!!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
MooMake
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Pe 27.08.2010 22:55

Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!

Viesti Kirjoittaja MooMake »

Omassa W221 OM642 moottorilla varustetussa autossani ihmettelin lämmityslaitteen heikkoa tehoa ja sitä, että lämpömittari yleensä nousi vain 80 asteeseen. OBD lukijalla ja torque ohjelmalla sitten selvisi, että lämmöt pyörivät todellisuudessa 74-78 asteessa ja termari siis rikki. Vaihdoin trrmostaatin ja siellä oli kumivulkanointi revennyt ja selkeäsi rikki, nyt lämmöt talvellakin nousevat melko nopeasti OBD kautta luettuna 87 asteeseen. Veholla ei ollut muitakuin 87 asteisia ja nekin melko arvokkaita niin hain sitten tarviketermostaatin. Mielekiintoinen kysymys on, että koska auto on säännölisesti huolto-ohjelman mukaan huollettu Veholla eikä näin alkeellista vikaa huomata, kannattaako autoa huollattaa enää siellä, huollot ovat siellä tehtynä aika kalliita? Alilämpöisenä ajaminen on todellakin monella tapaa vahingollista. Autoni on käynyt alilämpöisenä ainakin kaksi vuotta kun kuvittelin että se olisi huollon jälkeen kunnossa eikä minun tarvitsisi itse sitä huoltaa.
Henkka1000
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 164
Liittynyt: Pe 12.11.2010 21:46
Paikkakunta: Mli

Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!

Viesti Kirjoittaja Henkka1000 »

MooMake kirjoitti:Omassa W221 OM642 moottorilla varustetussa autossani ihmettelin lämmityslaitteen heikkoa tehoa ja sitä, että lämpömittari yleensä nousi vain 80 asteeseen. OBD lukijalla ja torque ohjelmalla sitten selvisi, että lämmöt pyörivät todellisuudessa 74-78 asteessa ja termari siis rikki. Vaihdoin trrmostaatin ja siellä oli kumivulkanointi revennyt ja selkeäsi rikki, nyt lämmöt talvellakin nousevat melko nopeasti OBD kautta luettuna 87 asteeseen. Veholla ei ollut muitakuin 87 asteisia ja nekin melko arvokkaita niin hain sitten tarviketermostaatin. Mielekiintoinen kysymys on, että koska auto on säännölisesti huolto-ohjelman mukaan huollettu Veholla eikä näin alkeellista vikaa huomata, kannattaako autoa huollattaa enää siellä, huollot ovat siellä tehtynä aika kalliita? Alilämpöisenä ajaminen on todellakin monella tapaa vahingollista. Autoni on käynyt alilämpöisenä ainakin kaksi vuotta kun kuvittelin että se olisi huollon jälkeen kunnossa eikä minun tarvitsisi itse sitä huoltaa.
Vaikken omien kokemusteni perusteella koe aiheelliseksi juurikaan merkkiliikkeen huoltoa puolustella, niin termostaatin huono toiminta on kuitenkin mahdotonta huomata normaalien huoltotoimien yhteydessä, ja huolto-ohjelmaan sen vaihto ei tietääkseni missään automallissa kuulu. Termostaatti kun alkaa olla viimeisiä komponentteja, joissa en ainakaan itse ole törmännyt itsediagnostiikkaan.

Muilta osin en Vehon huollon hinta-laatusuhteeseen ota kantaa. Omat autoni huollan kuitenkin nykyään itse niin pitkälti kuin vain mahdollista. Tämä on käytännössä ainoa tapa, jolla voin varmistua siitä, mitä toimenpiteitä autolle on oikeasti tehty ja millä tavalla.
Star @ Mikkeli
S213 -17 220d
W163 -05 270 CDI
Ex: S212 -10 350 CDI
Ex: S204 -08 200 CDI
Ex: W203 -05 220 CDI
Ex: W203 -01 200 CDI
BHN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 316
Liittynyt: To 20.06.2013 10:14

Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!

Viesti Kirjoittaja BHN »

Kl varaosien hinta termostaatille ei vaikuta kilpailukykyiseltä.
Mistä olette tilanneet orggislaatuista termaria? W211 cdi
Metusalem
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 213
Liittynyt: To 04.12.2014 18:38
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!

Viesti Kirjoittaja Metusalem »

Nyt kun keli lauhtu -20 asteeseeen, niin kävin vetäseen uudestaan saman lenkin maantiellä ja nyt nousi mittari 84 asteeseen. Kun nyt tallissa käyttämällä kokeilin uuden termarin avutumista, niin hetki oli juuri tuo 84 eli väitän, että auton oma lämpömittari näyttää 8 astetta liian vähän kuumana.
Vain Mersuilla since 2002
MB E200 Avantgarde 5g. aut. 722.699 CDI W211 Facelift -08 OM 646.821 Nyt ajettuna 260 tkm
ex MB E320 5g. aut. S210 -98 Avantgarde moottorina M112.941 Ajettu 378tkm. (hirvikolarista => lunareihin. Muuten olisi palvellut vielä pitkään ja hyvin.)
Duel
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Ti 15.08.2017 19:33

Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!

Viesti Kirjoittaja Duel »

BHN kirjoitti:Kl varaosien hinta termostaatille ei vaikuta kilpailukykyiseltä.
Mistä olette tilanneet orggislaatuista termaria? W211 cdi
Täältä on tullut pariin otteeseen tilattua tavaraa, paketti tulee suomeen 4 päivässä..
https://aeromotors.fi/kataloog/mercedes ... 778;s10195" onclick="window.open(this.href);return false;

tai merteil, jos nopeasti tarvitsee..
Avatar
jupasierra
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
Paikkakunta: Kotka

Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

BHN kirjoitti:Kl varaosien hinta termostaatille ei vaikuta kilpailukykyiseltä.
Mistä olette tilanneet orggislaatuista termaria? W211 cdi
Aeromotors.ee
Ei päivää ilman ongelmia :)
pilll3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Pe 25.04.2008 22:13
Paikkakunta: Kolari

Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!

Viesti Kirjoittaja pilll3 »

Oma w163 270cdi lämpiää nyt muuten hyvin uuden termarin vaihdon jälkeen, Mutta tyhjäkäynnillä menee aika kauan että alkaa tulla lämmintä. Muutenkin lämmin auto mutta menee vain melko kauan että on autossa oikeasti kuuma. Selailin nettiä ja pitäiskös nuissa olla lämmityslaitteen kennossa sähkövastukset? Vuosimalli on 2002.
Edellinen omistaja sanoi että ois muka olemassa se sähkövastus kennossa, Mutta on palanut?
Entä onkos kuinka töisevä vaihtaa? Mistä kennoon helpoiten käsiksi?
-W164 320cdi
-w163 270cdi facelift
-w210 320cdi facelift
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1209
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

pilll3 kirjoitti:Oma w163 270cdi lämpiää nyt muuten hyvin uuden termarin vaihdon jälkeen, Mutta tyhjäkäynnillä menee aika kauan että alkaa tulla lämmintä. Muutenkin lämmin auto mutta menee vain melko kauan että on autossa oikeasti kuuma. Selailin nettiä ja pitäiskös nuissa olla lämmityslaitteen kennossa sähkövastukset? Vuosimalli on 2002.
Edellinen omistaja sanoi että ois muka olemassa se sähkövastus kennossa, Mutta on palanut?
Entä onkos kuinka töisevä vaihtaa? Mistä kennoon helpoiten käsiksi?
Minun w163 270 2003 möllissä ei ollut kennossa vastuksia, moottorin kyljessä kylläkin niinkuin kaikissa om611/om612 moottoreissa.
Sehän kyllä menee rikki, ja rikkoutuessaan alkaa syömään akun tyhjäksi seistessä.
Olisiko se tuo mistä ed. omistaja puhui, ja otettu pois käytöstä (niinkuin kannattaakin, menee kaikista rikki)?
Sen uusimista en harkitsisi, ei juuri vaikutusta kuin tyhjäkäynnillä eikä tosiaan tee ihmeitä.

Jos oikeasti haluat lisää lämpöä myös ajossa, ainoa järkevä on binar (tai webasto).
BBC
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: To 13.09.2018 10:40

Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!

Viesti Kirjoittaja BBC »

CDI on minulle uusi tuttavuus mutta muuten kyllä autojen kanssa kymmeniä vuosia touhunneena sanoisin, että yllättävän paljon termari vikoja näissä (autoissa) tuntuu olevan (osa turhia vaihtojakin) OEM numeroita on jo useampia eli ovat kyllä parannelleet huonoksi havaittua osaa.

Termostaatin toimivuuden pystyy kuitenkin toteamaan ylävesiletkusta kokeilemalla, onko lämmin, vaikka moottori ei ole vielä normilämmössä. Jos mittari näyttää vaikka 50-60 ast ja ylävesiletku on kuuma niin vuotaahan se ja joutaa vaihtaa. Jos letku on kylmä niin vaihto voi olla turhaa. Ylävesiletkunhan ei pitäisi lämmetä juurikaan ennen kuin termostaatti aukeaa. Minulla oli w212 om651:ssa letkun alapuoli lämmin mutta yläpuoli oli aivan kylmä, vaihdoin termarin ja nyt on ylävesiletku kyllä kylmä mutta ei moottori ole kovin paljon aikaisempaa kummempi.

Tein tänään aamutestin, pakkasta -18, lähdin tallista +18, uusi termari paikallaan, pahvi syylärin ja moottorin välissä, ilmanputsarin imukärsä pois ja se reikä etupellissä umpeen, ilman webaa ajoin 15km ja moottori lämpeni ensimmäisen kympin jälkeen jo 50ast ja viimeinen 5km ei juurikaan nousua mutta ehkä 55 astetta lopulta :eh:
W212 E220 4Matic Bluetec 2016
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1209
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

BBC kirjoitti:Tein tänään aamutestin, pakkasta -18, lähdin tallista +18, uusi termari paikallaan, pahvi syylärin ja moottorin välissä, ilmanputsarin imukärsä pois ja se reikä etupellissä umpeen, ilman webaa ajoin 15km ja moottori lämpeni ensimmäisen kympin jälkeen jo 50ast ja viimeinen 5km ei juurikaan nousua mutta ehkä 55 astetta lopulta :eh:
Mikä auto?
Siellä voi olla useampi termostaatti.
BBC
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: To 13.09.2018 10:40

Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!

Viesti Kirjoittaja BBC »

Risto113 kirjoitti:
BBC kirjoitti:Tein tänään aamutestin, pakkasta -18, lähdin tallista +18, uusi termari paikallaan, pahvi syylärin ja moottorin välissä, ilmanputsarin imukärsä pois ja se reikä etupellissä umpeen, ilman webaa ajoin 15km ja moottori lämpeni ensimmäisen kympin jälkeen jo 50ast ja viimeinen 5km ei juurikaan nousua mutta ehkä 55 astetta lopulta :eh:
Mikä auto?
Siellä voi olla useampi termostaatti.
W212 om651
edit. löysin yhden kaavion, jonka mukaan ei ole toista termaria tässä moottorissa
W212 E220 4Matic Bluetec 2016
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 549
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!

Viesti Kirjoittaja G280E »

220 cdi,25 miinusta mittarissa niin ei nouse lämpömittari edes 80c ja nokka tukittu,just vaihdoin termarin..autossa on käynninasikainen moottorinlämmitin vaan ei pelaa..ei nää kehitä sillain lämpöjä ku vanhemmat,sivusta pitää tuottaa lisälämpö...
W163 400 cdi
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1209
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

BBC kirjoitti:
Risto113 kirjoitti:
BBC kirjoitti:Tein tänään aamutestin, pakkasta -18, lähdin tallista +18, uusi termari paikallaan, pahvi syylärin ja moottorin välissä, ilmanputsarin imukärsä pois ja se reikä etupellissä umpeen, ilman webaa ajoin 15km ja moottori lämpeni ensimmäisen kympin jälkeen jo 50ast ja viimeinen 5km ei juurikaan nousua mutta ehkä 55 astetta lopulta :eh:
Mikä auto?
Siellä voi olla useampi termostaatti.
W212 om651
edit. löysin yhden kaavion, jonka mukaan ei ole toista termaria tässä moottorissa
Ei taida olla joo, tuon "erikoisuus" on säätyvä vesipumppu.
Jos se on vaihdettu tarvikkeeseen, jossa säätöä ei ole, lämpeneminen hidastuu huomattavasti.
Siihen tulee alipaineletku jolla homma toimii, ja tarvikkeissakin se paikka on, mutta johde on umpinainen (ainakin niissä mitä nähnyt) !
Avatar
OpaR6
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: La 13.08.2005 17:06
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!

Viesti Kirjoittaja OpaR6 »

OpaR6 kirjoitti:
OpaR6 kirjoitti:Onko ideoita kun ei W639 Vito 113 CDI 2012 136hv OM651.940 moottorilla lämpiä??

Termostaatti vaihdettu lämmöt nousee 80-82 asteeseen, eli auttoi vähän ja ylävesiletku pysyy kylmänä.
Paisuntasäiliönletku on kuuma ja menee syylärin alaosaan.

Onkos noissa esim EGR:ssä termostaattia??

Ajattelin myös, että kun ei ole maskinsuojaa eikä pohjapanssaria, niin konehuoneessa ja öljypohjassa voipi aika huiku käydä, mitäs mieltä ootte??
Vastaan itselleni kun muut eivät kommentoi :)

Maskiin laitoin suojan, auttaa vähän.

Seuraavaksi on tarkoitus laittaa pohjapanssari, samalla katselen miten "kylmä"ilma konehuoneessa menee ja sitten tarvittaessa vielä lisää muutoksia.

Kerran kävi lämmöt "ylhäällä" maskinsuojan asennuksen jälkeen noin 90 astetta, termostaatti aukesi ja sen jälkeen lämmöt eivät enään nousseet kuin 80 asteeseen.
Auto oli yön tallissa (18astetta) voisiko se jotenkin vaikuttaa vai minkä takia lämmöt kävivät ylhäällä ja sitten jäivät 80 asteeseen, ehkä EGR jumittaa??

Kl varaosien mukaan tuossa ei ole EGR termostaattia, mutta voihan se silti jumitella, niin on kierrätystä liikaa.

Tarttee jatkaa tutkimuksia 8)
Seuraavia tuli tehtyä/testattu:

- Pohjapanssarit ja suoja välijäähyn ja syylärin väliin asennettu -> ehkä pieni vaikutus, joten jätin paikalleen.
- Laitoin EGR:än letkun "lyttyyn", niin lämpeni vielä huonommin -> eli ei jatkoon.
- Polttoainesuodattimenjalasta palaava letku tulee paisuntasäiliöön ja on aikas kuuma -> eli siitä tulee jonkin verran lämpöhukkaa. Testasin laittaa letkun lyttyyn ja sen jälkeen lämpeni taas vähän paremmin. Periaatteessa tuolla voisi varmaankin ajaa letku lytyssä, mutta varmuuden vuoksi laitoin letkuun täälläkin kovasti mainostetun "pikku"termarin, eli nyt pääsee kuitenkin neste kiertämään normaalisti, mutta kylmänä vain hiukan kuristetusti.

Nyt lämpiää nopeasti 60 asteeseen Weban kanssa, sen jälkeen hidastuu mutta 80 astetta saavutetaan kuitenkin ihan ok ajassa/matkassa.
Pitempään kun ajaa (yli 20km), niin sitten lähtee pikkuhiljaa lämmöt vielä nousemaan ja nousevat mittarin mukaan jopa 100 asteeseen ennekuin termari aukeaa.
Kun termari aukeaa, niin lämmöt tippuvat jononkin 90-95 asteen tienoille ja jäävät tuohon 90-100 asteen väliin seilaileen kun jatkaa ajoa.
Yllättävän paljon lämmöt seilaa, kun olen aikasemmissa mersuissa tottunut, että mittari pysyy aikas hyvin paikoillaa :?:
Human
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Su 31.12.2017 15:29

Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!

Viesti Kirjoittaja Human »

W212 käy kylmänä Onko 200cdi mallissa vielä toinen termostaatti polttoaineen lauhduttimen eli jäähdyttämiseen tarkoitetun kennon yhteydessä? Osan nimi ei tod.näk. Edes löydy Jääh.järjestelmän osista vaan ennemminkin polttoainepuolen.....Ilmeisesti siis sijainti edessä syylarina ennen?
Voiko se talvella tukkia, ts.en ole ajamassa etelään tai Alpeille kuumiin olosuhteisiin ja autoni ei tarvitse polttoaineen viilentymiseen tarkoitettua kennon kiertoa...
Onko kokemusta w212 millä saada lämpöiseksi???
Hukkalämpö tuotto kulutuksen suhteen periaatteessa sama kuin edeltäjillä joten lämpöä pitäisi riittää...
paskanmyivät
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: La 25.01.2020 08:29

Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!

Viesti Kirjoittaja paskanmyivät »

Omassa W212:a samaa vikaa. Ennen termostaatin vaihtoa lämmöt pyörivät siinä 60 asteen paikkeilla maantieajossa, jopa yli 50km jälkeen. Termarin vaihdon jälkeen tosiaan lämmöt nousevatkin suhteellisen nopeasti sinne 80c, mutta siihen se sitten jääkin. Työmatka on n. 100km ja harvemmin tällä välillä nousee sinne 92c, missä lämmön pitäisi kai olla? Mistähän tätä vikaa lähtisi selvittelemään? Onko kuinka vaarallista ajella 80c koneella (todellisuudessahan tämä on vielä vähemmän) tämmöistä matkaa? Ja itselle on jäänyt vähän epäselväksi, että voiko tuo esilämmitin päällä ajella ihan huoletta menemään, senhän pitäisi sammua itsestään kun moottorinlämpötila on kivunnut tarpeeksi, mutta kyllä se koko matkan päällä pysyy jos sitä ei sammuta.

Toinen hauska asia on, kuinka välillä voi nähdä kun tuota lämpötilamittaria tulee seurattua, että mittari ottaa melkoisia piikkejä välillä 80c -> 90c, ihan siis sekunnissa nousee muka 10 astetta lämpötila ja sitten taas kohta alas silmänräpäyksessä..?
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6256
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Ei se weban päällä olo haittaa, se menee 'idle' tilaan eikä tohota liikaa jos ei tarvi.

W212 termarissa on sellainen lisälämmitysvastus millä saadaan termari aukeamaan nopeasti kun koneen lämpö nousee äkillisesti, nähdyt nopeat lämpömuutokset voivat johtua tuosta.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
paskanmyivät
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: La 25.01.2020 08:29

Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!

Viesti Kirjoittaja paskanmyivät »

MiHe kirjoitti:Ei se weban päällä olo haittaa, se menee 'idle' tilaan eikä tohota liikaa jos ei tarvi.

W212 termarissa on sellainen lisälämmitysvastus millä saadaan termari aukeamaan nopeasti kun koneen lämpö nousee äkillisesti, nähdyt nopeat lämpömuutokset voivat johtua tuosta.
Kiitoksia.
Nurmituomas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38

Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!

Viesti Kirjoittaja Nurmituomas »

alilämpöisena ajaminen vaikuttaa öljyjen puhdistumiseen vedestä ja dieselistä. Öljyssä oleva vesi ei höyrysty niin helposti ja poistu huohottimen kautta.
W212 E350cdi
paskanmyivät
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: La 25.01.2020 08:29

Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!

Viesti Kirjoittaja paskanmyivät »

Mitä näihin W212:n voi vaihtaa/korjata termarin lisäksi, että sais lämmöt normalisoitua?
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5261
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

paskanmyivät kirjoitti:Mitä näihin W212:n voi vaihtaa/korjata termarin lisäksi, että sais lämmöt normalisoitua?
Mitä mittari näytää ?
Termari kuntoon(myös sen ohjaus) niin sillä pitäis lämpöjen nousta
ja se että on uusi termari ei valitettavasti takka sitä että on kunnossa
Mökkillä
'
paskanmyivät
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: La 25.01.2020 08:29

Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!

Viesti Kirjoittaja paskanmyivät »

FinlandMerceds kirjoitti:
paskanmyivät kirjoitti:Mitä näihin W212:n voi vaihtaa/korjata termarin lisäksi, että sais lämmöt normalisoitua?
Mitä mittari näytää ?
Termari kuntoon(myös sen ohjaus) niin sillä pitäis lämpöjen nousta
ja se että on uusi termari ei valitettavasti takka sitä että on kunnossa
Ennen termostaatin vaihtoa lämmöt pyörivät siinä 60-70 asteen paikkeilla maantieajossa, jopa yli 50km jälkeen. Termarin vaihdon jälkeen tosiaan lämmöt nousevatkin suhteellisen nopeasti sinne 80c, mutta siihen se sitten jääkin. Lämpötila vatkaa jatkuvasti 78-88 (arvio) väliä. Välillä lämmöt pomppaa sen 5-10c ylös tai alas silmänräpäyksessä.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5261
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

paskanmyivät kirjoitti:
FinlandMerceds kirjoitti:
paskanmyivät kirjoitti:Mitä näihin W212:n voi vaihtaa/korjata termarin lisäksi, että sais lämmöt normalisoitua?
Mitä mittari näytää ?
Termari kuntoon(myös sen ohjaus) niin sillä pitäis lämpöjen nousta
ja se että on uusi termari ei valitettavasti takka sitä että on kunnossa
Ennen termostaatin vaihtoa lämmöt pyörivät siinä 60-70 asteen paikkeilla maantieajossa, jopa yli 50km jälkeen. Termarin vaihdon jälkeen tosiaan lämmöt nousevatkin suhteellisen nopeasti sinne 80c, mutta siihen se sitten jääkin. Lämpötila vatkaa jatkuvasti 78-88 (arvio) väliä. Välillä lämmöt pomppaa sen 5-10c ylös tai alas silmänräpäyksessä.
Näkyykö paisunta säilössä kuplia,
johdot kunnossa, ohjelamaa ei sorkittu ?
Mökkillä
'
paskanmyivät
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: La 25.01.2020 08:29

Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!

Viesti Kirjoittaja paskanmyivät »

FinlandMerceds kirjoitti:
paskanmyivät kirjoitti:
FinlandMerceds kirjoitti:
paskanmyivät kirjoitti:Mitä näihin W212:n voi vaihtaa/korjata termarin lisäksi, että sais lämmöt normalisoitua?
Mitä mittari näytää ?
Termari kuntoon(myös sen ohjaus) niin sillä pitäis lämpöjen nousta
ja se että on uusi termari ei valitettavasti takka sitä että on kunnossa
Ennen termostaatin vaihtoa lämmöt pyörivät siinä 60-70 asteen paikkeilla maantieajossa, jopa yli 50km jälkeen. Termarin vaihdon jälkeen tosiaan lämmöt nousevatkin suhteellisen nopeasti sinne 80c, mutta siihen se sitten jääkin. Lämpötila vatkaa jatkuvasti 78-88 (arvio) väliä. Välillä lämmöt pomppaa sen 5-10c ylös tai alas silmänräpäyksessä.
Näkyykö paisunta säilössä kuplia,
johdot kunnossa, ohjelamaa ei sorkittu ?
Pitää käydä johdot läpi, paisunta säiliöön ei ole tullut kurkattua.
Viimeksi muokannut paskanmyivät, Su 26.01.2020 22:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
paskanmyivät
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: La 25.01.2020 08:29

Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!

Viesti Kirjoittaja paskanmyivät »

Jännästi käyttäytyy lämmöt. Maantieajoa 100km: moottorinlämpötila nousi 20-25min ajassa 92c, jonka jälkeen pysyi siinä n. 10min jonka jälkeen lämmöt laski hitaasti n. 10-20min aikana 70c ja pyöri siinä n. 10min. Sitten taas pikkuhiljaa alettiin kipuamaan 80c ja siihen se sitten jämähti loppu matkaksi. Voiskohan olla ihan vaan tämä uusi termostaatti viallinen ja/tai paska.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5261
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

paskanmyivät kirjoitti:Jännästi käyttäytyy lämmöt. Maantieajoa 100km: moottorinlämpötila nousi 20-25min ajassa 92c, jonka jälkeen pysyi siinä n. 10min jonka jälkeen lämmöt laski hitaasti n. 10-20min aikana 70c ja pyöri siinä n. 10min. Sitten taas pikkuhiljaa alettiin kipuamaan 80c ja siihen se sitten jämähti loppu matkaksi. Voiskohan olla ihan vaan tämä uusi termostaatti viallinen ja/tai paska.
Onko termarista vika koodia(voi se silti olla paska)
joko tarkisteetu että paisarissa ei näy ilma kuplia,
Mökkillä
'
jiggo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Pe 23.11.2018 15:16

Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!

Viesti Kirjoittaja jiggo »

Om651.912 250cdi (w204) lämmöt jää satunnaisesti seilaamaan 70-80 asteeseen. Kun auton käyttää sammuksissa lämmöt kipuaa normaaliin ja pysyy sielä. Tekee tätä tosiaan vain silloin tällöin. Termostaatti vaihdettu uuteen lämpötunnistimineen, ei vaikutusta. Edellisellä termostaatilla jäi vikakoodi P0116, uudella ei sitäkään. Mikähän ihme voi aiheuttaa moista?
airaksela
Mersumies
Mersumies
Viestit: 698
Liittynyt: Pe 16.07.2010 17:24

Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!

Viesti Kirjoittaja airaksela »

jiggo kirjoitti:Om651.912 250cdi (w204) lämmöt jää satunnaisesti seilaamaan 70-80 asteeseen. Kun auton käyttää sammuksissa lämmöt kipuaa normaaliin ja pysyy sielä. Tekee tätä tosiaan vain silloin tällöin. Termostaatti vaihdettu uuteen lämpötunnistimineen, ei vaikutusta. Edellisellä termostaatilla jäi vikakoodi P0116, uudella ei sitäkään. Mikähän ihme voi aiheuttaa moista?
Ihan samaan on omassa ja isän autossa. Toisessa tarvike ja toisessa alkuperäinen termostaatti. Talvella lämmöt nousee tasaisesti kerralla ylös, kesällä tätä vajaa lämpöa esiintyy. Vikakodeja ei ole näistä luettu.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5261
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

airaksela kirjoitti:
jiggo kirjoitti:Om651.912 250cdi (w204) lämmöt jää satunnaisesti seilaamaan 70-80 asteeseen. Kun auton käyttää sammuksissa lämmöt kipuaa normaaliin ja pysyy sielä. Tekee tätä tosiaan vain silloin tällöin. Termostaatti vaihdettu uuteen lämpötunnistimineen, ei vaikutusta. Edellisellä termostaatilla jäi vikakoodi P0116, uudella ei sitäkään. Mikähän ihme voi aiheuttaa moista?
Ihan samaan on omassa ja isän autossa. Toisessa tarvike ja toisessa alkuperäinen termostaatti. Talvella lämmöt nousee tasaisesti kerralla ylös, kesällä tätä vajaa lämpöa esiintyy. Vikakodeja ei ole näistä luettu.
Saattasi kannatta lukea koodit ja muutenkin katsoa mitä termostaatista näkyy













. .
Mökkillä
'
JP83
Mersumies
Mersumies
Viestit: 676
Liittynyt: Ma 30.04.2007 13:31

Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!

Viesti Kirjoittaja JP83 »

Onkos kellään tietoa missä vois olla vika ,kun lämmöt ei nouse edes +25c kelissä yli 60asteen?? Auto siis 2003 270cdi clk mersu, pikkutermarin kierto ollut tukittuna nyt parivuotta ja silloin nousi lämmöt nätisti 80asteeseen talvellakin. Nyt tässä reilu kuukaus sitten huomasin että perhana lämmöt ei taas nouse, laitoin uuden termarin ylävesiletkuun (siellä oli aiemminkin sellainen). No ostin vielä toisen kokeeksi jos olisi viallinen, mutta ei nouse tuolla toisellakaan...
w202 c180 -94,w210 e230 -96,w210 e200 -96,harrastepelinä w116 280se
w124 200e,w202 c180 -95,w210 220cdi -00, w202 c180 -98, 220cdi w211, w209 270cdi
Vastaa Viestiin