W124 kuskin puoleinen lokari

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

W124 kuskin puoleinen lokari

Viesti Kirjoittaja capriceman »

Moikka

Kuskin puoleinen ulkolokari alkaa ruostua puhki monesta kohtaa ja korjaus tuntuu hankalalta, koska ruostetta on pellin lista urassa jota on hankala korjata.
Mistä kannattaisi kysyä uutta lokaria ? Veholla hinnat on päätä huimaavia...
Lokari voisi olla käytettykkin jos vain ruosteeton...
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Motonetissä maksaa "peräti" 49,45€.
Ja ovat ihan laadukkaita Klokkerholmin peltejä. Taitavat pyytää romiksellakin enemmän. :wink:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Ville Komulainen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 651
Liittynyt: Su 20.04.2003 22:05
Paikkakunta: Mellilä

Viesti Kirjoittaja Ville Komulainen »

Osta alkuperäinen! ruosteettomia kolhuttomia saa autopurkaamoilta ja maksaa yleensä 40-50egeä.
AVK:lla on useampi lokari.
Itse ostin oikean etulokarin simolan purkaamolta turusta huonosti istuvan tarvikelokarin tilalle.
1978 W123 220D
1997 R170 200SLK
2008 W204 200D
Toni H
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ma 09.02.2004 19:13
Paikkakunta: Lempäälä

Älä kiusaa itseäsi tarvikelokareilla

Viesti Kirjoittaja Toni H »

Osta vaan alkuperäinen. Vehosta tai KL-varaosista.

Yritin sovitella motonetin lokaria viimekesänä eikä se sopinu ollenkaan. Lokari oli pussilla ovien kohdasta ja konepellin ja lokarin väliin jäi yli 1cm rako. Siellä kun vaihtuu valmistaja vähän väliä ei vanhoista kokemuksista ole mitään hyötyä. Eivät suostuneet ottamaan takaisin kun kuulemma heidän mielestään sopii vallan mainiosti. Piti sit vaihtaa tavaraan. Että selaista palvelua....

Jos vertaan alkuperäisen ja tarvikkeen painoakin on eroa jopa 1 kg alkuperäisen hyväksi. Alkuperäinen meni heittämällä paikoilleen ilman tuntien sovittelua eikä harmita joka päivä että hitto kun irvistää joka kulmasta ja olis pitäny hankkia kunnollinen alunperin. Alkuperäisen pohjamaalin päälle voi myös maalata toisin kuin tarvikkeen.

Jos et vielä usko niin kysypä maalarilta kumpaa se haluaa sovittaa?

"Mikään ei ole niin pysyvää kun tilapäinen"

Nimimerkillä kokemusta on!
"Toni H"
1990 200D
1988 200T
1963 220Sb
*************************************************
Avatar
an55
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 346
Liittynyt: Ti 21.10.2003 21:27
Paikkakunta: Satakunta

Asiaa!

Viesti Kirjoittaja an55 »

Kuten tuossa ylhäällä jo todettiin: tarvikelokasuojat ovat pääsääntöisesti heikkolaatuisia. Niissäkin on eroja, mutta alkuperäiselle niistä mikään merkki ei vedä vertoja.

Tarvikelokasuoja muistuttaa kyllä alkuperäistä osaa, mutta yksityiskohdat paljastavat erot. Joissakin tarvikkeissa on yksityiskohtiinkin jonkun verran paneuduttu, mutta silti.

Erittäin hyvä vaihtoehto on ehjä käytetty alkuperäisosa, jossa on jo maalauksellekin hyvät lähtökohdat.
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

pellin paksuus

Viesti Kirjoittaja capriceman »

Mitenköhän paksua peltiä tarvike lokarissa ?
Jos kovin ohutta niin ei kannata ajatellakkaan, vaan sitten laittaa alkuperäisen....
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

Tarvikelokari käy pirun hyvin jos meinaa myydä auton!Se on pelliltään 30% ohuempi kuin alkuperäinen!
Eli sitä voi jokainen miettiä sitten mikä se on? Ja istuvuudeltaan se 50% heikompi kuin alkuperäinen!
:wink: Kannattaa kysellä purkaamoilta ja muilta sen semmoisilta? Ja jos säästää 20€ alkuperäisen hinnasta niin kaljaa ja muuta asennus tavaraa menee kyllä sen rahan edestä! :lol: Ja sitten ne naapurit ja muut "asiantuntiat,jotka irvailevat sen tarvike lokarin sopivuudesta?
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Niin no, onhan ehjä tarvikelokari kuitenkin parempi kuin valmiiksi ruostunut romislokari. :wink:
Sitäpaitsi eihän se nyt niin kauhian nuukaa enää ole 10-15v vanhoissa autoissa.
Ainakin W126:een on täysi mahdottomuus löytää ehjää käytettyä etulokaria Suomesta, ehkä Saksan tuonnista voisi löytää. Ja alkuperäiset maksaa niin paljon, että auton arvo tuplaantuu. :wink:
Itse aattelin kyllä, että tuossa meikäläisen koslan ehostuksessa käytetään Klokkerholmin peltejä, jos ei laadukkaita alkuperäisiä löydy. Kyllä ne varmaan seuraavat 10 vuotta kestää. Ja siitä hommasta kun toivottavasti selviää etulokarilla ja takakaarella... :D KL muuten myi ainakin ennenvanhaan noita Klokkerholmin peltejä, joten ei ne ihan susia voi olla. Mikäs se toinen valmistaja, joka teki laadukkaita peltejä, oli? Embo :) tms. Italialaiset korjauspellit ovat kuulemma, yllättäen, hieman heikkolaatuisia.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jaa, en ota kantaa mikä on paras vaihtoehto, mutta tuossa on myyty noita KL kautta tulevia tarvike-etulokasuojia , muutama vuodessa w124, enkä kyllä muista että kukaan ostajista olisi käynyt moittimassa niitä ?

Pitää katsoa ensi kerralla valmistajan nimi.

Muistaakseni niissä oli alkup.osiin sellainen hintaero, että originaali ei noille ostajille ollut edes todellinen vaihtoehto.
Eikä ole maalarit valitelleet, noita hakee pari kolarikorjaajaa aina silloin tällöin.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
an55
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 346
Liittynyt: Ti 21.10.2003 21:27
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja an55 »

Jotkut tarvikevalmistajat saattavat käyttää saman vahvuista peltiä kuin alkuperäisissäkin osissa. Se tosin on vain yksi asia monen muun joukossa.

Autotehtaat käyttävät teräsrakenteissaan tarkoin määriteltyä materiaalia jolla saavutetaan muitakin asioita kuin tunnistettava ulkokuori. Eräs tärkeimmistä ominaisuuksista on teräksen lujuus ja siitä johtuen sen käyttäytyminen kolaritilanteessa. Teräsrakenteíden tarkoitus on hallitulla muodonmuutoksellaan sitoa mahdollisimman paljon törmäysenergiaa ja siten turvata matkustajia.

Vaikka lokasuojan osuus ei tuollaisessa tapauksessa olekaan merkittävä, niin siinä käytetyn materiaalin laadukkuus antaa sille muitakin arvoja, kuten korroosionkestävyyden ja oikein ja oikeilla aineilla suoritetun pohjustuksen maalausta varten.

Arvaan, että tarvikevalmistajat eivät ole asiaan samalla vakavuudella paneutuneet kuin autotehtaat.
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

No emmä mitään tiedä,mutta sen verran niitä ammattini puolesta "hangannu" ja laitellu niitä tarvikkeina ja alkuperäisinä!
Eihän autonvalmistajatkaan niitä itse tee? Vaan "lestit" ovat jollakin alihankkijalla jne.. Mutta juuri se ainevahvuus ja laaduntarkastus!
Ovat toista luokkaa kuin niillä " Italian" pojilla mitkä ovat saaneet ne koneet ja mallit kun niillä on jo tehty 2 000 000 kpl lokasuojia?
Tietysti on poikkeuksiakin on niitä hyviäkin ja sopivia!
Mulla on tossa tallissa w201:n lokasuoja joka painaa 1.2kg enemmän kuin tarvike vaikka siitä puuttuu alahelma! ( Ruoste vienyt) Ja tarvike tuli tilalle! :lol:
Ja jokainen tekee niinkuin haluaa tää on vain vinkki!! :wink:
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

onko tähän asiaan tullut "päivitystä", eli nykyinen tarvikelokasuojien laatu/sopivuus kl-varaosien ja motonetin kesken, kumpi myy siis parempaa nykyään :roll: uusi alkuperäinen on valitettavasti pois vaihtoehdoista (ne maksais yhteensä enemmän, mitä koko auto maksoi...) ja käytettyä en ala laittamaan, niin ruosteetonta ei tod.näk. ole olemassakaan, että se olis järkevää :roll:

motonetissä näytti olevan pikavilkaisulla parempi tarjonta, eli on vilkunreijällä ja ilman, mutta onko se reikä edes siellä päinkään, kuin missä sen kuuluu olla :? vai onko kl-varaosien lokasuojissa aina vilkunreikä valmina, vaikka sitä ei erikseen mainita?

omassa 300E:ssä on tarvikelokasuojat ja ne istuu ihan tyydyttävästi, en vain tiedä mistä ne on ostettu, kun ei ole mun laittamat...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Tietääkö kukaan, miten kahdesta vierekkäin irrallaan olevasta lokarista voi erottaa, kumpi on alkuperäinen ja kumpi tarvike?

Siis yleensähän MB:n osissa on osanumero löydettävissä, mutta onko sellainen stanssattuna orkkislokariin vai kenties ollut liimatarrana tms??
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
sundiz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Su 27.08.2006 09:41
Paikkakunta: Vantaa/Helsinki

Viesti Kirjoittaja sundiz »

Omassa on uusittu molemmat etulokasuojat. Toinen on käytetty orkkis ja toinen kl-varaosien tarvikepelti. Tietysti orkkis on orkkis, mutta ei tuosta kl-pellistä ole mitään pahaa sanottavaa. Yhtä hyvin se istui paikalleen kuin alkuperäinenkin. Positiivista sanottavaa siinä mielessä, että tarvike etuvilkku ei istunut kunnolla orkkispellissä. Oli vähän löysästi kiinni. Tarvikepeltiin se puolestaan sopii ku nenä päähän.
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Etsivä löytää. Vastaan siis itselleni:

Originaalilokarissa on stanssattu lokarin konehuoneen puoleiseen pystypokkaukseen, josta lokari kiinnitetään ruuveilla koriin, MB:n tähti ja mahdollisesti joitakin hajanumeroita. Osanumeroa en kyllä löytänyt ja tähden metsästäminenkin oli työlästä. Piti oikein moneen kertaan katsoa varmasti originaaliksi tietämistäni lokareista. Tähti on n. 5 mm halkaisijaltaan ja aika heikosti havaittavissa.

Vielä varmistamaton havainto oli, että tarvikelokarissa on etuvilkun yläreunassa, siinä konehuoneen puolen pokkauksessa ihan kärjessä pelti rypyttyny, kun taas originaalissa tämä on sileä. Onko näin säännönmukaisesti vai ei, en tiedä.

Painoeronkin huomasin tarvikkeen ja originaalin välillä, mutta tämän perusteella on vähän vaikea mennä sanomaan yksittäisestä irtolokarista, onko originaali vai tarvike. Helppohan se on kahta verrata.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Vastaa Viestiin