Pumpunsäätö ja koneen kestävyys
Pumpunsäätö ja koneen kestävyys
Tammikuun alussa (ja aiemminkin...) tällä palstalla keskusteltiin pumpunsäätöpaikoista, ja ko. toimenpiteellä saavutettavasta tehopiristyksestä.
Jäin miettimään, kun ei kuulemma ole ilmaista lounasta, että jos teho nousee mutta kulutus laskee, niin tarkoittaako se korkeampaa viritysastetta ja lyhyempää moottorin ikää? Minulla on 300 TD -93, olen suunnitellut ajaa sillä vielä satoja tuhansia kilometrejä, mutta miten käy kestävyyden kun otetaan enemmän tehoja irti?
Sikäli kun, osaatteko neuvoa uusimaalaista luotettavaa paikkaa? Onko kokemusta Klaukkalan Dieselistä?
Ja samaan syssyyn: onkohan tyhjäkäynnillä kuuluva kirkasääninen kilkuttava kolina (venttiilit?) normaalia D-Mersulle, vai pitäisikö säikähtää ja tehdä jotain?
kyselee Virgil
Jäin miettimään, kun ei kuulemma ole ilmaista lounasta, että jos teho nousee mutta kulutus laskee, niin tarkoittaako se korkeampaa viritysastetta ja lyhyempää moottorin ikää? Minulla on 300 TD -93, olen suunnitellut ajaa sillä vielä satoja tuhansia kilometrejä, mutta miten käy kestävyyden kun otetaan enemmän tehoja irti?
Sikäli kun, osaatteko neuvoa uusimaalaista luotettavaa paikkaa? Onko kokemusta Klaukkalan Dieselistä?
Ja samaan syssyyn: onkohan tyhjäkäynnillä kuuluva kirkasääninen kilkuttava kolina (venttiilit?) normaalia D-Mersulle, vai pitäisikö säikähtää ja tehdä jotain?
kyselee Virgil
Re: Pumpunsäätö ja koneen kestävyys
venttilien paininkupit siellä kilkattaa.... tai miksikä niitä oikeaasti sanotaan... ei ole vaarallista mutta pirullinen ääni.... hoidoksi voi kokeilla toisenlaisia öljyjä...virgil kirjoitti:Tammikuun alussa (ja aiemminkin...) tällä palstalla keskusteltiin pumpunsäätöpaikoista, ja ko. toimenpiteellä saavutettavasta tehopiristyksestä.
Jäin miettimään, kun ei kuulemma ole ilmaista lounasta, että jos teho nousee mutta kulutus laskee, niin tarkoittaako se korkeampaa viritysastetta ja lyhyempää moottorin ikää? Minulla on 300 TD -93, olen suunnitellut ajaa sillä vielä satoja tuhansia kilometrejä, mutta miten käy kestävyyden kun otetaan enemmän tehoja irti?
Sikäli kun, osaatteko neuvoa uusimaalaista luotettavaa paikkaa? Onko kokemusta Klaukkalan Dieselistä?
Ja samaan syssyyn: onkohan tyhjäkäynnillä kuuluva kirkasääninen kilkuttava kolina (venttiilit?) normaalia D-Mersulle, vai pitäisikö säikähtää ja tehdä jotain?
kyselee Virgil
Re: Pumpunsäätö ja koneen kestävyys
Justiinsa...olenkin useaan otteeseen vihjaillut samaa asiaa,tämä epä-uskoisuus pumppujen säätötoimien tuomasta tehosta/kestävyydestä on ja pysyy minulla.Niinkuin olen aiemmissa topiceissa kertonut uskomukseni olevan että mersut lähtee tehtaalta varmasti parhaissa säädöissä sen käyttö-ikää ajatellen.Epäilen vakaasti ajamattomien kilometrien lyhenevän näillä säätötoimilla.Tuossa viikonlopun mietittyäni asiaa teinkin periaatepäätöksen luottaa niihin säätöihin mitä stuttgarttin insinjöörit on sinne päättäny, tuhansien ja taas tuhansien testikilometrien jälkeen, asetella.On ne herrat siellä ajanu jokusen mersunkoneen eri säädöillä loppuun asti.virgil kirjoitti:Tammikuun alussa (ja aiemminkin...) tällä palstalla keskusteltiin pumpunsäätöpaikoista, ja ko. toimenpiteellä saavutettavasta tehopiristyksestä.
Jäin miettimään, kun ei kuulemma ole ilmaista lounasta, että jos teho nousee mutta kulutus laskee, niin tarkoittaako se korkeampaa viritysastetta ja lyhyempää moottorin ikää? Minulla on 300 TD -93, olen suunnitellut ajaa sillä vielä satoja tuhansia kilometrejä, mutta miten käy kestävyyden kun otetaan enemmän tehoja irti?
Sikäli kun, osaatteko neuvoa uusimaalaista luotettavaa paikkaa? Onko kokemusta Klaukkalan Dieselistä?
Ja samaan syssyyn: onkohan tyhjäkäynnillä kuuluva kirkasääninen kilkuttava kolina (venttiilit?) normaalia D-Mersulle, vai pitäisikö säikähtää ja tehdä jotain?
kyselee Virgil
Voihan se tietysti olla et täällä meillä on huomattavasti viisaampia,esim kuukauden dieselkurssin käyneitä hemmoja jotka laittaa helposti mersun moottorigurut penkin alle(aikas rumasti sanottu kyllä,mut ei ne siellä mitään tyhjäpäitä ole.
Tiedän kyllä kuinka eri tyyppisistä polttomoottoreista tehoja veivataan,mut kyllä se tulee tehtyä aina käyttö-iän kustannuksella.Että tällaista mieltä...
Mitä tulee tuohon kilkatukseen,ni venttiilit ei kyl oikeastaan pidä kilkattamistyyppistä ääntä vaan enemmän nak nak nak nak nak nak naputustyyppistä.sellainen kilkatus mun mielestä saattaisii tulla vaikka tuulettimen hihnan autom.kiristäjästä,tai alip.pumpusta.Mikäli tämä ääni nyt kuitenkin tulee venttiileistä ja aina kun auton laskee tyhjäkäynnille,olisin kyllä oikeastikin huolissani,koskapa autom.venttiilinnostajat eivät saa painetta tarpeeksi tyhjä käynnillä,mikä taas viittaa vajaaseen öljyn paineeseen,tai tukkoisiin nostajan kanaviin.Ei sais kuulua hydr.venttiilin nostajilla varustetusta moottorista mitään venttiilien naputusta.
Niin, onhan se surullista kun ei tule tehoa pumppua säätämällä ja sitten ei konekaan enää kestä vaikkei tule sitä tehoakaan...
No, leikki sikseen.
En ole kyllä kenenkään kuullut kertovan, että MB kone olisi pumpulla lisätyn tehon takia hajonnut ? Kun ei ne vielä mitään maailmanlopun tehoja ole jos kaksilitraisesta otetaan 90 hv luokkaa.
Näitä juttuja lukee moni, jolla on pumppua "tuunattu" mersusta, kertokaapa onko ollut ongelmia ?
Toki jokaisen kannattaa harkita ihan itse omat tarpeensa, ja jos vähänkin epäilyttää kestävyys,ajelee vakiona. Ei siitä tehosta mitään iloa ole jos koko ajan pelottaa että mikä särkyy.
No, leikki sikseen.
En ole kyllä kenenkään kuullut kertovan, että MB kone olisi pumpulla lisätyn tehon takia hajonnut ? Kun ei ne vielä mitään maailmanlopun tehoja ole jos kaksilitraisesta otetaan 90 hv luokkaa.
Näitä juttuja lukee moni, jolla on pumppua "tuunattu" mersusta, kertokaapa onko ollut ongelmia ?
Toki jokaisen kannattaa harkita ihan itse omat tarpeensa, ja jos vähänkin epäilyttää kestävyys,ajelee vakiona. Ei siitä tehosta mitään iloa ole jos koko ajan pelottaa että mikä särkyy.
93-mallin 250 dieselissä oli uudekseltaan aikoinaan venttiilien naputusta. Merkkikorjaamolla sanoivat silloin, että tehdas epäilee liian korkean öljynpinnan aiheittavan kuplia öljyyn, jotka taas joustavat venttiilin tasaimessa.
Kehoittivat kokeilemaan öljypinnan laskemista puoleen väliin, jolloin kampiakseli ei vatkaa öljyä vaahdoksi.
Kehoittivat kokeilemaan öljypinnan laskemista puoleen väliin, jolloin kampiakseli ei vatkaa öljyä vaahdoksi.
Tuolla ylempänä hehkutettiin sitä, että mersun insinöörit on tehneet sitä ja tätä ja tietäävät kaiken koneestaan.
Se on varmasti totta.
Mutta pikku huomiona. Mersun insinöörit eivät ole suunnitelleet syöttöpumppua, vaan se on alihankinta - made by Bosch.
Kyllä niissä moottoreissa on eroja, koska kaikki pumput eivät ole samanlaisia. Pumput on säädetty alunperin tuotantotoleranssien sisään, jotka voivat olla merkittäviä eroja jopa perskannikassa asti.
Joten uskallan väittää, että kahta mekaanisella syöttöpumpulla varustettua samanlaista moottoria antavat erilaisen tehokäyrän dynamometrissä jos niitten pumppuja ei ole tasattu.
(Nyt tähän tulee tietysti tuhat vastaanväittäjää ja mesedesi hävis kaiken kymmenen nolla )
Se on varmasti totta.
Mutta pikku huomiona. Mersun insinöörit eivät ole suunnitelleet syöttöpumppua, vaan se on alihankinta - made by Bosch.
Kyllä niissä moottoreissa on eroja, koska kaikki pumput eivät ole samanlaisia. Pumput on säädetty alunperin tuotantotoleranssien sisään, jotka voivat olla merkittäviä eroja jopa perskannikassa asti.
Joten uskallan väittää, että kahta mekaanisella syöttöpumpulla varustettua samanlaista moottoria antavat erilaisen tehokäyrän dynamometrissä jos niitten pumppuja ei ole tasattu.
(Nyt tähän tulee tietysti tuhat vastaanväittäjää ja mesedesi hävis kaiken kymmenen nolla )
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Juurikin näin!Mesedesi kirjoitti:Tuolla ylempänä hehkutettiin sitä, että mersun insinöörit on tehneet sitä ja tätä ja tietäävät kaiken koneestaan.
Se on varmasti totta.
Mutta pikku huomiona. Mersun insinöörit eivät ole suunnitelleet syöttöpumppua, vaan se on alihankinta - made by Bosch.
Kyllä niissä moottoreissa on eroja, koska kaikki pumput eivät ole samanlaisia. Pumput on säädetty alunperin tuotantotoleranssien sisään, jotka voivat olla merkittäviä eroja jopa perskannikassa asti.
Joten uskallan väittää, että kahta mekaanisella syöttöpumpulla varustettua samanlaista moottoria antavat erilaisen tehokäyrän dynamometrissä jos niitten pumppuja ei ole tasattu.
(Nyt tähän tulee tietysti tuhat vastaanväittäjää ja mesedesi hävis kaiken kymmenen nolla )
Olen ajanut kymmeniä eri 200D ym. mersuja.
Ei ole vielä ollut kahta samanlaista...
Toisilla ei pitäisi mennä muun liikenteen joukkoon ja taas toiset kulkee ihan koko 60hepan edestä.
Ja eihän se ole välttämättä virittämistä, jos pumppu säädetään ns. optimialueelle.
Voi jopa se konekin kestää kauemmin, kun on säädöt kohdallaan!
****Ihan pakko kommentoida sivusta seuranneena... On tiedossa omalla paikkakunnalla yks lastutettu 320CDI joka ei sitä kestänyt,oletettavasti sai kenkää kiitettävästi. Nyt tilalla 55AMG ja muutenkin tottunut ripeisiin autoihin. Kuskista kii kuinka kestää.Pepekyy kirjoitti:Vielä sen verran tosta ruuvaamisesta, että onko kenellekkään tullut tietoon (ei mitään esson paarin juttuja) yhtään konerikkoa, näissä uudemmissa autoissa, joihin on laitettu lastu.
Samoin yks vanhempi ruuvattu 200D ei kestänyt kun löylyä kiukaassa "ihan v***sti" kuten kuului kommentit autosta Todistajia löytyy tämänkin palstan lukijoista.
Maltillisesti viritettynä vain pumppua säätämällä vanhat mersut kestää ja kestää,uudet jo vakiona huomattavasti kireämpiä. Sitten kun heitetään peliin cooleria,isoa turboa,elementtejä vaihdetaan pumppuun jne.,ajokilometrit vähenee suhteessa käyttöön/tehoon mutta edelleenkin ajetaan paljon ihan tavallisessa käytössä. Jos 200D:tehot alkaa kakkosella ja kuski repii ku viimestä päivää,hajoaa heti. Järki päässä kestää moitteetta!
Joo, ei ne koneen minkään pumpun säätämisen takia hajoa, ne tehot jotka sillä saadaan ovat tosiaan jossain 10-20 % luokissa, eikä todellakaan käytännössä vaikuta kestävyyteen, eihän täällä ajeta koko päivää lusikka pohjassa.
Toisekseen esim. saksantuontiautoissa usein ovat säädöt tosi laihalla, oikeastaan kaikissa jotka olen tavannut, johtunee saksan ankarista päästönormeista, eli nämä autot eivät todellakaan ole optimisäädöissä.
Toki käytöstä se kestävyys on kiinni, mutta jos haluat vielä lisää kilometrejä niin ruuvaa kaasuvaijeria löysälle niin että kaasu aukeaa vain 80 %:sesti, taas tulee lisää kilometrejä kun kaasu ei aukea kokonaan
Toisekseen esim. saksantuontiautoissa usein ovat säädöt tosi laihalla, oikeastaan kaikissa jotka olen tavannut, johtunee saksan ankarista päästönormeista, eli nämä autot eivät todellakaan ole optimisäädöissä.
Toki käytöstä se kestävyys on kiinni, mutta jos haluat vielä lisää kilometrejä niin ruuvaa kaasuvaijeria löysälle niin että kaasu aukeaa vain 80 %:sesti, taas tulee lisää kilometrejä kun kaasu ei aukea kokonaan
Sekään ei taas bensa-autoissa ole kovinkaan järkevää. Jos polttoaineseos väännetään laihalle, pakoventtiileiden pintalämpötila kohoaa ja on vaarana polttaa pakoventtiilin reunaan sellainen kolo, jonka takia yksi mäntä joutuu heilumaan vaan myötätunnosta muita kohtaan.Mauri H. kirjoitti:
Toisekseen esim. saksantuontiautoissa usein ovat säädöt tosi laihalla, oikeastaan kaikissa jotka olen tavannut, johtunee saksan ankarista päästönormeista, eli nämä autot eivät todellakaan ole optimisäädöissä.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
varmaan oli kyse diesel autoista...Mesedesi kirjoitti:Sekään ei taas bensa-autoissa ole kovinkaan järkevää. Jos polttoaineseos väännetään laihalle, pakoventtiileiden pintalämpötila kohoaa ja on vaarana polttaa pakoventtiilin reunaan sellainen kolo, jonka takia yksi mäntä joutuu heilumaan vaan myötätunnosta muita kohtaan.Mauri H. kirjoitti:
Toisekseen esim. saksantuontiautoissa usein ovat säädöt tosi laihalla, oikeastaan kaikissa jotka olen tavannut, johtunee saksan ankarista päästönormeista, eli nämä autot eivät todellakaan ole optimisäädöissä.
järjestäen jokaisesta diesel w124, w201, jotka on saksasta tuotu, on syöttö liian pienellä, jos vertaa suomessa myynnissä olleilla.
Niin ja nythän oli puhe dieseleistä, joissa asia on päinvastoin, laiha seos -> viileämpi käyntilämpötila.Mesedesi kirjoitti:Sekään ei taas bensa-autoissa ole kovinkaan järkevää. Jos polttoaineseos väännetään laihalle, pakoventtiileiden pintalämpötila kohoaa ja on vaarana polttaa pakoventtiilin reunaan sellainen kolo, jonka takia yksi mäntä joutuu heilumaan vaan myötätunnosta muita kohtaan.Mauri H. kirjoitti:
Toisekseen esim. saksantuontiautoissa usein ovat säädöt tosi laihalla, oikeastaan kaikissa jotka olen tavannut, johtunee saksan ankarista päästönormeista, eli nämä autot eivät todellakaan ole optimisäädöissä.