Tuulilasin vaihto
Tuulilasin vaihto
Liimattujen tuulilasien vaihdossa kannattaa tarkistaa, ettei tuulilasin raamien maalipintaa vaurioiteta kun vanhaa liimaa otetaaan pois. Itselläni vaihdettiin tuulilasi -93-malliseen 124-malliseen mersuun vuonna -95. Nyt huomasin, että raamit olivat olivat puhkiruostuneet. Korjauskustannukset noin 600 €.Tuo tuulilasin vaihto tehtiin Saksassa, mutta samanlainen tuuri voi käydä Suomessakin.
Liimat & tiivistemassat
Tämä menee OT:ksi, mutta ainakaan kylppäriremontissa käytettävää silikonimassa ei saa päästää autoa lähellekään. Sisältää nääs etikkahappoa, joka syö rautaa kuin neekeri lakritsia!
Uretaanipohjaisiakin kannattaa varoa, koska ne pehmiää hiilvedyillä.
Butyylimassat ja -tiivisteet lienee sopivimpia, mutta niitäkin on N + 1:een eri tarkoitukseen (N on joku iso luku).
Uretaanipohjaisiakin kannattaa varoa, koska ne pehmiää hiilvedyillä.
Butyylimassat ja -tiivisteet lienee sopivimpia, mutta niitäkin on N + 1:een eri tarkoitukseen (N on joku iso luku).
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Probleema onkin siinä kun tuulilasin vaihdon yleensä tekee joku lasifirma.G280E kirjoitti:jeps,varmasti näin mutta jos naarmiikin maalin piloille ni täytyy vain muistaa ruostesuojamaalata se kohta ennen uuden asennusta.
Lasin reunat jäävät listojen alle ja aina ei tule mieleen tarkistaa tehtyä työtä.
Vaihdatin tuulilasin omaan 124:n ja sieltähän tosiaan löytyi "ruosteylläri", kun edellisen lasinvaihdon yhteydessä oli raavittu karmit pellille ja liimattu uusi lasi päälle.
Käsittääkseni lasi lähtee sellaisella koukun tyyppisellä työkalulla ulkopuolelta lasin reunoja pitkin "raapimalla", eli sisäpuolelta ei tarvitse repiä/rikkoa mitään?
Ylälistan alle päääsee myös kosteus jos ei ole tiivis.
Ruostuu äkkiä koko yläreuna.
Käsittääkseni lasi lähtee sellaisella koukun tyyppisellä työkalulla ulkopuolelta lasin reunoja pitkin "raapimalla", eli sisäpuolelta ei tarvitse repiä/rikkoa mitään?
Ylälistan alle päääsee myös kosteus jos ei ole tiivis.
Ruostuu äkkiä koko yläreuna.
Re: Liimat & tiivistemassat
Totta kuin kirkon rotta. Naapuriladossa on talkkarin vanha volvo 144 joka on katosta aivan paperia kun hän oli siihen hutaissut sitä tiivistemassaa kätevänä miehenä.jorma-k kirjoitti:Tämä menee OT:ksi, mutta ainakaan kylppäriremontissa käytettävää silikonimassa ei saa päästää autoa lähellekään. Sisältää nääs etikkahappoa, joka syö rautaa kuin neekeri lakritsia!
Uretaanipohjaisiakin kannattaa varoa, koska ne pehmiää hiilvedyillä.
Butyylimassat ja -tiivisteet lienee sopivimpia, mutta niitäkin on N + 1:een eri tarkoitukseen (N on joku iso luku).
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Siellä pellin ja tiivisteen välissä pitäisi olla tiivistemassa. Kannattaa ainakin tarkastaa, onko.jouni74 kirjoitti: Ylälistan alle päääsee myös kosteus jos ei ole tiivis.
Ruostuu äkkiä koko yläreuna.
Itse "juotin" rakoon kotelosuojaöljyä. Kävi kätevästi pienellä injektioruiskulla, kun otti sprayaamalla nestettä purkkiin, josta imi ruiskuun. Silmätippojen pipetti ajaa saman asian (en kyllä suosittele enää sen jälkeen silmätippojen laittoon).
Sama käsittely takalasin ylä- ja sivureunoihin. Siellä tiivisteen reunaa sai raotettua ruuvarin muotoisella koivutikulla. Alareunan voi jättää käsittelemättä, jotta alle pääsyt kosteus pääsisi ulos.
Sivulaseilla tiiviste oli niin tiukasti peltiä vasten, että sieltä ei rakoa löytynyt.
Tuota kotelosuoijaöljyä voisi kokeilla myös lasin ja tiivisteen väliin, jos tihkuttaa vettä läpi.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]