w123 240D:n viritys

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
kttopar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 28.12.2003 10:29
Paikkakunta: Kuopio

w123 240D:n viritys

Viesti Kirjoittaja kttopar »

Olen ajatellut virittää 240 dieselin pumppua. Onnistuuko se mitenkään helposti kotikonstein tehtävissä vai onko pumppu vietävä korjaamolle ?
Vuosimalli on -78, joten savutestiä ei tarvitse tehdä.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: w123 240D:n viritys

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

kttopar kirjoitti:Olen ajatellut virittää 240 dieselin pumppua. Onnistuuko se mitenkään helposti kotikonstein tehtävissä vai onko pumppu vietävä korjaamolle ?
Vuosimalli on -78, joten savutestiä ei tarvitse tehdä.
syöttöruuvin pitäis löytyä sieltä pumpun perästä peltilevyn alta... ainaki näissä uudemmissa OM60x sarjassa... eiköhän se vanhempi OM61X ole saman tyylinen.

jos säätö tapahtuu muiden merkkien tapaan niin syöttö suurenee kun ruuvia kiristää... ja vastaavasti pienenee ku ruuvia avaa...
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Onnistuu, mutta teho ei juurikaan kasva, vaan savutus. Pumpun takakannen alla, alareunassa, ulkoreunassa, kannen kuhmun kohdalla, on syöttöruuvi. Sitä kun avaa, niin syöttö kasvaa, ihan kuin w124:ssä. Samalla tyhjäkäynti nousee. Oikean tyhjäkäynnin säätöruuvi löytyy saman luukun alta vastakkaisesta reunasta, samanlainen ruuvi. Sitä täytyy kääntää samaan suuntaan ja sama määrä, niin silloin pumppu pysyy säädössää. Ruuveja voi pyöritellä myös koneen käydessä, vaikka siellä ei olekaan silloin öljyä. Äläkä sitten yritäkkään säätää tässä tapauksessa tyhjäkäyntiä pumpun päällä olevasta ns. tyhjäkäynnin säätöruuvista, se vaikuttaa tyhjäkäynnin jousen jäykyyteen ja sitä enemmän pyörittämällä autoon tulee bensavehkeen tyhjäkäynti. (siis huonossa mielessä)


Edit:
Jos siinä on muuten alipainetoiminen säädin, niin sitten tämä ohje ei päde.
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

...

Viesti Kirjoittaja jarski »

-78:ssahan on vielä alkuperäisenä vanhanmallimen pumppu. Sellainen johon pitää lisätä öljyä, samanlainen kuin Pystärissä. Siinä ei muistaakseni ole sellaista luukkua perässä kuin uudemmissa on...
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
kttopar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 28.12.2003 10:29
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja kttopar »

Kyseessä oleva auto on USA mallia, joten siinä uudemman mallin pumppu.
Avatar
Jani Haataja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani Haataja »

Mulla oli 220D -78 se uudemman mallinen pumppu...
Siihen kun lisäsi syöttöä niin ei lisääntyny ko kulutus...
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986

Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85

http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Avatar
rönttä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: To 13.11.2003 15:32
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja rönttä »

no mites on voiko tommoseen 240D -84: seen saaha lisää tehoa muuten kuin unissaan :oops:
viime yönä oli postia jakaessa ainaki niin liukasta että löi tyhjää vaikka ajo tasakaasulla 80 :shock: oli muuten liukasta!
Trust me I know what I'm doing...
Ville S.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 256
Liittynyt: Su 05.10.2003 19:35
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

Kaverilla oli just 240D ja vm-84. Ennen syötön lisäystä oli 74hv ja syötön ruuvauksen jälkeen 86hv. Ei se pahemmin edes savuttanu.
E 290TDT Avantgarde
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1222
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

rönttä kirjoitti:no mites on voiko tommoseen 240D -84: seen saaha lisää tehoa muuten kuin unissaan :oops:
viime yönä oli postia jakaessa ainaki niin liukasta että löi tyhjää vaikka ajo tasakaasulla 80 :shock: oli muuten liukasta!
Osta (käytetty) turbosarja ja cooleri. :wink:
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
Jani Haataja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani Haataja »

Pitää vissiin kokeilla mitä tämä tekisi tuolla syötön säädöllä... Tai no tiedä kannattaako vanhusta enään kiusata...
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986

Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85

http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Vastaa Viestiin