Ulosvetäjä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Antti K
Valvoja
Valvoja
Viestit: 447
Liittynyt: To 13.11.2003 18:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Ulosvetäjä

Viesti Kirjoittaja Antti K »

Minkälainen on ulosvetäjä, jolla vedetään jakoketjunohjaimen kiinnitys tapit kannesta. Ite ensin ajattelin tehdä massavasaran eli pitkän tapin, jossa on M6 pultti päässä ja liikkuva paino, jolla tapin voi koputella ulos.

Mulla on nyt kansi pöydällä, joten isoa työkalua voi käyttää, mutta jos kone on paikallaan tilaa on vähemmän. Joten tuli vaan mieleen, että jos valmistaisinkin pienemmän ulosvetäjän samantien kun revin haalarit päälle.
Avatar
Antti A.
Dieselspesialisti
Dieselspesialisti
Viestit: 121
Liittynyt: Ti 04.11.2003 22:13
Paikkakunta: Mynämäki / Turku

Re: Ulosvetäjä

Viesti Kirjoittaja Antti A. »

Antti K kirjoitti:Minkälainen on ulosvetäjä, jolla vedetään jakoketjunohjaimen kiinnitys tapit kannesta. Ite ensin ajattelin tehdä massavasaran eli pitkän tapin, jossa on M6 pultti päässä ja liikkuva paino, jolla tapin voi koputella ulos.

Mulla on nyt kansi pöydällä, joten isoa työkalua voi käyttää, mutta jos kone on paikallaan tilaa on vähemmän. Joten tuli vaan mieleen, että jos valmistaisinkin pienemmän ulosvetäjän samantien kun revin haalarit päälle.
6millin kierretangon pätkään tai pitkään pulttiin mutteri ja korilaatta. Sopivan pituinen hylsy väliin, pultti kiinni siihen tappiin. Kiertämällä mutteria pitäs tapin tulla ulos.
Saikohan tosta selityksestä mitään selvää? :oops:
Avatar
Antti K
Valvoja
Valvoja
Viestit: 447
Liittynyt: To 13.11.2003 18:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antti K »

Tarvii tehä varmaankin kanteen sopiva holkki, kun tuo ylemmän tapin kannessa oleva ympäristö on epätasainen. Viimeksi vain kävi niin että pultti/hylsy yhdistelmällä saatiin tuhottua tuo ylempi tappi (veti hiukan vinoon). Taidan hitsata kovan M6 pultin hieman paksumpaan kierretankoon, jotta saan isomman mutterin ettei mene kierteet ja teen holkin, joka sopii kannen muotoon siten että veto kohdistuu suoraan ulospäin.

Tämä nykyinen projekti on v.-74 ja näyttää olevan ettei ainakaan ihan hiljan ole tappi ollut irti, joten oletan sen olevan tiukassa.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17204
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kova M6 pultti, ja kaksi holkkia joissa yhteensopivat jengat.
M6 pultti pyöritetään pohjaan saakka, ja sitten pyöritetään ulommaista holkkia.
Kun holkista alkaa jengat päättyä, takaisin kokoon ja sivusta auki leikattua mutteria / rikkaa väliin, ja taas pyöritetään.
Pultinkannasta voi joutua pitämään vastaan ettei se pyöri mukana.

Toimii.
Jos yrittää M6 kokoisella jengalla pyörittäen irrottaa, eipä tahdo kestää.

Ja niinkuin AnttiK kertoi, kanteen sopiva holkki ettei väännä vinoon.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Kalle.K
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Su 26.10.2003 11:43
Paikkakunta: kajaani

Viesti Kirjoittaja Kalle.K »

Otin paikallaan olevasta kannesta (200 d) tapit irti liukuvasaralla,lähti aika kivuttomasti.
Syyläri piti ottaa pois edestä.
Ei varmaan paras tapa mutta toimiva.
E 200 CDI -07
200 D -89
300 CE -88
200+240 D:t -82
190 D -65
Avatar
Antti K
Valvoja
Valvoja
Viestit: 447
Liittynyt: To 13.11.2003 18:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antti K »

Ensimmäinen prototyyppi valmistettu - täytyy huomenna aamusta testata irtooko tappi. Vai tarviinko lisää protoversioita. :wink:
Pena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Su 08.02.2004 15:36

Viesti Kirjoittaja Pena »

Pieni liukuvasara on paras työkalu ulosvetoon. Muutamalla eurolla saa jarrupalojen vetoon tarkoitettuja liukuvasaroita, josta pienellä kehittelyllä saa tappien irrotukseen sopivan työkalun. Välikappaleella pultti vetotangon päähän kiinni ja silleen!!!
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1222
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Otettiin noita irti vm -74 lohkosta joka oli viihtynyt joitain vuosia ulkonakin. Kierteet hyvin puhtaiksi, vahva M6-pultin pohjaan asti, hylsy väliin ja mutterilla kiristäen. Hyvin lähti kaikki, paitsi yksi jota ensin (laiskana) kokeilin suoraan pultista kiristämällä. Jos pinta on vino niin kannattanee tehdä kunnon adapteri. Ei ole ensimmäinen kerta kun huonoilla välineillä aiheutuu lisätöitä... :roll:
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Vastaa Viestiin