Viiksen vika

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Eldorado
Mersumies
Mersumies
Viestit: 973
Liittynyt: Ke 14.06.2006 16:52
Paikkakunta: Oulu

Viiksen vika

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

Monitoimiviiksi 124:ssä on alkanut oireilemaan niin, että kun laittaa pyyhkijät päälle asentoon I (jaksottainen pyyhkiminen eli tihkuasento) niin mitään ei tapahdu. Sitten kun laittaa asentoon II tai III tai sitten painaa viiksen päästä niin johan lähtee pyyhkijät toimimaan. Eli jonkinlainen kosketushäiriö tai vastaava ilmeisesti kun tuo asento I ei toimi. Muuten viiksi pelaa hyvin.

Jotenkin olen ymmärtänyt aiheesta aikaisemmin kirjoitettuja ketjuja lueskellassani että tuota viikseä ei oikeastaan kannata korjata vaan uusi tilalle. Vai onko tosiaan näin? Vikahan ei välttämättä olisi iso jos joku sen osaisi korjata. Ja onko joku uusinut viiksen ja paljonko moinen maksaa?

Tietysti voi aina antaa vian olla, eipähän tuo kovin paljon haittaa. Näinkinhän voi olla että jos tuota viikseä alkaa purkamaan se voipii hajota lopullisesti, ainakin meikäläisen taidoilla :lol:
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
pasijäntti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Su 01.10.2006 19:45

viiksi

Viesti Kirjoittaja pasijäntti »

viikseä voi olla vaikeampi korjata mut voihan sitä aina yrittää kl-varaosan hinta viikselle on kutakuinkin sataeuroa
Avatar
reimah
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Su 29.01.2006 15:15
Paikkakunta: Puuppola

Viesti Kirjoittaja reimah »

Omassa autossani oli sellainen vika kun vilkun laittoi päälle niin samalla pyyhkijät lähtivät päälle.
Oli sitten vähän joutoaikaa ku rouvaa oottelin kaupasta ja purin viiksen (painaa pienellä meisselillä uloimmaisesta saumakohdasta jolloin viiksi purkautuu)
ja puhdistin suurimmat metallisirut pois.
Kokoamisen jälkeen viiksi toimi kuin uusi.

Eli säästin kutakuinkin sata euroa 20 minuutin työllä :)
Vito 134 cdi
w212
pasijäntti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Su 01.10.2006 19:45

viiksi

Viesti Kirjoittaja pasijäntti »

joo voi olla et sen saa purettua en ite oo koskaan tutustunu sen enempää viikseen mut pitää tutustua kun omassa sellainen vika et vilkku oikealle ei aina toimi mut ku heiluttaa viiksee niin taas pelaa
Avatar
janne_81_3
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Su 08.10.2006 22:01
Paikkakunta: tervola

Viesti Kirjoittaja janne_81_3 »

JOO tuo viiksen hinta pyörii siel 100 € pinnasssa .. omassa on vikana ku laittaa vilkun oikeele niin mennee pitkät päälle.. en tiedä voiko korjata.. :?: :wink:
---------------------------------------------------------------
nykyset: w126 300 S"D"L turbo -88
buick le sabre 6.2d aut. -82

exät : w124 300d -88
nissan bluebird 2,0d -88
datsun bluebird 2,0d -84
w123 240d -78
MeSee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 614
Liittynyt: Ke 30.06.2004 09:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja MeSee »

janne_81_3 kirjoitti:JOO tuo viiksen hinta pyörii siel 100 € pinnasssa .. omassa on vikana ku laittaa vilkun oikeele niin mennee pitkät päälle.. en tiedä voiko korjata.. :?: :wink:
Heh, minulla on sama vika, kerkeis vaan jossain vaihees tutkia
S212 220cdi

Ex:

W212 250 cdi
S212 250 cdi -10
W210 2.9dt
w124 300dt -91
190d 2.5turbo -90
w124 300d -87
Jari Ke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4624
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

MeSee kirjoitti:
janne_81_3 kirjoitti:JOO tuo viiksen hinta pyörii siel 100 € pinnasssa .. omassa on vikana ku laittaa vilkun oikeele niin mennee pitkät päälle.. en tiedä voiko korjata.. :?: :wink:
Heh, minulla on sama vika, kerkeis vaan jossain vaihees tutkia
Viiksen saa korjattua jos vika on kytkinpinnoissa. (tarkoittaa et jos on kuluneet tai jousi kuoleutunut) Sit tarkkana kun ottaa pois niitä "kytkinjousia" et kummin päin ne oli.

Juu pikku talttameisselillä lähtee viiksen päässä oleva "korkki" irti. Meisseli saumakohtaan painaa ja vääntää niin irti lähtee. Sit itse sylinteri jossa kytkinjouset on kiinni niin sylinteri on kiinni rungossa muistaakseni kolmella muovikynnellä. Tätä ennen pois se noin 0.7mm 2 cm pitkä terästappi ja volaa sähköiset osat on käsillä.

Ittellä oli sellainen juttu että huonon kontaktin seurauksena kytkinpinta oli kuumunut jolloin muovia oli sulanut ja se esti pyyhkijän kunnollisen toiminnan.

No joo olihan selitys mutta jos ei saa selvää ni kyssäriä perään.
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 993
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

Osaatteko sanoa onko 123:ssa periaatteessa samanlainen viiksi???

Mulla herkes tihkukytkin toimimasta, tai siis pyyhkii kokoajan :shock:
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex 210/ 200CDI (-02)
ex 123/ 240D (-83)
ex 123/ 240TD (-78/-84)
ex 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex 116/ 280S (-75)
ex 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109 (-77)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Jari Ke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4624
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Timo999 kirjoitti:Osaatteko sanoa onko 123:ssa periaatteessa samanlainen viiksi???

Mulla herkes tihkukytkin toimimasta, tai siis pyyhkii kokoajan :shock:
Joskus on tullu ajettua sellaisella mutta eipähän jaksa muistaa millainen se on
Avatar
kualeppi2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: Ke 25.10.2006 12:33
Paikkakunta: Kuopio

Re: Viiksen vika

Viesti Kirjoittaja kualeppi2 »

Eldorado kirjoitti:Monitoimiviiksi 124:ssä on alkanut oireilemaan niin, että kun laittaa pyyhkijät päälle asentoon I (jaksottainen pyyhkiminen eli tihkuasento) niin mitään ei tapahdu. Sitten kun laittaa asentoon II tai III tai sitten painaa viiksen päästä niin johan lähtee pyyhkijät toimimaan. Eli jonkinlainen kosketushäiriö tai vastaava ilmeisesti kun tuo asento I ei toimi. Muuten viiksi pelaa hyvin.
Oletkos mitannu ettei Pyyhkijän moottorille tosiaan tule virtaa? Palaako pyyhin takaisin vaikka käännät pyyhkiän pois? Tihkurele?
Eldorado
Mersumies
Mersumies
Viestit: 973
Liittynyt: Ke 14.06.2006 16:52
Paikkakunta: Oulu

Re: Viiksen vika

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

kualeppi2 kirjoitti:
Eldorado kirjoitti:Monitoimiviiksi 124:ssä on alkanut oireilemaan niin, että kun laittaa pyyhkijät päälle asentoon I (jaksottainen pyyhkiminen eli tihkuasento) niin mitään ei tapahdu. Sitten kun laittaa asentoon II tai III tai sitten painaa viiksen päästä niin johan lähtee pyyhkijät toimimaan. Eli jonkinlainen kosketushäiriö tai vastaava ilmeisesti kun tuo asento I ei toimi. Muuten viiksi pelaa hyvin.
Oletkos mitannu ettei Pyyhkijän moottorille tosiaan tule virtaa? Palaako pyyhin takaisin vaikka käännät pyyhkiän pois? Tihkurele?
Testailin tuota ja näyttää siltä että vika ilmenee satunnaisesti, eli joskus lähtee päälle myös asennossa I (tihku), joskus taas ei. Asennoissa II ja III lähtee aina. Veikkaisin jotain kosketushäiriötä (likaa tmv. viiksen sisällä?).
Pyyhkijät palaa aina takaisin kun kääntää asentoon 0, mutta joskus jää väärään ala-asentoon eli hieman liian ylös. Palutuu oikeaan asentoon kun käyttää pyyhkijää päällä uudestaan.
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
Avatar
janne_81_3
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Su 08.10.2006 22:01
Paikkakunta: tervola

.

Viesti Kirjoittaja janne_81_3 »

motonetissä tuo katkaisin 89,90 e on vissi halvin en ainakaan löytänyt muualta halvempaa
---------------------------------------------------------------
nykyset: w126 300 S"D"L turbo -88
buick le sabre 6.2d aut. -82

exät : w124 300d -88
nissan bluebird 2,0d -88
datsun bluebird 2,0d -84
w123 240d -78
Avatar
mw124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 136
Liittynyt: Ti 05.12.2006 00:07

Viesti Kirjoittaja mw124 »

jep tosi yleinen juttu vilkutat oikeaa pitkät menee päälle parhaan tuntipalkan saat kun käyt siä motonetis kuten edelliset sano
MB 308d 91

Projekti:
MB 200 D W123 -81

Exät:
MB 240 D W115 -75
MB 240 D W123 3 kpl
MB 200 W124 -88
MB 200 D W124 -85
MB 200 D W124 -88
Avatar
mw124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 136
Liittynyt: Ti 05.12.2006 00:07

Viesti Kirjoittaja mw124 »

moesti kun pyyhkijä moottori pysähtyy keskelle lasia tai toimii hitaasti tai muuten päin kettua kokeile tätä ota moottori käteen avaa porakoneella vaihteesta niitit siellä on kolme semmosta kupari tassua putsaa ne taivuta ne paremmin ottamaan kiinni vastakkaiseen kiekkoon putsaa niistä se valkoinen 20 vuotta vanha nivea ja laita tilalle puhdasta vaseliinia
MB 308d 91

Projekti:
MB 200 D W123 -81

Exät:
MB 240 D W115 -75
MB 240 D W123 3 kpl
MB 200 W124 -88
MB 200 D W124 -85
MB 200 D W124 -88
Avatar
j.s.lehti.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 915
Liittynyt: Su 28.08.2005 22:03
Paikkakunta: salo

viiksen korjaus

Viesti Kirjoittaja j.s.lehti. »

Kyllä viiksen korjaus kannattaa jos vika on sellaine että sen saa korjattua
Mutta ei sitä korjattavaksi kannata viedä ja mahtaisko kukaan ottaakkaan
sellaista hommaa .

Kyllä minä aikanaa 115 koppaseen korjasin ja ajoin monta vuotta jälkeenpäin mutta se riippuu viasta Ja jos Satasella uuden niin ei kun
vanhalla vesilintua ja uusi paikalleen j.s.lehti
Avatar
VMTD
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: To 28.01.2010 20:12
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Viiksen vika

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Tuossa kaverille haetussa 201:ssä on pyyhkijän toiminnassa sanomista, tihku ei toimi ollenkaan ja muut nopeudet jättävät pyyhkijän siihen paikkaan kun katkaisimen kääntää nollille. Onkohan tuo nyt viiksen vika vai monotoimireleen toiminnasta kiinni? Eli malli 2.0 D
MB 190D- 84, Alfa 155 2.5TD-95, Saab 9000 2.ot -98, Lancia Lybra 1.8 LX -01
Jari Ke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4624
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Viiksen vika

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

VMTD kirjoitti:Tuossa kaverille haetussa 201:ssä on pyyhkijän toiminnassa sanomista, tihku ei toimi ollenkaan ja muut nopeudet jättävät pyyhkijän siihen paikkaan kun katkaisimen kääntää nollille. Onkohan tuo nyt viiksen vika vai monotoimireleen toiminnasta kiinni? Eli malli 2.0 D
Ite ottaisin ensin käsille moottorin ja siitä kannen jonka sisäpuolella on kolme liipotinta. Tähän kanteen tulee myös se virtaliitin. Yhden niistä liipottimien tehtävistä on ohjata virta moottorille siinä tilaneessa kun viiksi ei ole kotisatamassa.
Avatar
VMTD
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: To 28.01.2010 20:12
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Viiksen vika

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Tutkittiin hieman pyyhintä tänään, moottorin taustan avasin ja puhdistin. Miten tuolta pitäisi vikaa paikantaa? Viiksestä kun kääntää tihkulle, rele naksahtaa tosin mitään ei tapahdu ja samoin tekee kun kytkee pyyhinnän ja katkaisee sen, pyyhin pysähtyy siihen paikkaan. Kokeiltiin toisesta toimivaan relettä, mutta vika ei ole siinä. Viiksen päädyn käytin auki, mutta en purkanut enempää. Onko nyt keskityttävä vianetsinnässä pyyhkijän moottoriin?
MB 190D- 84, Alfa 155 2.5TD-95, Saab 9000 2.ot -98, Lancia Lybra 1.8 LX -01
Jari Ke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4624
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Viiksen vika

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

VMTD kirjoitti:Tutkittiin hieman pyyhintä tänään, moottorin taustan avasin ja puhdistin. Miten tuolta pitäisi vikaa paikantaa? Viiksestä kun kääntää tihkulle, rele naksahtaa tosin mitään ei tapahdu ja samoin tekee kun kytkee pyyhinnän ja katkaisee sen, pyyhin pysähtyy siihen paikkaan. Kokeiltiin toisesta toimivaan relettä, mutta vika ei ole siinä. Viiksen päädyn käytin auki, mutta en purkanut enempää. Onko nyt keskityttävä vianetsinnässä pyyhkijän moottoriin?
Monitoimiviiksi lie on kunnossa kun relettä käskee :roll: Kun rele naksahtaa tuleeko moottorille virta samaan tahtiin? EDIT poistin tekstiä.

Kun ei ihan valokuvamuisti ole mutta mutta... Kolme liipotinta siinä kannessa muistaakseni on EDIT poistin tekstiä.
Nämä liukurenkaat on siinä ympäripyörivässä osassa kannen alla. Sen kannen johon sähköliitin tulee ja jossa on ne liipottimetkin jotka virtaa moottorille jakelee. Kait ne liipottimet ylsi koskettamaan liukurenkaita?

Hetkinen hetkinen........Rele naksahtaa mutta pyyhkijä ei liiku. Peeveli kun ei muista.... Nyt menee arvailuksi joten varmaa tietoa tämä nyt ei ole joten siltä pohjalta.... mutta oletan Yksi on virta, yksi on maa, ja yksi on se kotiinsaattaja ? Tämä pulssikäsky kait tulee toiselle niistä jäljellejääneistä liipottimista ja nyt sitä ei tule.... Ei kait joku ole joskus räjäyttänyt sitä moottoriin kiinnitulevaa liitintä ja kasannut sen sitten väärin :?: Ei tu mitään liikaa arvailua joten mettään menee
Viimeksi muokannut Jari Ke, Ma 12.12.2011 05:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
VMTD
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: To 28.01.2010 20:12
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Viiksen vika

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Liitin näytti kyllä hyvältä, tarkemmin en tutkinut olisiko nastoja vaihdeltu keskenään.
Kolme liipotinta oli ja yksi oli hieman ylhäällä, mutta käänsin sitä hieman alaspäin, kaikkien pitäisi osua luikurenkaaseen. Kaksi sisimmäistä osuu kokoympyrään ja ulommainen siihen missä on n. sentin mittainen metalli kehällä, muutoin kulkee muovissa. Virtoja ei tullut mittailtua, mutta täytyy ottaa uudestaan esille.
MB 190D- 84, Alfa 155 2.5TD-95, Saab 9000 2.ot -98, Lancia Lybra 1.8 LX -01
Jari Ke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4624
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Viiksen vika

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

VMTD kirjoitti: ja ulommainen siihen missä on n. sentin mittainen metalli kehällä, muutoin kulkee muovissa.
Muistelin et olis ollu just toistepäin. Lyhyt katkos muuten metallikehää. Tämä osoittaa selvästikkin sitä etten muista oikein. Siitä on senverran aikaa kun viimeksi tuota kapistusta ihmettelin.

Toista relettä koittanu?
Avatar
VMTD
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: To 28.01.2010 20:12
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Viiksen vika

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Releessä ei ole vika, ehjää kokeiltu, eikä vaikutusta. Elikä moottori tai jokin johtovika ilmeisesti.
MB 190D- 84, Alfa 155 2.5TD-95, Saab 9000 2.ot -98, Lancia Lybra 1.8 LX -01
Avatar
VMTD
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: To 28.01.2010 20:12
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Viiksen vika

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Tänään huollettiin lisää meseä ja otin vielä uudestaan sen pyyhkijän moottorin auki. Onhan siinä sisimmäisessä pieni pätkä muovia ja uloimmassa kehässä pätkä metallia ja keskimmäinen laahaa kokoajan metallissa. Johdotus ainakin moottorin puolessa kunnossa, millaisia voltimääriä liittimelle pitäisi tulla?
MB 190D- 84, Alfa 155 2.5TD-95, Saab 9000 2.ot -98, Lancia Lybra 1.8 LX -01
Avatar
VMTD
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: To 28.01.2010 20:12
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Viiksen vika

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Tänään kokeiltiin toisesta tenavasta pyyhinkoneistoa moottoreineen, mutta ei vaikuttanut toimintaan. Pysähtyy siihen kohtaan kun kääntää viikesen tihkulle tai nollille, kokeiltiin myös tätä toisessa autossa ja siinä jää parkkiin toiseen laitaan, muuten toimii normaalisti. Onkohan nyt jossain johdoisssa vika vai sittenkin viiksessä vaikka rele naksahtaa?
MB 190D- 84, Alfa 155 2.5TD-95, Saab 9000 2.ot -98, Lancia Lybra 1.8 LX -01
Avatar
VMTD
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: To 28.01.2010 20:12
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Viiksen vika

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Käytetty viiksi hommattu ja kokeiltu. Toimii oikein, mutta jättää pyyhkijän lepoasentoon oikealle, missä vika? Pitäisi olla kuitenkin uudemmanmallinen elikä 3 ruuvilla kiinni, vanhemmat kahdella vai kuinka? Moottorin metallilevykö määrittelee lepokohdan?
Ongelmana on vielä saada ratti irti, autoon on vaihdettu pienempi puuratti ja sovite, Se on kuusiokoloruuvilla kiinni, eikä tuntunut lähtevän irti. Muuten vaihto olisi simppeli homma. :problem:
MB 190D- 84, Alfa 155 2.5TD-95, Saab 9000 2.ot -98, Lancia Lybra 1.8 LX -01
Jari Ke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4624
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Viiksen vika

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

VMTD kirjoitti:Käytetty viiksi hommattu ja kokeiltu. Toimii oikein, mutta jättää pyyhkijän lepoasentoon oikealle, missä vika? Pitäisi olla kuitenkin uudemmanmallinen elikä 3 ruuvilla kiinni, vanhemmat kahdella vai kuinka? Moottorin metallilevykö määrittelee lepokohdan?
Ongelmana on vielä saada ratti irti, autoon on vaihdettu pienempi puuratti ja sovite, Se on kuusiokoloruuvilla kiinni, eikä tuntunut lähtevän irti. Muuten vaihto olisi simppeli homma. :problem:
Tuo keskiruuvi on joskus avattu silleen että vääntää avaimella sen mitä kohtuudella voi vääntää ettei kuusiokolo nyrjähdä ja kalauttaa kevyellä vasaralla avaimen päähän jos käytössä on sellainen avain johon voi kalauttaa. Normi L malliseen ei voi kalauttaa ollenkaan eikä kumi tai muovipäisiin. Tuhoa ja ***keleitä vaan saa aikaiseksi :D

Toinen ehkä tehokkaampi vaihtoehto on että toinen kaveri auttamaan sitten että kalauttaa tuurnaa ja vasaraa hyväksikäyttäen terävästi kiinnityspultin laippaan kun toisella kaverilla on vääntö päällä.

Tähän sopinee kevyt vasara ja joku 4mm tasapäätuurna.
Avatar
VMTD
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: To 28.01.2010 20:12
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Viiksen vika

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Melko napakoita iskuja on yritetty antaa ja cp:n mutteripyssyllä yritetty avata, mutta vielä ei ole antautunut.
Mites tuo pyyhkijän lepoasento oikealla, vaikka pitäisi olla vasemmalla, olisiko moottori joskus vaihdettu vanhemmasta?
MB 190D- 84, Alfa 155 2.5TD-95, Saab 9000 2.ot -98, Lancia Lybra 1.8 LX -01
bensapumppu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Ke 02.07.2014 19:09

Re: Viiksen vika

Viesti Kirjoittaja bensapumppu »

Vanhaa nostellessa. Elikkä itellä menee vilkusta pyyhkijät päälle. Ennen sain pyyhkijät pois kun pyöräytin ne päälle ja pois mutta eilen viiksi sitten rupesi vittuilemaan kunnolla eikä pyyhkijät ottaneet sammuakseen. Viitisen minuuttia nonstoppina pyyhkijät kävivät ja lopulta sammuivat itse. Kuinka pitkälle tuota kannattaa/voi purkaa että voisi löytää syypään tähän toimintaan? Ei varmaa sen korkin pois ottaminen vielä riitä?
Vastaa Viestiin