Kuinka keventää ohjausta??

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
nicnac
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 261
Liittynyt: Ma 19.01.2004 15:56
Paikkakunta: Lapua

Kuinka keventää ohjausta??

Viesti Kirjoittaja nicnac »

Ostin parisen viikkoa sitten 480tkm ajetun 200d -92 mersun ja siinä on hieman kankea ohjaus,verrattuna kaverin -94...mitkä asiat tähän vaikuttaa??
k.k
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ke 10.12.2003 10:42

Viesti Kirjoittaja k.k »

Ehkä todennäköisin vika on mersun heikoimmassa osassa. Eli ohjausiskunvaimennin on sökö. Kyseinen vaimennin saattaa sylkeä öljyt pihalle jo 50 tuhannen km:n jälkeen. Jos kuivaa vaimenninta ei uusita, se rupeaa keräämään pölyä ja ruostetta ja sitten rupeaa takertelemaan.

Toinen mahdollinen vika on alapallonivelien kuivuminen ja ruortuminen. Nivelen ei tarvitse olla edes väljän, kunhan sieltä on rasvat kuivunut ja se on imenyt vettä sisäänsä, menee se kankeaksi. Alapallonivelen vika vaikuttaa ohjaukseen paljon enemmän kuin ohjauksen pallonivelet, koska auton paino makaa alapallonivelien päällä.

Näistä vioista voisi aloittaa etsiminen.
T: K.K
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17199
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Myös ohjausvaihde voi olla yksinkertaisesti kiristetty liian tiukalle.

Ellet k.k kertomista paikoista vikaa löydä , kokeile onko ohjauksessa yhtään välystä kun heiluttaa rattia.
Jos ei ole, voit kokeilla hieman löysätä sitä.

Ainakin teoriassa vika voisi olla myös "apusimpukassa".
Siihen saa korjaussarjan.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Laita ilmaa renkaisiin, vaikuttaa enemmän kuin voisi kuvitella :)
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

Muffler kirjoitti:Laita ilmaa renkaisiin, vaikuttaa enemmän kuin voisi kuvitella
Vaikuttaa ainakin silloin, kun kääntää pyöriä paikoillaa.
Ilman tehostajaa ranteet rutisivat, mutta tehostajalla liiankin helppoa. Totuttaa pahoille tavoille!
Paikoillaan kääntäminen ei ole suotavaa, koska pyörä joutuu liukumaan kääntyessään; rassaa niin rengasta kuin palloniveliäkin.
Homma muuttuu aivan toiseksi, kun auto liikkuu, vaikka kuinka vähän: rengas vierii, ei liuü.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Avatar
nicnac
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 261
Liittynyt: Ma 19.01.2004 15:56
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja nicnac »

dealer kirjoitti:Myös ohjausvaihde voi olla yksinkertaisesti kiristetty liian tiukalle.

Ellet k.k kertomista paikoista vikaa löydä , kokeile onko ohjauksessa yhtään välystä kun heiluttaa rattia.
Jos ei ole, voit kokeilla hieman löysätä sitä.

Ainakin teoriassa vika voisi olla myös "apusimpukassa".
Siihen saa korjaussarjan.
mitä maksaa korjaussarjan????
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17199
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

26€ KL-varaosat.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Mikäs on ohjaustehostimen öljymäärä ja suodattimen kunto?
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Jos pyörität rattia laidasta laitaan, auton ollessa paikoillaan tai vaikkapa pienessä liikeessä, tuntuuko koko ajan tasaisen kankealta, vaiko vain joissain kohdissa takertelee? Pitääkö pahaa ääntä jos kääntää pyörät aivan kulmiinsa tai edes lähelle?
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

...

Viesti Kirjoittaja jarski »

Myös ratin koko vaikuttaa yllättävän paljon. Omassa w123:ssa on w124E:n ratti, joka on vain hieman pienempi kuin w123:n alkup. ratti. Aina kun lähtee ajamaan w123, jossa on alkup ratti, niin huomaa heti että ompas kevyt käännellä. Myös renkaiden leveys vaikuttaa paljon.
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
nicnac
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 261
Liittynyt: Ma 19.01.2004 15:56
Paikkakunta: Lapua

...

Viesti Kirjoittaja nicnac »

ei kuulu ääniä ja tasaisen kankealta tuntuu...mullahan on airbag ratti niin sehän on vähän pienempi.Mutta kaverilla on sitten E-class w124 mersu ja ohjaus on siinä huomattavasti keveympi...ei tuas ny itku tuu ku ruuvaa...välistä vaan kädet liukkaat niin luistaa käpälät....
Vastaa Viestiin