W123 Mittariston valoista..

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
JukkaH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 746
Liittynyt: To 18.09.2003 00:19
Paikkakunta: Vantaa

W123 Mittariston valoista..

Viesti Kirjoittaja JukkaH »

Elikkäs tuppaavat pätkimään kun niitä säätää.. Tosi vaikea saada päälle, pitää pyörittää säätönamiskaa TODELLA hitaasti, ja jossain vaiheessa aina räpsähtävät päälle... toimivat erittäin himmeällä.. Mistä kautta nämä vaihdetaan, ja löytyykö värillisiä/kirkkaampia polttimoita?
W124 300D autom. -86
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

potikka

Viesti Kirjoittaja capriceman »

Moikka,

Potikka tekee pätkimiset, jolloin virta ei aina kulje...
Lamput vaihdetaan mittaritaulun takaa, eli mittari taulu irti ja sieltä löytyy lamput.
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Jos on pienet kädet, mahtuu mittaria irroittamattakin!
Täytyy vaan tietää missä ne namiskat on!
Ovat vähän isompia kuin varotusvalojen polttimonkannat.

Tietysti JOS vika on siinä säätöruuvissa pitää mittaristo irrottaa.

Onhan täälläkin joku kaveri laittanut siniset ledit mittarivalojen tilalle?
Yks frendi teki sen myös mutta ei innoittanut ainakaan minua.
Avatar
JukkaH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 746
Liittynyt: To 18.09.2003 00:19
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JukkaH »

suokaa anteeksi tietämättömyyteni, mutta mikä kumma on potikka? :oops:

Ja siis mitä käytännössä pitäisi tehdä... Joo, oon ihan pihalla :lol:
W124 300D autom. -86
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 549
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja G280E »

Jos sä tarkoitat että pätkii kun kääntää himmennintä,ni kun se mittarivalojen himmennin toimii vastus priaatteella näissä 123:ssa ainakin(vähän niinku tankki anturikin)eli säätimessä on sellainen rengas vastus minkä vastuslangat kulkevat sitä pyöritettäessä kontaktipinnan läpi,kun tämä härdelli ajan mittaan likaantuu muuttuu kontakti vajanaiseksi ja se ei joka kohdin ota kontaktia.täytyis joko puhdistaa huolellisesti tai istuttaa joku 5v-10v perheenjäsen kuskin penkille ja näyttää sille et tuohon nupikkaan ei saa koskea...sen saa siis toimimaan kun pyörittää/rullaa riittävän kauan edestakaisin sitä.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Niin, siis potikkahan on sitten kotoisa lyhenne sanasta potentiometri eli juuri kuvaillun kaltainen säädettävä vastus. Tosiaankin tilanne on usein se, että tuo runkuttelu eestaas putsaa paikkoja sen verran että sähkö alkaa taas kulkea OK.

Se mittaristohan lähtee lopultakin aika helposti irti. Eli siitä kojetaulun alaosasta löydät neljä (-kö niitä oli?) muovista pientä soikion mallista. Ne lähtevät pikku meisselillä kankeamalla irti. Niiden alta löytyvät ruuvit auki ja näin tuo alapuolen muovipaneeli tipahtaa pois. Tämän jälkeen työnnät syntyneeseen onkaloon käden (Ja kommentoimatta , mielleyhtymien kanssa painivat, kyllä minä tiedän mitä tästä tulee mieleen :oops: ) kohti mittaristoa ja sen taakse. Mittaristo lähtee hellästi ulospäin työntämällä pois paikaltaan. Tämän jälkeen polttimot ovatkin näkuvillä ja vaihdettavissa. Kokoknaan irti mittaristo lähtee kun irrotat sen takaa öljynpainemittarin putken ja nopeusmittarin vaijerin. Pelkkää polttomonvaihtoa varten mokomaan ei kannata ryhtyä.
Kannattaa sitten ostaa varmalla oikeankokoisia polttimoita, liian isot kuumenevat ja mustuvat. Ainakin Motonetin myymälöissä on hieno vihko polttimoiden vieressä, josta voi tsekata vielä ne oikeat wattimäärät. Itse en niitä, kuten paljon muutakaan, ulkoa muista.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 549
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja G280E »

Jeps, mutta jos pätkiminen johtuu tuosta himmentimestä,ei vika korjaannu polttimoita vaihtamalla.Kysymyksestä ymmärsin näin.
Avatar
Pekka.A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 440
Liittynyt: Ti 29.04.2003 12:38
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekka.A »

Motonetissä näytti olevan paripakattuna erivärisinä Led- polttimoita eli niitä "lasisten" tilalle suoraan käyviä(mikäköhän se kannan malli siis olikaan? :oops: )Mahtavatko sitten valaista enemmän vai vähemmän kuin vakiot,ainakin kestävät! :wink: EDIT: Parihinta oli tuollaiset 4-5€.Voisivat olla näppäriä käytössä muissakin valoprojekteissa ja ei tarvitse noita vastuksia sitten laskeskella eikä kolvilla sormiaan poltella muusta puhumattakaan.. :twisted:
" Fidldee" W202 C200 -94
W124 230kat-88
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Joo helppo nakki toi mittariston irrotus. Lähtee Aku P:n neuvojen mukaisesti. Kannataa ottaa nopeusmittarin vaijeri irti operaation ajaksi. Näin tulee enemmän tilaa ja näkee paremmin. Oliko nyt niin, että siellä on mittarivaloina yläreunassa kaksi kahden watin lasikantaista poltinta. Lykkäsin ite sinne viiden watin polttimot eikä ainakaan vielä ole mitään tummentumia tai
sulamisia ilmentynyt.

Värillisten polttimoiden väri saattaa olla näkyvissä todella huonosti, kun mittaritaulujen musta pinta ei kovin paljon valoa heijasta.
Avatar
JukkaH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 746
Liittynyt: To 18.09.2003 00:19
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JukkaH »

Tuo vemputtelu jeesasi. Tarpeeksi kauan kun runkutin, niin sain valot loistamaan mahdollisimman kirkkaina. Pätkii tosin yhä, mutta huomenna runkutan lisää :lol:
W124 300D autom. -86
Avatar
Taxana
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 525
Liittynyt: Pe 23.01.2004 20:10
Paikkakunta: Stadi

Viesti Kirjoittaja Taxana »

Olkaa varovaisia sen öljynpainemittarinputken kanssa. Ei ole yks tai kaks vaan huomattavasti useampi Mersu, jossa olen nähnyt kun isäntä on ihan ite menny vaihtamaan mittarivaloja ja jättänyt öljyputken irti. Siinä tulee vaan vähän kosteet oltavat, kun koneen päräyttää käyntiin ja putkesta alkaa roiskua kolmen baarin paineella jäteöljyä kabiiniin :shock: .

Kaverille kävi just vähän aikaa sitten näin W 123:ssa varoittelusta huolimatta. Sama ongelma koskee kaikkia mittaristoja mallista riippumatta, joissa on mekaaninen öljynpainemittari.
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm

B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000

Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4635
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Ja säätöpotikan sielunelämästä vielä sen verran, että jos se tekee ihan totaalisen stopin, niin yksi vaihtoehto on laittaa hyppylanka. Omaani juotin hyppylangan eli ohitin koko potikan kun se lakkasi totaalisesti toimimasta. Polttimot on teinituunattu Sinooperin lasimaalilla, joten lopputuloksena on optimaalinen melko himmeä, mutta riittävän kirkas mittariston valaistus. En tiedä miten vinkki soveltuu 123:een. Luultavasti yhtä hyvin/huonosti.

Ledejä suunnitellessa.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 549
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja G280E »

Taxana kirjoitti:Olkaa varovaisia sen öljynpainemittarinputken kanssa. Ei ole yks tai kaks vaan huomattavasti useampi Mersu, jossa olen nähnyt kun isäntä on ihan ite menny vaihtamaan mittarivaloja ja jättänyt öljyputken irti. Siinä tulee vaan vähän kosteet oltavat, kun koneen päräyttää käyntiin ja putkesta alkaa roiskua kolmen baarin paineella jäteöljyä kabiiniin :shock: .

Kaverille kävi just vähän aikaa sitten näin W 123:ssa varoittelusta huolimatta. Sama ongelma koskee kaikkia mittaristoja mallista riippumatta, joissa on mekaaninen öljynpainemittari.
Onko 123:ssa putkella ö-paine?mulla on -82:n ja 0 ja molemmissa on sähköllä...
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

On se mekaaninen öljynpainemittari 123:ssa...
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 549
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja G280E »

minkä ikäisissä?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17199
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Muuten, w201 2,0 diesel vm-84, (siis semmoinen missä on kaksi tuulilasinpyyhkijän sulkaa -ja ainakin yksi iskari enemmän kuin uudemmissa),
on myös mekaaninen öljynpainemittari...
oulaistenliikenne.fi
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

Viesti Kirjoittaja jarski »

G280E kirjoitti:minkä ikäisissä?
Kaikissa, ainakin dieseleissä
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14014
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

jarski kirjoitti:
G280E kirjoitti:minkä ikäisissä?
Kaikissa, ainakin dieseleissä
Ja minun autossani.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 549
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja G280E »

Olenkohan minä nyt sotkenu jotain...G-on -82 siin on sähöllä...alko niin vaivaamaan et joutuu huomenis ottaan lapion kauniiseen mämmikouraan ja käydä toteamassa ,mitä ilmeisimmin et ne tosiaan on mekaaniset...?+?=!
Tumppi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: To 07.08.2003 23:21

Viesti Kirjoittaja Tumppi »

Sen mittarin saa huomattavan paljon helpomminkin irti kuin purkamalla kojetaulua..

Ota kiinni nupeista mistä trippi ja kello säädetään. Tulee vetämällä niistäkin. Jos nuppi jää käteen, nou hätä, se on painamalla kiinni. Kun nuppi on kädessä, tunge siitä tapin reiästä "virkkuukoukku" mittarin "lasin" taakse niin saat sillä vedettyä mittarin irti... Minulla ainakin lähtee suht helposti irti.


Edit,

Niin, minun w123 230E -81 on ainakin painemittari öljyletkun päässä..
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Taxana kirjoitti: Siinä tulee vaan vähän kosteet oltavat, kun koneen päräyttää käyntiin ja putkesta alkaa roiskua kolmen baarin paineella jäteöljyä kabiiniin :shock: ..
Ainakin sillä 3 baarin paineella, mutta kierroksilla varmastikin 5-6 baarilla :shock: Vakaan Kaapo-käsityksen mukaan Mersun öp-mittarin asteikko on "lopettu" kolmoseen ja sitä se näyttää, vaikka oikeasti paineet terveessä kirnussa ovat ajossa yli 5.
Ilmeisesti ovat eliminoineet viisarin turhanaikaisen vaeltamisen ylärekisterissä ja samaan hengenvetoon todenneet, että kun mittari sitä kolmosta näyttää ajossa, niin kaikki on kunnossa.
Parissa kiesissä on öp-mittari ollut "loppun asti" asteikoitu, olikos fiudessa tapissa 6 baarissa, eikä se siellä viihtynyt aina kierroksillakaan. Härnäävästi viisari hillui 4-6 välillä., riippuen öljyn lämmöstä, kierroksista jne. Riittää kun nopeus- ja runtumittarit vatkaavat. Muut saavat olla stabiileina, mieluusti myös bensamittari :lol:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Taxana
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 525
Liittynyt: Pe 23.01.2004 20:10
Paikkakunta: Stadi

Viesti Kirjoittaja Taxana »

En nyt malta olla panematta uudestaan, vaikka onkin jo palstalla aiemmin vähän eri aihealueella käsitelty ja on jo vähän vanha juttu...

http://forums.mbworld.org/forums/showth ... adid=53061

Nimimerkki TietääköjokumitenöljynsaairtiMersunverhoilusta?
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm

B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000

Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Tumppi kirjoitti:Sen mittarin saa huomattavan paljon helpomminkin irti kuin purkamalla kojetaulua..

Ota kiinni nupeista mistä trippi ja kello säädetään. Tulee vetämällä niistäkin. Jos nuppi jää käteen, nou hätä, se on painamalla kiinni. Kun nuppi on kädessä, tunge siitä tapin reiästä "virkkuukoukku" mittarin "lasin" taakse niin saat sillä vedettyä mittarin irti... Minulla ainakin lähtee suht helposti irti.
No eipä tuon kojelaudan alaverhoilulevyn irrottaminen ole käytännössä kuin minuutin juttu.. :roll: No kukin tekee niin kuin parhaaksi näkee.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

eikös se ollu niin että koneessa aukeaa se paineenrajotusventtiili noin 8kilon paineessa... sitten jos käynnistäessä on tapana polkasta kaasua niin kylmällä koneella paineet nousee varmaan aika herkästi noihin 8kilon lukemiin.. ja jos se öp mittarin letku on irti nii sitä öljyä todella TULEE sieltä putkesta... :P
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

miksu.80 kirjoitti:eikös se ollu niin että koneessa aukeaa se paineenrajotusventtiili noin 8kilon paineessa... sitten jos käynnistäessä on tapana polkasta kaasua niin kylmällä koneella paineet nousee varmaan aika herkästi noihin 8kilon lukemiin.. ja jos se öp mittarin letku on irti nii sitä öljyä todella TULEE sieltä putkesta... :P
Taitaapi olla kuitenkin n.5bar.
Joka tapauksessa tuleepi melkoinen sumu kajuuttaan :)
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17199
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

No tuossa w201 mistä mainitsin aiemmin kävi just niin, että oli mittaristo pois paikoiltaan ja minäpoika väänsin koneen käyntiin.

Auto kävi jotain ehkä 5 sekuntia ja sitten huomasin että öljyä VALUU putkesta.
"Alapahvia" piti vähän pyyhkiä ja pestä kumimatto-
olisko jotain puoli desiä-desi ehtinyt tulla ?

(Auto "kannettiin" sisälle n.5 asteen pakkasesta ja oli ollut sitten hallissa tunnin verran,eli aika kylmät öljyt)
En tiedä kuumasta öljystä, mutta noin pientä putkea ei kyllä kylmä öljy sumuna tule.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Mika_M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Ke 04.02.2004 21:31

Viesti Kirjoittaja Mika_M »

Niin niistä mittarin valoista...

hyppylanka potikan ohi niin ei tarvi kikkailla, ja jos tuntuu liian kirkkaalta niin vaihda polttimoa!
Avatar
Taxana
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 525
Liittynyt: Pe 23.01.2004 20:10
Paikkakunta: Stadi

Viesti Kirjoittaja Taxana »

dealer kirjoitti: "Alapahvia" piti vähän pyyhkiä ja pestä kumimatto-
olisko jotain puoli desiä-desi ehtinyt tulla ?
Yks 123 on jäänyt erityisen hyvin mieleen, sillä sen kuskin kardaanitunnelin sivupahvit ja matto oli pysyvästi voideltu liukkaiksi jollain Nesteen 10 W -30 siirapilla -mutta mittarit oli kyllä hyvin voideltu.
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm

B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000

Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 549
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja G280E »

Jeps..täytyypäs laittaa tunnustusta muille ja myöntää erheensä,ton öljynpaineen siirrosta mittarille tässä kyseisessä mallissa.Kuten aiemmin totesin asian jääneen vaivaamaan,joten kävin lapiomassa kolmesatasen konepelliltä lumet ja onneks akun irti oton jälkeen en painanu peltiä kiinni asti ettei tarvinnu lapioida ovelle asti.Oli muuten ihan sairaan paksusti lunta nokkapellin päällä...
Joo kyllähän sieltä ö-putki suodattimen jalan juuresta lähti eikä ö-johto...
että tällaista :?
Avatar
timoxi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Su 08.06.2003 22:24
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja timoxi »

Kun mittaristo on irrallaan mittarivalojen potikka on helppo puhdistaa. Minulla oli 123:n potikka täynnä valkoista hapettumaa mutta varovasti paineilmalla puhaltamalla ja pienellä ruuvimeisselillä rapsuttamalla hapettumat sain poistettua ja säädön toimimaan. Mikäli vastuslanka ei ole kokonaan poikki kokeilisin kuitenkin ensin puhdistusta ja vasta sitten hyppylankojan tinailua.
Aikaisempia omistuksia mm. W110 190c -65, W115 ja W123.
Vastaa Viestiin