hinta arvio sitten jommosesti alakantiin... :) kysytäänpä vielä senverran että mistä ruuvista syöttöä sitten omin neuvoin voi lisätä...ja pumppu pitää varmaan heittää irti vai??? auto siis 190D

löytyy tietysti haulla asiaa vaikka miten paljon mutta kun en tajua hevon....eli pitääkö ottaa pumppukäteen ja säätää?? :? prkl kun on idioottimainen olo... :)
Viimeksi muokannut Jake87, Su 08.01.2006 18:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tässä tulee ittelle olo, että on aika kone, meinaan hakukone :lol:

No tuossa on tuo pumpun ruuvaustopic. Yleensä pumppua ei tarvitse irroittaa vaan se takakansi, ja sen irroittamisen helppous hieman riippuu missä autossa se on.

Dieselpajalla ne siis avaavat sen pumpun ja tasaavat sylinerikohtaisen syötön tai jotain sinne päin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Jake87
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 204
Liittynyt: Ti 12.07.2005 19:50
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Jake87 »

kiitoksia paljon! tätä topicia en löytäny vaikka yritin millä hakusanoilla :shock:
mutta nyt ainakin ohjeet kuulostaa selviltä :) pitää kai ruveta turaamaan... 8)
Avatar
Jake87
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 204
Liittynyt: Ti 12.07.2005 19:50
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Jake87 »

no just! sanokaahan jos joku on 2 litrasta 190 diiseliä ruuvannu että miten pääsee pumppuun käsiksi....ei kyllä oo muuta vaihtoehtoa kun irrottaminen.... :? on nimittäin senverta vähän tilaa siellä konehuoneenpuolella.... en oo ruvennu yötävasten säätämään! :) katoin vaan paikkoja...
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

kannattaa sit varautua siihen, että jos ite ruuvaat, niin saat sitten muutaman kerran aukasta ton pumpun takakannen ja ruuvata sitä pariin otteeseen. eli siis käsiks pääsee, kun irrottaa koko pumpun, mikä on aikas työläs homma. tai sit helpompi homma, eli irrottaa öljynsuadattimen jalan. eli siis sen töttörön, missä on öljynsuodatin. aika hankala irrottaa, jos ei oo aikasemmin irrottanu, mutta onnistuu kyllä. sit kun on se jalka irti niin mahtuu irrottaan pumpusta sen takakannen. sit siä jo näkyykin niitä ruuvveja. siitä sit vaan ruuvvaan, mutta kannattaa olla varovainen, ettei ruuvvaa sitä ihan sekasin, tai lakkaa toimimasta koko auto kunnolla.

ja sellasen vinkin voin antaa, että kun jotain ruuvvia säätää, niin se vaikuttaa aikalailla kaikkeen. esim. jos nostat syöttöö, niin tyhjäkäynti nousee, sit lasket tyhjäkäyntiä ja kone ei jaksa käydä kunnolla jos laittaa sähkölaitteita päälle ja on kylmä kone. eli tossa tollasia asioita, mitä voi käydä kun säätää. kaikki kyllä saa toimiin kunnolla jos jaksaa säätää ja säätää. suosittelen kyllä ammattilaista, mutta onnistuu ihan kotikonsteinkin, jos on tarpeeks "tee se itse mies" ja jaksaa sitten kans säätää. ja sieltä jostain linkistä jo varmaan näitkin, että mitä niistä ruuveista tapahtuu, niin ei muutaku säätään vaan!

onnee virityksiin ja toivottavasti saat pelaamaan kunnolla!
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Niin, pumpun takakannen irroitus kuulostaa pelottavan helpolta mitä se ei todellakaan ole, no eihän se mahdotonta ole vai miltä näyttää, kun Vitossa ei ainakaan enempää ole tilaa mitä 190:ssä :lol:

Kuva

No ei kait, tuossa on se suodattimen jalka irroitettuna ja sitten pääsetkin käsiksi pumpun kanteen. Vaihdat samalla ne torx pultit vastaaviin tavallisiin kuusikanta pultteihin, niin voit ainakin yrittää kiinnittää kannen kun suodattimen jalka on paikallaan.

http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0155.jpg

http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0156.jpg

Paras ja helpoin on kyllä kun antaa ammattimiehen laittaa sen syötön kohdalleen penkissä, niin ei tarvitse arpoa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

^^Vetävien kierrosten nostaminen ei ainakaan mulla muihin säätöihin vaikuttanut.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
heimo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 291
Liittynyt: Ti 27.09.2005 16:57
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja heimo »

menee vähän ot:ksi, mutta entäpäs vm. -99 300 td pumpun säätö. kuka/mikä tampereella ottaisi säätämällä kaikki hevoset käyttöön?
Avatar
Jake87
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 204
Liittynyt: Ti 12.07.2005 19:50
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Jake87 »

pera8x kirjoitti:eli siis käsiks pääsee, kun irrottaa koko pumpun, mikä on aikas työläs homma. tai sit helpompi homma, eli irrottaa öljynsuadattimen jalan. eli siis sen töttörön, missä on öljynsuodatin. aika hankala irrottaa
juu...kiitoksia neuvosta mutta kun ei tahdo edes tuo jalkalähteä irti. en ees löydä liitoskohtaa koko palikasta! :? taitaa mennä pumpun irrottamiseksi...
Avatar
Jpalomäki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Pe 09.12.2005 12:25
Paikkakunta: Soini

Viesti Kirjoittaja Jpalomäki »

tulee vissiin kakkosneloseen 2.5d ihan eri auto kun käyttää pumpun säädättämässä... kesällä pitäs ottaa omasta ja kaverin autosta pumput ja lähteä porukalla sinne ppdieselille... ja samalla reissulla käydä vilkasemas rehtijiin satakakskolomosta...
320E
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

heimo kirjoitti:menee vähän ot:ksi, mutta entäpäs vm. -99 300 td pumpun säätö. kuka/mikä tampereella ottaisi säätämällä kaikki hevoset käyttöön?
Menee lastuhommiksi, sähköisesti ohjattu pumppu -99 mallissa. Karala, Jkl ainakin osaa hyvin, mutta on muitakin pajoja olemassa.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: Pumpun säätö

Viesti Kirjoittaja JP74 »

eeropp kirjoitti:Paljonko 250 vapaasti hengittävään diisseliin saa potkua pumpun ruuvauksella?

Onko hintansa väärti?

Onko ikinä testattu dynossa paljonko vaikuttaa?

Minkälaisia kokemuksia on pumpun ruuvaamisesta?
Vie pumppu heti suosiolla ammattimiehelle, tai koko auto.

Ruuvaus auttaa paljon, vakio 300d on jaloissa, jos on kunnolla säädetty 250D.
Yazka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Su 10.10.2004 18:37
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Yazka »

Mikä olisi hyvä pumpun säätöpaja pääkaupunkiseudulla? Onko kokemuksia ja hintatietoja. 300D:hen pitäisi saada lisää puhtia :P

Jaska
Vastaa Viestiin