Automaatti luistaa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
jaska-r
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Ke 26.07.2006 13:25
Paikkakunta: pohjois-savo

Automaatti luistaa

Viesti Kirjoittaja jaska-r »

Elikkä tuossa päivällä huomasin kylillä ajellessa ettei kickdown toimi, vaihde keppi oli D asennossa ja runttasin 40 vauhdissa kaasunpohjaan kokeillakseen että toimiiko se. No kickdown ei toiminut mutta kierrokset pomppas ja laatikon luolta kuului ja tuntui kurinaa, renkaat ne ei ainakaan sutinut. Normaali ajossa luistoa ei huomaa. Voisikohan oireet korjautua uusilla öljyillä ja paineiden nostolla?

Mietin tuossa että paljonko maksaa laatikko remppa? Ja onkohan P-savossa liikkeitä jotka fiksaavat automaattilootoja?

Mahtaa nuo tomaatit olla niin täynnä hienomekaniikka ettei kannata itse kokeilla korjata.

Siekkinenhän olisi suhkot lähellä tuossa mutta taitaa olla tyyris paikka? Laatikon vahvistamiselle ei taida olla tarvetta, itse ainakaan en aikonut rakennella tuota autoa tehokkaammaksi.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Automaatti luistaa

Viesti Kirjoittaja veskola »

no häh, Siekkinenhän on edullinen, jos haluat sen laatikon kuntoon kunnolla :roll: Niin edullinen, että jopa Turusta asti sinne kannattaa laatikoita kiikuttaa.

Paineiden nostoa ja öljynvaihtoa voi kokeilla, monet on saaneet niistä ensiavun eikä pitkään aikaan ole tarvinnut muuta tehdä, haulla löytyy ohjeistusta.
Lisää tietoa: www.skg.fi
sutinen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: La 23.09.2006 22:58
Paikkakunta: iisalmi

Siekkinen automaatit korjaa

Viesti Kirjoittaja sutinen »

Siekkinen erikoistunut korjaamaan mersun / jenkien vaihteistoja.
Paikkakunta ilmeisesti kuopio tai kaavi.
Numero löytyy numero tiedustelusta.
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1556
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Paikkakunta on Maaninka :idea: Toimii Konehuolto Jarkko Siekkisen nimellä :roll: 0440945767 numerosta Jarkon saa kiinni
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
sutinen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: La 23.09.2006 22:58
Paikkakunta: iisalmi

Yleensä tiiviste pinnat palanut vaihteiston levystä

Viesti Kirjoittaja sutinen »

Haista tikusta haiseeko automaatti öljy palaneelle.
Tuskin öljyn vaihto auttaa asiasssa. Pannan säätö korkeintaan jos siinä on semmoista ja pystyykö säätää olllenkaan, sitä en tiedä.

Kannattaa remonti tehdä ajoissa, pääsee siten halvemmalla :D
Kinnunen
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1052
Liittynyt: Ti 25.03.2003 17:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

Miten tuon automaatin luistamisen käytännössä huomaa?
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Se venyttää vaihtoa.
Eikä pykälä mee silleen nasakasti päälle.
Toisin sanoin sama ilmiö kun luistatat kytkintä.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Kinnunen
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1052
Liittynyt: Ti 25.03.2003 17:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

No tapahtuuko luistaminen aina kaikilla vaihteilla vai voiko se olla niin, että esim. vailkka kakkoselta kolmoselle vaihtaessa luistaa mutta muut vaihdot toimii normaalisti? Ei oo oikein mitään tietoa tuosta automaatin toimintaperiaatteesta :S
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Ei välttämättä luista kaikilla vaihteilla.
Näköjään mersussa ensimmäisenä luistaa juuri tuo 2 ja 3 väli.
Näin myös täällä.
Kun isompaa pykältää ja kun luistoa tapahtuu niin kierrokset nousee ennenkun isompi vaihde kytkeytyy päälle.

Näin minä asian olen ymmärtänyt.
Kokemusta ei kauheesti ole tomaatista mullakaan.
Mutta ensiapuna voi nostaa laatikon painetta.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Kinnunen
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1052
Liittynyt: Ti 25.03.2003 17:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

Jeps. En tiiä onko luistamisesta vai mistä kyse mutta kun kaikki pelissä kiihyttää ni kakkoselta kolmosella vaihettaessa kierrokset nousee rajottimeen asti ja sitten vasta vaihtaa vaihteen. Muilla vaihteilla ei tätä ongelma oo eikä myöskään jos kiihyttelee tavallisesti ilman kick-downia.

Kuinkas vaarallista tuo luistaminen on automaatille?
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

No sepä ei kuullosta hyvällä :!: .
Jos asian oikein ymmärsin.
Eli luistaa loota sen välin.
Näin minä luulisin.
Sen verran vaarallista se on että tuolla menolla siitä tulee entinen.
Elikkä remonttia on luvassa.
Luistaminen ei ole milloinkaan hyvä juttu automaatissa :!:

Vastatkoon enemmän tietävät paremmin.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Kinnunen
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1052
Liittynyt: Ti 25.03.2003 17:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

Manu300cea24 kirjoitti: Sen verran vaarallista se on että tuolla menolla siitä tulee entinen.
No ei kuitenkaan ihan niin vaarallista... koska tuon rajottajaan asti tökkäämisen voi estää kun vähän ennen punarajaa löysää hieman kaasua niin sitten kyllä automaatti vaihtaa kolmoselle.
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Minusta kyllä luistaminen ja vaihdon venyttäminen on eri asia.
simppa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Ti 13.03.2007 17:20
Paikkakunta: taivalkoski

luistaminen

Viesti Kirjoittaja simppa »

oletko vaihtanut automaattilaatikon suodatinta, minulla se oli ihan likainen 123:ssa 300dieselissä niin se luisti aika paljon vaihdon jälkeen en ole ainakaan huomannut että se ainakaan niin paljon luistaa
Avatar
opcaravan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 323
Liittynyt: To 14.09.2006 20:59
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja opcaravan »

Nyt kyllä haluaisin minäkin kuulla totuuden tähän, jos luistaminen ja vaihdon venyttäminen on eri asia..??!! Omani venyttelee vaihtoja kovalla kaasulla, mutta ei kuitenkaan rajottimeen hakkaa... Ensi viikolla öljyt vaihtoon ja sitten katsellaan uudestaa... Mitähän öljyjä on porukka laitellut näihin vanhoihin tomaatteihin??
Näillä mennään:

Mercedes 300CEA 24V -91

Seat Cordoba 1.9Tdi 66kw vario/paku -00
Avatar
jaska-r
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Ke 26.07.2006 13:25
Paikkakunta: pohjois-savo

Viesti Kirjoittaja jaska-r »

Ahtopaineita tiputin jonkun verran ja vaihdoin öljyt laatikkoon. Lisäksi nostin vähän paineita laatikkoon ja nyt ei luista loota ollenkaan. Vähän on vielä 2-3 välin vaihto pitkähkö mutta niin se on ollut aina tuossa autossa.

Öljyt ei haissut palaneelle, väri oli niissä tumma, muttei kuitenkaan ihan musta. Pikkuisen oli vielä punaisen vivehdetta öljyissä.
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Silti olisin sitä meiltä että luisto ja venytys on melkein sama asia.
Riippuen kyllä paljolti mistä laatikosta on kyse.
Esim GM:n PG tunnetaan kuminauhalootana mikä venyttää, mutta siinä uskossa olen että mersun loota ei saa venyttää ollenkaan.

Voin olla ihan väärässäkin.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
mebsu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ma 10.01.2011 11:04

Re: Automaatti luistaa

Viesti Kirjoittaja mebsu »

Tarrasin vanhaan ketjuun kiinni, en viitsinyt perustaa uutta.

5-lovinen sähköautomaatti on nyt muutaman kerran tehnyt niin, että vaihteenvalitsin jää D-asentoon ja liikkeelle lähtö tuntuu myös tapahtuvan todella hitaasti luistaen. Käsinvalinta ei anna vaihtaa pienemmälle.

Ajokki on w210 270cdi vm 2000. Onko tämä tyyppivikaa joka on korjattavissa ominpäin vai täytyykö hakea vikakoodit *:lla?
w210 270cdi -00
w201 2.0 -90
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Automaatti luistaa

Viesti Kirjoittaja S202 »

Täytyy katsoa vikakoodit. Niin meneekö se vikatilaan eli 2. vaihde vaan toimii? Todennäköisesti se antaa vikakoodia epäuskottavasta nopeustiedosta ja ei sallitusta välityssuhteesta. Ekana vaihdetaan johdinlevy jne. Mutta ne vikakoodit nyt ensin, turha arpoa sen enempää.
S124 300TE
S211 E500
mebsu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ma 10.01.2011 11:04

Re: Automaatti luistaa

Viesti Kirjoittaja mebsu »

S202 kirjoitti:Täytyy katsoa vikakoodit. Niin meneekö se vikatilaan eli 2. vaihde vaan toimii? Todennäköisesti se antaa vikakoodia epäuskottavasta nopeustiedosta ja ei sallitusta välityssuhteesta. Ekana vaihdetaan johdinlevy jne. Mutta ne vikakoodit nyt ensin, turha arpoa sen enempää.
Ei, vaan lähtee mielestäni todella isolla vaihteella, niin että momenttimuunnin tuntuisi olevan kovilla.
w210 270cdi -00
w201 2.0 -90
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Automaatti luistaa

Viesti Kirjoittaja S202 »

Ahaa. No W asennossa laatikko lähtee 2:lla, ja 1 vaihdetta käyttää vaan kickdownilla. Että olisko siitä kiinni :problem: Jos ei oo niin aika outo vika. Tai no kyllä tuo käsivalintakin toimii W asennossa. No vikakoodit nyt ensin :idea:
S124 300TE
S211 E500
Tähellinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: To 28.06.2012 23:06
Paikkakunta: Lahti

Re: Automaatti luistaa

Viesti Kirjoittaja Tähellinen »

kyseisen vaihteen mikä luistaa levyt palaa ja tummuttaa öljyt
-ex W124 300TE -91
-exW204 320 CDI-08
-ex W124 300E -85
ex-W220 320 CDI -04
ex-W211 320 -03
-W201 200d -91
-w211 220cdi -03
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Automaatti luistaa

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

mebsu kirjoitti:Tarrasin vanhaan ketjuun kiinni, en viitsinyt perustaa uutta.

5-lovinen sähköautomaatti on nyt muutaman kerran tehnyt niin, että vaihteenvalitsin jää D-asentoon ja liikkeelle lähtö tuntuu myös tapahtuvan todella hitaasti luistaen. Käsinvalinta ei anna vaihtaa pienemmälle.

Ajokki on w210 270cdi vm 2000. Onko tämä tyyppivikaa joka on korjattavissa ominpäin vai täytyykö hakea vikakoodit *:lla?
Jos laatiko luistaa niin siitä tule laatikon vika tila
(Missä 2, pakki, vapaa, ja p toimii)
Sama jos olis yksi pakka kulunut niin että luistais
Näin siis 5V sähkö laatikossa tässä ketjussa taitaa olla
Enimäkseen Juttua muista vanhemista automaateista
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Vastaa Viestiin