W210 98 ilmastointi ei toimi. (Tulee vain lämmintä.)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
alille
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: To 06.04.2006 09:05
Paikkakunta: Kirkkonummi

W210 98 ilmastointi ei toimi. (Tulee vain lämmintä.)

Viesti Kirjoittaja alille »

Moi!

Tuttu vika varmaankin monelle...
Eli W210 manuaali ilmastointi, vuosimallia 98.

Juuri täytetty ja huollettu. Toimi tässä keväällä mielestäni noin 1kk.
Nyt kun kelit sopivasti lämpeni, alkoi seuraava ongelma.

1.EC siis päällä ja vivut täysin kylmällä, sekä puhallus on kovalla.
2.Ulkona lämmintä noin +21 mutta luukuista tulee varmaankin noin +32:tä.
3.Jos vivut laittaa täysin lämpimälle niin silloin tulee todella kuumaa.

Meni hetki ennen kuin ymmärsin ottaa ilmastoinnin päältä pois. Tämän jälkeen ilma oli lämpötilaltaan samaa kuin mitä ulkona.

Kompura kyllä pyörähtää kun EC laittaa päälle. (Punainen valo ei pala.).
Sen verran katsoin ventiilistä että painetta on, jonkin verran ainakin.

Eli missä vika kun Ilmastointi ei tuokkaan kylmää? Vaan hieman ulkolämpötilaa kuumempaa..

Eikö aineet pääse kompurassa pyörähtämään??
Vai onko jokin ventiili jumissa??

T:210
Spudenius
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 252
Liittynyt: Ti 19.10.2004 12:15
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Spudenius »

Ilmastointihuoltoon takas tarkistelemaan paineita väittäisin minä.
Jotenkin vaikuttaisi siltä ettei kaasu lauhtuisi lauhduttimessa vaan vasta
höyrystimessä, eli lämpöä pukkaa kabiiniin. Todella outoa.
Onko kompuralle tuleva paluuputki kuuma? Keulalle (lauhduttimelle) menevän putke kuuluukin hiukan lämmetä mutta jos kabiinista tuleva putki on kuuma/lämmin on järjestelmässä vikaa/aineet vähissä.
Ei kannata käyttää jos paluuputki kuumana. Kompura ylikuumenee ja saattaa ottaa itseensä...
MB W201 2.5 TURBO
Avatar
jussi70
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Su 17.10.2004 17:52
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja jussi70 »

Minulla saman ikäinen auto ja myös manuaali-ilmastointi. Tähän mennessä joka kevät pitänyt lisätä kylmä ainetta. Laitehan korisee jos aine on vähissä. Toiminee silti mutta ei niin tehokas kun kunnossa oleva.

Oliko korinaa/sihinää ennen kuin lakkas toimimasta?

Ja sitten tarkista/puhdista ne pässin munat(konehuoneessa oikealla puolen). Myös tämä vika on itselläni ollut ja tuli puhdistamalla kuntoon.

Nämä tarkistukset kannattanee tehdä ennen korjaamolle viemistä...

-Jussi-
W212
alille
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: To 06.04.2006 09:05
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja alille »

Jep. Tarkistamaan menen parin viikonpäästä... En ehdi ennen.
Ja täällä HKI:ssä on liian kallista..

Mainitsit niistä parista muna kellosta.. Jotenkin tuntuisi että vika ei olisi niissä, koska EC pois päältä niin ilma on sitä mitä ulkonakin.
Mut helppo juttu, joten pitää varmaankin avata.

Mitään korinoita tai muuta sen kaltaista en ole havainnut, no tämä on eka auto jossa on EC eli kokemus NOLLA..

Silloin täytön jälkeen. Ei se kovin kylmää lykännyt. Liekö putkissa jotain vikaa..
Täytön jälkeen myös ne etu ropellit pyörivät, eivät enään.
Käsittääkseni jos paine laskee alle 19 niin ne ropellit eivät lähde pyörimään. Niin toki lähtevät jos auton lämpötila nousee..

Kyseessä muuten on 300 TDT.

T:210
Spudenius
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 252
Liittynyt: Ti 19.10.2004 12:15
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Spudenius »

Melkein luulen että on vuotanut aineet mutta toisaalta sitä lisälämpöä ei voi mistään tulla jos siellä ei ainetta ole. En jotenkin usko että ne pässinkivekset liittyy tähän mutta hyvähän ne on muutenkin puhdistaa. Saattaisi myös olla paisuntaventtiili rikki tai paineanturi. Jos paineanturi on rikki eikä käynnistä tuulettimia niin saattaisi tehdä juurikin tuota.
Sitä kuivaimessa olevaa painekytkintä voisi mittailla. Siihen tulee kolme johtoa yksi on anturin syöttöjännite +4.75-5.25 V. Yksi on anturin painesignaali joka antaa seuraavanlaisesti tietoa:

2 bar = 0.5-0.75 V
10 bar = 1.4-1.8 V
18 bar = 2.4-2.8 V
28 bar = 3.5-4.0 V

Siitä viimeisestä johdosta ei ole täyttä varmuutta onko se yhteinen maa vai mikä. En ole itse päässyt mittaamaan. Mittaamalla selviää.
Virrat päälle kun mittaat.

Tuleeko muuten kylmää kun ajat kovaa moottoritiellä? Kokeilepa hetken aikaa. Jos silloin tulee kylmää johtuu vika siitä että keulaflektit ei pyöri.

Sähän oot K:nummelta niinku mäkin. Voitais ehkä kattoo jos laitettais auto testeriin kiinni, jospa näyttäis vikaa?
MB W201 2.5 TURBO
alille
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: To 06.04.2006 09:05
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja alille »

Kiitos hyvistä vastauksista.

Totta kun ajoin moottoritiellä, niin puhallus meni ns. samaksi kuin ulkona, mutta ei mitenkään kylmäksi.
Ja kun pysähdyin huoltamolle, niin johan tuli taas lämmintä..
Eli kyllä siellä ainetta on, koska se ns tavaraa siirtää.

Kirkkonummelta olen, voisin tullakin käymään. Tällä hetkellä hieman kiire vain.
Oletko alalla vai mistä sinulle on tullut vehkeet/taito?
Moni kyllä osaa sähkö hommia, mutta Väylä tekniikka voi olla monella hakusessa. (Tai näin ainakin olen ymmärtänyt).

Heitä E-mail osoite, niin vaihdetaan tietoja.

T:210
Kettunet
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: Pe 08.09.2006 13:45

Viesti Kirjoittaja Kettunet »

Moi. Kirkkonummella käytin oman w210:n sellaisessa paikassa kuin C&G Service Oy:ssä ilmastointihuollossa ja on pelannut hyvin. Eikä oo edes tuhottoman kallis paikka. Ja kaveri tekee sen mitä sovitaan eikä pelkkää valohoitoa...eli huollotkin teetän nykyään siellä...
Kettunet
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: Pe 08.09.2006 13:45

Viesti Kirjoittaja Kettunet »

Spudenius kirjoitti:Melkein luulen että on vuotanut aineet mutta toisaalta sitä lisälämpöä ei voi mistään tulla jos siellä ei ainetta ole. En jotenkin usko että ne pässinkivekset liittyy tähän mutta hyvähän ne on muutenkin puhdistaa. Saattaisi myös olla paisuntaventtiili rikki tai paineanturi. Jos paineanturi on rikki eikä käynnistä tuulettimia niin saattaisi tehdä juurikin tuota.
Sitä kuivaimessa olevaa painekytkintä voisi mittailla. Siihen tulee kolme johtoa yksi on anturin syöttöjännite +4.75-5.25 V. Yksi on anturin painesignaali joka antaa seuraavanlaisesti tietoa:

2 bar = 0.5-0.75 V
10 bar = 1.4-1.8 V
18 bar = 2.4-2.8 V
28 bar = 3.5-4.0 V

Siitä viimeisestä johdosta ei ole täyttä varmuutta onko se yhteinen maa vai mikä. En ole itse päässyt mittaamaan. Mittaamalla selviää.
Virrat päälle kun mittaat.

Tuleeko muuten kylmää kun ajat kovaa moottoritiellä? Kokeilepa hetken aikaa. Jos silloin tulee kylmää johtuu vika siitä että keulaflektit ei pyöri.

Sähän oot K:nummelta niinku mäkin. Voitais ehkä kattoo jos laitettais auto testeriin kiinni, jospa näyttäis vikaa?
Pystyykö tuolla testerillä näkemään suutinvikoja? Mulla on w210 menossa perjantaina Veholle tutkittavaksi mutta josko sopivaa korvausta vastaan onnistuis näkemään onko siellä joku muu häikkä? BTW. Pitäiskö noiden keulaflektien pyöriä molempien aina vai osaako anturit ohjata pelkästään toista tarpeen mukaan? Eilen kattelin että vain toinen pyöri...
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Kettunet kirjoitti:Pitäiskö noiden keulaflektien pyöriä molempien aina vai osaako anturit ohjata pelkästään toista tarpeen mukaan? Eilen kattelin että vain toinen pyöri...
Siinä on hihna niitten välillä, pitäisi pyöriä molempien.
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Tekipä oma ilmastointilaite eilen samaa eli kuumaa tuli, mutta vain oikealta puolelta.
Vasemmalta kylmää, kuten pitikin.

Noh, koputtelemaan närhenmunia.
Vika korjaantui, kunnes sammutin auton ja käynnistin uudestaan.
Nyt alkoikin kuumaa tulla molemmilta puolilta :x

Itse paikallistin vian närhenmunien sähköliittimeen, mutta poltettuani peukaloni toilaillessani, päätin siirtää jatkotutkimukset viikonloppuun, jolloin oletettavasti tulee hetki että kone olisi tovin viileämpikin :wink:

Välillä toimii, välillä ei.
Olkoon noin viikonloppuun saakka.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Kettunet
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: Pe 08.09.2006 13:45

Viesti Kirjoittaja Kettunet »

AM kirjoitti:
Kettunet kirjoitti:Pitäiskö noiden keulaflektien pyöriä molempien aina vai osaako anturit ohjata pelkästään toista tarpeen mukaan? Eilen kattelin että vain toinen pyöri...
Siinä on hihna niitten välillä, pitäisi pyöriä molempien.
Jaaha. oiskohan hihna poikki...pitääpäs katsoa tänään...
pekalahd
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: To 18.11.2004 21:34

Viesti Kirjoittaja pekalahd »

Samaa vikaa täällä eli välillä ilmastointi toimii ja välillä ei.

Missäs kohtaa väyrysessä noi närhenmunat on?
Jos vaikka olis niissä vika.
Tähti edessä rauhoittaa mieltä

W124 300D Turbo Ex
S210 300TDT Ex
S204 220cdi
W211 220cdi
Spudenius
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 252
Liittynyt: Ti 19.10.2004 12:15
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Spudenius »

Kettunet kirjoitti:
Spudenius kirjoitti:Melkein luulen että on vuotanut aineet mutta toisaalta sitä lisälämpöä ei voi mistään tulla jos siellä ei ainetta ole. En jotenkin usko että ne pässinkivekset liittyy tähän mutta hyvähän ne on muutenkin puhdistaa. Saattaisi myös olla paisuntaventtiili rikki tai paineanturi. Jos paineanturi on rikki eikä käynnistä tuulettimia niin saattaisi tehdä juurikin tuota.
Sitä kuivaimessa olevaa painekytkintä voisi mittailla. Siihen tulee kolme johtoa yksi on anturin syöttöjännite +4.75-5.25 V. Yksi on anturin painesignaali joka antaa seuraavanlaisesti tietoa:

2 bar = 0.5-0.75 V
10 bar = 1.4-1.8 V
18 bar = 2.4-2.8 V
28 bar = 3.5-4.0 V

Siitä viimeisestä johdosta ei ole täyttä varmuutta onko se yhteinen maa vai mikä. En ole itse päässyt mittaamaan. Mittaamalla selviää.
Virrat päälle kun mittaat.

Tuleeko muuten kylmää kun ajat kovaa moottoritiellä? Kokeilepa hetken aikaa. Jos silloin tulee kylmää johtuu vika siitä että keulaflektit ei pyöri.

Sähän oot K:nummelta niinku mäkin. Voitais ehkä kattoo jos laitettais auto testeriin kiinni, jospa näyttäis vikaa?
Pystyykö tuolla testerillä näkemään suutinvikoja? Mulla on w210 menossa perjantaina Veholle tutkittavaksi mutta josko sopivaa korvausta vastaan onnistuis näkemään onko siellä joku muu häikkä? BTW. Pitäiskö noiden keulaflektien pyöriä molempien aina vai osaako anturit ohjata pelkästään toista tarpeen mukaan? Eilen kattelin että vain toinen pyöri...
Suutinviat näkee kyllä riippuen minkä ikäinen auto on. Jos auto on uudempi esim 2002 niin pystyy tehdä suutintestin (tosin vain CDI:lle ei
bensakoneisille). Laitan YV:llä yhteystietoja niin sovitaan käynnistä jos sulla on se CDI kone. Näkeehän sillä vikakoodit ym kaikista koneista mutta suutintesti on vain CDI:lle...

Muokkaus:
Tarkennetaan tähän että kyse on moottorinohjaussoftasta. Jos on CDI 1 niin ei saa suutintestiä, jos siitä ylempi niin toimii suutintestit.
Kokeilin vm2000 W202:een niin ei toimi kun taas vm2000 W210:ssä toimii.
Se on vähän vaikea sanoa kokeilematta noissa vuosituhannen vaihteen vehkeissä.
Viimeksi muokannut Spudenius, Ke 30.05.2007 19:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB W201 2.5 TURBO
Rassaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: Ke 28.04.2004 12:25
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja Rassaaja »

Ari66 kirjoitti:Tekipä oma ilmastointilaite eilen samaa eli kuumaa tuli, mutta vain oikealta puolelta.
Vasemmalta kylmää, kuten pitikin.

Noh, koputtelemaan närhenmunia.
Vika korjaantui, kunnes sammutin auton ja käynnistin uudestaan.
Nyt alkoikin kuumaa tulla molemmilta puolilta :x

Itse paikallistin vian närhenmunien sähköliittimeen, mutta poltettuani peukaloni toilaillessani, päätin siirtää jatkotutkimukset viikonloppuun, jolloin oletettavasti tulee hetki että kone olisi tovin viileämpikin :wink:
Ne magneettiventtiilit pikeentyvät sähköpuolelta eli siis se käämin sisällä liikkuva osa. Varsinkin näin käy jos sattuu vuotamaan jäähdytysnestettä yhtään sinne sisälle. Ne näyttävä ja tuntuvat kyllä löysille, mutta pinnassa on tahmeaa likaa, joka kuumetessaan jumittaa. Kun sen lian siitä raaputtaa pois niin taas toimivat. Pinta pitää tulla kirkkaaksi.
Avatar
jpp
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 180
Liittynyt: La 13.01.2007 15:39
Paikkakunta: riihimäki

Viesti Kirjoittaja jpp »

veikkaisin että närhenmunat takertelee.eikös kompura lopeta toimimasta kun järjestelmän paine on alhainen.itsellä ainakin tekee sen.kovempi puhalluskin toimii mutta kompura ei käynnisty.silloin kun ilmastointi toimi niin närhenmunat temppuili vain ilmastointi päällä,apukuskille tuli kuumaa ja koputtelu auttoi kunnes taas käynnisti.
w123 -83 käyttö/tuleva harrastepeli
w210 -95 ruosteinen projekti
w124 -95 200da
w123ce -81 uusin tulokas,kesäauto
Kettunet
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: Pe 08.09.2006 13:45

Viesti Kirjoittaja Kettunet »

AM kirjoitti:
Kettunet kirjoitti:Pitäiskö noiden keulaflektien pyöriä molempien aina vai osaako anturit ohjata pelkästään toista tarpeen mukaan? Eilen kattelin että vain toinen pyöri...
Siinä on hihna niitten välillä, pitäisi pyöriä molempien.
FYI: Tarkistin asian. Ei oo hihnaa noiden välillä. Eikä tarvi pyöriä molempien. Molemmissa oma sähkömoottori ja anturien antamien tietojen perusteella sitten pyörittelee toista tai molempia. Tämä tieto siis Veholta. Vanhemmissa ehkä asia on hoidettu remmillä...??
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Ahaa..-97 mallisessa on hihna välillä, uudemmassa sitten kai erilailla.

Edit: tosin itse en ole tuotakaan tarkistanut, luotettavasta lähteestä tosin tieto peräisin 8)
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

1998 -mallissakin on vielä hihna.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Kettunet
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: Pe 08.09.2006 13:45

Viesti Kirjoittaja Kettunet »

Ok. Mulla on rekisteröity 12/99 eli onko tuo nyt sitten vm.2000. Siinä ei oo remmiä...
alille
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: To 06.04.2006 09:05
Paikkakunta: Kirkkonummi

Vika alkaa löytymään

Viesti Kirjoittaja alille »

Moi!

No niin vika siis alkaa löytymään..
Normaali vika, kenno edestä siis vuotaa.

Eli kenno ja kuivain uusiksi. Onko kenelläkään ehdotuksia mistä saisi osat tai koko työn edullisesti/hyvin tehtynä?

T:210
Vastaa Viestiin