Viiksen vika
Viiksen vika
Monitoimiviiksi 124:ssä on alkanut oireilemaan niin, että kun laittaa pyyhkijät päälle asentoon I (jaksottainen pyyhkiminen eli tihkuasento) niin mitään ei tapahdu. Sitten kun laittaa asentoon II tai III tai sitten painaa viiksen päästä niin johan lähtee pyyhkijät toimimaan. Eli jonkinlainen kosketushäiriö tai vastaava ilmeisesti kun tuo asento I ei toimi. Muuten viiksi pelaa hyvin.
Jotenkin olen ymmärtänyt aiheesta aikaisemmin kirjoitettuja ketjuja lueskellassani että tuota viikseä ei oikeastaan kannata korjata vaan uusi tilalle. Vai onko tosiaan näin? Vikahan ei välttämättä olisi iso jos joku sen osaisi korjata. Ja onko joku uusinut viiksen ja paljonko moinen maksaa?
Tietysti voi aina antaa vian olla, eipähän tuo kovin paljon haittaa. Näinkinhän voi olla että jos tuota viikseä alkaa purkamaan se voipii hajota lopullisesti, ainakin meikäläisen taidoilla
Jotenkin olen ymmärtänyt aiheesta aikaisemmin kirjoitettuja ketjuja lueskellassani että tuota viikseä ei oikeastaan kannata korjata vaan uusi tilalle. Vai onko tosiaan näin? Vikahan ei välttämättä olisi iso jos joku sen osaisi korjata. Ja onko joku uusinut viiksen ja paljonko moinen maksaa?
Tietysti voi aina antaa vian olla, eipähän tuo kovin paljon haittaa. Näinkinhän voi olla että jos tuota viikseä alkaa purkamaan se voipii hajota lopullisesti, ainakin meikäläisen taidoilla
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 18
- Liittynyt: Su 01.10.2006 19:45
viiksi
viikseä voi olla vaikeampi korjata mut voihan sitä aina yrittää kl-varaosan hinta viikselle on kutakuinkin sataeuroa
Omassa autossani oli sellainen vika kun vilkun laittoi päälle niin samalla pyyhkijät lähtivät päälle.
Oli sitten vähän joutoaikaa ku rouvaa oottelin kaupasta ja purin viiksen (painaa pienellä meisselillä uloimmaisesta saumakohdasta jolloin viiksi purkautuu)
ja puhdistin suurimmat metallisirut pois.
Kokoamisen jälkeen viiksi toimi kuin uusi.
Eli säästin kutakuinkin sata euroa 20 minuutin työllä :)
Oli sitten vähän joutoaikaa ku rouvaa oottelin kaupasta ja purin viiksen (painaa pienellä meisselillä uloimmaisesta saumakohdasta jolloin viiksi purkautuu)
ja puhdistin suurimmat metallisirut pois.
Kokoamisen jälkeen viiksi toimi kuin uusi.
Eli säästin kutakuinkin sata euroa 20 minuutin työllä :)
Vito 134 cdi
w212
w212
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 18
- Liittynyt: Su 01.10.2006 19:45
viiksi
joo voi olla et sen saa purettua en ite oo koskaan tutustunu sen enempää viikseen mut pitää tutustua kun omassa sellainen vika et vilkku oikealle ei aina toimi mut ku heiluttaa viiksee niin taas pelaa
- janne_81_3
- Sisäänajossa
- Viestit: 42
- Liittynyt: Su 08.10.2006 22:01
- Paikkakunta: tervola
JOO tuo viiksen hinta pyörii siel 100 € pinnasssa .. omassa on vikana ku laittaa vilkun oikeele niin mennee pitkät päälle.. en tiedä voiko korjata..
---------------------------------------------------------------
nykyset: w126 300 S"D"L turbo -88
buick le sabre 6.2d aut. -82
exät : w124 300d -88
nissan bluebird 2,0d -88
datsun bluebird 2,0d -84
w123 240d -78
nykyset: w126 300 S"D"L turbo -88
buick le sabre 6.2d aut. -82
exät : w124 300d -88
nissan bluebird 2,0d -88
datsun bluebird 2,0d -84
w123 240d -78
Heh, minulla on sama vika, kerkeis vaan jossain vaihees tutkiajanne_81_3 kirjoitti:JOO tuo viiksen hinta pyörii siel 100 € pinnasssa .. omassa on vikana ku laittaa vilkun oikeele niin mennee pitkät päälle.. en tiedä voiko korjata..
S212 220cdi
Ex:
W212 250 cdi
S212 250 cdi -10
W210 2.9dt
w124 300dt -91
190d 2.5turbo -90
w124 300d -87
Ex:
W212 250 cdi
S212 250 cdi -10
W210 2.9dt
w124 300dt -91
190d 2.5turbo -90
w124 300d -87
Viiksen saa korjattua jos vika on kytkinpinnoissa. (tarkoittaa et jos on kuluneet tai jousi kuoleutunut) Sit tarkkana kun ottaa pois niitä "kytkinjousia" et kummin päin ne oli.MeSee kirjoitti:Heh, minulla on sama vika, kerkeis vaan jossain vaihees tutkiajanne_81_3 kirjoitti:JOO tuo viiksen hinta pyörii siel 100 € pinnasssa .. omassa on vikana ku laittaa vilkun oikeele niin mennee pitkät päälle.. en tiedä voiko korjata..
Juu pikku talttameisselillä lähtee viiksen päässä oleva "korkki" irti. Meisseli saumakohtaan painaa ja vääntää niin irti lähtee. Sit itse sylinteri jossa kytkinjouset on kiinni niin sylinteri on kiinni rungossa muistaakseni kolmella muovikynnellä. Tätä ennen pois se noin 0.7mm 2 cm pitkä terästappi ja volaa sähköiset osat on käsillä.
Ittellä oli sellainen juttu että huonon kontaktin seurauksena kytkinpinta oli kuumunut jolloin muovia oli sulanut ja se esti pyyhkijän kunnollisen toiminnan.
No joo olihan selitys mutta jos ei saa selvää ni kyssäriä perään.
Osaatteko sanoa onko 123:ssa periaatteessa samanlainen viiksi???
Mulla herkes tihkukytkin toimimasta, tai siis pyyhkii kokoajan
Mulla herkes tihkukytkin toimimasta, tai siis pyyhkii kokoajan
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Re: Viiksen vika
Oletkos mitannu ettei Pyyhkijän moottorille tosiaan tule virtaa? Palaako pyyhin takaisin vaikka käännät pyyhkiän pois? Tihkurele?Eldorado kirjoitti:Monitoimiviiksi 124:ssä on alkanut oireilemaan niin, että kun laittaa pyyhkijät päälle asentoon I (jaksottainen pyyhkiminen eli tihkuasento) niin mitään ei tapahdu. Sitten kun laittaa asentoon II tai III tai sitten painaa viiksen päästä niin johan lähtee pyyhkijät toimimaan. Eli jonkinlainen kosketushäiriö tai vastaava ilmeisesti kun tuo asento I ei toimi. Muuten viiksi pelaa hyvin.
Re: Viiksen vika
Testailin tuota ja näyttää siltä että vika ilmenee satunnaisesti, eli joskus lähtee päälle myös asennossa I (tihku), joskus taas ei. Asennoissa II ja III lähtee aina. Veikkaisin jotain kosketushäiriötä (likaa tmv. viiksen sisällä?).kualeppi2 kirjoitti:Oletkos mitannu ettei Pyyhkijän moottorille tosiaan tule virtaa? Palaako pyyhin takaisin vaikka käännät pyyhkiän pois? Tihkurele?Eldorado kirjoitti:Monitoimiviiksi 124:ssä on alkanut oireilemaan niin, että kun laittaa pyyhkijät päälle asentoon I (jaksottainen pyyhkiminen eli tihkuasento) niin mitään ei tapahdu. Sitten kun laittaa asentoon II tai III tai sitten painaa viiksen päästä niin johan lähtee pyyhkijät toimimaan. Eli jonkinlainen kosketushäiriö tai vastaava ilmeisesti kun tuo asento I ei toimi. Muuten viiksi pelaa hyvin.
Pyyhkijät palaa aina takaisin kun kääntää asentoon 0, mutta joskus jää väärään ala-asentoon eli hieman liian ylös. Palutuu oikeaan asentoon kun käyttää pyyhkijää päällä uudestaan.
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
- janne_81_3
- Sisäänajossa
- Viestit: 42
- Liittynyt: Su 08.10.2006 22:01
- Paikkakunta: tervola
.
motonetissä tuo katkaisin 89,90 e on vissi halvin en ainakaan löytänyt muualta halvempaa
---------------------------------------------------------------
nykyset: w126 300 S"D"L turbo -88
buick le sabre 6.2d aut. -82
exät : w124 300d -88
nissan bluebird 2,0d -88
datsun bluebird 2,0d -84
w123 240d -78
nykyset: w126 300 S"D"L turbo -88
buick le sabre 6.2d aut. -82
exät : w124 300d -88
nissan bluebird 2,0d -88
datsun bluebird 2,0d -84
w123 240d -78
moesti kun pyyhkijä moottori pysähtyy keskelle lasia tai toimii hitaasti tai muuten päin kettua kokeile tätä ota moottori käteen avaa porakoneella vaihteesta niitit siellä on kolme semmosta kupari tassua putsaa ne taivuta ne paremmin ottamaan kiinni vastakkaiseen kiekkoon putsaa niistä se valkoinen 20 vuotta vanha nivea ja laita tilalle puhdasta vaseliinia
MB 308d 91
Projekti:
MB 200 D W123 -81
Exät:
MB 240 D W115 -75
MB 240 D W123 3 kpl
MB 200 W124 -88
MB 200 D W124 -85
MB 200 D W124 -88
Projekti:
MB 200 D W123 -81
Exät:
MB 240 D W115 -75
MB 240 D W123 3 kpl
MB 200 W124 -88
MB 200 D W124 -85
MB 200 D W124 -88
- j.s.lehti.
- Mersumies
- Viestit: 915
- Liittynyt: Su 28.08.2005 22:03
- Paikkakunta: salo
viiksen korjaus
Kyllä viiksen korjaus kannattaa jos vika on sellaine että sen saa korjattua
Mutta ei sitä korjattavaksi kannata viedä ja mahtaisko kukaan ottaakkaan
sellaista hommaa .
Kyllä minä aikanaa 115 koppaseen korjasin ja ajoin monta vuotta jälkeenpäin mutta se riippuu viasta Ja jos Satasella uuden niin ei kun
vanhalla vesilintua ja uusi paikalleen j.s.lehti
Mutta ei sitä korjattavaksi kannata viedä ja mahtaisko kukaan ottaakkaan
sellaista hommaa .
Kyllä minä aikanaa 115 koppaseen korjasin ja ajoin monta vuotta jälkeenpäin mutta se riippuu viasta Ja jos Satasella uuden niin ei kun
vanhalla vesilintua ja uusi paikalleen j.s.lehti
Re: Viiksen vika
Tuossa kaverille haetussa 201:ssä on pyyhkijän toiminnassa sanomista, tihku ei toimi ollenkaan ja muut nopeudet jättävät pyyhkijän siihen paikkaan kun katkaisimen kääntää nollille. Onkohan tuo nyt viiksen vika vai monotoimireleen toiminnasta kiinni? Eli malli 2.0 D
MB 190D- 84, Alfa 155 2.5TD-95, Saab 9000 2.ot -98, Lancia Lybra 1.8 LX -01
Re: Viiksen vika
Ite ottaisin ensin käsille moottorin ja siitä kannen jonka sisäpuolella on kolme liipotinta. Tähän kanteen tulee myös se virtaliitin. Yhden niistä liipottimien tehtävistä on ohjata virta moottorille siinä tilaneessa kun viiksi ei ole kotisatamassa.VMTD kirjoitti:Tuossa kaverille haetussa 201:ssä on pyyhkijän toiminnassa sanomista, tihku ei toimi ollenkaan ja muut nopeudet jättävät pyyhkijän siihen paikkaan kun katkaisimen kääntää nollille. Onkohan tuo nyt viiksen vika vai monotoimireleen toiminnasta kiinni? Eli malli 2.0 D
Re: Viiksen vika
Tutkittiin hieman pyyhintä tänään, moottorin taustan avasin ja puhdistin. Miten tuolta pitäisi vikaa paikantaa? Viiksestä kun kääntää tihkulle, rele naksahtaa tosin mitään ei tapahdu ja samoin tekee kun kytkee pyyhinnän ja katkaisee sen, pyyhin pysähtyy siihen paikkaan. Kokeiltiin toisesta toimivaan relettä, mutta vika ei ole siinä. Viiksen päädyn käytin auki, mutta en purkanut enempää. Onko nyt keskityttävä vianetsinnässä pyyhkijän moottoriin?
MB 190D- 84, Alfa 155 2.5TD-95, Saab 9000 2.ot -98, Lancia Lybra 1.8 LX -01
Re: Viiksen vika
Monitoimiviiksi lie on kunnossa kun relettä käskee Kun rele naksahtaa tuleeko moottorille virta samaan tahtiin? EDIT poistin tekstiä.VMTD kirjoitti:Tutkittiin hieman pyyhintä tänään, moottorin taustan avasin ja puhdistin. Miten tuolta pitäisi vikaa paikantaa? Viiksestä kun kääntää tihkulle, rele naksahtaa tosin mitään ei tapahdu ja samoin tekee kun kytkee pyyhinnän ja katkaisee sen, pyyhin pysähtyy siihen paikkaan. Kokeiltiin toisesta toimivaan relettä, mutta vika ei ole siinä. Viiksen päädyn käytin auki, mutta en purkanut enempää. Onko nyt keskityttävä vianetsinnässä pyyhkijän moottoriin?
Kun ei ihan valokuvamuisti ole mutta mutta... Kolme liipotinta siinä kannessa muistaakseni on EDIT poistin tekstiä.
Nämä liukurenkaat on siinä ympäripyörivässä osassa kannen alla. Sen kannen johon sähköliitin tulee ja jossa on ne liipottimetkin jotka virtaa moottorille jakelee. Kait ne liipottimet ylsi koskettamaan liukurenkaita?
Hetkinen hetkinen........Rele naksahtaa mutta pyyhkijä ei liiku. Peeveli kun ei muista.... Nyt menee arvailuksi joten varmaa tietoa tämä nyt ei ole joten siltä pohjalta.... mutta oletan Yksi on virta, yksi on maa, ja yksi on se kotiinsaattaja ? Tämä pulssikäsky kait tulee toiselle niistä jäljellejääneistä liipottimista ja nyt sitä ei tule.... Ei kait joku ole joskus räjäyttänyt sitä moottoriin kiinnitulevaa liitintä ja kasannut sen sitten väärin Ei tu mitään liikaa arvailua joten mettään menee
Viimeksi muokannut Jari Ke, Ma 12.12.2011 05:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Viiksen vika
Liitin näytti kyllä hyvältä, tarkemmin en tutkinut olisiko nastoja vaihdeltu keskenään.
Kolme liipotinta oli ja yksi oli hieman ylhäällä, mutta käänsin sitä hieman alaspäin, kaikkien pitäisi osua luikurenkaaseen. Kaksi sisimmäistä osuu kokoympyrään ja ulommainen siihen missä on n. sentin mittainen metalli kehällä, muutoin kulkee muovissa. Virtoja ei tullut mittailtua, mutta täytyy ottaa uudestaan esille.
Kolme liipotinta oli ja yksi oli hieman ylhäällä, mutta käänsin sitä hieman alaspäin, kaikkien pitäisi osua luikurenkaaseen. Kaksi sisimmäistä osuu kokoympyrään ja ulommainen siihen missä on n. sentin mittainen metalli kehällä, muutoin kulkee muovissa. Virtoja ei tullut mittailtua, mutta täytyy ottaa uudestaan esille.
MB 190D- 84, Alfa 155 2.5TD-95, Saab 9000 2.ot -98, Lancia Lybra 1.8 LX -01
Re: Viiksen vika
Muistelin et olis ollu just toistepäin. Lyhyt katkos muuten metallikehää. Tämä osoittaa selvästikkin sitä etten muista oikein. Siitä on senverran aikaa kun viimeksi tuota kapistusta ihmettelin.VMTD kirjoitti: ja ulommainen siihen missä on n. sentin mittainen metalli kehällä, muutoin kulkee muovissa.
Toista relettä koittanu?
Re: Viiksen vika
Releessä ei ole vika, ehjää kokeiltu, eikä vaikutusta. Elikä moottori tai jokin johtovika ilmeisesti.
MB 190D- 84, Alfa 155 2.5TD-95, Saab 9000 2.ot -98, Lancia Lybra 1.8 LX -01
Re: Viiksen vika
Tänään huollettiin lisää meseä ja otin vielä uudestaan sen pyyhkijän moottorin auki. Onhan siinä sisimmäisessä pieni pätkä muovia ja uloimmassa kehässä pätkä metallia ja keskimmäinen laahaa kokoajan metallissa. Johdotus ainakin moottorin puolessa kunnossa, millaisia voltimääriä liittimelle pitäisi tulla?
MB 190D- 84, Alfa 155 2.5TD-95, Saab 9000 2.ot -98, Lancia Lybra 1.8 LX -01
Re: Viiksen vika
Tänään kokeiltiin toisesta tenavasta pyyhinkoneistoa moottoreineen, mutta ei vaikuttanut toimintaan. Pysähtyy siihen kohtaan kun kääntää viikesen tihkulle tai nollille, kokeiltiin myös tätä toisessa autossa ja siinä jää parkkiin toiseen laitaan, muuten toimii normaalisti. Onkohan nyt jossain johdoisssa vika vai sittenkin viiksessä vaikka rele naksahtaa?
MB 190D- 84, Alfa 155 2.5TD-95, Saab 9000 2.ot -98, Lancia Lybra 1.8 LX -01
Re: Viiksen vika
Käytetty viiksi hommattu ja kokeiltu. Toimii oikein, mutta jättää pyyhkijän lepoasentoon oikealle, missä vika? Pitäisi olla kuitenkin uudemmanmallinen elikä 3 ruuvilla kiinni, vanhemmat kahdella vai kuinka? Moottorin metallilevykö määrittelee lepokohdan?
Ongelmana on vielä saada ratti irti, autoon on vaihdettu pienempi puuratti ja sovite, Se on kuusiokoloruuvilla kiinni, eikä tuntunut lähtevän irti. Muuten vaihto olisi simppeli homma.
Ongelmana on vielä saada ratti irti, autoon on vaihdettu pienempi puuratti ja sovite, Se on kuusiokoloruuvilla kiinni, eikä tuntunut lähtevän irti. Muuten vaihto olisi simppeli homma.
MB 190D- 84, Alfa 155 2.5TD-95, Saab 9000 2.ot -98, Lancia Lybra 1.8 LX -01
Re: Viiksen vika
Tuo keskiruuvi on joskus avattu silleen että vääntää avaimella sen mitä kohtuudella voi vääntää ettei kuusiokolo nyrjähdä ja kalauttaa kevyellä vasaralla avaimen päähän jos käytössä on sellainen avain johon voi kalauttaa. Normi L malliseen ei voi kalauttaa ollenkaan eikä kumi tai muovipäisiin. Tuhoa ja ***keleitä vaan saa aikaiseksiVMTD kirjoitti:Käytetty viiksi hommattu ja kokeiltu. Toimii oikein, mutta jättää pyyhkijän lepoasentoon oikealle, missä vika? Pitäisi olla kuitenkin uudemmanmallinen elikä 3 ruuvilla kiinni, vanhemmat kahdella vai kuinka? Moottorin metallilevykö määrittelee lepokohdan?
Ongelmana on vielä saada ratti irti, autoon on vaihdettu pienempi puuratti ja sovite, Se on kuusiokoloruuvilla kiinni, eikä tuntunut lähtevän irti. Muuten vaihto olisi simppeli homma.
Toinen ehkä tehokkaampi vaihtoehto on että toinen kaveri auttamaan sitten että kalauttaa tuurnaa ja vasaraa hyväksikäyttäen terävästi kiinnityspultin laippaan kun toisella kaverilla on vääntö päällä.
Tähän sopinee kevyt vasara ja joku 4mm tasapäätuurna.
Re: Viiksen vika
Melko napakoita iskuja on yritetty antaa ja cp:n mutteripyssyllä yritetty avata, mutta vielä ei ole antautunut.
Mites tuo pyyhkijän lepoasento oikealla, vaikka pitäisi olla vasemmalla, olisiko moottori joskus vaihdettu vanhemmasta?
Mites tuo pyyhkijän lepoasento oikealla, vaikka pitäisi olla vasemmalla, olisiko moottori joskus vaihdettu vanhemmasta?
MB 190D- 84, Alfa 155 2.5TD-95, Saab 9000 2.ot -98, Lancia Lybra 1.8 LX -01
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 72
- Liittynyt: Ke 02.07.2014 19:09
Re: Viiksen vika
Vanhaa nostellessa. Elikkä itellä menee vilkusta pyyhkijät päälle. Ennen sain pyyhkijät pois kun pyöräytin ne päälle ja pois mutta eilen viiksi sitten rupesi vittuilemaan kunnolla eikä pyyhkijät ottaneet sammuakseen. Viitisen minuuttia nonstoppina pyyhkijät kävivät ja lopulta sammuivat itse. Kuinka pitkälle tuota kannattaa/voi purkaa että voisi löytää syypään tähän toimintaan? Ei varmaa sen korkin pois ottaminen vielä riitä?