Voiko startin hiilet vaihtaa irroittamatta starttia W124?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1612
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Voiko startin hiilet vaihtaa irroittamatta starttia W124?

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Voiko startin irroittaa helposti w124 300 D:stä-86. Vai saako hiilet vaihdettua starttia irroittamatta? Kiitos.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Voiko startin hiilet vaihtaa irroittamatta starttia W124

Viesti Kirjoittaja veskola »

Joku W124:n omistaja varmaankin antaa varmistuksen, ettei se kovin vaikea voi olla irroittaa. Itse en lähtisi ropaamaan paikallaan olevan startin kanssa yhtään mitään...

Oletko varma, että vika on hiilissä, ne eivät vältämättä ole ensimmäinen asia, joka sieltä kuluu loppuun ?

Ohessa kuitenkin muutama startin hajoituskuva, jos niistä olisi apua. Kyseessä V-mallin startti mutta sama asia. Kuvassa 5 näkyvät ne hiiletkin jo hyvin...

Klick 1
Klick 2
Klick 3
Klick 4
Klick 5
Lisää tietoa: www.skg.fi
aseva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 369
Liittynyt: Su 25.09.2005 18:15
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Startin hiilet

Viesti Kirjoittaja aseva »

Moi.
Kyllä startti pitää irrottaa hiilien vaihdossa. Ilmanputsari ja kotelo irti (4 kpl 10 mm mutteria), niin johdot saat irti helpoiten. Sitten ne kaksi 17 mm startin kiinnityspulttia irti ja startti pöydälle.
Muoks: Jäipä kertomatta. että ekaksi akun maajohto irti.
Ajokit:

Fiat Ducato-98
Vectra D -06
DKW Hummel -61
Avatar
JohaT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 497
Liittynyt: La 04.02.2006 11:07
Paikkakunta: Koillismaa

Viesti Kirjoittaja JohaT »

Yleisin vika kyllä mahtaa olla hapettunut käynnistyssolenoidi. Juottaa sen auki ja puhdistaa pinnat. Vaikka vika ei oliskaan siellä niin ku kerran irrottaa niin tark. tämäkin.
____________________________________________
S124 300 TDT -92
Viano 2.2 CDI -06
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1612
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Tarkennuksena: Auto siis kerran jäänyt käynnistymättä,virrat tuli päälle, mutta startista kuului vaan naks. Nyt käynnistyy normaalisti. Eli pitäisi ennakolta huoltaa starttia, jos kiinnitykset starttiin/ maajohto koriin kunnossa. Mutta kun startin irroitus noin helppoa voihan starttiakin vähän tarkistella lähemmin, kun huoltohistoriasta ei mainintoja startin korjauksista. Eikö tuo naksaus viittaa enemmän hiilivikaan,jos johdot ja maadoitukset kunnossa?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei todennäköisesti kuitenkaan hiilivika, hiilet ovat harvoin loppu startista , mutta se selviää kun laitat sen päreiksi pöydälle.

Sinuna minä hankkisin uuden bendixlaitteen ja uuden solenoidin ja vaihtaisin ne sinne joka tapauksessa. Samalla tarkistaisin kaikki liitokset ja paksun kaapelin kunnon, ehkäpä vaihtaisin sen järämpään. Hiilet voi ottaa pois ja todeta, että niissä on vielä paljon kulutusvaraa ja sen liukupinnan voi putsata. Minä olen 'sorvannut' noita kotikutoisesti jollakin puutikunpalalla ja vesihiomapaperilla.

Bendix ja solenoidi maksavat noin 35 € kumpainenkin.

Lisäkuvia yms
Lisää tietoa: www.skg.fi
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

Sulla on stratti loppu, solenoidi toimii, mutta ei pyöri ->stratin liukulaakerit niin väljät että joissakin asennoissa se koskettaa runkoon. Hiilet menee viimesenä. Uus stratti motonetista.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

keef kirjoitti:Sulla on stratti loppu, solenoidi toimii, mutta ei pyöri ->stratin liukulaakerit niin väljät että joissakin asennoissa se koskettaa runkoon. Hiilet menee viimesenä. Uus stratti motonetista.
Mitkä ne liukulaakerit ovat, nekö jotka pitävät akselin kohdillaan ? Miksei niitä voi uusia, vai voiko ?

Niin kuin tuolla keskelläkö ?

http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0146.jpg
Lisää tietoa: www.skg.fi
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1612
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Löysin edellisen omistajan huoltomuistiosta tiedon, että startti on korjattu vuonna 1996. Siitä on siis kymmenen vuotta. Ja eka korjaus oli tehty kun startti oli kymmenen vuotias. Mutta sitä huoltomuistio ei kerro mitä on korjattu. Liittyykö startin hajoamiseen se, että kaikki varoitusvalot palavat tai vilkkuvat. Näin tänään auton ja omistaja ei muistanut mulle kertoa, että kaikki varoitusvalot palavat kokoajan tai välkkyvät. Tätä asiaa on nyt tullut tutkailtua kahden topicin kautta, mutta ei kai se mitään.
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

veskola kirjoitti:
keef kirjoitti:Sulla on stratti loppu, solenoidi toimii, mutta ei pyöri ->stratin liukulaakerit niin väljät että joissakin asennoissa se koskettaa runkoon. Hiilet menee viimesenä. Uus stratti motonetista.
Mitkä ne liukulaakerit ovat, nekö jotka pitävät akselin kohdillaan ? Miksei niitä voi uusia, vai voiko ?

Niin kuin tuolla keskelläkö ?

http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0146.jpg

Voi toki, helpompi kyllä iskee uusi stratti paikalleen. Jostain syystä vanhat laturit ja stratit ei oikein tu kuntoon vaikka kuluvat osat vaihtaa. Motonetissahan on kai tohon korjaussarjaa kohtuu hintaan, mutta jos bendixin ja solenoidikin pitää vaihtaa niin uus tulee halvemmaksi.

Toki sähkö viat tulee ensin korjata, lisä maita kaapeleilla antamalla, liitokset puhdistamalla, akku uusimalla. Starttihan ei jaksa pyöriä jos jännite muistaakseni alle 10,2v.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

joo jos viimenen merkintä on -96 ja auto 80 luvulta, niin ei kannata ihmetellä, motonetin osote löytyy googlesta... :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Oman 200D:n startti kesti 870 tkm. Laakerit oli vielä kunnossa mutta hiilet aivan lopussa. Pikakorjauksena ei vaihdettu kuin hiilet.
Paha sanoa tuliko hyvä kun on ajettu vasta 100 tkm tuon remontin jälkeen.

Ja kysymykseen voiko hiilet vaihtaa starttia irroittamatta :roll: Jos joku onnistuu, ilman ärräpäitä ne paikallaan vaihtamaan saa kyllä aika "äijä"
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

- ei ne kilometrit vaan ne käynnistys kerrat ratkasee :D
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

keef kirjoitti:- ei ne kilometrit vaan ne käynnistys kerrat ratkasee :D
Niimpä niin. mut ei noitakaan kilometrejä ihan yhdellä istumalla ole ajeltu :lol: Itellä on paha tapa mennä joka paikkaan autolla, jopa naapuriin (matkaa 300 m)
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
Avatar
oilhand
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Su 11.01.2004 08:09
Paikkakunta: ruovesi

Viesti Kirjoittaja oilhand »

oon oman rassailuhistorian aikana korjannut ainakin 50 starttia ja yleisin syy on ollut hiilien juutuminen/loppuun kuluminen. ne kannattaa vaihtaa aina uusiin jos vähänkin kuluneet. yhdestä 124:sta meni solenoidi (alkoi jumittaan tietyn lämpöisenä) japseista on katkennut kaapeleita ja joihinkin vanhoihin autoihin on joutunut laittaan releen startille kun ei yksinkertaisesti tuu tarpeeks virtaa herätteeks.
laakeroinnit kannattaa tarkistaa samalla ja putsata kaikki kosketuspinnat ja kollektori. vie startti johkin korjaamoon jos et saa itse johtoja juotettua kiinni!
työn iloa. :P
exät...w115,123,124,126,140,201,202,204,210,211,221,213
Mersu se olla pitää vaikka helpommalla pääsis monen muun kans :)
nyt w213 220d 4matic 2018
Phase7
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ma 13.08.2012 22:43
Paikkakunta: vantaa
Viesti:

Re: Voiko startin hiilet vaihtaa irroittamatta starttia W124

Viesti Kirjoittaja Phase7 »

Heippa herrat. Vaihdoin juuri koneen mun Vitoon (vm '97). Nyt startatessa kuuluu vain "wiu", jonka jälkeen startti juuttuu. Akku on täydessä latingissa.
Nyt en ole vain varma olenko kytkenyt kaiken oikein, sillä vanha kone oli 110D ja uusi näyttää olevan joku 108D:n tyyppinen. Aikaisemmin startille tuli kolme johtoa, joista yksi oli maadoitus.
Nyt näyttäis siltä, että tuon kolmannen johdon vastaava liitin löytyikin oljynsuodattimen kyljestä. Mihinköhän tällainen "wiu" -ääni viittaisi. Samanlainen ääni kuulu autoista yleensä silloin, kun akku on lähes tyhjä. Eli mitä kannattaa ruveta ekana tarkistamaan?
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: Voiko startin hiilet vaihtaa irroittamatta starttia W124

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

Phase7 kirjoitti: Eli mitä kannattaa ruveta ekana tarkistamaan?
Kannattaa kutsua paikalle autosta jotakin ymmärtävää.
+358 18B8FE99
Phase7
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ma 13.08.2012 22:43
Paikkakunta: vantaa
Viesti:

Re: Voiko startin hiilet vaihtaa irroittamatta starttia W124

Viesti Kirjoittaja Phase7 »

Kiitos J.Kulmala - nähtävästi mä osoitin liian suurta typeryyttä kysymällä tästä. Ilmeisesti osaat suoraan tuosta kuvauksesta sanoa mikä on vikana, mutta neuvomisen sijaan päätit olla sarkastinen :( ...no homma toimi ja tuli paha mieli. Tällaiseen kommentointiin olen tottunut suomi24 paska-forumeilla, mutten tähän mennessä vielä täällä alan harrastajien foorumilla.

Jos muut jaksaa kommentoida, niin kiva :)
Mun ymmärtääkseni startti maadoittuu samaa reittiä kuin moottori yleensäkin. Mä en vain ole varma tämän uuden koneen kunnosta ja mietin, että voikohan se aiheuttaa ongelman, jos se on juntturassa. Mun mielestä se kytkintä asentaessa pyöri vielä, eli ei ole todennäköisesti jumissa. Nähtävästi startti on maissa, koska ylipäätään inahtaa, mutta onko vika sitten todennäköisimmin suuressa virtakaapelissa (liitoksissa) vai itse startissa?
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3813
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Voiko startin hiilet vaihtaa irroittamatta starttia W124

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Phase7 kirjoitti:Kiitos J.Kulmala - nähtävästi mä osoitin liian suurta typeryyttä kysymällä tästä. Ilmeisesti osaat suoraan tuosta kuvauksesta sanoa mikä on vikana, mutta neuvomisen sijaan päätit olla sarkastinen :( ...no homma toimi ja tuli paha mieli. Tällaiseen kommentointiin olen tottunut suomi24 paska-forumeilla, mutten tähän mennessä vielä täällä alan harrastajien foorumilla.

Jos muut jaksaa kommentoida, niin kiva :)
Mun ymmärtääkseni startti maadoittuu samaa reittiä kuin moottori yleensäkin. Mä en vain ole varma tämän uuden koneen kunnosta ja mietin, että voikohan se aiheuttaa ongelman, jos se on juntturassa. Mun mielestä se kytkintä asentaessa pyöri vielä, eli ei ole todennäköisesti jumissa. Nähtävästi startti on maissa, koska ylipäätään inahtaa, mutta onko vika sitten todennäköisimmin suuressa virtakaapelissa (liitoksissa) vai itse startissa?
No sen verran jaksan kommentoida, että:

- Tätä foorumia jo jonkin aikaa kohtalaisella taajudella seuranneena voin sanoa, että Kulmalan jutuista ei kannata pahaa mieltä itselleen ottaa. Täällä enemmän pyörineet sen jo tietävätkin ja jättävät jo valmiiksi hänen juttunsa omaan arvoonsa. Suosittelen samaa lähestymistapaa. :thumbup: (Ja tästä mitä suurimmalla todennäköisyydellä tulee samasta sunnasta nyt sitten mulle jotakin kuittia. Antaa tulla vain, ei haittaa.)

- En tätä Vitoa tunne yhtäänkään tarkemmin, mutta eikös se kannattaisi nyt varmistaa, että itse moottori varmasti pyörii vapaasti? Kampiakselin päästä pyörittämällä voisi ehkä onnistua tai sit jos ei ole automaattivaihteinen, niin isoin vaihde päällä koittaa vähän tuupata ja katsoa, pyöriikö kone, mutta ei vissiin kannata kokeilla virrat päällä, ettei tule äkkilähtöä koneen käynnistyessä...

- Rikkinäinen startti tai huono virrankulku joko plussajohdosta tai maista voi myös aiheuttaa sen, että startti yrittää startata, mutta ei sitten lähdekään pyörittämään. Eli kyllä vähintään ne paksujen johtojen liitokset sekä startille että akulle ja muuallekin kannattanee katsoa, että ovat kunnolla kiinni, eivätkä hapettuneet. Moottorin maadoituskaapeli vissiin on kytketty ja kunnossa?
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: Voiko startin hiilet vaihtaa irroittamatta starttia W124

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

Tarkoitukseni ei ollut pahoittaa mieltäsi, vaan kirjoituksesi perusteella puhtaasti turvaamistoimi, ettet mene sorkkimaan enempää sähkölaitteita, ettei saa aikaan suurempia vaurioita. Jos otat starttimoottorin pois paikaltaan, niin voit sen testata turvallisesti ja korjata mahdollisen vian. Starttimoottorille tulee päävirta sekä startin herätevirta ( johdot ). Maadoitus (-) starttimoottorille tulee runko/moottorimaadoitusta pitkin.
+358 18B8FE99
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: Voiko startin hiilet vaihtaa irroittamatta starttia W124

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

...
+358 18B8FE99
Phase7
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ma 13.08.2012 22:43
Paikkakunta: vantaa
Viesti:

Re: Voiko startin hiilet vaihtaa irroittamatta starttia W124

Viesti Kirjoittaja Phase7 »

Kiitos ukot :)
...Ei lähteny startilla kone käyntiin. Kokeilin hyppäyttää solenoidin ja ison plussan jakoavaimella. Kipinää löi ja samalla tavalla heilautti konetta, muttei pyöräyttänyt.
Kokeiltiin sitten tänään hinata käyntiin. Ei lähtenyt pyörimään. Otin vielä startin varmuuden vuoksi irti irti ja kokeiltiin hinata käyntiin. Kone on aivan juntturassa kuitenkin vaikka se silloin kytkintä asentaessa tuntui pyörivän. Kun lyö vaihteen silmään hinauksessa, niin eturenkaan alkaa liukumaan nahkoineen asfaltilla. Ei hyvä.
Koneen mulle myynyt heppu sanoi, että se toimii ja on nähnyt sen käynnissä. Itse oli kuulemma ostanut sen "luotettavalta" henkilöltä, joka ei häntä kusettaisi. Viimeisin neuvo häneltä on nyt kaataa vähän dieseliä suuttimen rei'istä ja antaa sen liuottaa jonkin aikaa. Kokeilen tätä huomenna. Jos ei lähde pelaamaan, niin toivottavasti herra suostuu kaupanpurkuun tai tulee itse pitämään tuon tulille, ettei tartte petoksesta lähteä syyttämään.

Koska mä en oo jakopäätä-, kantta- tai mitän muutakaan koneesta avannut, niin en keksi mitään missä olisin voinut ryssiä tuon koneen asennuksessa niin ettei pääse pyörimään. Sitä en olisi ihmetellyt jos sähköissä olisi ollut kytkentävirheitä, kun uusi kone oli erilainen kuin vanha.

Ja Kulmalalle vielä, että en mä olis sitä konetta itse vaihtanut, jos en jotain autoista ymmärtäisi. En paljon, mutta jotain silti ;)

Tällaista hommaa tällä kertaa :/
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2323
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Voiko startin hiilet vaihtaa irroittamatta starttia W124

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Phase7 kirjoitti:Kiitos ukot :)

Koneen mulle myynyt heppu sanoi, että se toimii ja on nähnyt sen käynnissä. Itse oli kuulemma ostanut sen "luotettavalta" henkilöltä, joka ei häntä kusettaisi. Viimeisin neuvo häneltä on nyt kaataa vähän dieseliä suuttimen rei'istä ja antaa sen liuottaa jonkin aikaa. Kokeilen tätä huomenna. Jos ei lähde pelaamaan, niin toivottavasti herra suostuu kaupanpurkuun tai tulee itse pitämään tuon tulille, ettei tartte petoksesta lähteä syyttämään.
Tällaista hommaa tällä kertaa :/
Kaikkein ensimmäinen juttu on ystävyyden irtisanominen tuon kauppiaan kanssa.

Toiseksi pitää irroittaa rikkinäinen moottori.

Kolmanneksi ostaa ehjä ja toimintakuntoinen tilalle.

Neljänneksi kaikkein pienin vaiva eli ostaa uusi startti mahdollisesti rikkinäisen tilalle. Kuvauksesta päätellen startti on aivan ehjä.
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: Voiko startin hiilet vaihtaa irroittamatta starttia W124

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

Jos moottori on aivan erilainen kuin aikaisempi, niin olisiko vauhtipyörän / kytkinasetelman mitat samat molemmissa. Voi nimittäin maintut komponentit ottaa kytkinkaaveliin kiinni ja sen vuoksi moottori juntturassa. Vaihda mainitut osat vanhasta moottorista uuden tilalle....jos vaikka olet sössinyt tässä kohtaa.
+358 18B8FE99
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Voiko startin hiilet vaihtaa irroittamatta starttia W124

Viesti Kirjoittaja Sergey »

koekäyttää koneen ilman vaihelootaa, onnistuuko se? vitossa varmaan aika vaikiaa. Mutta sillä selviäis tuo kytkinjuttu. niitä kun tosiaan on erilaisia.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Phase7
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ma 13.08.2012 22:43
Paikkakunta: vantaa
Viesti:

Re: Voiko startin hiilet vaihtaa irroittamatta starttia W124

Viesti Kirjoittaja Phase7 »

J.Kulmala kirjoitti:Jos moottori on aivan erilainen kuin aikaisempi, niin olisiko vauhtipyörän / kytkinasetelman mitat samat molemmissa. Voi nimittäin maintut komponentit ottaa kytkinkaaveliin kiinni ja sen vuoksi moottori juntturassa. Vaihda mainitut osat vanhasta moottorista uuden tilalle....jos vaikka olet sössinyt tässä kohtaa.
Jotain tällaista mäkin rupesin miettimään, kun kävin nimittäin heijaamassa autoa 5. vaihde päällä. Kampiakseli liikkuu ainakin vähän, sillä apulaitehihna liikkuu heijatessa. Kurkkasin öljyntäyttöaukosta, niin ketjukin liikkuu vähän. Vaihdelaatikko ja kytkin on omat, eli vanhasta koneesta. Ne meni paikoilleen ihan nätisti ja autoa pystyy hinaamaan niin kauan kun pitää vaihteen pois päältä tai kytkimen pohjassa. Toisinsanoen laatikko pyörii vapaasti, mutta olisiko kytkinasetelmassa se ongelma hmm.... En jaksaisi millään ottaa vaihdelaatikkoa irti tässä vaiheessa, mutta voi olla ettei ole vaihtoehtoa vian selvittämiseksi.
Mä nostan huomenna keulan ilmaan ja yritän käydä alakautta pyörittämässä kampurasta konetta. Ehkä jos innostun niin nykäsen samalla vetarin irti ja otan laatikon irti myös. Startin voi vissiin pistää väliaikaisesti paikoilleen, joillain sopivilla pulteilla vaikkei laatikko olekaan paikallaan?

Kyllä se myyjä on ainakin tähän asti ollut ihan yhteistyökykyinen ainakin neuvojen suhteen.

Kiitos vinkeistä taas :D
Vastaa Viestiin