Öljyn imuvaihdot?
200D:ssä oli kyl kiva ominaisuus toi että voi ylä kautta vaihtaa öljyt kun teki rasia poralla panssariin reiän eka, tilaa on ja ei mennyt aikaa kun just se puol tuntia
M-B S124 E300 TDT Sportline(talviunilla keräämässä voimia), w201 rally edition, Audi Typ81TQ, VW T3 DOKA Syncro, VW T3 Bluestar multivan, kasa muita tölkkejä ja muutama ratalelu.
Re: Öljyn imuvaihdot?
Tuli ostettua tommonen alipainetoiminen imuvaihtaja.Semmosta vaan pähkäilin,että pitääkö öljyn täyttökorkki olla kiinne,kun noitä öljyjä alkaa imasemaan?
Luuisi,että pitää olla kiinni,että saa sinne sen alipaineen
Luuisi,että pitää olla kiinni,että saa sinne sen alipaineen
MB 250d autom.-93
MB 200d autom.-89,ei liikenteessä.
MB E200cdi autom. -01 kesäauto
MB 240d -81 kesäauto
MB 200d autom.-89,ei liikenteessä.
MB E200cdi autom. -01 kesäauto
MB 240d -81 kesäauto
Re: Öljyn imuvaihdot?
Ei mitään väliä Alipaine on imupumpussa, jos se olisi moottorissa ei sieltä mitään tulisi.
oulaistenliikenne.fi
Re: Öljyn imuvaihdot?
No niinpä tietystidealer kirjoitti:Ei mitään väliä Alipaine on imupumpussa, jos se olisi moottorissa ei sieltä mitään tulisi.
MB 250d autom.-93
MB 200d autom.-89,ei liikenteessä.
MB E200cdi autom. -01 kesäauto
MB 240d -81 kesäauto
MB 200d autom.-89,ei liikenteessä.
MB E200cdi autom. -01 kesäauto
MB 240d -81 kesäauto
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5679
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: Öljyn imuvaihdot?
juu, näinhän se on ja imasemalla kun vaihtaa öljyt sinne ei jää muuta kun "pölyt"dealer kirjoitti:Ei mitään väliä Alipaine on imupumpussa, jos se olisi moottorissa ei sieltä mitään tulisi.
mullon pelkkiä romuja vaan
Re: Öljyn imuvaihdot?
Öljytikun putkea imuputkena käyttäen onnistui 203:sessa, 270 koneella hienosti.
ML:ssä sama 270 kone, eikä tule kuin 1,5-2 litraa pihalle.
Yritin tunkea imurin imuletkua tikunputkeen, mutta vaikka kuinka pyörittelin ja eri asennoissa koitin lykkiä, en saanu puoliakaan öljyistä pois.
Letku oli kyllä melkoinen lörppö, taisi tökätä johonkin aina...
Onnistuisikohan kovalla imuputkella imaisu, saisi menemään suoraan öljytikun suuntaisesti?
Kokemuksia ML:stä, tai muista missä tikunputkea ei voi käyttää?
ML:ssä sama 270 kone, eikä tule kuin 1,5-2 litraa pihalle.
Yritin tunkea imurin imuletkua tikunputkeen, mutta vaikka kuinka pyörittelin ja eri asennoissa koitin lykkiä, en saanu puoliakaan öljyistä pois.
Letku oli kyllä melkoinen lörppö, taisi tökätä johonkin aina...
Onnistuisikohan kovalla imuputkella imaisu, saisi menemään suoraan öljytikun suuntaisesti?
Kokemuksia ML:stä, tai muista missä tikunputkea ei voi käyttää?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 213
- Liittynyt: Su 31.10.2010 21:29
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Öljyn imuvaihdot?
" Roistolle " tiedoksi, M 102 suodatin valuu kyllä tyhjäksi kun imet oljyt ensin mottorista ja vasta sen jälkeen suodatin pois. Omien
kokemusten mukaan suodatin on silloin aivan tyhjä öljystä. Näin ainakin omissa M 102 moottoreissa toimii. Mielestäni myös suodatin on hyvässä
paikassa kun on asianmukaset suodatinavaimet.
kokemusten mukaan suodatin on silloin aivan tyhjä öljystä. Näin ainakin omissa M 102 moottoreissa toimii. Mielestäni myös suodatin on hyvässä
paikassa kun on asianmukaset suodatinavaimet.
Re: Öljyn imuvaihdot?
Ainakin itse olen huomannut, että ei kaikki mersun koneet ole tehty imuvaihdolle. Jos sieltä mittatikun putkesta tulee kaikki ulos, on se sille tehty, mutta jos ei tule, niin ei vaan tule. Kerran hämmästelin M113 koneen öljypohjaa ja siinä öljytikun putki tuli semmoseen syvennykseen, joka oli mielestäni alempana, kuin öljyproppu. Siinä olenkin aina käyttänyt imuvaihtoa. M111 moottori SLKssa ei toiminut imuvaihtimella. Ei tullut vissiin kuin muutama desi öljyä mittatikun putkesta.
Re: Öljyn imuvaihdot?
Voi käyttää ja toimii kaikissa, vasta joissain OM651 koneissa on eri kokoinen tikun putken pää ja sitä ei ole tehty imuvaihtajalle.
Ellei öljyt tule putkesta on joko liian kylmää öljyä / tehoton imuri tai joku pääsiäiskäsi on tehnyt vaikkapa imusarjaremonttia ja väännellyt tikun putken.
Ellei öljyt tule putkesta on joko liian kylmää öljyä / tehoton imuri tai joku pääsiäiskäsi on tehnyt vaikkapa imusarjaremonttia ja väännellyt tikun putken.
oulaistenliikenne.fi
Re: Öljyn imuvaihdot?
Onko tuolla auton asennolla kovasti merkitystä?Ilmeisesti paras,jos pikkasen mittatikun puolelle kallellaan?
MB 250d autom.-93
MB 200d autom.-89,ei liikenteessä.
MB E200cdi autom. -01 kesäauto
MB 240d -81 kesäauto
MB 200d autom.-89,ei liikenteessä.
MB E200cdi autom. -01 kesäauto
MB 240d -81 kesäauto
Re: Öljyn imuvaihdot?
W124 250D & 300D:ssa jää öljyä reipas määrä vaihtumatta jos mittatikunkautta vaihtaa.
Re: Öljyn imuvaihdot?
Sinun tapauksessasi ei voi olla käyttäjän virheestä kyse mutta joku yksilöllinen ongelma tuon täytyy olla jos et saa imemällä tyhjemmäksi kuin propusta. Outoa jos vielä kahdella autolla sama juttu.Jari Ke kirjoitti:W124 250D & 300D:ssa jää öljyä reipas määrä vaihtumatta jos mittatikunkautta vaihtaa.
Itse viimeksi 124:sta vaihtanut imuvaihtajalla öljyt varmaan 25 vuotta sitten mutta kyllä ne hyvin tuli sekä 300 TDT:stä että jostain 200 D:stä. Korjaamokäsikirjakin antaa imuvaihdolle ohjeet ja nimenomaan työkalulle joka kiinnitetään öljytikun putken yläpäähän suoraan.
Veikkaisin että yleensä imuvaihtajilla virheenä liian kylmät öljyt ja huono imuri niin ei jaksa imeä ja/tai sitten unohdetaan päästää suodatin tyhjäksi. Kyllä vielä vahvasti uskoisin tuohon yllä olevaan dealerin kommenttiin, jos öljyt noista autoista ei tule kunnolla ulos niin auto ei ole ihan alkuperäisessä kunnossa.
Re: Öljyn imuvaihdot?
Enpä tiedä, sama imuri imi C:stä hienosti.
Öljyt kuumat suoraan ajosta.
Voiko liittyä siihen, että ML:ssä putki on etuosassa konetta, ja C:ssä tuolla imusarjan takana?
Eri paikkaanhan se menee öljypohjassa, jos edessä on jotain tiellä eikä ole voitu vetää putkea pohjalle asti?
...kunhan yritän keksiä syytä, (ainakaan minun) möllistä ei imemällä tule, se on varma.
Hienoahan se olisi jos toimisi imuroimalla.
ML:ssä kun proppu on vielä sijoitettu niin, että öljy tulee roiskumalla osuessaan osiin ennenkuin tippuu alas.
Öljyt kuumat suoraan ajosta.
Voiko liittyä siihen, että ML:ssä putki on etuosassa konetta, ja C:ssä tuolla imusarjan takana?
Eri paikkaanhan se menee öljypohjassa, jos edessä on jotain tiellä eikä ole voitu vetää putkea pohjalle asti?
...kunhan yritän keksiä syytä, (ainakaan minun) möllistä ei imemällä tule, se on varma.
Hienoahan se olisi jos toimisi imuroimalla.
ML:ssä kun proppu on vielä sijoitettu niin, että öljy tulee roiskumalla osuessaan osiin ennenkuin tippuu alas.
Re: Öljyn imuvaihdot?
Kyllä mullakin tuon väykyn (sama kone) öljyt tulee hyvin imemällä, ja eteen siinäkin tikku tulee. Tuossa motonetin pumpattavassa vaihtajassa se imuletku on kyllä sellasta jäykkää paksua muovia, joka menee justjajust tikun putkeen.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Öljyn imuvaihdot?
Ja muun merkkisissä ei kaikissa sovi ollenkaan.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
Re: Öljyn imuvaihdot?
Jotain hämminkiä on ellei öljyt tule imuvaihtajalla pois. Oli sitten 124 tai ML kyseessä.
- Onko huomioitu että mittatikun putkessa on kyljessä ihan ylhäällä pieni reikä sivussa, eli imuvaihtajan suukappale on työnnetty mittatikun yläpäässä olevan laajennuksen pohjaan ja suukappaleen alapäässä on ollut oikean kokoinen o-rengas tms. tiivisteenä
Joskus öljyjä yritetään imeä työntämällä muoviputki mittatikun putkeen syvälle. EI EI.
- Onko huomioitu että mittatikun putkessa on kyljessä ihan ylhäällä pieni reikä sivussa, eli imuvaihtajan suukappale on työnnetty mittatikun yläpäässä olevan laajennuksen pohjaan ja suukappaleen alapäässä on ollut oikean kokoinen o-rengas tms. tiivisteenä
Joskus öljyjä yritetään imeä työntämällä muoviputki mittatikun putkeen syvälle. EI EI.
oulaistenliikenne.fi
Re: Öljyn imuvaihdot?
Ei kai se mitään haittaa, kunhan vaan on tiivis. Tai jos on niin ohut imupilli mikä menee pohjaan asti (no reikä on kyllä jo silloin aika pieni)?dealer kirjoitti:
Joskus öljyjä yritetään imeä työntämällä muoviputki mittatikun putkeen syvälle. EI EI.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Öljyn imuvaihdot?
Minä olen vaihtanut mb w210 200CDI:n koko omistusajan imuvaihtajalla öljyt. Kone lämpimäksi suodatin ylös jotta jotta valuu tyhjäksi
ja sen jälkeen imuvaihtajan nailoninen imuputki tikunreiästä pohjaan asti pumppu käyntiin 1-2min ja on varmasti tyhjä .
ja sen jälkeen imuvaihtajan nailoninen imuputki tikunreiästä pohjaan asti pumppu käyntiin 1-2min ja on varmasti tyhjä .
MB W-210 200cdi vm 99
Re: Öljyn imuvaihdot?
Hmmm. olisinkohan jotenkin väärin sen imurin laittanut slkhoni. Täytyy ens kerralla olla tarkempi.
Re: Öljyn imuvaihdot?
Miksi ei ei ? Jos putken putsaa päältä ja on antanut valua tyhjäksi. Voitko dealer tarkentaa.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
Re: Öljyn imuvaihdot?
Mersujen mittatikun putki on nimenomaan suunniteltu imuvaihtoa varten. (paitsi ne uudemmat pienellä päällä olevat)
Ei ole mitään syytä yrittää työntää imuputkea sen kautta öljypohjaan saakka, mahdollisuus siihen että öljyä jää moottoriin on sitten olemassa ... putki ei mene pohjaan, reikä on liian pieni että imuvaihtaja jaksaisi vetää jne...
Öljyt tulee hetkessä mittatikun putkea pitkin.
Ei ole mitään syytä yrittää työntää imuputkea sen kautta öljypohjaan saakka, mahdollisuus siihen että öljyä jää moottoriin on sitten olemassa ... putki ei mene pohjaan, reikä on liian pieni että imuvaihtaja jaksaisi vetää jne...
Öljyt tulee hetkessä mittatikun putkea pitkin.
oulaistenliikenne.fi
Re: Öljyn imuvaihdot?
Dealer kun varmastikkin tietää mistä puhuu, niin otin oman ML:n imuöljynvaihtovaikeuksiin (sanahirviö ) uuden katsantokannan.
Tutkittuani rakennetta, on tikunputki öljypohjan alareunaan asti umpinainen, yhtä poikkeusta lukuunottamatta...
...huohottimen öljynpaluu liittyy tikunputkeen!
Mitäs jos, huohotin on jotenkin rikki niin, että imurini imu höriikin ilmaa sieltä?
Selittäisi ongelman aika hyvin, täytynee kokeilla irroittaa öljyletku tikunputkesta ja tukkia liitoskohta.
Tässä vielä kuva huohottimen periaatteesta, mainittu erikseen venttiili joka mahdollistaa imuöljynvaihdot.
Rikkihän se varmaan sitten on...
Tutkittuani rakennetta, on tikunputki öljypohjan alareunaan asti umpinainen, yhtä poikkeusta lukuunottamatta...
...huohottimen öljynpaluu liittyy tikunputkeen!
Mitäs jos, huohotin on jotenkin rikki niin, että imurini imu höriikin ilmaa sieltä?
Selittäisi ongelman aika hyvin, täytynee kokeilla irroittaa öljyletku tikunputkesta ja tukkia liitoskohta.
Tässä vielä kuva huohottimen periaatteesta, mainittu erikseen venttiili joka mahdollistaa imuöljynvaihdot.
Rikkihän se varmaan sitten on...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: Öljyn imuvaihdot?
Kuva on jostain M111 bensakoneen versiosta ?
270cdi:ssä ei ole tikun putkeen mitään ylimääräisiä liitoksia, jos sellaisesta on kyse.
270cdi:ssä ei ole tikun putkeen mitään ylimääräisiä liitoksia, jos sellaisesta on kyse.
oulaistenliikenne.fi
Re: Öljyn imuvaihdot?
No kun en ole vielä omaani tutkinut, niin ainakin ton mun M111 vaihdon probleemaan voisi toi liittyä
Re: Öljyn imuvaihdot?
Tänään vaihdettu imuvaihtajan kanssa öljyt tuohon 210:iin.Hyvin pelasi,tosin uskon puutteen takia irrotin pohjapanssarin ja öljypropun aukasin.
Eipä sieltä propusta tullut pisaraakaan
Eipä sieltä propusta tullut pisaraakaan
MB 250d autom.-93
MB 200d autom.-89,ei liikenteessä.
MB E200cdi autom. -01 kesäauto
MB 240d -81 kesäauto
MB 200d autom.-89,ei liikenteessä.
MB E200cdi autom. -01 kesäauto
MB 240d -81 kesäauto
Re: Öljyn imuvaihdot?
Tälläviikolla imaisinW124 OM602 ja M104 koneista öljyt pihalle ja uutta meni tasan sama määrä mitä taulukko kertoo nii että oli tikun ylärajassa. o se vaa kätsä ku ei tarvi auton alla möyriä.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Öljyn imuvaihdot?
Teidänkin imuvaihtajat imee pohjalta putken avulla? Tuntuu että MB koneet tulee tyhjäksi tuolla.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
Re: Öljyn imuvaihdot?
Näinhän se tietysti meni, eli dieselissä huohotusöljy menee ilmakanavaan...dealer kirjoitti:Kuva on jostain M111 bensakoneen versiosta ?
270cdi:ssä ei ole tikun putkeen mitään ylimääräisiä liitoksia, jos sellaisesta on kyse.
Huohottimen, tai sen letkun, vikaantuminen voi vaikuttaa vain bensakoneisessa.
Tikunputkessa ei ole ainuttakaan haaraa, eli voisiko minulla olla tuo pikkureikä ihan putken yläosassa mikä teki kiusaa.
En edes huomannut sen olemassaoloa, ennenkuin Dealer mainitsi asiasta.
Täytyy testata vielä imuvaihtoa, ja varmistaa ettei tuosta höri ohi...
Re: Öljyn imuvaihdot?
Non niin, eilen tuli taas mölliin vaihtoväli täyteen, ja testasin uutta välinettä imuvaihtoon.
Edellinen, jolla homma ei siis onnistunut, oli 20e akkuun kytkettävä sähköpumppu-imuri.
Nyt hain motonetistä 59e imuvaihtajan, käsikäyttöisen.
Tuo on tarkoitettu työnnettäväksi öljytikun sisään, mutta kuminen sovituskappale letkuille käy juuri napakasti öljytikun putken päähän!
Letku kiinni, ja ilmastointiteipin pala dealerin mainitsemaan öljytikun putken reiän päälle.
Kukaan ei varmaan ylläty, kun kerron että Dealer oli oikeassa;
kaikki tuli pihalle hetken odottelun jälkeen. Äänetöntä ja siistiä, muutamaan kertaan piti lisää (ali)painetta pumpata vehkeeseen.
Odotellessa ja pumppailun lomassa vaihtui näppärästi öljyn- ja ilmansuotimet, jonka jälkeen öljyt olikin jo ulkona...
Suosittelen värkkiä, jos itse vaihtaa mersuunsa öljyjä.
Edellinen, jolla homma ei siis onnistunut, oli 20e akkuun kytkettävä sähköpumppu-imuri.
Nyt hain motonetistä 59e imuvaihtajan, käsikäyttöisen.
Tuo on tarkoitettu työnnettäväksi öljytikun sisään, mutta kuminen sovituskappale letkuille käy juuri napakasti öljytikun putken päähän!
Letku kiinni, ja ilmastointiteipin pala dealerin mainitsemaan öljytikun putken reiän päälle.
Kukaan ei varmaan ylläty, kun kerron että Dealer oli oikeassa;
kaikki tuli pihalle hetken odottelun jälkeen. Äänetöntä ja siistiä, muutamaan kertaan piti lisää (ali)painetta pumpata vehkeeseen.
Odotellessa ja pumppailun lomassa vaihtui näppärästi öljyn- ja ilmansuotimet, jonka jälkeen öljyt olikin jo ulkona...
Suosittelen värkkiä, jos itse vaihtaa mersuunsa öljyjä.
Re: Öljyn imuvaihdot?
Jees. Korjaamovehkeissä se on likimain tuon näköinen kara joka laitetaan mittatikun putkeen ja imut päälle.dealer kirjoitti:Mersujen mittatikun putki on nimenomaan suunniteltu imuvaihtoa varten. (paitsi ne uudemmat pienellä päällä olevat)
Ei ole mitään syytä yrittää työntää imuputkea sen kautta öljypohjaan saakka, mahdollisuus siihen että öljyä jää moottoriin on sitten olemassa ... putki ei mene pohjaan, reikä on liian pieni että imuvaihtaja jaksaisi vetää jne...
Öljyt tulee hetkessä mittatikun putkea pitkin.
http://www.etoolpros.com/automotive-too ... P-MCD.html" onclick="window.open(this.href);return false;
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm