W123 Mittariston valoista..
W123 Mittariston valoista..
Elikkäs tuppaavat pätkimään kun niitä säätää.. Tosi vaikea saada päälle, pitää pyörittää säätönamiskaa TODELLA hitaasti, ja jossain vaiheessa aina räpsähtävät päälle... toimivat erittäin himmeällä.. Mistä kautta nämä vaihdetaan, ja löytyykö värillisiä/kirkkaampia polttimoita?
W124 300D autom. -86
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
potikka
Moikka,
Potikka tekee pätkimiset, jolloin virta ei aina kulje...
Lamput vaihdetaan mittaritaulun takaa, eli mittari taulu irti ja sieltä löytyy lamput.
Potikka tekee pätkimiset, jolloin virta ei aina kulje...
Lamput vaihdetaan mittaritaulun takaa, eli mittari taulu irti ja sieltä löytyy lamput.
Jos on pienet kädet, mahtuu mittaria irroittamattakin!
Täytyy vaan tietää missä ne namiskat on!
Ovat vähän isompia kuin varotusvalojen polttimonkannat.
Tietysti JOS vika on siinä säätöruuvissa pitää mittaristo irrottaa.
Onhan täälläkin joku kaveri laittanut siniset ledit mittarivalojen tilalle?
Yks frendi teki sen myös mutta ei innoittanut ainakaan minua.
Täytyy vaan tietää missä ne namiskat on!
Ovat vähän isompia kuin varotusvalojen polttimonkannat.
Tietysti JOS vika on siinä säätöruuvissa pitää mittaristo irrottaa.
Onhan täälläkin joku kaveri laittanut siniset ledit mittarivalojen tilalle?
Yks frendi teki sen myös mutta ei innoittanut ainakaan minua.
Jos sä tarkoitat että pätkii kun kääntää himmennintä,ni kun se mittarivalojen himmennin toimii vastus priaatteella näissä 123:ssa ainakin(vähän niinku tankki anturikin)eli säätimessä on sellainen rengas vastus minkä vastuslangat kulkevat sitä pyöritettäessä kontaktipinnan läpi,kun tämä härdelli ajan mittaan likaantuu muuttuu kontakti vajanaiseksi ja se ei joka kohdin ota kontaktia.täytyis joko puhdistaa huolellisesti tai istuttaa joku 5v-10v perheenjäsen kuskin penkille ja näyttää sille et tuohon nupikkaan ei saa koskea...sen saa siis toimimaan kun pyörittää/rullaa riittävän kauan edestakaisin sitä.
Niin, siis potikkahan on sitten kotoisa lyhenne sanasta potentiometri eli juuri kuvaillun kaltainen säädettävä vastus. Tosiaankin tilanne on usein se, että tuo runkuttelu eestaas putsaa paikkoja sen verran että sähkö alkaa taas kulkea OK.
Se mittaristohan lähtee lopultakin aika helposti irti. Eli siitä kojetaulun alaosasta löydät neljä (-kö niitä oli?) muovista pientä soikion mallista. Ne lähtevät pikku meisselillä kankeamalla irti. Niiden alta löytyvät ruuvit auki ja näin tuo alapuolen muovipaneeli tipahtaa pois. Tämän jälkeen työnnät syntyneeseen onkaloon käden (Ja kommentoimatta , mielleyhtymien kanssa painivat, kyllä minä tiedän mitä tästä tulee mieleen ) kohti mittaristoa ja sen taakse. Mittaristo lähtee hellästi ulospäin työntämällä pois paikaltaan. Tämän jälkeen polttimot ovatkin näkuvillä ja vaihdettavissa. Kokoknaan irti mittaristo lähtee kun irrotat sen takaa öljynpainemittarin putken ja nopeusmittarin vaijerin. Pelkkää polttomonvaihtoa varten mokomaan ei kannata ryhtyä.
Kannattaa sitten ostaa varmalla oikeankokoisia polttimoita, liian isot kuumenevat ja mustuvat. Ainakin Motonetin myymälöissä on hieno vihko polttimoiden vieressä, josta voi tsekata vielä ne oikeat wattimäärät. Itse en niitä, kuten paljon muutakaan, ulkoa muista.
Se mittaristohan lähtee lopultakin aika helposti irti. Eli siitä kojetaulun alaosasta löydät neljä (-kö niitä oli?) muovista pientä soikion mallista. Ne lähtevät pikku meisselillä kankeamalla irti. Niiden alta löytyvät ruuvit auki ja näin tuo alapuolen muovipaneeli tipahtaa pois. Tämän jälkeen työnnät syntyneeseen onkaloon käden (Ja kommentoimatta , mielleyhtymien kanssa painivat, kyllä minä tiedän mitä tästä tulee mieleen ) kohti mittaristoa ja sen taakse. Mittaristo lähtee hellästi ulospäin työntämällä pois paikaltaan. Tämän jälkeen polttimot ovatkin näkuvillä ja vaihdettavissa. Kokoknaan irti mittaristo lähtee kun irrotat sen takaa öljynpainemittarin putken ja nopeusmittarin vaijerin. Pelkkää polttomonvaihtoa varten mokomaan ei kannata ryhtyä.
Kannattaa sitten ostaa varmalla oikeankokoisia polttimoita, liian isot kuumenevat ja mustuvat. Ainakin Motonetin myymälöissä on hieno vihko polttimoiden vieressä, josta voi tsekata vielä ne oikeat wattimäärät. Itse en niitä, kuten paljon muutakaan, ulkoa muista.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Motonetissä näytti olevan paripakattuna erivärisinä Led- polttimoita eli niitä "lasisten" tilalle suoraan käyviä(mikäköhän se kannan malli siis olikaan? )Mahtavatko sitten valaista enemmän vai vähemmän kuin vakiot,ainakin kestävät! EDIT: Parihinta oli tuollaiset 4-5€.Voisivat olla näppäriä käytössä muissakin valoprojekteissa ja ei tarvitse noita vastuksia sitten laskeskella eikä kolvilla sormiaan poltella muusta puhumattakaan..
" Fidldee" W202 C200 -94
W124 230kat-88
W124 230kat-88
Joo helppo nakki toi mittariston irrotus. Lähtee Aku P:n neuvojen mukaisesti. Kannataa ottaa nopeusmittarin vaijeri irti operaation ajaksi. Näin tulee enemmän tilaa ja näkee paremmin. Oliko nyt niin, että siellä on mittarivaloina yläreunassa kaksi kahden watin lasikantaista poltinta. Lykkäsin ite sinne viiden watin polttimot eikä ainakaan vielä ole mitään tummentumia tai
sulamisia ilmentynyt.
Värillisten polttimoiden väri saattaa olla näkyvissä todella huonosti, kun mittaritaulujen musta pinta ei kovin paljon valoa heijasta.
sulamisia ilmentynyt.
Värillisten polttimoiden väri saattaa olla näkyvissä todella huonosti, kun mittaritaulujen musta pinta ei kovin paljon valoa heijasta.
Olkaa varovaisia sen öljynpainemittarinputken kanssa. Ei ole yks tai kaks vaan huomattavasti useampi Mersu, jossa olen nähnyt kun isäntä on ihan ite menny vaihtamaan mittarivaloja ja jättänyt öljyputken irti. Siinä tulee vaan vähän kosteet oltavat, kun koneen päräyttää käyntiin ja putkesta alkaa roiskua kolmen baarin paineella jäteöljyä kabiiniin .
Kaverille kävi just vähän aikaa sitten näin W 123:ssa varoittelusta huolimatta. Sama ongelma koskee kaikkia mittaristoja mallista riippumatta, joissa on mekaaninen öljynpainemittari.
Kaverille kävi just vähän aikaa sitten näin W 123:ssa varoittelusta huolimatta. Sama ongelma koskee kaikkia mittaristoja mallista riippumatta, joissa on mekaaninen öljynpainemittari.
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
Ja säätöpotikan sielunelämästä vielä sen verran, että jos se tekee ihan totaalisen stopin, niin yksi vaihtoehto on laittaa hyppylanka. Omaani juotin hyppylangan eli ohitin koko potikan kun se lakkasi totaalisesti toimimasta. Polttimot on teinituunattu Sinooperin lasimaalilla, joten lopputuloksena on optimaalinen melko himmeä, mutta riittävän kirkas mittariston valaistus. En tiedä miten vinkki soveltuu 123:een. Luultavasti yhtä hyvin/huonosti.
Ledejä suunnitellessa.
Ledejä suunnitellessa.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Onko 123:ssa putkella ö-paine?mulla on -82:n ja 0 ja molemmissa on sähköllä...Taxana kirjoitti:Olkaa varovaisia sen öljynpainemittarinputken kanssa. Ei ole yks tai kaks vaan huomattavasti useampi Mersu, jossa olen nähnyt kun isäntä on ihan ite menny vaihtamaan mittarivaloja ja jättänyt öljyputken irti. Siinä tulee vaan vähän kosteet oltavat, kun koneen päräyttää käyntiin ja putkesta alkaa roiskua kolmen baarin paineella jäteöljyä kabiiniin .
Kaverille kävi just vähän aikaa sitten näin W 123:ssa varoittelusta huolimatta. Sama ongelma koskee kaikkia mittaristoja mallista riippumatta, joissa on mekaaninen öljynpainemittari.
Ja minun autossani.jarski kirjoitti:Kaikissa, ainakin dieseleissäG280E kirjoitti:minkä ikäisissä?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Sen mittarin saa huomattavan paljon helpomminkin irti kuin purkamalla kojetaulua..
Ota kiinni nupeista mistä trippi ja kello säädetään. Tulee vetämällä niistäkin. Jos nuppi jää käteen, nou hätä, se on painamalla kiinni. Kun nuppi on kädessä, tunge siitä tapin reiästä "virkkuukoukku" mittarin "lasin" taakse niin saat sillä vedettyä mittarin irti... Minulla ainakin lähtee suht helposti irti.
Edit,
Niin, minun w123 230E -81 on ainakin painemittari öljyletkun päässä..
Ota kiinni nupeista mistä trippi ja kello säädetään. Tulee vetämällä niistäkin. Jos nuppi jää käteen, nou hätä, se on painamalla kiinni. Kun nuppi on kädessä, tunge siitä tapin reiästä "virkkuukoukku" mittarin "lasin" taakse niin saat sillä vedettyä mittarin irti... Minulla ainakin lähtee suht helposti irti.
Edit,
Niin, minun w123 230E -81 on ainakin painemittari öljyletkun päässä..
Ainakin sillä 3 baarin paineella, mutta kierroksilla varmastikin 5-6 baarilla Vakaan Kaapo-käsityksen mukaan Mersun öp-mittarin asteikko on "lopettu" kolmoseen ja sitä se näyttää, vaikka oikeasti paineet terveessä kirnussa ovat ajossa yli 5.Taxana kirjoitti: Siinä tulee vaan vähän kosteet oltavat, kun koneen päräyttää käyntiin ja putkesta alkaa roiskua kolmen baarin paineella jäteöljyä kabiiniin ..
Ilmeisesti ovat eliminoineet viisarin turhanaikaisen vaeltamisen ylärekisterissä ja samaan hengenvetoon todenneet, että kun mittari sitä kolmosta näyttää ajossa, niin kaikki on kunnossa.
Parissa kiesissä on öp-mittari ollut "loppun asti" asteikoitu, olikos fiudessa tapissa 6 baarissa, eikä se siellä viihtynyt aina kierroksillakaan. Härnäävästi viisari hillui 4-6 välillä., riippuen öljyn lämmöstä, kierroksista jne. Riittää kun nopeus- ja runtumittarit vatkaavat. Muut saavat olla stabiileina, mieluusti myös bensamittari
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
En nyt malta olla panematta uudestaan, vaikka onkin jo palstalla aiemmin vähän eri aihealueella käsitelty ja on jo vähän vanha juttu...
http://forums.mbworld.org/forums/showth ... adid=53061
Nimimerkki TietääköjokumitenöljynsaairtiMersunverhoilusta?
http://forums.mbworld.org/forums/showth ... adid=53061
Nimimerkki TietääköjokumitenöljynsaairtiMersunverhoilusta?
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
No eipä tuon kojelaudan alaverhoilulevyn irrottaminen ole käytännössä kuin minuutin juttu.. No kukin tekee niin kuin parhaaksi näkee.Tumppi kirjoitti:Sen mittarin saa huomattavan paljon helpomminkin irti kuin purkamalla kojetaulua..
Ota kiinni nupeista mistä trippi ja kello säädetään. Tulee vetämällä niistäkin. Jos nuppi jää käteen, nou hätä, se on painamalla kiinni. Kun nuppi on kädessä, tunge siitä tapin reiästä "virkkuukoukku" mittarin "lasin" taakse niin saat sillä vedettyä mittarin irti... Minulla ainakin lähtee suht helposti irti.
eikös se ollu niin että koneessa aukeaa se paineenrajotusventtiili noin 8kilon paineessa... sitten jos käynnistäessä on tapana polkasta kaasua niin kylmällä koneella paineet nousee varmaan aika herkästi noihin 8kilon lukemiin.. ja jos se öp mittarin letku on irti nii sitä öljyä todella TULEE sieltä putkesta...
Taitaapi olla kuitenkin n.5bar.miksu.80 kirjoitti:eikös se ollu niin että koneessa aukeaa se paineenrajotusventtiili noin 8kilon paineessa... sitten jos käynnistäessä on tapana polkasta kaasua niin kylmällä koneella paineet nousee varmaan aika herkästi noihin 8kilon lukemiin.. ja jos se öp mittarin letku on irti nii sitä öljyä todella TULEE sieltä putkesta...
Joka tapauksessa tuleepi melkoinen sumu kajuuttaan
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
No tuossa w201 mistä mainitsin aiemmin kävi just niin, että oli mittaristo pois paikoiltaan ja minäpoika väänsin koneen käyntiin.
Auto kävi jotain ehkä 5 sekuntia ja sitten huomasin että öljyä VALUU putkesta.
"Alapahvia" piti vähän pyyhkiä ja pestä kumimatto-
olisko jotain puoli desiä-desi ehtinyt tulla ?
(Auto "kannettiin" sisälle n.5 asteen pakkasesta ja oli ollut sitten hallissa tunnin verran,eli aika kylmät öljyt)
En tiedä kuumasta öljystä, mutta noin pientä putkea ei kyllä kylmä öljy sumuna tule.
Auto kävi jotain ehkä 5 sekuntia ja sitten huomasin että öljyä VALUU putkesta.
"Alapahvia" piti vähän pyyhkiä ja pestä kumimatto-
olisko jotain puoli desiä-desi ehtinyt tulla ?
(Auto "kannettiin" sisälle n.5 asteen pakkasesta ja oli ollut sitten hallissa tunnin verran,eli aika kylmät öljyt)
En tiedä kuumasta öljystä, mutta noin pientä putkea ei kyllä kylmä öljy sumuna tule.
oulaistenliikenne.fi
Yks 123 on jäänyt erityisen hyvin mieleen, sillä sen kuskin kardaanitunnelin sivupahvit ja matto oli pysyvästi voideltu liukkaiksi jollain Nesteen 10 W -30 siirapilla -mutta mittarit oli kyllä hyvin voideltu.dealer kirjoitti: "Alapahvia" piti vähän pyyhkiä ja pestä kumimatto-
olisko jotain puoli desiä-desi ehtinyt tulla ?
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
Jeps..täytyypäs laittaa tunnustusta muille ja myöntää erheensä,ton öljynpaineen siirrosta mittarille tässä kyseisessä mallissa.Kuten aiemmin totesin asian jääneen vaivaamaan,joten kävin lapiomassa kolmesatasen konepelliltä lumet ja onneks akun irti oton jälkeen en painanu peltiä kiinni asti ettei tarvinnu lapioida ovelle asti.Oli muuten ihan sairaan paksusti lunta nokkapellin päällä...
Joo kyllähän sieltä ö-putki suodattimen jalan juuresta lähti eikä ö-johto...
että tällaista
Joo kyllähän sieltä ö-putki suodattimen jalan juuresta lähti eikä ö-johto...
että tällaista
Kun mittaristo on irrallaan mittarivalojen potikka on helppo puhdistaa. Minulla oli 123:n potikka täynnä valkoista hapettumaa mutta varovasti paineilmalla puhaltamalla ja pienellä ruuvimeisselillä rapsuttamalla hapettumat sain poistettua ja säädön toimimaan. Mikäli vastuslanka ei ole kokonaan poikki kokeilisin kuitenkin ensin puhdistusta ja vasta sitten hyppylankojan tinailua.
Aikaisempia omistuksia mm. W110 190c -65, W115 ja W123.