Voiko 124 hydromat-iskarit vaihtaa tavallisiin?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
PKivireki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Su 04.01.2004 00:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Voiko 124 hydromat-iskarit vaihtaa tavallisiin?

Viesti Kirjoittaja PKivireki »

Tervehdys immeiset!

- Kolmas farkku menossa ja samat ongelmat tuntuu jatkuvan vaikka 123sta ykskaksneloseen vaihdoinkin.

Eli kiusana sököt takaiskarit, auto huojuu ja perä on huteran tuntuinen ja kaikenlaiset monipuoliset kolahdukset ilkeitä. :(
Edellisessä 123ssani oli koko hydromat -systeemi aivan lopussa ja vaihdoin (lue: vaihdatin kaverilla!) hydro-takaiskarit tavallisiin Bilsteineihin ja kuormajousiin. Hyvä tuli!

Osaako kukaan sanoa voiko saman tempun tehdä 124lle? Onko hydo- ja tavallisten iskareiden mitta/kiinnitys sama, wie so mit dem 123? Hydromat -systeemin varaosat kun on aika messevän hintaiset (pelkkä iskariosa rapiat 300/kipale) ja tuntuu vähän siltä että vanhetessa pukka ropleemaa koko hydromat.. Paikallinen KL-varaosat kieltäytyi kommentoimasta mitenkään..

..joten jos jollakulla on tietoa/kokemusta niin kiitos vinkistä!
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17204
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kyllä voi vaihtaa, jouset pitää vaihtaa samalla.
oulaistenliikenne.fi
Oululainen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: La 07.02.2004 09:30
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Oululainen »

Mitkäs iskarit sinne 123:sen farkun takapäähän sopii, siis pituudeltaan ja ilman sovittelua? Aikoinaan muistan vain tapelleeni ko. ongelman kanssa.
Nelluh
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: To 11.12.2003 12:45
Paikkakunta: Vaajakoski

Viesti Kirjoittaja Nelluh »

Joo kyllä sinne voi. Itellä on tavalliset vaihdettu. Auto on tosin sedan mallia.
Mb 300d 87
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17204
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Oululainen; kyllä sinne pitäisi sopia ihan vakioiskarit ja jouset ?
Ainakin 123 limousine pitkään meseen sopi.
oulaistenliikenne.fi
Oululainen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: La 07.02.2004 09:30
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Oululainen »

Niin, kyllähän ne sinne sopii, ovat vain muistaakseni 7cm pidemmät kuin farkun hydrauliset (eli TD:stä oli kyse omalla kohdallani). Jarruletkut soi rengasta vaihtaessa... Enintään välttävä ratkaisu on käyttää Sachsin tekeleitä joissa on vaimenninosa iskarin yläpäässä jolloin holkeilla ja pidemmillä pulteilla voi siirtää kiinnityspistettä jonkinverran alaspäin. Kaikenkaikkiaan melkoista värkkäämistä, kiinnijäänti automaattipesuriin tai rotvallin reunaan enemmän kuin todennäköistä.
Paras ratkaisu on alkuperäinen.
Avatar
pekkali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 255
Liittynyt: La 10.05.2003 22:29
Paikkakunta: Nurmijärvi

123 korvausiskarit

Viesti Kirjoittaja pekkali »

Entisessä 123 TD:ssä oli joku vaihtanut kantavammat jouset ja laittanut sedanin iskarit. Lopputulos: Iskari korkkasi yläpäästään prikan läpi ja iskari kurkkasi matkustamon puolelle.

Vaihdoin sedanin iskareiden tilalle Monroen ilmaiskarit, -karvalakkimallin jossa tasonsäätö tehtiin ulkopuolisella kompuralla.
Homma toimi erittäin hyvin: Kesälomareissulle lähtiessä auto täyteen tavaraa ja sitten lähimmälle huoltikselle, siellä avasin takaluukun ja pudotin nyörin päässä olevan prikan alas. Nyörin pituuden olin mitoittanut siten, että prikka osui juuri maahan kun maavara oli speksin mukainen. Jos prikka nyöreineen kellahti kumolleen maahan, ei muuta kuin hieman painetta iskareihin ja perää ylös. Toimi oikein hyvin, iskarit olivat pituudeltaan erittäin lyhyet.
E 320T cdi -04
E 300 TD -94
250 TD -83
Avatar
PKivireki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Su 04.01.2004 00:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja PKivireki »

Jarruletkuongelma on mulle uusi ilmestys..mitenkähän 124 kanssa.

Vakioiskarithan ne mullakin sinne (123 TD) laitettiin, jouset oli kuorma- vai peräti vetotouhuun vahvistetut. Näytti 123 iskarinvaihtotouhun jälkeen melkoisen nelivetoiselta kun perä oli pontevasti ylhäällä! :D
Vastaa Viestiin