Seisontajarruvaijeri

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
pjk
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ti 29.04.2003 15:47
Paikkakunta: Ylöjärvi

Seisontajarruvaijeri

Viesti Kirjoittaja pjk »

Täytyisi vaihtaa seisontajarruvaijerit, ne takimmaiset jotka tulevat pyörään.
Onko hankala homma? Vinkkejä hommaan, kiitos.
230E -85
Avatar
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 928
Liittynyt: Pe 15.08.2003 19:42
Paikkakunta: Koria

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

Vaihdoin juuri tunti sitten pikkuserkun autoon. Jämähti toinen pyörä jumiin ja savut oli melkoiset. :shock: Ei siinä mitään ihmeempiä poppakonsteja ole. Jarrulevyt irti ja jarrukengät samoin. Vaijerit pois ja uudet tilalle. Nosturi on tosi hyvä peli, mutta saa ne vaihdettua ilmankin. Ei sitten kikkailla pelkän tunkin varassa. :wink:
Kalusto:
Mersu(ja)

*
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17199
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Homman hankaluus riippuu omista taidoistasi ja autosi kunnosta, sekä siitä onko nosturia käytössä.

Kannattaa samalla varmistaa että auton alla oleva "linkku" liikkuu niinkuin pitää.
Kenkien säätö tapahtuu renkaanpultin reiästä meisselillä.
Löysää vaijerin säätö auton alta ennenkuin laitat rummut paikalleen, niin että kengänpäiden välissä olevat "linkut" on varmasti nolla-asennossa.
Rummut paikalleen ja säädä ensin kengät lähelle ja sitten vasta vaijerista.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

dealer kirjoitti: Rummut paikalleen ja säädä ensin kengät lähelle ja sitten vasta vaijerista.
Itse olen aina säätänyt ensin raakasäädön vaijerista (linkun ruuvista) ja sitten vasta hienosäädön kengistä
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Toihan opetettiin jo aikoinaan automekaanikkolinjalla:

-ensin säädöt auki että saa vanhat romut helposti poies. kasataan ja aina ensin säädetään kengät lähelle, sitten vasta kosketaan vaijerin säätöön jos tarvetta ilmenee (yleensä ei).

Jos vaan säätää vaijerista tiukaksi niin voi käydä niin että linkut jää huonoon "kulmaan" ja tehollinen liikematka jää surkeaksi.
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Ahti kirjoitti:Toihan opetettiin jo aikoinaan automekaanikkolinjalla
Per..na 8) , pitäisköhän käydä amis, kun tuollaisia opetetaan.

Itse olen huomanut, että vanhoissa autoissa, missä ei kaikki jarrun osat ole uutta on minulle ollut helpompaa säätää viime silaus rummuista, kuin vaijerista.
Dynamometrissä en ole huomannut suurtakaan eroa käsijarrussa ( max 8% on ollut viime katsastuksessa ) kun se on pohjassa.
Noiden jarrun erinlaisten osien (esim linkkujen) tuoman eron huomaa, kun alkaa painamaan napsukerrallaan käsijarrua ja katsoo kuinka erinlailla jarru ottaa kiinni, mutta lopussa ero on pieni
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Avatar
pjk
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ti 29.04.2003 15:47
Paikkakunta: Ylöjärvi

Seisontajarruvaijeri

Viesti Kirjoittaja pjk »

Joo, kyllä säätö onnistaa.
Mutta se vaijerin vaihto??
230E -85
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Re: Seisontajarruvaijeri

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

pjk kirjoitti:Joo, kyllä säätö onnistaa.
Mutta se vaijerin vaihto??
Tosiaan... asiaan :P

Auto ensin peräpäästä ylös kunnolla tukien, ettei satu otsaan :oops: , takarenkaat irti.
Löysää kenkien säätö renkaanpultin reijästä molemmin puolin, sitten vaijerin säätö linkusta keskeltä auton alta. Sitten jarrusatulat irti takanavasta, jonka jälkeen jarrulevyissä oleva pieni ruuvi pois ( ei ole kaikissa ). Sitten levy irti vetämällä 8) . Tämän jälkeen jarruhilut irti (kannattaa vaihtaa myös uudet hihnat ja asennus jouset samalla) ja vanha vaijeri irti. Kasaus käy päinvastaisessa järjestuksessä. :roll:
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Adenauer:
Per..na 8) , pitäisköhän käydä amis, kun tuollaisia opetetaan.

En ole käynyt amista päivääkään mutta automekaanikon tutkinto on suoritettu (kuten myös hieman lisäopintoja kunnossapito-, laite- ja koneasennukset). :)
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Re: Seisontajarruvaijeri

Viesti Kirjoittaja Leka »

adenauer300 kirjoitti:Tosiaan... asiaan :P

Auto ensin peräpäästä ylös kunnolla tukien, ettei satu otsaan :oops: , takarenkaat irti.
Löysää kenkien säätö renkaanpultin reijästä molemmin puolin, sitten vaijerin säätö linkusta keskeltä auton alta. Sitten jarrusatulat irti takanavasta, jonka jälkeen jarrulevyissä oleva pieni ruuvi pois ( ei ole kaikissa ). Sitten levy irti vetämällä 8) . Tämän jälkeen jarruhilut irti (kannattaa vaihtaa myös uudet hihnat ja asennus jouset samalla) ja vanha vaijeri irti. Kasaus käy päinvastaisessa järjestuksessä. :roll:
Näinhän se menee. Suoritin itse kyseisen toimenpiteen muutama viikko sitten. Levyt eivät ihan pelkästään vetämällä lähteneet (minäköhän vuosikymmenellä oli viimeksi irrotettu) vaan niitä piti hakata jonkun verran lekalla, että se laikassa oleva reikä laajeni sen verran että levyt sai hivutettua irti.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17199
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Adenauer300 ; niinhän se tavallaan säädetäänkin "viime silaus" rummuista, sitten vain vaijerista polkimen liikematka sopivaksi...
Muuten voi tosiaan käydä niinkuin Ahti sanoi, että linkkujen liikevara jää liian pieneksi.

(No, tämä kaikki oli jo kerrottu.)
oulaistenliikenne.fi
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

dealer kirjoitti:Adenauer300 ; niinhän se tavallaan säädetäänkin "viime silaus" rummuista, sitten vain vaijerista polkimen liikematka sopivaksi...
Muuten voi tosiaan käydä niinkuin Ahti sanoi, että linkkujen liikevara jää liian pieneksi.

(No, tämä kaikki oli jo kerrottu.)
Tässä se nyt nähdään, kun minun ajatus kulkee nopeammin kuin koneellakirjoitus taitoni on :oops: ( kymmensormijärjestelmä=kaksi kirjoittaa, kahdeksan lepää).
Tottakai se jarrun rakenne vaatii ensin jonkinlaisen tiukkauksen sieltä jarrurummusta :idea: , sitten vaijeri kiristyksen ("napsut") ja lopuksi "hienosääto" taas navasta, jolla saadaan osien toleranssi erot pois.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 549
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja G280E »

Niinpä,jaarrukengät säädetään kenkien säätö mekanismista ja vaijerin/poljin liikevara vaijerin säädöstä...mut jos ajatellaan asian helpottamista ja säädetään ensin vaijerista karkeat pois,niin kenkien alku säätö on ehkä kevyempi tehdä,kun ei ole palautusjousikuorman alla se säätö pulikka...
menihän hiuksi halki,menihän???Molemmat tavat vievät oikeaan lopputulokseen,mut diilerin tapa on se oikea-oppinen :wink:
Avatar
pjk
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ti 29.04.2003 15:47
Paikkakunta: Ylöjärvi

Seisontajarruvaijeri

Viesti Kirjoittaja pjk »

No niin, nyt on vaijeri vaihdettu. En vaihtanut kun oikean mikä oli jumissa.
Helppo homma, hiukan oli ahdasta auton alla kun ei ole monttua.
Helpoiten vanhan saa pois kun vetää rälläkällä keskeltä poikki.
Hankalin koko hommassa oli uuden vaijerinpään taittaminen auton alla olevaan koukkuun. Nyt toimii seisontajarru, näin tuumaili myös katastusmies ja pamautti leiman. Vaijeri maksoi 12 ekee.
230E -85
Vastaa Viestiin