Tuulilasin vaihto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
kttopar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 856
Liittynyt: Su 28.12.2003 10:29
Paikkakunta: Kuopio

Tuulilasin vaihto

Viesti Kirjoittaja kttopar »

Liimattujen tuulilasien vaihdossa kannattaa tarkistaa, ettei tuulilasin raamien maalipintaa vaurioiteta kun vanhaa liimaa otetaaan pois. Itselläni vaihdettiin tuulilasi -93-malliseen 124-malliseen mersuun vuonna -95. Nyt huomasin, että raamit olivat olivat puhkiruostuneet. Korjauskustannukset noin 600 €.Tuo tuulilasin vaihto tehtiin Saksassa, mutta samanlainen tuuri voi käydä Suomessakin.
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Liimat & tiivistemassat

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

Tämä menee OT:ksi, mutta ainakaan kylppäriremontissa käytettävää silikonimassa ei saa päästää autoa lähellekään. Sisältää nääs etikkahappoa, joka syö rautaa kuin neekeri lakritsia!
Uretaanipohjaisiakin kannattaa varoa, koska ne pehmiää hiilvedyillä.
Butyylimassat ja -tiivisteet lienee sopivimpia, mutta niitäkin on N + 1:een eri tarkoitukseen (N on joku iso luku).
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 549
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja G280E »

jeps,varmasti näin mutta jos naarmiikin maalin piloille ni täytyy vain muistaa ruostesuojamaalata se kohta ennen uuden asennusta.
Avatar
kttopar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 856
Liittynyt: Su 28.12.2003 10:29
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja kttopar »

G280E kirjoitti:jeps,varmasti näin mutta jos naarmiikin maalin piloille ni täytyy vain muistaa ruostesuojamaalata se kohta ennen uuden asennusta.
Probleema onkin siinä kun tuulilasin vaihdon yleensä tekee joku lasifirma.
Lasin reunat jäävät listojen alle ja aina ei tule mieleen tarkistaa tehtyä työtä.
jouni74
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: La 07.02.2004 11:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jouni74 »

Vaihdatin tuulilasin omaan 124:n ja sieltähän tosiaan löytyi "ruosteylläri", kun edellisen lasinvaihdon yhteydessä oli raavittu karmit pellille ja liimattu uusi lasi päälle.
Käsittääkseni lasi lähtee sellaisella koukun tyyppisellä työkalulla ulkopuolelta lasin reunoja pitkin "raapimalla", eli sisäpuolelta ei tarvitse repiä/rikkoa mitään?
Ylälistan alle päääsee myös kosteus jos ei ole tiivis.
Ruostuu äkkiä koko yläreuna.
TMG
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ma 15.03.2004 15:36
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja TMG »

Ja autohan pitää olla irti maasta vaihdon aikana, menee lasi paremmin paikoilleen. On kantavaa rakennetta.
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liimat & tiivistemassat

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

jorma-k kirjoitti:Tämä menee OT:ksi, mutta ainakaan kylppäriremontissa käytettävää silikonimassa ei saa päästää autoa lähellekään. Sisältää nääs etikkahappoa, joka syö rautaa kuin neekeri lakritsia!
Uretaanipohjaisiakin kannattaa varoa, koska ne pehmiää hiilvedyillä.
Butyylimassat ja -tiivisteet lienee sopivimpia, mutta niitäkin on N + 1:een eri tarkoitukseen (N on joku iso luku).
Totta kuin kirkon rotta. Naapuriladossa on talkkarin vanha volvo 144 joka on katosta aivan paperia kun hän oli siihen hutaissut sitä tiivistemassaa kätevänä miehenä.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

jouni74 kirjoitti: Ylälistan alle päääsee myös kosteus jos ei ole tiivis.
Ruostuu äkkiä koko yläreuna.
Siellä pellin ja tiivisteen välissä pitäisi olla tiivistemassa. Kannattaa ainakin tarkastaa, onko.
Itse "juotin" rakoon kotelosuojaöljyä. Kävi kätevästi pienellä injektioruiskulla, kun otti sprayaamalla nestettä purkkiin, josta imi ruiskuun. Silmätippojen pipetti ajaa saman asian (en kyllä suosittele enää sen jälkeen silmätippojen laittoon).
Sama käsittely takalasin ylä- ja sivureunoihin. Siellä tiivisteen reunaa sai raotettua ruuvarin muotoisella koivutikulla. Alareunan voi jättää käsittelemättä, jotta alle pääsyt kosteus pääsisi ulos.
Sivulaseilla tiiviste oli niin tiukasti peltiä vasten, että sieltä ei rakoa löytynyt.

Tuota kotelosuoijaöljyä voisi kokeilla myös lasin ja tiivisteen väliin, jos tihkuttaa vettä läpi.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Vastaa Viestiin